Euroviisut 2021
UMK on nyt takana ja aika astua eteenpäin.
Tänne sisältöä Euroviisuihin liittyen.
Uutisia, ajatuksia ja kaikkea mikä liittyy Euroviisuihin.
Kommentit (9878)
Vierailija kirjoitti:
Mitä luulette, onko Viron Ukulla mahdollisuuksia päästä finaaliin? En tajua miks tykkään siitä.. Siis ihan biisistäkin. Se on jotenkin tosi seksikäs 😅
Ei mitään mahista.
Vierailija kirjoitti:
Mitä luulette, onko Viron Ukulla mahdollisuuksia päästä finaaliin? En tajua miks tykkään siitä.. Siis ihan biisistäkin. Se on jotenkin tosi seksikäs 😅
Ei mahiksia 😔 Uku on komea kuin mikä, mutta se ei taida riittää tällä kertaa. Suuren yleisön näkökulmasta kappale unohtuu hetkessä eikä herätä oikein fiiliksiä suuntaan tai toiseen. The lucky one sai myös epäonnekkaan esiintymispaikan (2 😂)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei mitään mahista.
Tuolla biisillä olisi ollut mahis kymmenisen vuotta sitten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
subtitles kirjoitti:
Italian kappaleeseen ja muihinkin vielä sen verran että ainoastaan Suomi ja Viro tekstittävät vieraskieliset laulut. Joten sanat jäävät useimmille euroviisujen katsojille vielä vieraammaksi kuin meille pohjoisen kansoille.
Meillä otetaan tekstitys pois päältä viisujen aikana, sanoitukset on hätäisesti käännettyinä aika kökköjä.
Mun mielestä se on osittain se Euroviisujen juju, että ne käännökset on kökköjä :D
No ne on. Lukekoon se kenen hermot kestää noita laululyriikan helmiä.
Siis oletko tosissasi sitä mieltä, että ne alkuperäiset sanoitukset ovat niitä laululyriikan helmiä ja vasta käännös pilaa ne? Kalle Niemi pelastaa mitä pelastettavissa on.
Jep. Esimerkkejä tämän vuoden lyriikoista:
Tsekki: "OMG, she´s so beautiful!"
Australia: "But I got power, yeah. Midnight is the hour, yeah"
Azerbaizan: "Ma-ma-ma-ma, ma-ma-ma-ma Ma-ma-ma-ma Ma-Ma-Ma" (Onks tää se muumilaulu?)
Ja isäntämaa Hollanti: "You know my broccoli!"
Tosi väsynyt tuo broccoli -vitsi. Jot et aikuisena ymmärrä, että eri kielten jotkut sanat saattaa kuulostaa samanlaisilta, niin kannattaa varmaan lopettaa viisujen seuraaminen. Säästyt ressukka mielipahalta.
Ei kun se on just tosi hauskaa! Olen lapsellinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
subtitles kirjoitti:
Italian kappaleeseen ja muihinkin vielä sen verran että ainoastaan Suomi ja Viro tekstittävät vieraskieliset laulut. Joten sanat jäävät useimmille euroviisujen katsojille vielä vieraammaksi kuin meille pohjoisen kansoille.
Meillä otetaan tekstitys pois päältä viisujen aikana, sanoitukset on hätäisesti käännettyinä aika kökköjä.
Mun mielestä se on osittain se Euroviisujen juju, että ne käännökset on kökköjä :D
No ne on. Lukekoon se kenen hermot kestää noita laululyriikan helmiä.
Siis oletko tosissasi sitä mieltä, että ne alkuperäiset sanoitukset ovat niitä laululyriikan helmiä ja vasta käännös pilaa ne? Kalle Niemi pelastaa mitä pelastettavissa on.
Jep. Esimerkkejä tämän vuoden lyriikoista:
Tsekki: "OMG, she´s so beautiful!"
Australia: "But I got power, yeah. Midnight is the hour, yeah"
Azerbaizan: "Ma-ma-ma-ma, ma-ma-ma-ma Ma-ma-ma-ma Ma-Ma-Ma" (Onks tää se muumilaulu?)
Ja isäntämaa Hollanti: "You know my broccoli!"
Tosi väsynyt tuo broccoli -vitsi. Jot et aikuisena ymmärrä, että eri kielten jotkut sanat saattaa kuulostaa samanlaisilta, niin kannattaa varmaan lopettaa viisujen seuraaminen. Säästyt ressukka mielipahalta.
Ei kun se on just tosi hauskaa! Olen lapsellinen.
Mitä siinä oikeasti sanotaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ukrainan laulaja ei ottanut lavaa haltuun, vaan otti haltuun koko areenan.
Ukraina on muutenkin kova viisumaa. Ainut maa, joka ei ole ikinä tippunut finaalista.
Herätti huomiota kuin riikinkukko olisi ollut lavalla. Mä luulen, että heidän ytimekäs musiikki oli niin ainutlaatuista muihin verrattuna.
Seurailen eri maiden viisukarsintoja livestriimeinä pitkin talvea, jos ehdin. Ukraina on suosikkejani, koska siellä on karsinnassa aina monipuolinen valikoima musaa, eikä liikaa etukäteen ajatella, mikä ns. sopii viisuihin. Paljon ihan tuntemattomiakin artisteja, joiden keskuudesta voi tehdä löytöjä, ja hyvin erilaisia lajityyppejä. Käsittääkseni Go_A ei ollut Ukrainassakaan kovin tunnettu etukäteen. Uskon siis, että viisukarsinnan valikoiman laajuus on yksi menestyksen salaisuus. Ei myöskään käytetä mitään ulkomaisia raateja, vaan biisit valitsevat puhelinäänestäjät ja oman maan ammattilaiset, jotka semifinaalivaiheessa antavat kilpailijoille aika suorasanaista palautetta julkisesti.
Sitten lavatoteutuksia ei jätetä siihen kuntoon missä olivat karsinnassa, vaan voidaan myllätä ihan uusiksi, eikä rahaa välttämättä säästellä. Tässä voi kyllä pärjätä päinvastaisellakin taktiikalla, esim. Ruotsin esityksethän ovat jo Melloihin valmiiksi vimpan päälle hiottuja ja yleensä voidaan siirtää viisulavalle jokseenkin sellaisenaan. Meillä Suomessa tuo esityksen visuaalisen puolen viimeistely ei vain ota onnistuakseen. Ehkä ajatellaan ettei se ole tärkeää?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei mahiksia 😔 Uku on komea kuin mikä, mutta se ei taida riittää tällä kertaa. Suuren yleisön näkökulmasta kappale unohtuu hetkessä eikä herätä oikein fiiliksiä suuntaan tai toiseen. The lucky one sai myös epäonnekkaan esiintymispaikan (2 😂)
Toisaalta pääsihän Belgiakin finaaliin eilen.. En olis uskonut.
Ukraina on aivan sairaan kova. Olen jo aiemmin tykännyt (perinteisestä) slaavilaisesta kansanmusiikista, esim. bulgarialaisesta, mutta ehkä kotimaisen modernin kansanmusiikin kaikkinaisesta hirveydestä johtuen en ole uskaltanut edes tutustua moderniin slaavilaiseen kansanmusiikkiin/fuusiofolkkiin. Go_A:n myötä olen löytänyt muitakin tosi kiinnostavia ukrainalaisia modernin kansanmusiikin tekijöitä (kukaan ei tosin hallitse tuota white voice -tekniikkaa yhtä suvereenisti kuin tämä Kateryna).
Voi kun Suomessakin osattaisiin. Mutta kotimainen tuotanto on aina joko rivoa tai sitten liian sovitettua ja kikkailua. Tai yhdistetty johonkin hiton räppiin.
Vierailija kirjoitti:
Maltan laulajaa paksummat reidet oli vain Ruotsin köntyksellä.
Maltan laulaja oli sexy. 😍
Vierailija kirjoitti:
Moneltahan suomen vuoro? vielä ei ole kuulunut. Nyt menossa tsekki
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ukraina on mun sydämessäni voittaja. Ihana erilainen ei-englanninkielinen veto, etnisyyttä ja kevään riemua pakanallisin menoin. Pidin biisistä jo aiemmin, mutta ekan kerran sain lyriikan luettua eilen ja sehän parani kerta heitolla. Esitys oli kanssa tosi hieno, laulaja ku Trinity konsanaan, mutta vehreänä kevään jumalattarena talven jäljiltä vielä horroksessa olevien puiden keskellä. Ah!
Venäjä yllätti positiivisesti, olin kanssa iloinen että Tick Tock ei päässyt jatkoon eikä Romanian melko törkeä Billie Eilish kopio, vaikka biisi parani livenä. Kypros on vaan niin kopion kopio (musa videokin Zara Larssonin Love Me Land)..
Apua, multa meni eilen ohi tuo että Kroatia Thick Thock ei päässyt jatkoon. Sehän oli ihan mukava rallatus kun nyt vertaa esim Azerien biisiin.
Israelin läpimenoa ihmettelen mutta katselin yöllä Israelin esiintyjän someja niin taisi olla yksi illan puhutuimmista, biisi ei ole kovin kaksinen.
Vaikka itse en Tick Tockista pitänyt biisinä, sen esitys kuitenkin mielestäni onnistui paremmin kuin Mata Hari. En tiedä mikä siinä Mata Harin esityksessä häiritsi. Yksi oli ehkä kuvaus ja en tiedä onnistuiko laulukaan niin hyvin. Esitys ei tehnyt suurta vaikutusta, vaikka onhan tuo Mata Hari korvamato. Siksi uskon, että se saattaa kuitenkin pärjätä jollakin tavalla.
Mata Harin laulaja oli ainakin näin täti-ihmisen mielestä todella kaunis.
Tämä ei ole mikään kauneuskilpailu ja nuo sukkanauhatouhut koetaan aika naista esineellistäviksi nykyään, kun genre on laulukilpailu. Ajateltavaksi täti-ihmisellekin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska tulee julki semi 1:n tarkka paremmuusjärjestys?
Finaalin jälkeen.
Miten Blind Channelilta meni tänä iltana, näytettiinkö se jossain?
Siellä on vasta alkanut juryharkka. Eivät ole esiintyneet.
Ei varsinaisesti näytetä missään, mutta tähän ketjuun vähän ennen linkitettiin youtube-striimi, jossa muutama tubettaja seuraa tilannetta ja kommentoi ja hölisee vaimeasti kuuluvien biisien päälle.
Vierailija kirjoitti:
Mikä sen (pienemmän) blondin naisjuontajan nimi on? Oli eilen ihan tajuttoman hyvännäköinen paljastavassa asussaan;)
Chantal Janzen
Mä veikkaan Tsekin menevän finaaliin 10. sijalta.
Vierailija kirjoitti:
Mä veikkaan Tsekin menevän finaaliin 10. sijalta.
Kuulosti ok'lta ja sai ok aplodit, mutta ei niin isoja kun esim san marino
Onko siellä pelkästään juryt nyt katsomassa? Antavatko he aplodeja tuolla?
Vierailija kirjoitti:
On jonkin verran yleisöäkin. Ja juryt eivät ole paikan päällä, vaan seuraavat striimiä kotimaissaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On jonkin verran yleisöäkin. Ja juryt eivät ole paikan päällä, vaan seuraavat striimiä kotimaissaan.
Tietääkseni siellä on aika paljonkin. Ei mitään muutaamaa vain