Apua! Mitä luulette näkyykö päivittäinen alkoholin käyttö veriarvoissa? Ensi viikon lopussa työterveystarkastus
Olen juonut syksystä saakka n. 1-3 annosta illassa. Joskus menee 6-9, mutta harvemmin.
Keskimäärin ehkä pari annosta per ilta. Välillä vain yksi ja joskus ei yhtään.
Ikää 48v eikä lääkityksiä ole.
Vähän jännittää miltä mahtavat näyttää :(
.
Mitä luulette näkyykö arvoissa jotain poikkeavaa alkoholin vuoksi?
Kommentit (68)
Itselläni oli samanlaista alkoholin käyttöä joskus 3 vuotta sitten. Maksa arvot huiteli miehekkäissä lukemissa työterveystarkastuksessa. Olin hakemassa konekuskin työtä, ja sain sen sillä ehdolla, että koneeseen hankitaan alkomittari ja kyltti koneen kylkeen, jossa lukee ALKOHOLISTI.
Voin kertoa että ei näy. Ainut kysymys kuuluu miksi sun pitää juoda joka päivä?
Ei itseasiassa syksyllä tuli ostettua satunnaisia six packkeja arkisin, mutta juominen ei ollut päivittäistä. Nyt on tässä tämän vuoden puolella tullut juotua päivittäin pari annosta. Sen sijaan nuo six packit on jääneet lähes pois.
silti pelottaa
T.ap
Viimeksi kun noin vuosi sitten otettiin arvot niin kaikki oli muka normaalin rajoissa. Lääkäri kysyi paljonko juon niin ei halunnut uskoa vaan meinasi että liioittelen. Sanoin että mulla sillä hetkellä työttömällä ei ole mitään tarvetta valehdella.
Luulin itse että luvut on vähintään hälyyttävän punaisella. Ehkä niillä oli mittarit rikki? Mulla menee yhdessä illassa yli viikon suositellun maksimin. Nyt olen palkkatuella töissä niin ei tule viikolla juotua. Perjantaina meni litran pullo kirkasta. Eilen ihan pikkusta vaille litra ja kaksi tölkkiä.
Tänään olen säätänyt tölkeillä niin ettei varsinaista krapulaa. Se olo on kyllä ihan millin lähellä. Normisti tuleva yö pelottaisi jo nyt. On sellainen lääkärin kirjoittama jolla pystyn nukkumaan. Ainakin toivottavasti pystyn. Mitään sata varmaa se ei ole. Ei olisi ensimmäinen kerta jos ensi yö menee paniikissa ja painajaisissa. Lisänä voi olla läheistä tutustumista vessan pönttöön yrjötessä.
Noh viina on ainoa laillinen kama niin tämmöistä se sitten on. Ihan selkeesti se krapula on jo tulossa. Kädet tärisee jo vähän. Toivottavasti oksennus tulee kun alkaa tehdä pahaa. Se on tosi syvältä kun yökittää mutta mitään ei tule ulos. Oikeasti ei pitäisi olla kovin paha kun olen saattanut juoda kahvia. Tiedän kokemuksesta että oikein paha niin ei puhettakaan että pystyn juomaan kahvia.
Saattaahan sun maksa vedellä jo viimeisiään, mutta hyvä, että selviää kohta. Jos siis otettiin myös maksa-arvot.
Hyvä että olet nyt kiinnittänyt asiaan huomiota ja olet huolissaankin. Tuollainen alkoholinkäyttö vaikuttaa elimistöön paljon
https://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=snk9…
Tuossa linkki aiheeseen.
Vierailija kirjoitti:
Lääkäriä paikalla?
tk-lääkäri on töissä ja kyllästynyt kysymyksiin.
Vierailija kirjoitti:
Ai pari annosta päivässä? T.ap
Itse olisin enemmän huolissani päivittäisestä kulutuksesta, vaikka määrät eivät tällä hetkellä kovin suuria olekaan. Lipsahtaa nimittäin helposti suurempiin määriin, kun aiemmat ”pari” annosta ei enää tuota samaa oloa.
https://www.is.fi/terveys/art-2000001945308.html
Maksa-arvojen palautumiseen menee muutama viikko.
Ootko nainen vai mies, eri viitearvot silloin. Itse oon sun ikäinen nainen ja join kanssa vuos sitten 1-3 päivässä ja kyllä mun P-Alat oli 61 (naisilla raja 35). Vähensin niin että vain 1 pvä ja hieman laihduin niin siitä vuoden päästä oli arvot 41. Nyt oon menossa kans labraan ja jännittää kun juon edelleen sen 1-2 päivässä ja lisäki ollut tässä kiva parasetamolikuuri. Syön myös lääkkeitä ja luontaistuotteita.
Mutta eihän sun tarvi kertoa että tuo tulee alkosta, sanot vaan että syöt jotain luontaistuotteita.
Maksa-arvot voi olla viturallaan muistakin syistä, joten jos alkoholiongelmaa epäillään, otetaan B-PEth, joka osoittaa alkoholin suurkulutuksen.
Alkoholistit aina vähättelee juomiaan määriä. Tämä on ihan tutkittu juttu. Eli jos sanot, että juot 1-2, niin todennäköisesti juot useammin 3-4 kuin 1, itseään on niin helppo huijata.
Maksa-arvoista ja ennen kaikkea naamasta terkkari näkee, että olet tenunenä ja siihen pomppas. Ei työterveyshenkilökunta ole ekaa kertaa pappia kyydissä alkoholistien kanssa.
Kyllä se näkyy.
Todennäköisesti sinut ohjataan ensin hoitoon, sillä niin pitää menetellä, ennenkuin työnantaja pystyy sanomaan työntekijän irti, liiallisen alkoholin käytön takia.
Liiallinen alkoholin käyttö on sairaus, siinä kuin jokin muukin sairaus, se on sairaaloinen riippuvuus päihteestä.
Vierailija kirjoitti:
Alkoholistit aina vähättelee juomiaan määriä. Tämä on ihan tutkittu juttu. Eli jos sanot, että juot 1-2, niin todennäköisesti juot useammin 3-4 kuin 1, itseään on niin helppo huijata.
Tuttu terveyskeskuslääkäri sanoi kerran, että potilaan kertoma määrä kerrottuna neljällä on yleensä lähimpänä totuutta silloin jos lääkäri ottaa alkoholin käytön puheeksi.
Mikä ihmeen pointti on juoda joka päivä alkoholia?
Mihin tarpeeseen?
Eikö pysty olemaan ilman?
Ahdistaako ajatus, että ei saisi joka päivä alkoholia? Meneekö paljon aikaa juomisen odotteluun ja suunnitteluun?
Onko alkoholi ensimmäinen asia mielessäsi esim aina kun lähdet töistä?
Kannattaa kyllä kysyä tää sieltä lääkäriltä tää sama kysymys, näillä määrillä.
Sun terveyttäsi siellä on tarkoitus selvittää, ei hoitaa arvoja vaan hoitaa sua. Sitä varten sun kannattaa kertoa sun elintavoista.
Kiinnostaa kuulla, onko sinusta pahempi asia, että alkoholinkäyttösi "näkyy verikokeissa" kuin se, että sisuskalusi ovat p@skana?