Kuinka suuri pituusero on "päätä pidempi"?
Aina käytetään tuota termiä. Millaista eroa sillä yleensä tarkoitetaan normaalielämässä? 10cm? 20cm? Vai?
Kommentit (18)
Jos toinen on selvästi lyhempi, esimerkiksi toisen olkapäähän asti, jolloin toisen ihmisen pää kaulasta ylöspäin on hänen yläpuolella. Voi olla myös vertauskuvallinen ilmaus isosta pituuserosta.
Ainakin 20 senttiä pitää olla. Pää ja hartiat ihmisellä tosin varmaan yhteensä ainakin 30 cm.
Vierailija kirjoitti:
Jos toinen on selvästi lyhempi, esimerkiksi toisen olkapäähän asti, jolloin toisen ihmisen pää kaulasta ylöspäin on hänen yläpuolella. Voi olla myös vertauskuvallinen ilmaus isosta pituuserosta.
Yleensä jos toisen olkapää on toisen päälaen korkeudella, niin eroa on vähintään 20cm. Voi olla jopa 25cm.
Ehkä tuo on enemmän vertauskuvallinen ilmaisu isosta pituuserosta, siis joku ehkä noin 20 cm. Olen 170 cm nainen ja en sanoisi esim. 185 cm pitkän miehen olevan mua päätä pidempi. Toisaalta jos kyseessä olisi 185 cm nainen tai 155 cm pitkä nainen verrattuna minuun niin voisin käyttää ilmaisua "päätä pidempi". Eli ehkä sukupuolikin vaikuttaa vähän siihen kuinka huomattavalta se pituusero näyttää.
Minulla ja miehelläni on 25 cm pituuseroa, ja olen häntä kaulaan saakka.
Yksi kaveri on 15cm pidempi, ja silmäni on suunnilleen hänen olkapäiden korkeudella. Eli pääni korkein kohta on korkeammalla. Eli siis hän ei ole vielä varsinaisesti päätä pidempi. Kyllä siihen yli 20cm vaaditaan.
Mä 168cm ja mies 205cm, sanoisin sitä mua päätä pidemmäksi. Alle 200cm miehiä en edes pidä enää pitkinä. Kaikkeen ”turtuu”.
No se riippuu täysin sen ihmisen päästä kuka on päätä pidempi. Ei voi yleisesti sanoa.
Eihän 10cm edes ole iso pituusero vielä. Sen kyllä huomaa, mutta ei se mikään massiivinen ole.
Olen 180cm, ja aika harvoin tulee vastaan ihmisiä joista voi sanoa että ovat päätä pitempiä. Ehkä jos on yli 200-205cm niin sitten.
20cm varmaan.