Missä asua Turussa (työt keskustassa) ?
Otsikossa kysymys eli missä asua Turussa, kun työt tulee olemaan keskustassa? Kerrostaloasuminen lähinnä suunnitelmissa, tai rivitaloasunto. Miten julkiset yhteydet toimii esim. Pansiosta ? Entä ihan Raision puolelta? Miten omalla autolla liikkuminen ja pysäköinti Turussa?
Kommentit (128)
Ohis: voi niitä aikoja, kun olin keskustassa vakuutusyhtiössä kesätöissä ja kuljin sinne omalla autolla ja puolalan koulun pihaan sai pysäköidä ilmaiseksi.
(myöhemmin se annettiin jollekin urheiluseuralle rahastuskohteeksi. Joku oli vaan keksinyt, että tuolla on vielä ilmaista, kysytäänpä kaupungin päättäjistä olevat tutulta, että voisiko seuramme saada siitä pihasta parkkirajaa.)
Ap:lle sanoisin, että on keskustassa hyviä pysäköintitaloja. Esim louhi. Kalliiksi tulee vaan.
Vierailija kirjoitti:
Varissuo. Hyvät yhteydet julkisilla keskustaan, luonnonläheinen asuinalue ja ylivoimaisesti parhaat palvelut kattavasti liikekeskuksessa
Äärettömän luonnonläheinen asuinalue, jossa en liikkuisi iltaisin.
Juu, ideana ei ole käyttää kaikkia tuloja ja säästöjä asumiseen, vaan se auton pitäminen ei saisi tulla liian kalliiksi. Mieluiten omassa pihassa paikka, kohtuuhintaan.
Minusta tuntuu, että Hannunniittu on nyt ensisijainen kohde etsiä kotia, tai sitten täysin se Raision suunta. Täytyy punnita ja tutkia, miten liikkuminen onnistuisi mahdollisimman helposti julkisia käyttäen työn ja kodin välillä. Julkiset on se asia, jota olen oppinut inhoamaan täällä pk-seudulla. Toisaalta en voi maksaa 40 euron pysäköintimaksuja päivittäin oman auton takia.
Googletapa kuule ihan itse paikallisbussien linjakartat niin näet mistä kulkee. Missä kannattaa asua? Täh?
Eli työt on tuomiokirkon lähellä, siis itäpuolellako? On taas vähän eri kulkemisen suhteen, jos työt on vaikka yliopistolla tai seurakunnissa tai vanhalla suurtorilla, kaikki lähellä yliopistoa. Missä harrastukset ja mihin kellonaikoihin?
Vuokrat on kovasti nousseet, tuolla budjetilla ei kovin kummoista kämppää saa. Jos pystyt, niin osta pian oma.
Vierailija kirjoitti:
Eli työt on tuomiokirkon lähellä, siis itäpuolellako? On taas vähän eri kulkemisen suhteen, jos työt on vaikka yliopistolla tai seurakunnissa tai vanhalla suurtorilla, kaikki lähellä yliopistoa. Missä harrastukset ja mihin kellonaikoihin?
Vuokrat on kovasti nousseet, tuolla budjetilla ei kovin kummoista kämppää saa. Jos pystyt, niin osta pian oma.
ei kun piti sanomani että kaikki on lähellä tuomiokirkkoa
Espoossa ruuhkat ei oo sama asia ku Turussa ruuhkat. Käy joskus työpäivän päätteen aikaan ajelemassa harrastuksien suunnilla keskustasta niin saat tuntumaa :D
Suosittelen Vättiä, Kastua ja Takakirvestä. Edullista asumista, ja hyvät tieyhteydet keskustaan ja muualle.
Minusta Turun seudun julkinen liikenne toimii hyvin. Ja on edullista. Missä muualla voi ajella kuuden kunnan alueella samalla taksalla?
Turussa poikittaiskulkeminen on haastavaa Aurajoen takia. Siltoja on muutama, niiden takia liikenne joskus aamu- ja iltapäiväliikenteen aikana ruuhkaantuu pahastikin.
Jos työpaikka on itäisellä puolella (täl puol jokke), niin helpointa olisi hakea asuntoa sieltä, Esim. just Hannunniitty, Vasaramäki, Pääskyvuori. Itäinen keskusta on kivaa, mutta aika arvokasta seutua, ja Kupittaan uudet talot käsittääkseni aika arvokkaita.
Lukekaa ihmeessä ketju läpi kun joudutte kysymään noita kysymyksiä harrastuksista ja niiden ajankohdista.. :) En jaksa niitä enää uusiksi tänne kirjoittaa.
Ostaminenkin saattaa olla mahdollista, mutta ensin ajattelin asua vuokralla ja tunnustella valitsemaani aluetta, kannattaako sieltä ostaa. Tuolla Nummin/Hannunniitunkin alueella on näköjään paljon vanhoja taloja, ja toisaalta uudisrakentamista. Vanhat on viehättävämpiä, mutta paljon kalliimpia asua ja joskus epäkäytännöllisiäkin. Uudet taas päinvastoin. Josko sieltä löytyy joku kompromissi, niin lähden kaupoille kyllä.
Koitan löytää asuinpaikan niin ettei tarvitsisi keskustan läpi alkaa ajella kuin korkeintaan iltaisin :)
Käyn Turussa töissä ja itse olen ihastunut joen rannan tuntumaan ja vanhoihin kivitaloihin.
Veikkaan, että harastuksesi on ratsastus, kun puhut, että siihen tarvitaan auto. Yl. tallit keskustan ulkopuolella.
Sinuna ottaisin kiinteistävälittäjään yhteyttä spekseillä asunto autopaikalla 1 km työpaikasta.
Kaikki asuntoalueet keskustassa 1 km Tuomiokirkosta ovat hyviä.
Tuomiokirkon ympäristö, piispankatu jne. On rauhallista keskustaseutua. Turussa keskusta alueilla on myös ihan toimiva asukaspysäköintisysteemi , joka ainakin itselläni ei ole tuottanut ikinä ongelmia parkkipaikan suhteen ja maksaa alle 15 euroa kuukaudessa.
Turun ruuhkat ovat vitsi verrattuna pääkaupungin ruuhkiin.
Ja esim. Maariankadulla jne. On tarjolla usein vuokra asuntoja ilman päätähuimaavia hintoja.
Toki riippuu mitä on valmis maksamaan, mutta tarjontaa voi ihan katsastella oikotieltä. Sillä se selviää.
Vierailija kirjoitti:
Lukekaa ihmeessä ketju läpi kun joudutte kysymään noita kysymyksiä harrastuksista ja niiden ajankohdista.. :) En jaksa niitä enää uusiksi tänne kirjoittaa.
Ostaminenkin saattaa olla mahdollista, mutta ensin ajattelin asua vuokralla ja tunnustella valitsemaani aluetta, kannattaako sieltä ostaa. Tuolla Nummin/Hannunniitunkin alueella on näköjään paljon vanhoja taloja, ja toisaalta uudisrakentamista. Vanhat on viehättävämpiä, mutta paljon kalliimpia asua ja joskus epäkäytännöllisiäkin. Uudet taas päinvastoin. Josko sieltä löytyy joku kompromissi, niin lähden kaupoille kyllä.
Koitan löytää asuinpaikan niin ettei tarvitsisi keskustan läpi alkaa ajella kuin korkeintaan iltaisin :)
Aloituksesi oli epämääräinen ja en löytänyt ketjusta tarvittavia tietoja, vaikka kahlasinkin sen läpi. Olisin mielelläni auttanut sinua, mutta näillä tiedoilla en voi tehdä sitä. Ja minulla kuin varmaan muillakin on kyllä muutakin puuhaa kuin lukea samaa ketjua uudelleen uudelleen etsien tietoja. Voithan itse googlettaa, tästä aiheesta on muita ketjuja joita voit kahlata läpi sen sijaan että vaadit muita tekemään kaiken puolestasi. Tai ehkä voisit jäädä sinne missä nyt asut, se voisi olla hyvä ratkaisu.
Onneksi monet ovat täällä osanneet vastailla pohdiskeluihini. Olen niistä vastauksista hyvin kiitollinen.
Sinulle nr 98 suosittelen keskusteluapua tuohon aggressiivisuuteen.
Itse en kyllä suosittele sitä Uudenmaankatua, joka menee Tuomiokirkon vierestä. Todella vilkas liikenne, ja ilmeisesti kaupungin saasteisin paikka ainakin siinä kirkon kohdalla.
Vasaramäki, kupittaa