Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kummilapsi otettu huostaan, miten toimisitte lahjojen kanssa?

Vierailija
21.02.2021 |

Minulla on 10-vuotias kummipoika, joka on muutama vuosi sitten otettu huostaan yh-äidin mielenterveysongelmien vuoksi. En tapaa lasta juuri koskaan. Olen viimeisen parin vuoden aikana päässyt yhteensä kolme kertaa mukaan valvottuun tapaamiseen, molemmilla kerroilla noin tunnin ajaksi.

Lapsen syntymäpäivä on tulossa parin viikon päästä, ja minulta odotetaan lahjaa, vaikka en pääse lapsen syntymäpäiville. Meitä kummeja ei ole kutsuttu mukaan juhliin, jotka pidetään sosiaalitoimen tiloissa.

Lahjan ostaminen ei muuten olisi mikään ongelma, mutta lapsen perhetyöntekijä kertoi minulle, että lapsi ei saa viedä saamiaan lahjoja mukanaan sijoitusperheeseensä, vaan ne jäävät äidin luo. Lapsi ei kuitenkaan ole äidillään kuin muutaman tunnin kerran viikossa, valvotussa tapaamisessa. Esimerkiksi vaatteita on siis turha ostaa. Rahalahjoja en halua antaa, ne menevät äidin tilille, eivät lapselle. Myös lelut ja pelit menevät pitkälti hukkaan, koska tapaamiset ovat melkein aina sosiaalitoimen tapaamistiloissa, vain joskus harvoin bioäidin kodissa. Karkkeja ei myöskään saa viedä, koska niitä ei tapaamisissa saa syödä eikä lapsi saa ottaa niitä mukaan sijoitusperheeseen.

Onko ideoita, mitä lapselle voisi ostaa lahjaksi?

Miten te hoitaisitte suhteen lapseen tällaisessa tilanteessa? Lapsi on kiva, mutta en tosiaan näe häntä juuri koskaan. Eihän tilanne lapsen syytä ole, eikä edes äidin, ei hän ole valinnut sairauttaan ja huostaanottoa. Mutta minusta tuntuu, että kummius ei pääse oikein mitenkään toteutumaan tässä tilanteessa. Olen jatkanut kummin velvollisuuksia lähinnä äidin mieliksi. Lapsi on minulle ihan vieras ihminen. Pitäisikö vain luovuttaa ja vetäytyä koko touhusta? Lapsi ei enää edes kuulu kirkkoon, joten kummitouhu vaikuttaa aika keinotekoiselta.

Kommentit (72)

Vierailija
1/72 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata luovuttaa! Kuullostaa siltä että lapsi on juuri sellaisessa tilanteessa, että tarvitsee elämäänsä turvallista aikuista, joka sinä tässä tapauksessa kummina olet.

Ole mukana lapsen elämässä, elä luovu hänestä!

Vierailija
2/72 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä hylkää lasta. Lapsesta tuntuu varmasti hyvältä, että juuri häntä on ajateltu. Kävisikö lahjaksi joku peli, jota he voisivat pelata äidin kanssa yhdessä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/72 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ei saa ottaa lahjoja mukaan, kuka sen kieltää? Jos äiti, niin kysy sosiaalitoimesta, miten lahjat saisi suoraan sijaisperheeseen. Jos sijaisperhe on kiellon takana, niin kiellolle voisi kysyä sosiaalitoimelta perusteluja, tuossa ei lapsen etu oikein toteudu.

Pysy lapsen elämässä.

Vierailija
4/72 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En nyt kauhean pitkälle miettisi hukkaan menoa, tuolla ajatuskuviolla et pysty lopulta ostamaan mitään.

Vierailija
5/72 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi ei saa ottaa lahjoja mukaan, kuka sen kieltää? Jos äiti, niin kysy sosiaalitoimesta, miten lahjat saisi suoraan sijaisperheeseen. Jos sijaisperhe on kiellon takana, niin kiellolle voisi kysyä sosiaalitoimelta perusteluja, tuossa ei lapsen etu oikein toteudu.

Pysy lapsen elämässä.

Sijaisperhe kieltää, mutta perusteluja en tiedä.

Vierailija
6/72 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos ei tapaa,eikä tunne,miksi pitäisi pitää välejä,lapsi ei ole edes kirkossa.

Aivan turhaa.

Tai sitten säästät rahaa ja kun on 18v  niin annat sitten...

Vierailija
7/72 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älä hylkää lasta. Lapsesta tuntuu varmasti hyvältä, että juuri häntä on ajateltu. Kävisikö lahjaksi joku peli, jota he voisivat pelata äidin kanssa yhdessä?

Tämä on hyvä ajatus, kiitos!

Vierailija
8/72 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei lapsen synttärilahjoja kukaan kiellä sosiaalitoimessa, jollei ne nyt ole järjettömiä kuten esim. K18 -tasoa pikkulapselle. t: sijaishuollon sossu

Vierailija
9/72 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi lahjoja ei saa viedä sijoituskotiin? tulevatko muut lapset kateellisiksi? Ihan pimeätä.

Kuinka olisi, jos kirjoittaisit pitkän kortin, jossa kerrot mukavia muistoja lapsesta, kerrot hänen hyviä puoliaan, kerrot, mistä hänestä pidät. Tuota voi lapsi sitten lukea, jos tulee tarve kokea itsensä rakastetuksi/kaipaa kehuja. Pidä huolta siitä, että sanomisesi ovat aitoja.

Lisäksi voit alkaa säästää rahaa vaikka erilliselle tilille, ja autta lasta sitten kun hän on 18-20 ja muuttamassa omaan kotiin.

Vierailija
10/72 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toihan on hirveä kuvio? Miksi lapsi ei muka saa viedä lahjojaan sijaisperheeseen ja miksi tapaamisissa ei saa syödä karkkia? Lapsen elämä on varmasti tarpeeksi kurjaa muutenkin. Lapsen äidille en mitään antaisi. Miten lapsi ei enää kuulu kirkkoon? Hän voi itse erota 15 v., mutta sitä ennen vanhemmat voi tietääkseni vain liittää hänet kirkkoon.

Vierailija
11/72 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennenkuin miettii omaa "hulluuttaan", on syytä tarkistaa ympärilläolevat ihmiset.

Jos ne jää pään sisälle elämään...

Voivoi.

Vierailija
12/72 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikea käsittää, miksi sijaisperhe ei hyväksy kummilahjaa. Tuo itse kirjoitettu kortti kuulostaa hyvältä.

Vierailija
13/72 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ostanut sijoituksessa olevalle sukulaislapselle lahjoja, ja todellakin saa pitää omaisuutensa mukanaan riippumatta siitä onko sijoituspaikassa vai vanhemmillaan. Sinuna selvittäisin tätä juttua lisää.

Vierailija
14/72 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarjoa jokin elämys.

Vierailija
15/72 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä missään tapauksessa luovuta:) Olin lapsena vastaavankaltaisessa tilanteessa ja eräs vanhempi, minut etäisesti tuntenut, nainen jaksoi muistaa mua aina. Jopa hänen lähettämänsä kortit olivat mulle äärettömän tärkeitä, sillä enemmän kuin materiaa kaipasin rakkautta ja huomiota. Tultuani täysi-ikäiseksi vietin säännöllisesti aikaa hänen luonaan, huolehtien hänen asioistaan. Hänestä oli tullut mulle rakas ihminen ja jollain tavalla tahdoin korvata hänelle sen, miten hän "kantoi" minut henkisesti läpi raskaiden lapsuus- ja nuoruusvuosien. Eli ethän Ap luovuta:)

Vierailija
16/72 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei lapsen synttärilahjoja kukaan kiellä sosiaalitoimessa, jollei ne nyt ole järjettömiä kuten esim. K18 -tasoa pikkulapselle. t: sijaishuollon sossu

Kiitos tiedosta! Minulle on sanottu, että sijaisperhe ei anna lapsen viedä lahjoja sinne. Perheessä on muitakin sijoituslapsia, ehkä se vaikuttaa asiaan?

Viime vuonna ostin vaatteita, ihan tavallisen college-paidan ja lippiksen, oikeaa kokoakin, mutta poika ei saanut viedä niitä kotiin. Tuossa tilanteessa minua harmitti erityisesti se, että poika tuli selvästi surulliseksi, kun ei saanutkaan ottaa uusia vaatteitaan mukaan.

On kurjaa antaa lahja, josta lapsi tykkää mutta jota hän ei kuitenkaan saa käyttää. Siitä syystä tämä lahjojen valinta ahdistaa minua aika paljon.

Täytyy kysellä tarkemmin tuosta kiellosta.

Ap

Vierailija
17/72 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa kyllä erikoiselta. Tuo kortti kuulostaa hyvältä. Aika outo käytäntö ettei lapsi saa juuri edes tavata kummeja, jotka kuitenkin ovat lapselle tärkeitä. Ihanaa että välität. Meillä lapsilla kummit lähisuvusta, joita ei kiinnosta lapset yhtään vaikka suorastaan vaativat kummiutta.

Vierailija
18/72 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toihan on hirveä kuvio? Miksi lapsi ei muka saa viedä lahjojaan sijaisperheeseen ja miksi tapaamisissa ei saa syödä karkkia? Lapsen elämä on varmasti tarpeeksi kurjaa muutenkin. Lapsen äidille en mitään antaisi. Miten lapsi ei enää kuulu kirkkoon? Hän voi itse erota 15 v., mutta sitä ennen vanhemmat voi tietääkseni vain liittää hänet kirkkoon.

Äiti on eronnut kirkosta, kun lapsi oli pieni. Erotti lapsen samalla.

Ap

Vierailija
19/72 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älä missään tapauksessa luovuta:) Olin lapsena vastaavankaltaisessa tilanteessa ja eräs vanhempi, minut etäisesti tuntenut, nainen jaksoi muistaa mua aina. Jopa hänen lähettämänsä kortit olivat mulle äärettömän tärkeitä, sillä enemmän kuin materiaa kaipasin rakkautta ja huomiota. Tultuani täysi-ikäiseksi vietin säännöllisesti aikaa hänen luonaan, huolehtien hänen asioistaan. Hänestä oli tullut mulle rakas ihminen ja jollain tavalla tahdoin korvata hänelle sen, miten hän "kantoi" minut henkisesti läpi raskaiden lapsuus- ja nuoruusvuosien. Eli ethän Ap luovuta:)

Kiitos kun jaoit kokemuksesi! Selvästi on tärkeää, että pysyn lapsen elämässä mukana.

Ap

Vierailija
20/72 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osta kirja, jota voi lukea äidillään. Sellainen, joka kiinnostaa isompanakin.