Tyytyväisiä vuokralla asuvia?
Myin oman kotini enkä ole löytänyt uutta. Olen asunut vuoden sukulaisilla (olen 40-v.) ja nyt mietin, vuokraisinko kodin, kun mieleistä ostettavaa ei löydy. Tämä matkalaukkuelämä on kauheaa. Myin oman kodin, koska halusin kivemman, joten en viitsi nyt ostaa jotain ihan ok asuntoa. Vuokrahinnat kivoissa kohteissa ovat sellaiset, että samaan hintaan maksaisi omaa.
Tarvitsisin nyt hyviä puolia vuokralla asumisesta, sillä minulla leviää kohta pää kodittomana. Kaikki vain tolkuttavat, ettei kannata vuokrata. Ärsyttää.
Kommentit (24)
Asun vuokralla, aiemmin oli omistusasunto. Hyviä puolia on hyvä sijainti, asunnon valoisuus ja koko, ei tarvitse huolehtia pihatöistä (kerrostalo), huoltoyhtiö toimii kohtuullisesti. Tältä alueelta en tai vastaavista en löytänyt myynnissä olevia sopivia omistusasuntoja, ja nyt asun vuokralla kunnes jokin sopiva kohde tulee vastaan.
Ei valittamista!
Jos naapuriin muuttaa meluavaa nuorisoa tai laitapuolen väkeä niin kuukauden irtisanomisajalla voi muuttaa muualle. Asunnon myyminen on isompi ruljanssi.
Asunto itsessään on se tärkein asia. Tavallaan voi ajatella omistussuhteen olevan "pelkkä tekninen yksityiskohta". Jos eläisi täsmälleen samassa asunnossa vuokralla tai omistaen niin miksi sillä olisi mitään merkitystä? Lukuun ottamatta pitkän ajan kuluessa kustannusten suhteen. Tosin usein siinäkään ei valtavan suurta eroa synny. Kiva asunto on kiva asunto, riippumatta siitä omistaako sen vai asuuko siinä vuokralla.
Toukokuu 1986 alkaen olen asunut vuokra-asunnossa.
Siis kai tämä on vitsi? Vai minkä ikäinen olet? Siis vuoden olet asunut sukulaisten nurkissa, koska et halua vuokrata asuntoa?
Jos/kun sulla ei nyt ole kotia, niin kyllä minä sinuna vuokrasin edes jonkin edullisemmin asunnon ja katselisin sitä omaa rauhassa.
Anteeksi, mutta uskomaton tää sun tarinasi....
Me myimme ison asunnon 5 vuotta sitten ja muutimme toiseen kaupunkiin vuokralle, pienempään asuntoon. Jouduimme muuttamaan melkoisella kiireellä uusien työpaikkojen perässä, joten vuokraaminen oli parempi vaihtoehto kuin asunnon ostaminen vieraasta kaupungista, jonka asuinalueita emme tunteneet ennestään.
Vuokraamisen oli tarkoitus olla väliaikainen ratkaisu, mutta olemme olleet niin tyytyväisiä, että emme ole vieläkään edes harkinneet asunnon ostamista. Laitoimme aikanaan asuntomme myynnistä saadut rahat sijoituksiin, jotka ovat tuottaneet hyvin.
Meillä on edullinen vuokra, ja asunto on todella hyvällä paikalla. Päädyimme sattumalta heti alueelle, jossa viihdymme. Tämän alueen asunnot ovat kalliita, joten ostaminen olisi iso taloudellinen satsaus. Asunto kaipaisi pintaremonttia (siksi vuokra on edullinen), mutta meitä ei kiinnosta sisustaminen, joten asunnon "vanhentunut" sisustus, kuten esim. 70-luvun keltaiset keittiön kaapit, ei häiritse meitä tippaakaan.
Meillä on myös hyvä yksityinen vuokranantaja, joka hoitaa kaikki asiat todella täsmällisesti. Tämä lisää viihtyvyyttä. Asuntomme ei ole vuokratalossa (Sato tms), sellaiseen emme ehkä haluaisi. Tämä on ihan tavallinen talo, jossa asuu sekä asuntojen omistajia että meitä yksityisten vuokranantajien vuokralaisia.
Tykkäämme siitä, että asunnon kunnostaminen ei ole meidän vastuulla. Kun jääkaappi meni rikki, vuokranantaja hommasi uuden seuraavana päivänä - ihanan stressitöntä! Emme myöskään yhtään kaipaa yhtiökokouksia kiistoineen, niistä saimme ihan kylliksi edellisessä asunnossamme.
Meitä miellyttää myös ajatus helposta muutosta. Jos naapurustoon tulee häiriötekijöitä, tai viereen sattuu muuttamaan metelöiviä naapureita, voimme häipyä taaksemme katsomatta.
Koska vuokra on edullinen, meillä jää kivasti rahaa käyttöön ja myös säästöön ja sijoituksiin. Omaisuutta voi kerryttää muullakin tavalla kuin sijoittamalla rahansa asuntoon.
En tajua miten joku myy asuntonsa vain koska se ei ole riittävän "kiva", ennen kuin on uusi asunto katsottuna?!? Mitä ne sukulaiset ajattelevat?
En edes halua omistusasuntoa. Vuokralla asuminen on niin huoletonta. Ei tarvitse miettiä korjausremontteja tai kodinkoneita, vuokranantaja hoitaa kaiken. Ja pääsee muuttamaan koska haluaa ilman monimutkaisia ja aikaavieviä myyntiprosesseja.
katsele rauhassa koronan seurauksena asuntojen hinnat romahtavat selittelee kiinteistö välittäjä huijarit mitä hyvänsä. syksyllä alkaa ostajan markkinat ja jatkuu pitkään. asuntoja ajautuu pankeille työttömyyden takia sellaisia määriä että 90 luku oli leikkiä tulevaan.
Vierailija kirjoitti:
En edes halua omistusasuntoa. Vuokralla asuminen on niin huoletonta. Ei tarvitse miettiä korjausremontteja tai kodinkoneita, vuokranantaja hoitaa kaiken. Ja pääsee muuttamaan koska haluaa ilman monimutkaisia ja aikaavieviä myyntiprosesseja.
Tismalleen. Veit jalat suustani. Helppoa ja huoletonta.
Minä! Niin helppoa ja huoletonta. Ei tarvitse miettiä mitään remontteja ja mitä ne maksavat. Jos jääkaappi tai kiuas, hajoaa, yksi puhelinsoitto ja uusi ilmestyy tilalle. Ikinä en osta omaa vaivoikseni.
Oletuksena kerrostaloasunto. Esim. omakotitalossa naapurit tuskin juuri häiritsevät.
Vuokran plussia:
- Helpompi muutto jos naapurissa on häiritseviä ihmisiä (valitettavasti Suomessa tilanne on se, että häiritsijä jää, muut väistyvät)
- Helpompi muutto jos taloyhtiö ei saa korjattua jotain heille kuuluvaa (kaverilla alkoi talotekniikka metelöimään, yritti kuukausikaupalla saada jonkun korjaamaan, mutta lopulta muutti)
- Muutenkin helpompi muutto (töiden takia, eron takia jne.)
- Mahdollisuus "parempaan" asuntoon. Ostohinta on tietyissä sijainneissa järjetön, mutta vuokra ei nouse vastaavasti.
- Ei koskaan pitkää putkiremonttia tms. Voit muuttaa pois alta.
- Voi olla halvempaa, jos sijainnissa ei arvo nouse, tulee omistajan maksettavia remontteja jne.
- Jää rahaa enemmän muihin sijoituksiin. Ainakin väittävät, että sijoittamalla pörssiin tienaa keskimäärin paljon paremmin kuin sijoittamalla (omaan) asuntoon.
Miinuksia:
- Jos tykkäät "laittaa" kotia, niin rempat menee vuokranantajan hyväksi. Ja mikään ei estä sitä, että kun olet juuri rempannut mieleiseksi, niin vuokranantaja heittää sinut ulos tai nostaa vuokraa.
- Olet muissakin vastaavissa kodin päivitysasioissa vuokranantajan armoilla. Jos haluat uuden lieden ja vuokranantaja ei, niin voit tietenkin ostaa, mutta liedestä tulee vuokranantajan omaisuutta ellet vanhaa säilö jossain ja asenna takaisin lähtiessäsi (mikä käytännössä ei ole järkevää).
- Yleensä hieman kalliimpaa.
Minä.
On mulla omakin asunto mutta vuokrasin sen ja muutin itse vuokralle.
Asun halvemmalla vuokralla kuin omassa ja huomattavasti paremmalla sijainnilla.
Minä tykkään asua vuokralla. Mikset laita osinko-osakkeisiin rahojasi ja mene vuokralle? Miksi asut toisten nurkissa? En tajua. Miten kenenkään psyyke edes kestää tuollaista toisten nurkissa loisimista ja häiriönä oloa?
Ihmettelenpä vaan kuka viitsii hyysätä 40 v ikäistä ihmistä omissa nurkissaan.
Nämä sukulaiset yrittävät estää minua vuokraamasta. Asuntoa kuulemma menee rahat kankkulan kaivoon. Pitäisi ostaa, mutta en löydä mieleistä. Neuvoja? Ap
Vierailija kirjoitti:
Toukokuu 1986 alkaen olen asunut vuokra-asunnossa.
Montako omistusasuntoa olisitkaan maksanut maksamillasi vuokrilla?
No voi hyvänen aika, tottahan toki on tyytyväisiä vuokralaisia. Vuokra-asuntohan on koti siinä missä omistusasuntokin. Toki riippuu vuokratasosta, että kannattaako, mutta mikäli vuokra kohtuullinen ja asunto mieluisa, niin miksikäs ei. Pääseehän sitä vaihtamaan, jos ei tykkää.