Teini pilasi eilen illalla tämän päivän ruoan ja tänään teki mitä?
Ei saatana nyt oikeesti. Tein eilen tälle päivälle risoton valmiiksi, jottei tarvitsisi tänään tehdä ruokaa. Noh, jossain vaiheessa eilen illalla meidän pikku herkkusuu oli käynyt napsimassa siitä kaikki lihat ja jättänyt vain riisit ja kasvikset. Miehestä ei tietenkään ollut mitään hyötyä ja vetäydyin petiin yksin ja päätin, että saavat syödä keskenänsä sen ja minä menen hampparille.
Noh, tänään minä sitten lähdin hampparille. Ennen lähtöä sanoin miehelle ja teinille, että voivat syödä sitä risottoa, kun minä menen muualle. Kävin syömässä oikein ylihintaisen hampparin ravintolassa. En paljasta missä kävin, mutta sillä hinnalla olisi saanut viikoksi ruoat tehtyä kotona. Se hampurilainen ei todellakaan ollut hintansa arvoinen. Seuraavalla kerralla käyn vaikka Heses tai Mäkkärissä ja valehtelen, että kävin jossain hienossa paikassa. Viini oli sentää hyvää.
Matkalla kotiin aloin tuntea hiukan huonoa omatuntoa. Johtukoon viinistä, mutta minulle tuli vähän syyllinen olo, kun törsäsin itseeni sillä tavalla ja mies sekä teini joutuivat kotona syödä "kasvisvaihtoehtoa", niin kuin teini sen nimesi. Ehkä olin kohtuuton, mutta olin niin pettynyt. Halusin viettää tänään lepopäivän tekemättä yhtään mitään. Halusin vain röhnöttää sohvalla koko päivän viltin alla katsellen sarjoja, joita en ole ehtinyt aikoihin katsomaan. Olisinhan minä sitä edelleen voinut tehdä, mutta olin niin suuttunut ja tunsin, että tunteitani oltiin siinä tilanteessa vähätelty. Typerää ja lapsellista, tiedän, mutta minä satun olemaan typerä ja lapsellinen. Joka tapauksessa, mielikuva miehestä ja lapsesta surkeana syömässä ensin huvitti ja sitten säälitti.
Kun tulin kotiin, olin jo täysin valmis pyytämään anteeksi ja selittämään miksi olin niin pettynyt. Mutta keittiössä olikin yllätys. Minulle järjestetty illallinen! No ei todellakaan ollut. Kaksi nälkäistä ihmistä? Ei. Risotto syömättömänä? Luultavasti jääkaapissa. Pöydällä oli kaksi pizzalaatikkoa. Tuntui kuin kurkkuuni ja vatsaani olisi ensin isketty metallitangot ja sähköisku kulki niiden välistä käyttäen kehoani johtimena. En tiedä mikä tunne oli päällimmäisenä. Pettymys, nöyryytys, viha, huvitus, jokin muu. En saanut sanottua sanaakaan. Tuijotin vain suu auki pöydällä olevia laatikoita. Sitten mies tuli oikein muikea hymy kasvoillaan keittiöön. Hän sanoi, että he olivat tilanneet pizzaa ja hän jätti minulle palan. Sieluni irtautui kehostani. En tuntenut enää mitään. Sanoin miehelle, että menen lepäämään ja astelin makkariin.
Olen edelleen täydessä shokissa. En halua nähdä ketään tai mitään. Kaikista vähiten pizzoja, jotka he olivat tilanneet. Enkä tiedä kumpi olisi pahempi. Pizzat, joissa on runsaasti lihaa vai semmoiset missä ei ole yhtään. Toivon, että mies ei tuo palasta tänne, koska muuten saatan tehdä perheväkivaltaa. Huomenna en tule ulos makuuhuoneesta. Enkä tee uutta ruokaa, ennen kuin edellinen on kadonnut ilman minun apuani.
Kuinka pitkiä matkoja sielut yleensä tekevät itsenäisesti? Ja millä todennäköisyydellä jää sille tielle, eikä palaakkaan?
Kommentit (76)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En jaksanut lukea kirjoitustasi. Lyhennätkö romaanisi muutamaan lauseeseen.
Kannattaa aloittaa ensin vaikka mainoksista ja sitten siirtyä lastenkirjoihin. Eipä aikaakaan, kun jaksat lukea ihan kokonaisen viestin :)
Toivottavasti minusta tulee lopulta kaltaisesi ihminen joka jaksaa lukea kokonaisen kirjasarjan jonkun perheen lounashetkestä. Siinä on varmasti lukuisia jänniä juonenkäänteitä ja vaarallisia tilanteita :)
Äläs nyt. Joku jossain varmaan on lukenut Twilight sagankin kokonaan. Ja ei tykännyt.
.. jatkan vielä mielipidettäni pohjattomalla ruokahalulla varustetusta teinistä: Ei koskaan, ikinä eikä milloinkaan kannata esittää " sinä pilasit"- sitä, tätä tai tuota. Ymmärtäkää läheisiänne syyttelemättä. Arvostelematta poikaa olisi voinut todeta vain, ettei ruuassa ole enää juuri syötävää. Harmittaahan se tietysti, mutta pojalla oli nälkä. Kaikki ei kuitenkaan maistunut.
.
Olisit pistänyt teinin kauppaan hakemaan seuraavalle päivälle kaupasta ruokaa ja kokkamaan, kun kerran ruuan pilasikin. Helpompaa se on tietysti uhriutua ja mököttää kun kasvattaa.
Aika jännä. Aloituksessa puhutaan teinistä, mutta kommenteissa pojasta. Teini voi olla yhtä hyvin tyttö. Vai? :D
Vierailija kirjoitti:
.. jatkan vielä mielipidettäni pohjattomalla ruokahalulla varustetusta teinistä: Ei koskaan, ikinä eikä milloinkaan kannata esittää " sinä pilasit"- sitä, tätä tai tuota. Ymmärtäkää läheisiänne syyttelemättä. Arvostelematta poikaa olisi voinut todeta vain, ettei ruuassa ole enää juuri syötävää. Harmittaahan se tietysti, mutta pojalla oli nälkä. Kaikki ei kuitenkaan maistunut.
.
Mut on kasvetettu tuohon tyyliin, mitään ei saa sanoa suoraan, mutta kiertoilmauksilla ja ilmeillä näytetään tunteet. Mielestäni enemmän haitallista kun hyödyllistä. Parempi on sanoa kerralla suoraan että miksi menit syömään nuo lihat, eihän tätä ruokaa kukaan enää halua syödä. Kiertely saa vaan ärsyyntyneeksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
.
Mut on kasvetettu tuohon tyyliin, mitään ei saa sanoa suoraan, mutta kiertoilmauksilla ja ilmeillä näytetään tunteet. Mielestäni enemmän haitallista kun hyödyllistä. Parempi on sanoa kerralla suoraan että miksi menit syömään nuo lihat, eihän tätä ruokaa kukaan enää halua syödä. Kiertely saa vaan ärsyyntyneeksi.
Mies vai asperger? Vai molempia?
Mun käy kyllä ap sua sääliks. Tuntuu, ettei sulla ole oikein asiat kunnossa, jos yks risotto saa sut noin sekaisin. Voi olla hormonaalista tai sitten teillä suhteessa joku pidempi kriisi.
En ymmärrä ollenkaan miten voit vihastua ruoan syömisestä (jauhelihat) tai pitsojen tilaamisesta. Teinit on ihan imureja ja niillä on jatkuva nälkä, jos kaapissa on ruokaa niin saahan sen syödä... ei munkaan aina tee mieli syödä sitä ruokaa mitä suunniteltu, meillä teini haki meille tänään pitsat, kun en jaksanut kokata, vaikka kaapissa oli ruokaa.
Miten se risotto nyt muka "pilalle" meni?
Säälin miestäsi ja lastasi kun joutuvat noin itsekkään ja lapsellisen naisen kanssa asumaan.
Onko itsekkäämpää ihmistä nähty? Vedät hirveät hamppariateriat viinin kera vaikka jääkaapissa _itse_ tekemääsi risottoa ja vielä kehtaat suuttua kun poika ja mies tilasivat pizzat.
Luulisi tuolla tekstimäärällä syntyvän parempikin provo. Hirveä vaivannäkö, ja lopputuloksena tuollainen haalea 1/5.
Oi AP. Kyllä tuo vielä naurattaa. Elämä on helpompaa kun asiat ottaa vähän kevyemmin :D Jaxuhali.
Paistelette teinin kanssa vaan uudet lihat sinne risottoon ja ei kun ääntä kohti.
What? Sä sikailit ökyhampparilla ja viinillä, joten miksei mies olisi saanut tilata pitsaa? Nyt kyllä todella ylireagoit. Ja itse te olette sen lihat närppivän teinin kasvattaneet.
Vierailija kirjoitti:
En jaksanut lukea kirjoitustasi. Lyhennätkö romaanisi muutamaan lauseeseen.
Onko lukihäiriö vai muuten vain ymmärryksessä vikaa? Vaiko jokin vamma?
Ilmeisesti aloittaja haluaa ilmaista, että hänenlaisensa nillittävä perheenäiti on ärsyttävä ja itsekeskeinen?
Tiesitttekö, että sekä riisiin että perunoihin alkaa kertyä myrkyllisiä aineita kun niitä on säilyttänyt muutaman tunnin?
Vierailija kirjoitti:
Miksi tämäkin on yhtäkkiä miehen vika? Eikai miehellä ollut osaa eikä arpaa pojan naposteluun? Mies päätti ruokkia lapsensa, kun eukko otti ja lähti. Sekö suututta, kun eivät olleetkaan avuttomia ilman sua?
En ehtinyt eiliseen keskusteluun vastata kun palsta oli mennyt jo kiinni, joten kysytään nyt täällä: missä lukee, että napostellut teini oli poika?
Jatkuvasti saa palstalta lukea, kun joku tulee kertomaan lapsensa edesottamuksista, että ”no mitäs et ole opettanut pojalle…”, ”ei minun poikani vaan…”, ”no sellaisia ne kasvavat pojat vain ovat…”, vaikka aloituksessa ei olisi sanallakaan mainittu sukupuolta. Miksi *joka ikisessä* keskustelussa on vähintään yksi lapsen pojaksi olettava taulapää?
Pistä se teini tekemään kaikki ensi viikon ruoat. Jos muistaisi kysyä seuraavan kerran
ennen kuin syö eväät kaapista.
Siis, miksi tuollaisesta pitää suuttua? Mun mieheni ja poikani olisivat varmaan tehneet samoin. Käyneet syömässä jossain esim. Hesessä, huoltoasemalla, subissa tms mutta ei se mua olisi haitannut. Olisin ollut tyytyväinen, ettei tarvitse ruokaa laittaa. T. Ammattivalittaja
Tässä pitää tietää tämä: https://www.vauva.fi/keskustelu/4056300/teini-kaynyt-napsimassa-huomise…