Teini pilasi eilen illalla tämän päivän ruoan ja tänään teki mitä?
Ei saatana nyt oikeesti. Tein eilen tälle päivälle risoton valmiiksi, jottei tarvitsisi tänään tehdä ruokaa. Noh, jossain vaiheessa eilen illalla meidän pikku herkkusuu oli käynyt napsimassa siitä kaikki lihat ja jättänyt vain riisit ja kasvikset. Miehestä ei tietenkään ollut mitään hyötyä ja vetäydyin petiin yksin ja päätin, että saavat syödä keskenänsä sen ja minä menen hampparille.
Noh, tänään minä sitten lähdin hampparille. Ennen lähtöä sanoin miehelle ja teinille, että voivat syödä sitä risottoa, kun minä menen muualle. Kävin syömässä oikein ylihintaisen hampparin ravintolassa. En paljasta missä kävin, mutta sillä hinnalla olisi saanut viikoksi ruoat tehtyä kotona. Se hampurilainen ei todellakaan ollut hintansa arvoinen. Seuraavalla kerralla käyn vaikka Heses tai Mäkkärissä ja valehtelen, että kävin jossain hienossa paikassa. Viini oli sentää hyvää.
Matkalla kotiin aloin tuntea hiukan huonoa omatuntoa. Johtukoon viinistä, mutta minulle tuli vähän syyllinen olo, kun törsäsin itseeni sillä tavalla ja mies sekä teini joutuivat kotona syödä "kasvisvaihtoehtoa", niin kuin teini sen nimesi. Ehkä olin kohtuuton, mutta olin niin pettynyt. Halusin viettää tänään lepopäivän tekemättä yhtään mitään. Halusin vain röhnöttää sohvalla koko päivän viltin alla katsellen sarjoja, joita en ole ehtinyt aikoihin katsomaan. Olisinhan minä sitä edelleen voinut tehdä, mutta olin niin suuttunut ja tunsin, että tunteitani oltiin siinä tilanteessa vähätelty. Typerää ja lapsellista, tiedän, mutta minä satun olemaan typerä ja lapsellinen. Joka tapauksessa, mielikuva miehestä ja lapsesta surkeana syömässä ensin huvitti ja sitten säälitti.
Kun tulin kotiin, olin jo täysin valmis pyytämään anteeksi ja selittämään miksi olin niin pettynyt. Mutta keittiössä olikin yllätys. Minulle järjestetty illallinen! No ei todellakaan ollut. Kaksi nälkäistä ihmistä? Ei. Risotto syömättömänä? Luultavasti jääkaapissa. Pöydällä oli kaksi pizzalaatikkoa. Tuntui kuin kurkkuuni ja vatsaani olisi ensin isketty metallitangot ja sähköisku kulki niiden välistä käyttäen kehoani johtimena. En tiedä mikä tunne oli päällimmäisenä. Pettymys, nöyryytys, viha, huvitus, jokin muu. En saanut sanottua sanaakaan. Tuijotin vain suu auki pöydällä olevia laatikoita. Sitten mies tuli oikein muikea hymy kasvoillaan keittiöön. Hän sanoi, että he olivat tilanneet pizzaa ja hän jätti minulle palan. Sieluni irtautui kehostani. En tuntenut enää mitään. Sanoin miehelle, että menen lepäämään ja astelin makkariin.
Olen edelleen täydessä shokissa. En halua nähdä ketään tai mitään. Kaikista vähiten pizzoja, jotka he olivat tilanneet. Enkä tiedä kumpi olisi pahempi. Pizzat, joissa on runsaasti lihaa vai semmoiset missä ei ole yhtään. Toivon, että mies ei tuo palasta tänne, koska muuten saatan tehdä perheväkivaltaa. Huomenna en tule ulos makuuhuoneesta. Enkä tee uutta ruokaa, ennen kuin edellinen on kadonnut ilman minun apuani.
Kuinka pitkiä matkoja sielut yleensä tekevät itsenäisesti? Ja millä todennäköisyydellä jää sille tielle, eikä palaakkaan?
Kommentit (76)
Vierailija kirjoitti:
Etkö tiedä, että kypsennettyä riisiä ei saa säilyttää jääkaapissa ja käyttää uudelleen? Aivan perusjuttuja.
Ketä kiinnostaa, oikeasti? Kukaan ei ole kuollut uudelleen kypsennettyyn riisiin, ehkä joku herkkävatsainen ja/tai luulotautinen on saanut vatsanväänteitä. On sitä tullut laitettua riisiruokaa pakastimeen ja sulatuksen jälkeen syönyt muutaman päivän - udelleen lämmitettynä - ja kappas kummaa, tässä vielä hengissä kirjoittelen, terveenä. Kaikki tekevät näin, paitsi jotkut pätemistä harrastavat luulotautiset.
"Huomenna en tule ulos makuuhuoneesta. Enkä tee uutta ruokaa, ennen kuin edellinen on kadonnut ilman minun apuani."
Ei se eilen tehty risotto voi enää kadota muualle kuin biojätteeseen. Huomenna sen syöminen olisi ihan selkeä terveysriski. Keitetty riisi on todellinen bakteeripesä kun on näin paljon aikaa kulunut.
Tässä ketjussa ja siinä edellisessä aiheuttaa skismaa se että ihmiset ymmärtävät sanalla "risotto" eri asioita Suomessa. On niitä joille risotto on se italiaisperäinen ruoka joka tehdään tietyllä tavalla, ja joka syödään heti tekemisen jälkeen, jopa niin että vieraat odottavat risottoa eikä risotto vieraita.
Sitten on taas niitä joille risotto on mikä hyvänsä ruoka johon laitetaan keitettyä riisiä, hernemaissipaprikaa tai muita vihanneksia, ja jotain proteiinia lisäksi. Sellainen nyt ihan hyvin säilyy jääkaapissa yhden yön ja on okei syötäväksi seuraavana päivänä.
Siis ihan tosissaanko mammat luulevat että riisi menee jääkaapissa huonoksi? :D Että te jaksattekin olla simppeleitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etkö tiedä, että kypsennettyä riisiä ei saa säilyttää jääkaapissa ja käyttää uudelleen? Aivan perusjuttuja.
Ketä kiinnostaa, oikeasti? Kukaan ei ole kuollut uudelleen kypsennettyyn riisiin, ehkä joku herkkävatsainen ja/tai luulotautinen on saanut vatsanväänteitä. On sitä tullut laitettua riisiruokaa pakastimeen ja sulatuksen jälkeen syönyt muutaman päivän - udelleen lämmitettynä - ja kappas kummaa, tässä vielä hengissä kirjoittelen, terveenä. Kaikki tekevät näin, paitsi jotkut pätemistä harrastavat luulotautiset.
Tutkija varoittaa: Älä lämmitä keitettyä riisiä!
https://www.iltalehti.fi/terveys/a/2015020219134028
Mut joo, kyllä yleensä voi syödä huoletta edellispäivän riisiruokaa. Monissa aasialaisissa perheissä tehdään iso satsi riisiä kerralla ja kyllä sitä syödään monta päivää. Se vain pitää valmistaa ja säilyttää oikein. Muistan, että jossain lämpimässä maassa oli opiskelija syönyt vanhaa riisiä ja kuollut, mutta siinä tapauksessa hän oli säilyttänyt riisiä huonelämmössä jo päiviä. Kyllä sen mädän riisin tunnistaa. Monesti köyhissä perheissä se maku sitten peitetään voimakkailla mausteilla. Ja ihmisen vastustuskykyhän kehittyy käyttämällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi tämäkin on yhtäkkiä miehen vika? Eikai miehellä ollut osaa eikä arpaa pojan naposteluun? Mies päätti ruokkia lapsensa, kun eukko otti ja lähti. Sekö suututta, kun eivät olleetkaan avuttomia ilman sua?
En ole ap, mutta ottaisi itseänikin pattiin jos teini ensin sabotoisi vaivalla valmistamani ruoan, ja sitten isänsä tilaisi pitsaa palkinnoksi.
No yhyyyyyyyyyyyyyy. Minut on loukattu!!!!!!!!!!!
Huutista.
Onko sinulla kenties tourette? Toistat samaa sanaa päivästä toiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi tämäkin on yhtäkkiä miehen vika? Eikai miehellä ollut osaa eikä arpaa pojan naposteluun? Mies päätti ruokkia lapsensa, kun eukko otti ja lähti. Sekö suututta, kun eivät olleetkaan avuttomia ilman sua?
En ole ap, mutta ottaisi itseänikin pattiin jos teini ensin sabotoisi vaivalla valmistamani ruoan, ja sitten isänsä tilaisi pitsaa palkinnoksi.
Huutista.
Hanki elämä tai eläimiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huutista.
Laitapa linkki yhteenkin ketjuun, jossa tuo sama kommentti on. Kiitos.
Sinä ilmeisesti opiskelet palstaa ulkoa, aamusta iltaan?
Jännä, toisaalta ymmärrän ap:ta, toisaalta olen pöyristynyt hänen reaktiostaan.
Ärsyttää jos ruokaa närpitään. Mutta jos kostoksi lähtee itse huvittelemaan ravintolaan niin ap:n reaktio kun perhe ei toiminut odotetulla tavalla, ja hyväksynyt rangaistusta, oli häiriintynyt. Ihan kuin pinnan alla olisi muitakin ongelmia ja pahoja. Kyse on perheestä mutta ap käyttäytyy kuin mies ja teini olisivat hänen vihollisiaan.
”Tuntui kuin kurkkuuni ja vatsaani olisi ensin isketty metallitangot ja sähköisku kulki niiden välistä käyttäen kehoani johtimena. En tiedä mikä tunne oli päällimmäisenä. Pettymys, nöyryytys, viha, huvitus, jokin muu. En saanut sanottua sanaakaan. Tuijotin vain suu auki pöydällä olevia laatikoita.”
Ap:n kannattaa pohtia reaktioitaan ja kuinka alistuneeksi tuntee itsensä laumassaan, perheessään.
Mielestäni voi lähteä itse syömään muualle, voi kieltäytyä tekemästä ruokaa vähään aikaan mutta että odottaa, hieman vahingoniloa hehkuen, perheen syövän närpityn riisimössön ja että pettyy noin rankasti kun he ovat ratkaisseet asian odotetusta poikkeavalla tavalla on mielestäni epäterve reaktio.
Mielestäni risotto on risotto ja jääkaapissa säilytetty riisimössö on jotain ihan muuta. En söisi minäkään.
Vierailija kirjoitti:
"Huomenna en tule ulos makuuhuoneesta. Enkä tee uutta ruokaa, ennen kuin edellinen on kadonnut ilman minun apuani."
Ei se eilen tehty risotto voi enää kadota muualle kuin biojätteeseen. Huomenna sen syöminen olisi ihan selkeä terveysriski. Keitetty riisi on todellinen bakteeripesä kun on näin paljon aikaa kulunut.
Tässä ketjussa ja siinä edellisessä aiheuttaa skismaa se että ihmiset ymmärtävät sanalla "risotto" eri asioita Suomessa. On niitä joille risotto on se italiaisperäinen ruoka joka tehdään tietyllä tavalla, ja joka syödään heti tekemisen jälkeen, jopa niin että vieraat odottavat risottoa eikä risotto vieraita.
Sitten on taas niitä joille risotto on mikä hyvänsä ruoka johon laitetaan keitettyä riisiä, hernemaissipaprikaa tai muita vihanneksia, ja jotain proteiinia lisäksi. Sellainen nyt ihan hyvin säilyy jääkaapissa yhden yön ja on okei syötäväksi seuraavana päivänä.
Näissä ketjuissa usein linkitetty väite keitetyn riisin vaarallisuudesta perustuu siihen, että keitettyä riisiä tosiaan pitää säilyttää kylmässä, mikä kai Suomen hygieniaoloissa onkin itsestäänselvyys. https://www.mtvuutiset.fi/makuja/artikkeli/keitetyssa-riisissa-piilee-r… ” Riisin uudelleenlämmittäminen on turvallista, jos riisiä on säilytetty keittämisen jälkeen heti jääkaapissa. Keitettyä riisiä tulisi tutkijoiden mukaan säilyttää joko yli 63 asteen lämmössä tai vaihtoehtoisesti jäähdyttää nopeasti ja siirtää jääkaappiin kahden tunnin kuluessa keittämisestä. Vaarallisin lämpötila riisille on sen sijaan lämmin, 15-50 astetta.”
Olen sujuvasti syönyt yli 40 vuoden ajan niin keitettyä riisiä sellaisenaan, useissa aasialaisissa ”pyttipannu”-tyylisissä ruoissa kuten nasi goreng, täytettyjä paprikoita, riisivanukasta, sushia, kaalilaatikkoa, Ahvenanmaan pannukakkua, karjalanpiirakoita, pasteijoita ja muuten vain tähteeksi jäänyttä riisiä. Tänäänkin tikka masalaa lounaaksi uudelleen. Eihän se riisi lämmitettynä ole enää parhaimmillaan, mutta ei sitä biojätteeseenkään tarvitse laittaa.
Hitto mulla menis kuppi nurin ja loppuis keittäjänura tohon paikkaan tässä huushollissa ja mies lähtis ulkoruokintaan ton tempun jälkeen. Teiniä ei palkita pitsalla ja tollanen närppiminen ottaa hermoille ihan älyttömästi.
Ainoa asia mistä tossa suuttuisin on se, että teini on närppinyt pelkät lihat ruuasta. Ärsyttää muutenkin tuollainen itsekäs närppiminen mitä osa ihmisistä harrastaa. Jos teinillä oli nälkä niin olisi voinut ottaa sitä ruokaa lautaselle ihan niin kuin yleensä otetaan. Olisin varmaan lähettänyt teinin kauppaan ostamaan uuden lihan, mutta ei tuosta auta sen enempää kiukutella.
Jotenkin tosi sairasta kuitenkin, että sekoat noin kovasti siitä kun mies ja teini oli tilanneet pizzat kun itse olit kalliilla hampurilaisella. Mitä pahaa mies oli tehnyt, miksi sen olisi pitänyt syödä närpittyä risottoa? Tuntuu, että oikein haluat, että sun perheenjäsenet kärsii ja petyit kun et nähnyt niitä surkeina vetämässä riisi-kasvismössöä.
Vierailija kirjoitti:
Tai sitten nimenomaan olivat avuttomia koska tilasivat pizzat. Muutoinhan olisivat itse tehneet ruokaa kotona. Moni nainen sanoo ihan samaa että jos äiti ei laita ruokaa perheelle, niin isä hakee pizzat tai hampparit omalla vuorollaan. Aina helpoimman kautta pitää päästä ettei vain tarvitse itse tehdä mitään.
Minä sanoisin, että AP:lla on liian helppo elämä, jos moisesta pikkujutusta noin hermostuu!
Sitäpaitsi ei kukaan enää tänään olisi herkutellut eilisellä risotolla, risotto tarjoillaan välittömästi valmistumisen jälkeen, säilyttäminen pilaa sekä maun että rakenteen.
AI HITTO TÄÄ OLI HYVÄ! 😂😂😂😂😂😂😂
(En tiedä oliko edes totta, mutta aloittajalla on kirjoittamisen lahja!)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En jaksanut lukea kirjoitustasi. Lyhennätkö romaanisi muutamaan lauseeseen.
Kannattaa aloittaa ensin vaikka mainoksista ja sitten siirtyä lastenkirjoihin. Eipä aikaakaan, kun jaksat lukea ihan kokonaisen viestin :)
Toivottavasti minusta tulee lopulta kaltaisesi ihminen joka jaksaa lukea kokonaisen kirjasarjan jonkun perheen lounashetkestä. Siinä on varmasti lukuisia jänniä juonenkäänteitä ja vaarallisia tilanteita :)
Voit sitten lukea Alastalon salissa ja jälkiruuaksi Kadonnutta aikaa etsimässä.
Kyllä se siitä kunhan reenaat vähä.
Ei tuo ole tervejärkisen puuhaa. Mököttää nyt jostain teinin tempusta,mennä martyyrina hampparille jne. Hyvin trollattu. Oikeassa elämässä se teini olisi tehnyt sen ruuan itse ja omilla rahoillaan. Vaikka hakemalla sitä pitsaa.