Teini pilasi eilen illalla tämän päivän ruoan ja tänään teki mitä?
Ei saatana nyt oikeesti. Tein eilen tälle päivälle risoton valmiiksi, jottei tarvitsisi tänään tehdä ruokaa. Noh, jossain vaiheessa eilen illalla meidän pikku herkkusuu oli käynyt napsimassa siitä kaikki lihat ja jättänyt vain riisit ja kasvikset. Miehestä ei tietenkään ollut mitään hyötyä ja vetäydyin petiin yksin ja päätin, että saavat syödä keskenänsä sen ja minä menen hampparille.
Noh, tänään minä sitten lähdin hampparille. Ennen lähtöä sanoin miehelle ja teinille, että voivat syödä sitä risottoa, kun minä menen muualle. Kävin syömässä oikein ylihintaisen hampparin ravintolassa. En paljasta missä kävin, mutta sillä hinnalla olisi saanut viikoksi ruoat tehtyä kotona. Se hampurilainen ei todellakaan ollut hintansa arvoinen. Seuraavalla kerralla käyn vaikka Heses tai Mäkkärissä ja valehtelen, että kävin jossain hienossa paikassa. Viini oli sentää hyvää.
Matkalla kotiin aloin tuntea hiukan huonoa omatuntoa. Johtukoon viinistä, mutta minulle tuli vähän syyllinen olo, kun törsäsin itseeni sillä tavalla ja mies sekä teini joutuivat kotona syödä "kasvisvaihtoehtoa", niin kuin teini sen nimesi. Ehkä olin kohtuuton, mutta olin niin pettynyt. Halusin viettää tänään lepopäivän tekemättä yhtään mitään. Halusin vain röhnöttää sohvalla koko päivän viltin alla katsellen sarjoja, joita en ole ehtinyt aikoihin katsomaan. Olisinhan minä sitä edelleen voinut tehdä, mutta olin niin suuttunut ja tunsin, että tunteitani oltiin siinä tilanteessa vähätelty. Typerää ja lapsellista, tiedän, mutta minä satun olemaan typerä ja lapsellinen. Joka tapauksessa, mielikuva miehestä ja lapsesta surkeana syömässä ensin huvitti ja sitten säälitti.
Kun tulin kotiin, olin jo täysin valmis pyytämään anteeksi ja selittämään miksi olin niin pettynyt. Mutta keittiössä olikin yllätys. Minulle järjestetty illallinen! No ei todellakaan ollut. Kaksi nälkäistä ihmistä? Ei. Risotto syömättömänä? Luultavasti jääkaapissa. Pöydällä oli kaksi pizzalaatikkoa. Tuntui kuin kurkkuuni ja vatsaani olisi ensin isketty metallitangot ja sähköisku kulki niiden välistä käyttäen kehoani johtimena. En tiedä mikä tunne oli päällimmäisenä. Pettymys, nöyryytys, viha, huvitus, jokin muu. En saanut sanottua sanaakaan. Tuijotin vain suu auki pöydällä olevia laatikoita. Sitten mies tuli oikein muikea hymy kasvoillaan keittiöön. Hän sanoi, että he olivat tilanneet pizzaa ja hän jätti minulle palan. Sieluni irtautui kehostani. En tuntenut enää mitään. Sanoin miehelle, että menen lepäämään ja astelin makkariin.
Olen edelleen täydessä shokissa. En halua nähdä ketään tai mitään. Kaikista vähiten pizzoja, jotka he olivat tilanneet. Enkä tiedä kumpi olisi pahempi. Pizzat, joissa on runsaasti lihaa vai semmoiset missä ei ole yhtään. Toivon, että mies ei tuo palasta tänne, koska muuten saatan tehdä perheväkivaltaa. Huomenna en tule ulos makuuhuoneesta. Enkä tee uutta ruokaa, ennen kuin edellinen on kadonnut ilman minun apuani.
Kuinka pitkiä matkoja sielut yleensä tekevät itsenäisesti? Ja millä todennäköisyydellä jää sille tielle, eikä palaakkaan?
Kommentit (76)
Risotossahan ei ollut enää proteiinia kun lihapalat oli poimittu pois.. Elämmekö nälkävuosia..?
Eikö teillä ole koiraa joka syö tähteet? Outo perhe olette. Draama yhdestä risotosta! Eikö teillä ole oikeita ongelmia?
Vierailija kirjoitti:
Onko itsekkäämpää ihmistä nähty? Vedät hirveät hamppariateriat viinin kera vaikka jääkaapissa _itse_ tekemääsi risottoa ja vielä kehtaat suuttua kun poika ja mies tilasivat pizzat.
Jääkaapissa oli LAPSEN PILALLE NÄRPPIMÄÄ RISOTTOA. Söisitkö itse kahvipöydässä pullat, joista joku on tonkinut rusinat? Keksit, joista joku on hampailla rääpinyt päälliset ja laittanut takaisin tarjolle? Tai pitsan, jossa joku on irrottanut koko päällimmäisen juustokerroksen, napsinut sen alta katkaravut ja kinkunpalat, ja läiskäissyt juuston takaisin?
Eilen teini vain naureskeli teolleen, että tulikin ”kasvisvaihtoehto, hehheh”. Kumma ettei tänään enää tuo omatekoinen kasvisvaihtoehto kelvannutkaan.
Ymmärrän täysin ap:n raivon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko itsekkäämpää ihmistä nähty? Vedät hirveät hamppariateriat viinin kera vaikka jääkaapissa _itse_ tekemääsi risottoa ja vielä kehtaat suuttua kun poika ja mies tilasivat pizzat.
Jääkaapissa oli LAPSEN PILALLE NÄRPPIMÄÄ RISOTTOA. Söisitkö itse kahvipöydässä pullat, joista joku on tonkinut rusinat? Keksit, joista joku on hampailla rääpinyt päälliset ja laittanut takaisin tarjolle? Tai pitsan, jossa joku on irrottanut koko päällimmäisen juustokerroksen, napsinut sen alta katkaravut ja kinkunpalat, ja läiskäissyt juuston takaisin?
Eilen teini vain naureskeli teolleen, että tulikin ”kasvisvaihtoehto, hehheh”. Kumma ettei tänään enää tuo omatekoinen kasvisvaihtoehto kelvannutkaan.
Ymmärrän täysin ap:n raivon.
Kannattaisi sinun ja ap n mennä jollekkin raivonhallintatunnille ja opetella ettei terve ihminen tollasesta aloituksessa olevasta asiasta suutu.
Joissain perheissä on ihan oikeita ongelmia. Ole onnellinen, kun ne ovat tuota tasoa: nälkäinen teini, rento isä ja niuho ja herkkä äiti.
Olisi hauska tietää onko tällä palstalla nykyään enemmän miehiä kuin naisia. Kukaan ei tunnu ymmärtävän toisen tuskaa, vaan kaikki puolustelevat miehen olevan uhri. Ennen vanhaan mies olisi paikannettu ja lahdattu. Ei sillä, että se oli parempi. Minäkin olen mies.
Mitä helvettiä nyt oikeesti ap? Sun sielyu irtaantu ruumiista koska perhe oli tilannu pizzaa ennemmin ku syöny sun kuivia riisimössöjäs, jotain rajaa nyt hei.
Ap yrittää kontrolloida koko perhettä?
Kuinka köyhä on perhe, jossa syntyy näin kova riita ruuasta? Ja mikään hamppari ei maksa kuukauden, saati viikon ruokia, vaikka olisi ostettu mistä. Menikö viiniä vähän reippaammin?
Hyvin on tämä provo saanut keskustelua aikaiseksi.
Minä olen nainen ja olen juuri tuollainen jääkaappista ruoasta parhaita paloja haarukoiva. Eipä ole puoliso koskaan vielä skitsonnut mutta toisaalta hän tykkää suklaavanukkaista.
Etkö tiedä, että kypsennettyä riisiä ei saa säilyttää jääkaapissa ja käyttää uudelleen? Aivan perusjuttuja.
Vierailija kirjoitti:
Etkö tiedä, että kypsennettyä riisiä ei saa säilyttää jääkaapissa ja käyttää uudelleen? Aivan perusjuttuja.
Saa käyttää seuraavana päivänä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei kyllä. Se vatsatautibakteeri tulee siihen käytännössä heti kun on jäähtynyt. Sitten sen joko saa tai sitten ei.
Näinhän se menee. Olet ap siinä iässä , että lähes kaikki ärsyttää ja olet perusvihainen päivästä toiseen. Hyvin muistan tuon ajan , ikä 42-50v. Ne on ne miesten ja naisten ” viihdevuodet”
Vierailija kirjoitti:
Olisi hauska tietää onko tällä palstalla nykyään enemmän miehiä kuin naisia. Kukaan ei tunnu ymmärtävän toisen tuskaa, vaan kaikki puolustelevat miehen olevan uhri. Ennen vanhaan mies olisi paikannettu ja lahdattu. Ei sillä, että se oli parempi. Minäkin olen mies.
Noh, minä olen nainen (44v. jos merkitystä) ja olisin hoitanut asian niin, että olisin tänään lämmittänyt risoton ja pakastimesta olisi varmasti löytynyt vaikkapa kalapuikkoja sen seuraksi. Kaikki olisivat saaneet syödäkseen, kenenkään ei olisi tarvinut tuhlata rahaa hamppareihin ja pitsoihin, eikä risotto olisi mennyt hukkaan. Tässä tarinassa ei ole uhreja.
En ymärrä ap:n tuskaa, kun en tällaisista pikkuasioista jaksa välittää. On sitä elämässä ollut suurempiakin murheita kuin että teini on närppinyt lihat risotosta (ja olihan ap myös eilen jääkaapilla vahtimassa risotossa olevaa mehevää lihanpalaa... ties vaikka olisi itse himoissaan sen syönyt, mutta voi harmi, teini oli ehtinyt ensin :D ).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei kyllä. Se vatsatautibakteeri tulee siihen käytännössä heti kun on jäähtynyt. Sitten sen joko saa tai sitten ei.
Kauppojen paistopisteen riisipiirakat ehtivät jäähtyä moneen otteeseen ja einespiirakat ovat kylmähyllyillä. Kuinka moni on saanut näistä ruokamyrkytyksen?
Riisiruokaa ei voi tehdä edellisenä päivänä etukäteen. Siitä voi tulla kriisi.
Mm. aasialaisessa keittiössä käytetään tarkoituksella paljon eilistä riisiä.
Esimerkiksi wokki, joka on vastakeitetystä riisistä tehty, on ihan yhtä ”väärin tehty” kuin jääkaappirisottokin.