Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten suhtaudutte rouvitteluun? Tai että joku puhuu rouvista

Vierailija
20.02.2021 |

Esim. että meille tulee rouvia käymään. Tai että mitä rouvalle kuuluu.

Kommentit (66)

Vierailija
1/66 |
20.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rouvittelussa on minusta kyse siitä, että naista pidetään vain miehensä vaimona, jolla ei ole mitään omia saavutuksia paitsi suunnilleen lapset. Ehkä rouvittelijat pelkäävät ajatusta vahvasta, itsenäisestä, urallaan menestyneestä naisesta.

Vierailija
2/66 |
20.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leifit kutsuu usein naisia rouviksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/66 |
20.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joutuisi korjaamaan että "sinulle on käynyt erehdys, nimittäin olen neiti". Mitäs se toinen siihen sanoo?

Vierailija
4/66 |
20.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä kutsun mun Valtiatarta Rouvaksi.

Vierailija
5/66 |
20.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rouva on toisinaan hyvä yleissana naisesta. Esim. on helppoa puhua naapureista sanomalla joko herra tai rouva Virtanen. Jos sanoo omalle puolisolleen, että juttelin Virtasen kanssa pihalla niin se ei vielä kerro kumpi heistä on kyseessä. 

Vierailija
6/66 |
20.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rouvat on rouvia. Mitä loukkaavaa on puhua rouvasta rouvana?

Vierailija
7/66 |
20.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos minua rouvittellaan, sanon olevani "ihan neiti vaan". Toisaalta ei se rouvittelu automaattisesti mikään huono asia ole, voihan se kertoa ihan arvostuksestakin.

Vierailija
8/66 |
20.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tähän olisi hyvä saada naisskapparin mielipide siellä ovat rouvia kaikki naispuoliset natsakaijat. Ehkä sieläkin toimi Kyllä, "henkilö luutnantti!", "Ei nappaa, henkilö alikersantti!"

Vierailija
9/66 |
20.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rouva on toisinaan hyvä yleissana naisesta. Esim. on helppoa puhua naapureista sanomalla joko herra tai rouva Virtanen. Jos sanoo omalle puolisolleen, että juttelin Virtasen kanssa pihalla niin se ei vielä kerro kumpi heistä on kyseessä. 

No juu, onhan se kohteliaampaa puhua "Virtasen rouvasta" kuin "Virtasen naisesta", vaikka puhekieleen nainen istuukin paremmin. Rouva kuulostaa jotenkin viralliselta tai puhekielessä vanhalta.

Vierailija
10/66 |
20.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En pidä, ei ole kuin kerran käynyt ulkomaalaisen thai/vietnaminaisen suusta marketissa, epäilen että heidän kulttuurissa se on kohteliasta ja lisäksi suomenkieli voi vielä olla haussa, niin ettei hän assosioi asioita 100% tällä kielellä. En ole mitenkään rouvamaisen näköinen, yhtään, tyttömäiseksi sanotaan ja tytöksi sanottiin viimeksi viime viikolla. Lisäksi en ole faktisestikaan "rouva", vaan neiti, mutta en pidä hirveästi siitäkään nimikkeestä (mutta hyväksyttävää ja vähän söpöä) - kulttuurisamme neitimäisyys on ollut negatiivista piipertelyä. Neito on oikein ok. 

Vierailija
11/66 |
20.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos minua rouvittellaan, sanon olevani "ihan neiti vaan". Toisaalta ei se rouvittelu automaattisesti mikään huono asia ole, voihan se kertoa ihan arvostuksestakin.

Ilman muuta sanassa on paljon arvostusta!

Vierailija
12/66 |
20.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se rouva on ihan hyvä, itse olen rouva. Koen sen arvostuksena. Myös nuorempana oli mukava kun joku fiksu, vanhempi potilaan omainen puhutteli neidiksi, ei tytöksi. Pikkurouva on taas pilkallisesti sanottu. Leskirouva on asiallinen myös. Rouva on omalla asuinalueella arvostettu puhuttelumuoto, naimisissa olevalle naiselle. En ole ikäloppu, 4-kymppinen.

Vierailija
13/66 |
20.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen oikein mielelläni rouva, koska en ole neiti.

Ennen naisia loukkasi neitittely koska se oli viittaus vanhaanpiikaan joka ei ole päässyt naimisiin.

Vierailija
14/66 |
20.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

en tykkää. en oo rouva enkä halua että kukaan luulee että oon pakosta naimisiin menny.

Vierailija
15/66 |
20.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua alettiin neiditellä kun erosin. Ärsyttää sekin, ihan vaan ihmisten tietämättömyys ärsyttää, neidiksi kun ei voi palata.

Vierailija
16/66 |
20.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sanotaan Virtanen tai Virtaska.

Vierailija
17/66 |
20.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sanotaan Virtanen tai Virtaska.

Virtaska vasta onkin törkeä nimitys!

Vierailija
18/66 |
20.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä taas en tykkää yhtään jos sanotaan neidiksi, se kuulostaa jotenkin halventavalta keski-ikäisestä etenkin. Toivon että rouvitellaan jos jotain nimitystä käytetään.

Vierailija
19/66 |
20.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisin hiukan ihmeissäni jos minua rouviteltaisiin.

Vierailija
20/66 |
20.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isäntä kutsuu "meidän rouvaksi" ja itsellä on siitä jopa rakastettu olo. Rouvaksi muutuin avioliiton myötä enkä nyt enää mikään tyttönenkään ole niin tämä ihan hyvä näin. Niistä pikkutytöistä saattaa kuulostaa "vanhalta".

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi kaksi