Voiko alaisella olla parempi palkka kuin esimiehellä?
Suostuisitteko itse esimiehenä siihen, että teillä olisi pienempi palkka kuin alaisellanne? Ja nyt puhun kiinteästä kuukausipalkasta.
Kommentit (27)
Vierailija kirjoitti:
Oon ollut ko. tilanteessa, kun entisellä urallani olin toimittaja. Tuottajan eli esimiehemme palkka oli kokonaispalkka, vajaat 4000 euroa/kk. Vuorolisien ja sunnuntaitöiden sekä arkipyhien vuorojen vuoksi oma palkkani oli keskimäärin 4800 euroa kk, joskus jouluna ja pääsiäisenä kun vuoroputki napsahti päälle, kk-tili saattoi olla jopa 5500 e. Mua pyydettiin tuottajaksi mut en ruvennut, kun palkka olisi pudonnut. Okei, toki vuorolisät on korvaus veemäisistä työajoista ja ne olis jääny pois, mutta olin silloin yksineläjä eikä mulla ollut mitään vuoroja vastaan, kun niistä maksettiin hyvin.
Näin tuo menee. Itse tienaan brutto yli 2000€/kk enemmän kuin oma esimies tienaa ollessaan päivävuorossa. Nuo rahat tulee minulle epäsäännöllisistä työajoista.
Vierailija kirjoitti:
Voi ja suostuisin. Esimies on helppo vaihtaa, mutta jos sopiva asiantuntija vaihtaa kilpailijalle, voi käydä ikävät.
Tuo harvoin on mahdollista oikeasti tärkeissä töissä. Meillä lukee työsopimuksessa kielto tuolle hommalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi ja suostuisin. Esimies on helppo vaihtaa, mutta jos sopiva asiantuntija vaihtaa kilpailijalle, voi käydä ikävät.
Tuo harvoin on mahdollista oikeasti tärkeissä töissä. Meillä lukee työsopimuksessa kielto tuolle hommalle.
Jos tarkoitit tuota kilpailijalle vaihtoa, niin sen kiertäminen on todella helppoa. Esimerkiksi perustat toiminimen konsulttina ja kilpailija suosittaa sinun palveluksia asiakkaalle, kunnes kilpailukielto päättyy, jonka jälkeen asiakasta laskuttaa sinun sijasta kilpailija. Tai työsopimus alkaa vasta kilpailukiellon jälkeen, mukavalla sign in bonuksella. Ja oikeasti teet sen väliajan töitä uudelle firmalle.
Firmassa, jossa työskentelen, on tj, 1 kokoaikainen (minä) ja 1 osa-aikainen työntekijä. Jos otetaan viime vuoden keskiarvo, niin tein kk-tuloksesta 55%/kk. Palkkakuluista mun palkkakulut on kuitenkin keskimäärin 70%/kk, koska pomo tietää, ettei saisi yhtä hyvää tulosta ilman minua. Toisaalta on raskasta olla "korvaamaton", koska silloin tekee enemmän kuin pakko, mutta tykkään työstäni...
Mä luulen, että osalla yliopettajista on paremmat palkat kuin heidän esimies-päälliköillään.
Usein esimiehet tekevät päivähommia, vuorotöitä tekevillä lisät nostavat palkkaa.
Myyntialalla hyvät myyjät tienaavat provisioilla hyvin, usein esimiehille ei makseta kun eivät myyntiä suoraan tee.
Myös suhteellinen palkka on hyvä huomioida, yhdessä työssä myymäläpäälliköllä oli näennäisesti hyvä palkka, mutta työtunteja ei laskettu/ei saanut lisiä ja vastuu oli suuri, väitän että tuntipalkka jäi suhteessa hyvon pieneksi (toki etuna oli tietty vapaus silloin kun homkia ei ollut, eli ani harvoin, lomaakaan ei pystynyt pitämään kun max 2 vko:a putkeen)
Esimiestyö on eri työ, kuin se työ missä on esimiehenä. Toki siitä alasta on hyvä olla kokemusta ja hommia tehnyt aiemmin ymmärtää alaisiaan. Mutta on ihan järjetöntä ajatella, että jos joku on todella hyvä jossain työssä, pitäisi hänet "ylentää" esimieheksi. Se on jotenkin todella vanhanaikaista ajattelua, että jos osaa työnsä hyvin, muuttuisi hetkessä henkilöjohtajaksi.
Siksi on luonnollista, että joillain aloilla esimiehet eivät tienaa yhtä paljon kuin ne joiden esimies on. Johtajia voi löytää helpommin, kuin asiantuntijoita.
Toki on olemassa aloja, joissa esimies tekee samoja hommia, mutta on vain vastuussa sen lisäksi tyyliin työvuorolistoista ja tuurauksien järjestelystä. Näillä aloilla tietysti se jolla on enemmän vastuuta, tienaa enemmän.