Kävely ei juuri laihduta
Ajatella että jopa tunnin pitusella kävelyllä kuluttaa vaan noin 200 kaloria, eli eipä juuri mitään! Se on nopeasti kuitattu yhdellä suklaapatukalla.
Jos siis pelkkää kävelyä harrastaa, vaikka tunnin lenkkejä, niin ei voi syödä yhtään herkkuja, jos aikoo laihtua.
Jos syö 1 suklaalevy viikkoon, ja käy vaikka 5 pv viikossa tunnin lenkin, ei laihdu. Uskomattoman tympeää. Siksi uskon nyt todella sen, että aerobisella ei vaan laihduta.
Se vaatii lihaskunto treenejä, jos siis haluaa syödä edes puolikkaan levyn yhteensä per viikko. Ainut hyöty kävelystä on terveyteen ja ehkä pienesti aineenvaihduntaan, mutta ei todellakaan laihduta! Vai onko jollain muka kokemusta siitä?
Kommentit (90)
Vierailija kirjoitti:
Itse laihduin 9kg ihan itseksellään kun hankin koiran jonka kanssa tulee päivittäin liikuttua se 3-4h..aiempi koira oli laiskanpuoleinen ja kävelykin oli sellaista hidasta löntystelyä mutta itse oijein hämmästyin kuinka tehokasta kävely on, enkä siis ollut aiemminkaan mikään läskipulla vaan 168cm ja painoin 68 nyt 59kg..suosittelen kävelyä kaikille laihdutusta suunnitteleville..
Oikeastiko kävelet joka päivä 15-20km? (tunnissa kävelee n5 km.) sehän on melkein puolimara per päivä.
Kyllä mua vaan laihdutti. Pisti muutenkin aineenvaihdunnan liikkeelle ja muutti mielen positiivisemmaksi.
Ap lasettaa ihan täyttä paskaa. Kävely on erittäin mainio kuntoilumuoto myös painonpudotukseen. Saa olla melkoista löntystelyä, jos kuluttaa ainoastaan 200 kcal tunnissa. Kun kävelylenkille lähdetään, niin ei sinne laahustamaan mennä, vaan tietenkin kävellään reippaasti. Tällöin kulutus on vauhdista ja painosta riippuen helposti yli 300 kcal ja parhaillaan jopa 500 kcal tunnissa.
Itse kävelen sellaisia 10-15 kilometrin lenkkejä, eli aikaa kuluu 1,5-2 tuntia ja kaloreita kuluu helposti sellaset 500-800 kcal per lenkki.
Aikoinaan, kun aloitin kävelyn, niin pudotin parissa kuukaudessa 14 kiloa painoa ja nykyään pidän painoni normaalina nimenomaan kävelemällä. Herkkuja syön silloin kun huvittaa ja painoni on jo vuosia ollut sen 74-76 kiloa. Pituutta on 182 cm, eli bmi 22-23.
No itse ainakin laihduin kävellessä sekä nuorena ennen lapsia kuin raskauden jälkeen raskauskiloja karistaessa. Kävelinkin tosiaan pitkiä matkoja, joka tietenkin edesauttoi asiaa.
Nuorena kun ahdisti olla kotona ja asuttiin maalla, niin kävelin monesti eräälle järvelle lukemaan (8 km suuntaansa eli yhteensä 16km kävelyä) tai sitten kaupunkiin asti (24 km suuntaansa eli yhteensä 48 km kävelyä päivässä). Noihin aikoihin laihduin n. 10 kiloa (normipainosta alipainoon).
Ja raskauden jälkeen kävelin paljon, kun vauvalla oli allergioita joiden takia nukkui lähinnä liikkeellä ollessa, kuten vaunuissa. Tuolloin kävelin joka päivä Helsingin Jätkäsaaresta Lauttasaaren, Tapiolan, Leppävaaran ja Munkkiniemen kautta takaisin Jätkäsaareen eli n. 22-24 km päivässä ja raskauskilot (25kg) sulivat kyllä kuudessa viikossa.
Kurniva maha ei ole vaarallista, elimistö kertoo sillä että kohta pitää polttaa vyötäröltä ja takapuolesta varastoja jos en saa sapustaa.
https://www.mtvuutiset.fi/makuja/artikkeli/kuvat-suosikkituotteissa-ham…
Täältä näkee eri tuotteiden sokeri määriä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse laihduin 9kg ihan itseksellään kun hankin koiran jonka kanssa tulee päivittäin liikuttua se 3-4h..aiempi koira oli laiskanpuoleinen ja kävelykin oli sellaista hidasta löntystelyä mutta itse oijein hämmästyin kuinka tehokasta kävely on, enkä siis ollut aiemminkaan mikään läskipulla vaan 168cm ja painoin 68 nyt 59kg..suosittelen kävelyä kaikille laihdutusta suunnitteleville..
Oikeastiko kävelet joka päivä 15-20km? (tunnissa kävelee n5 km.) sehän on melkein puolimara per päivä.
No kyllä mä ainakin helposti kävelin koiran kanssa yhden 1,5h lenkin ja kaksi 30-45min lenkkiä päivässä. Toi pitempi oli reippaampaa tahtia ja lyhyemmät vähän rennompia. Ei kai siinä pitäisi olla mitään outoa olla, että kävelee koiran kanssa 3h päivässä.
Vierailija kirjoitti:
Ap on oikea nero. 200 kiloinen ei paljoa kävele, niin ei voi laihtuakaan.
200 kiloisen ihmisen painon ylläpito vaatii noin 6000kcl päivässä. Kun hän syö 2000kcl päivässä niin hän kyllä laihtuu vaikka paikallaan istuisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
5 kilometriä tunnissa on jo melkosta laahustamista, jos ei nyt aivan metrin mittanen ole.
Itse kävelen keskimäärin 7 kilsaa tunnissa (metsässä hieman hitaammin). Olen toki 182 senttinen mies, mutta kyllä tasaisessa maastossa kävelytiellä normaalipituisen naisenkin pitäisi helposti yli 6 km/h vauhtia kävellä, jos siis kävelee reippaasti, eikä löntystele.
Kyllähän aerobinen liikuntaa parantaa aineenvaihduntaa. Lähtee ylimääräiset nesteetkin helpommin kropasta.
Onpas tullu paljo kommentteja. Vähän kyllä ihmetyttää että yks suklaalevy viikkoon on liikaa, jos saa syödä vaan yhden pienen 20 g suklaapatukan, niin sillon oon vaikka mieluummin ilman.
Kiva kuulla et jotkut on laihduttanu kävelemällä. Mut jos kävelee 3 h koiran kans päivässä tai tekee aina 10 km lenkkejä niin tottakai se laihduttaa. Tarkotinkin tollasia 200 kalorin kulutus lenkkejä. En mä nyt ihan niin tyhmä ole ku luulette.
Paljonko se vauhti oikeen pitää olla? Ja mikå on hidas tahti kilometreissä? Itse oon paljon kävelly ja pyöräilly, mut eipä tunnu kunto kohoavan. Päinvastoin, oon ihan poikki lenkin jälkeen välillä.... liekkö normaalia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kyllä mä ainakin helposti kävelin koiran kanssa yhden 1,5h lenkin ja kaksi 30-45min lenkkiä päivässä. Toi pitempi oli reippaampaa tahtia ja lyhyemmät vähän rennompia. Ei kai siinä pitäisi olla mitään outoa olla, että kävelee koiran kanssa 3h päivässä.
Riippuu kyllä koirastakin jääkö paljon haistelemaan ja ihmettelemään vai eteneekö reippaasti. Sori mutta en usko että monikaan kävelee PÄIVITTÄIN koiran kanssa 3-4h, eihän sellaiseen ole kuin työttömällä aikaa ja silloinkin saattaa olla muutakin tekemistä. Kerran viikossa realistisempi.
Se juju on siinä, että käyt kävelyllä joka päivä, ja joka päivä jätät sen suklaapatukan syömättä.
Höpö höpö. Jos makaa sen tunnin 5 kertaa viikossa. Silloin ei saa syödä sitäkään. Kyllä se kävely laihduttaa ja piristää. Yleensä jos lihotaan ei lihota yhden viikkosuklaalevyn takia vaan mätetään surutta muutakin ylimääräistä pitkin viikkoa. Jos ei muuta mitään ruokavaliossaan ja alkaa kävellä 5 kertaa viikossa tunnin. Lihominen ainakin hidastuu. Olo on parempi ja aineenvaihdunta toimii paremmin.
Vierailija kirjoitti:
Ap lasettaa ihan täyttä paskaa. Kävely on erittäin mainio kuntoilumuoto myös painonpudotukseen. Saa olla melkoista löntystelyä, jos kuluttaa ainoastaan 200 kcal tunnissa. Kun kävelylenkille lähdetään, niin ei sinne laahustamaan mennä, vaan tietenkin kävellään reippaasti. Tällöin kulutus on vauhdista ja painosta riippuen helposti yli 300 kcal ja parhaillaan jopa 500 kcal tunnissa.
Itse kävelen sellaisia 10-15 kilometrin lenkkejä, eli aikaa kuluu 1,5-2 tuntia ja kaloreita kuluu helposti sellaset 500-800 kcal per lenkki.
Aikoinaan, kun aloitin kävelyn, niin pudotin parissa kuukaudessa 14 kiloa painoa ja nykyään pidän painoni normaalina nimenomaan kävelemällä. Herkkuja syön silloin kun huvittaa ja painoni on jo vuosia ollut sen 74-76 kiloa. Pituutta on 182 cm, eli bmi 22-23.
Olen aikoinaan harrastanut samaa mutta jos syö isoja annoksia ja sokeripitoisia herkkuja niin ei se paino laske vaan kiinteytyy niin ettei ole laiha tai lihava plösö. Mutta toinen hyöty liikunnasta on että liikuntaa lisätessä tulee samalla muuttaneeksi ruokavalioonsakkin samalla terveellisemmäksi kun siitä piristyy eikä ole lohtu syömistä masennukseensa niin paljoa.
No paljonkos tuollainen kävely sitten kk kuluttaa energiaa. Ei nää laihdutukset mitään päivän kestäviä juttuja ole vaan pitempiaikaisia juttuja.
Vierailija kirjoitti:
Onpas tullu paljo kommentteja. Vähän kyllä ihmetyttää että yks suklaalevy viikkoon on liikaa, jos saa syödä vaan yhden pienen 20 g suklaapatukan, niin sillon oon vaikka mieluummin ilman.
Kiva kuulla et jotkut on laihduttanu kävelemällä. Mut jos kävelee 3 h koiran kans päivässä tai tekee aina 10 km lenkkejä niin tottakai se laihduttaa. Tarkotinkin tollasia 200 kalorin kulutus lenkkejä. En mä nyt ihan niin tyhmä ole ku luulette.
Paljonko se vauhti oikeen pitää olla? Ja mikå on hidas tahti kilometreissä? Itse oon paljon kävelly ja pyöräilly, mut eipä tunnu kunto kohoavan. Päinvastoin, oon ihan poikki lenkin jälkeen välillä.... liekkö normaalia.
Itse kun aloin huonokuntoisena ylipainoisena laihduttamaan, huomasin että säännölliset 7k kävelyt tekivät jo ihmeitä. Ei edes joka päivä, mutta kuitenkin useamman kerran viikossa. Kuukausien päästä huomasin että takapuoli oli saanut muotoa, kun kävelin siis maastossa missä oli myös ylämäkiä. Se myös boostaa laihtumista siinä mielessä että tuollaisen 5-7km kävelyn jälkeen on jo reippaampi olo kuin sitä ennen, mikä saattaa auttaa vastustamaan kiusausta viettää loppuilta sipsipussin ja netflixin parissa. Ainakin itselleni liikunta auttaa siihen että tekee mieli lähteä ihmisten ilmoille ja on energiaa tehdä muutakin kuin masistella omaa painoa tms.
Ei helvetti. Jengin mielestä suklaalevy yhdelle hengelle viikossa on normaalia? Ja useampi tunti kävelyä päivässä olisi erikoista? Ilmankos suurin osa aikuisista on ylipainoisia! Vau. Tajunnanräjäyttävää. No pitäkää ne läskinne sitten 😂
Nostapa sykkeitä ja vauhtia niin kyllä alkaa kalorit kulumaan. Löntystelyllä, reippaalla, lievästi hengästyttävällä, kävelyllä ja pikakävelyllä on "hieman" eri tehot. Sama kuin voit hiihtää tai pyöräilläkin kovin eti tehoilla.
Enemmän aerobisessa kaloreita kuluu kuin lihaskuntotreenissä ja siellä salillakin voi treenata tai "treenata", jos ei oikein huvita.