Luotatko Astra Zenecan rokotteisiin?
Ilmeisesti se on edessä, ottaisin kyllä mieluummin sen Pfizerin version.
Eikö jossain päin maailmaa lopetettu Astran rokotteilla rokottaminen liian vähäisen tehokkuuden vuoksi?
Kommentit (91)
Olen jo saanut Astran Zenecan rokotteen. Täytyy myöntää, etten ole lukenut kovin paljon näistä tutkimuksista. Luotan AZ:n rokotteeseen. Sputnikia en kyllä olisi ottanut, mutta sitähän ei edes ole täällä.
En luota ja ainoa koronarokote, jonka voisin ottaa on Moderna. Jos en tuota saa, niin en ota rokotetta.
Luotan ja voisin ottaa vaikka sputnikin.
Työttömille tulisi antaa Pfizerin rokote
Ruotsi, Ranska, Etelä-Afrikka, Sveitsi, oliko Saksa eivät rokotuta yli 65 v. Et.Afrikka ei ilmeisesti enää ollenkaan astralla.
En ota astraa, odotan parempaa ja oma vuoroni on herra tietää milloin.
Työssä käyville Plitzer tai Moderna.
Astraa en huoli heikon tehon takia.
Toivon että AstraZeneca ei tule olemaan se mitä minulle tarjotaan. Nyt on selvinnyt että yksi pistos Pfizerin rokotetta on tehokkaampi (85%) kuin kaksi pistosta AstraZenecaa. Tuntuisi järkevältä että tässä tilanteessa Pfizeriä annettaisiin vain ja ainoastaan se yksi pistos jotta useammalle riittäisi.
EEn todellakaan
Suomalaisille ollaan antamassa halvinta ja huonointa " kansanrokotetta " jossa teho on alle 70%.
Samaa menee kehitysmaihin. Haluan sen 95% tehoisen rokotteen.
Pfizerin rokote on se mitä kannattaisi mieluiten jakaa. Astra Zeneca taisi olla juuri se rokote jossa kehittäjien mielestä vain yksi Pistos riittää ja tästä syystä teho on äärimmäisen huono käytännössä.
En, mutta eipä mun tarvitsekaan vielä luottaa. Olen rokotusvuorossa viimeisten joukossa (jos alle 16-vuotiata ei lasketa), joten rokotteen tehosta ehtii tulla vielä paljon tietoa. Ja voi olla, että kun on mun rokotusvuoroni, saankin jotain ihan muuta rokotetta. Tai voi olla, että tartunnat ovat laskeneet niin alas, etten ota rokotetta ollenkaan. Ei tässä vaiheessa voi vielä sanoa mitään.
Vierailija kirjoitti:
Astraa en huoli heikon tehon takia.
Oletko siis ennemmin ilman, jos et muuta saa? Onko sinulla ilman rokotetta parempi suoja kuin AstraZenecan rokotteella?
Etelä-Afrikka keskeytti kyseisen rokotteen antamisen maassa, koska teho lievää afrikkalaista virusvarianttia vastaan on heikko. Kuitenkaan tutkimuksissa yksikään rokotteen saanut, afrikkalaisen muunnoksen sairastuttama ei joutunut sairaalahoitoon, joten oletettavasti vakavia muotoja vastaan on suojaa. Asiaa toivottavasti tutkitaan lisää. Brittimuunnokselta Astrankin rokotteen pitäisi suojata.
Nythän huomattiin, että kyseisen rokotteen teho nousee, kun annosväliä pidennetään. Tällöin teho oli jotain 70-80 prosentin välillä. Itse tämän kyllä ottaisin, jos sillä minut rokotettaisiin. Nyt ei ole hirveästi varaa valikoida, jos rokotteen haluaa. Ne kun ovat niin kiven alla muutenkin.
Uusi tutkimus: AstraZenecan rokotteella vain 10 prosentin teho Etelä-Afrikan virusmuunnosta vastaan https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000007790536.html
Vierailija kirjoitti:
Toivon että AstraZeneca ei tule olemaan se mitä minulle tarjotaan. Nyt on selvinnyt että yksi pistos Pfizerin rokotetta on tehokkaampi (85%) kuin kaksi pistosta AstraZenecaa. Tuntuisi järkevältä että tässä tilanteessa Pfizeriä annettaisiin vain ja ainoastaan se yksi pistos jotta useammalle riittäisi.
Mutta kun se yksi pistos ei anna kuin lyhytaikaisen suojan, niin eihän tuossa olisi mitään järkeä, vaikka teho olisi sen kolme kuukautta hyvä. Hetken päästä rokotetut olisivat taas ilman suojaa.
Voiko sen Pfizerin saada jotenkin, vaikka Astraa tarjotaan? Kaupungissani vain yli seitsemänkymppiset rokotetaan ensinmainitulla.
Vierailija kirjoitti:
Ruotsi, Ranska, Etelä-Afrikka, Sveitsi, oliko Saksa eivät rokotuta yli 65 v. Et.Afrikka ei ilmeisesti enää ollenkaan astralla.
Eihän Suomikaan rokota. Syynä on se, ettei tehosta ikäihmisillä ole tutkimustietoa tarpeeksi.
Välitän muista ihmisistä ja Käytän maskia - OIKEIN. En tarvitse rokotusta.
Kai te sentään otatte sen rokotteen? Pitäis päästä näistä maskeista joskus eroonkin.