Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi nykyään vähän matkustellut ihminen on huonompi kuin paljon matkustellut?

Vierailija
19.02.2021 |

Mitä väliä sillä matkustelun määrällä on?

Kommentit (691)

Vierailija
41/691 |
20.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Matkailu avartaa. Näkee asioita eri kantilta. Mutta itseasiassa meidän pitäisi kyllä alkaa ajatella eri tavalla: paljon matkustavien hiilijalanjälki on aivan kestämätön, joka vuosi monta kertaa eri puolille maailmaa huvikseen matkustavat ovat äärettömän itsekkäitä. Pian tulemme varmasti tilanteeseen, että tämä kääntyy toisin päin, kun tämä tulee ihmisten tietoisuuteen. Omaa sivistystään ja elämänkatsomustaan voi laajentaa muutenkin. Olisi minustakin kiva nähdä kaikki ne upeat paikat, joita maailmalla on, mutta niin kauan kun lentokoneet kulkevat fossiilisilla polttoaineilla tyydyn lähimatkailuun.

EVVK.

Ei ole lapsia ja kuolen ennen kuin isot katastrofit alkavat. Jälkipolvet kuittaavat vahingot.

Tämä. Mielestäni todella itsekästä perheellisiltä moralisoida ettei sinkut saa matkustaa. Me sinkut ja dink-parit kustannetaan jo teidän lastenne päivähoidot, neuvolat ja koulut yliopistoon saakka veroillamme joten älkää itkekö jos vastapainoksi vähän matkustamme.

Meidän lapset hoitaa teidät vanhana, ja yrittävät korjata ne tuhot joita ympäriinsä lentely ja muu saastuttaminen on aiheuttanut. Kukahan on itsekäs?

Minut hoitaa vanhana filippiineiltä tullut ystävällinen lähihoitaja yksityisessä, tasokkaassa hoivakodissa. En tuhlaa veronmaksajien rahoja siihen koska en olisi kuitenkaan tyytyväinen julkisen puolen laatuun. Suomalaisten lapsista ei muuten tule mitään pyyteettömiä vanhusten hoitajia vaan sometähtiä ym. Oikeat työt ovat liian raskaita suomalaisille lellivauvoille eikä sen varaan kannat laskea että nykyiset lapset hoitaisivat 2050 yhtään ketn. Pula hoitajista on nyt jo suuri ja pahenee.

Vierailija
42/691 |
20.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Matkailu avartaa. Näkee asioita eri kantilta. Mutta itseasiassa meidän pitäisi kyllä alkaa ajatella eri tavalla: paljon matkustavien hiilijalanjälki on aivan kestämätön, joka vuosi monta kertaa eri puolille maailmaa huvikseen matkustavat ovat äärettömän itsekkäitä. Pian tulemme varmasti tilanteeseen, että tämä kääntyy toisin päin, kun tämä tulee ihmisten tietoisuuteen. Omaa sivistystään ja elämänkatsomustaan voi laajentaa muutenkin. Olisi minustakin kiva nähdä kaikki ne upeat paikat, joita maailmalla on, mutta niin kauan kun lentokoneet kulkevat fossiilisilla polttoaineilla tyydyn lähimatkailuun.

EVVK.

Ei ole lapsia ja kuolen ennen kuin isot katastrofit alkavat. Jälkipolvet kuittaavat vahingot.

Tämä. Mielestäni todella itsekästä perheellisiltä moralisoida ettei sinkut saa matkustaa. Me sinkut ja dink-parit kustannetaan jo teidän lastenne päivähoidot, neuvolat ja koulut yliopistoon saakka veroillamme joten älkää itkekö jos vastapainoksi vähän matkustamme.

Meidän lapset hoitaa teidät vanhana, ja yrittävät korjata ne tuhot joita ympäriinsä lentely ja muu saastuttaminen on aiheuttanut. Kukahan on itsekäs?

Toivon, että kuolen paljon nähneenä ja kokeneena sydänkohtaukseen juuri ennen kuin joutuisin laitoshoitoon tai muuten muiden ihmisten avun varaan. Tarvittaessa saatan jopa itse vauhdittaa asiaa.

Sitä paitsi tuskin sinun degeneroituneet lapsesi ketään hoitavat, hyvä jos itsestään saavat huolta pidettyä. Tulevaisuudessa terveydenhoito nojaa tuontihenkilöstön varassa ellei naisille saada asepalvelukseen verrannollista pakollista vuoden hoitovelvollisuutta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/691 |
20.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on kiva että on niitä ketkä on matkustanut ja niitä ketkä ei ole mekustanut. Ne ketkä ei ole matkustanut voi kysyä niiltä jotka on matkustanut millaista siellä oli mihin ne matkusti ja ne jotka on matkustanut voi sitten kysyä niiltä jotka ei ole matkustanut millaista oli täällä sillä aikaa kun olivat matkustamassa. Sitten voi vertailla millaista oli siellä ja millaista oli täällä kun joku oli matkustamassa.

Vierailija
44/691 |
20.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun mielestäni matkustamisen määrä ei suoranaisesti kerro mistään, mutta kuten joku sanoi, matkailu avartaa.

Arvostan ihmisiä, jotka yrittävät ymmärtää ihmisyyttä, muita kulttuureja, kieliä, tapoja paikkoja jne. Se ei kuitenkaan tarkoita, että massakohteisiin ja paikkoihin jotka ovat "most instagrammable" matkustavat todellakaan tutustuisivat niihin.

Eli ei ole yksioikoista, eikä kumpikaan ole minulle automaattisesti huonompi. Kuten ei kukaan ihminen.

Vierailija
45/691 |
20.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen heittänyt pari provotäkyä ketjuun, sori niistä ;)

Oikeasti olen kyllä matkustanut paljon, sanoisinko riittävästi ymmärtääkseni että matkailussakin toistuu samat asiat paikasta riippumatta. Siitä tulee tietyn pisteen jälkeen ei-enää-niin-päräyttävää. Uskoisin että suurin osa ellei kaikki pari vuosikymmentä matkustaneista ovat tätä mieltä.

Olen samaa mieltä, että monta asiaa mitä oppii matkailemalla oppii myös olemalla muuten utelias. Olen asunut pitkään ulkomailla ja mielestäni se avaa henkisesti enemmän kuin lyhyet viikkojen ja max parin kuukauden matkat. Asuessaan omillaan vieraassa maassa sopeutuu pakosti mitä ei ole pakko tehdä koskaan matkatessa ja harvempi edes yrittää muuten kuin pintapuolisesti ihan vain siksi ettei tarvitse. Aito sopeutuminen on raskasta ja silloin luopuu jostain ja muuttuu ihmisenä mikä on haastavaa.

Et sinä mihinkään ole matkustanut.

Vierailija
46/691 |
20.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä paljon matkustaneilla nyt vaan on laajempi näkökulma elämään, ihmisyyteen, kulttuuriin, diversiteettiin, globalisaatioon ja toki myös evoluutioon.

Miten lentokoneessa istuminen ja viikon loma jossain turistirysässä antaa laajempaa näkökulmaa mihinkään? Jos viettää loman siellä missä muutkin turistit eikä ymmärrä paikallisten kieltä niin tuskin siitä matkasta mitään avartavia kokemuksia saa. Hyvän fiiliksen varmaan joo, mutta sen saa matkailemalla myös Suomessa.

Vierailija
47/691 |
20.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on se köyhyys. Se on stigma jota katsotaan nenän vartta pitkin.

Miltä se stigma näyttää nenänvartta pitkin? Näyttääkö erilaiselta jos katsoo eri tavalla vaikka vähän vinosti?

Vierailija
48/691 |
20.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta on kiva että on niitä ketkä on matkustanut ja niitä ketkä ei ole mekustanut. Ne ketkä ei ole matkustanut voi kysyä niiltä jotka on matkustanut millaista siellä oli mihin ne matkusti ja ne jotka on matkustanut voi sitten kysyä niiltä jotka ei ole matkustanut millaista oli täällä sillä aikaa kun olivat matkustamassa. Sitten voi vertailla millaista oli siellä ja millaista oli täällä kun joku oli matkustamassa.

En suosittele. Tällaisilla kysymyksillä matkustanutta pidetään ylimielisenä. Hyvä ja toimiva tapa on olla hiljaa matkoistaan, mitä kauempana on käynyt sitä tärkeämpää ymmärtää olla hiljaa. Ei minulla ole ainakaan mitään tarvetta kertoa matkoistani eikä se aidosti ketään edes kiinnosta. Jos jotain niin yhdellä lausella kuitata ja sitten siirtyä nopeasti yhteiseen puheenaiheeseen. Muuten saa ylimielisen leiman.

Vierailija
49/691 |
20.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sunnu Beachilla on alkkomahooli edukkampaa kuin lähi pubissa. Siinä säästää jo pitkän pennin .

Vierailija
50/691 |
20.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole yhtään huonompi, eikä parempi. Hänellä tosin saattaa olla suppeampi elämänkatsomus ja -ymmärrys. Sekä toki kokemusköyhempi

Laatu korvannee määrän? Mulla on tuttuja, jotka on reissanneet oikeasti ympäri maailman mutta vain kerran ja sitten on näitä paljon matkailevia oman elämänsä kosmopoliitteja jotka lentelee jatkuvasti Dubaihin, Balille ja Bangkokiin tai pariksi päiväksi Pariisin.

Itse asunut neljässä maassa, nytkin Suomen ulkopuolella. En pidä erityisemmin matkustamisesta, vaikka olen ollut matkailualalla töissä. Esim. Aasiassa ja Etelä-Amerikassa en ole käynyt kertaakaan, Eurooppaa kierrän lähinnä junaillen, työn puolesta käyn normiaikoina Nykissä, Losissa ja Lontoossa kerran pari vuodessa. Lomilla matkailen Suomeen mökille ja joskus en jaksa lähteä mihinkään omilta nurkiltani, vaikka olisi varaa.

Ainoat jotka tätä vähäistä matkustelua taivastelevat on nuo turistirysästä toiseen suhailevat trendsetterit. Mutta hei, onhan se nyt hienoa ihan itse kokea että Starbucksin Grande latte on just samankokoinen ympäri maailmaa.

Vierailija
51/691 |
20.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En suosittele. Tällaisilla kysymyksillä matkustanutta pidetään ylimielisenä. Hyvä ja toimiva tapa on olla hiljaa matkoistaan, mitä kauempana on käynyt sitä tärkeämpää ymmärtää olla hiljaa. Ei minulla ole ainakaan mitään tarvetta kertoa matkoistani eikä se aidosti ketään edes kiinnosta. Jos jotain niin yhdellä lausella kuitata ja sitten siirtyä nopeasti yhteiseen puheenaiheeseen. Muuten saa ylimielisen leiman.

Minusta on kyllä kiva kuulla kun joku on käynyt oikein kaukana ja jossain ihme paikassa kun en itse mene sinne kuitenkaan. Kaikenlaista on siellä nähnyt ja on ollut outoja ruokia yms. Eikä tarvi minun itse mennä istumaan tuntikausiksi lentokoneeseen ja muihin. Kuulee myös ne parhaat jutut eikä niitä odotteluja ja muita jos on vaikka joutunut odottamaan lentokentällä pitkän aikaa kun lentokone on ollut myöhässä. Joskus kulkee niitäkin jos on ollut paljon myöhässä ja muita hauskoja kommelluksia. Itse olen voinut senkin aika tehdä muita juttuja eikä ole tarvinnut minun siellä lentokentällä odottaa jos lentokone on ollut vaikka myöhässä.

Vierailija
52/691 |
20.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä paljon matkustaneilla nyt vaan on laajempi näkökulma elämään, ihmisyyteen, kulttuuriin, diversiteettiin, globalisaatioon ja toki myös evoluutioon.

Miten lentokoneessa istuminen ja viikon loma jossain turistirysässä antaa laajempaa näkökulmaa mihinkään? Jos viettää loman siellä missä muutkin turistit eikä ymmärrä paikallisten kieltä niin tuskin siitä matkasta mitään avartavia kokemuksia saa. Hyvän fiiliksen varmaan joo, mutta sen saa matkailemalla myös Suomessa.

1) miksi kuvitellaan, ettei ole muita matkustustapoja kuin joku pakettimatka jonnekin massakohteeseen?

2) Suomessa matkailusta ei saa kuin tyhjän lompakon ja pettymyksen tunteen. En äkkiseltään keksi ensimmäistäkään mielenkiintoista kohdetta Suomesta. Sitä paitsi vihaan kylmyyttä.

Vierailija
53/691 |
20.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska ne ketkä ei matkustele, eivät ole nähneet muita kulttuureita ja ovat joko köyhiä tai eivät osaa kieliä sitä, vertaa että uskaltaisivat matkustaa.

Nykyään ei tarvitse olla varakas tai osata kieliä matkustellakseen ulkomailla. Eikä ulkomailla koe välttämättä vierasta kulttuuriakaan, jos siellä vierailee vain muiden turistien valtaamissa ja mahdollisesti kalliissakin paikoissa.

Oma lukunsa ovat nämä erikoisuudentavoittelijat. Käydään jossain tuppu- Kiribatin kylässä, hiihtämässä Gröönlannissa, vaelluksella Wiuwaypölöpå-saarella. Elämyshakuisuuskin on riippuvaisuus ja jotenkin paistaa ylimielisyys läpi somessa. Tai oikeastaan hyväksynnän hakeminen.

Suurin osa erikoisiin paikkoihin matkustajista (ja ylipäätään matkustajista) matkustaa ihan vaan siksi, että oikeasti nauttii siitä, irtoutuakseen arjesta tai koska on kiinnostunut eri kulttuureista ja kokemuksista. Eikä sekään, että joku postaa jotain matkoistaan someen tarkoita automaattisesti, että henkilö on ylimielinen. Itse rakastan matkailua mutta en välitä postailla someen. Toiset taas ovat niitä jotka tykkäävät postailla tekemisiään ja yleensä ihmiset tuntuvat postaavan niitä asioita jotka ovat itselle mieluisia oli ne sitten kuvat lapsesta, lemmikistä tai matkoista. Aina on mahdollisuus olla seuraamatta henkilöä jos nuo ärsyttävät.

Vierailija
54/691 |
20.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on vain näiden "paljon nähneiden" yksinkertaisuuteen sortuvaa ajattelua ihmetellä miksi muut eivät koe tarpeelliseksi tai järkeväksi matkustaa samalla tavalla kuten he. Ei oikein nähdä sen oman piirin ulkopuolelle.

Toisille voi olla jopa pieni kriisi etteivät kaikki näe sitä toimintaa, jonka itse kokee vahvaksi osaksi omaa identiteettiään, ja josta yleensä saa ihailevaa ja uteliasta vastaanottoa ihmisiltä, samalla tavalla.

Vierailija
55/691 |
20.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta on kyllä kiva kuulla kun joku on käynyt oikein kaukana ja jossain ihme paikassa kun en itse mene sinne kuitenkaan. Kaikenlaista on siellä nähnyt ja on ollut outoja ruokia yms. Eikä tarvi minun itse mennä istumaan tuntikausiksi lentokoneeseen ja muihin. Kuulee myös ne parhaat jutut eikä niitä odotteluja ja muita jos on vaikka joutunut odottamaan lentokentällä pitkän aikaa kun lentokone on ollut myöhässä. Joskus kulkee niitäkin jos on ollut paljon myöhässä ja muita hauskoja kommelluksia. Itse olen voinut senkin aika tehdä muita juttuja eikä ole tarvinnut minun siellä lentokentällä odottaa jos lentokone on ollut vaikka myöhässä.

Itsellä on kaveri, joka on käynyt yli 120 maassa ja pidän hänen postauksiaan kanssa todella mielenkiintoisina. Kertoo postauksissaan aina paljon paikallisista tavoista, ruuasta, ihmisistä, maan historiasta ja kulttuurista jne. Myös kun työkaveri lähti vuodeksi kiertämään maailmaa oli mielestäni kiva seurata missä oli milloinkin.

Vierailija
56/691 |
20.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole yhtään huonompi, eikä parempi. Hänellä tosin saattaa olla suppeampi elämänkatsomus ja -ymmärrys. Sekä toki kokemusköyhempi

Jotenkin haiskahtaa. Suppeammat elämänkatsomukset ovat olleet näillä "katsokaa käytiin Teneriffalla"- facebook päivityksillä, näin oman kokemukseni mukaan. Itse en matkusteluista huutele missään.

Vierailija
57/691 |
20.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tajua tätä "joko matkustellaan monta kertaa vuodessa tai ei ikinä!" vastakkainasettelua... Itse käyn ulkomailla ehkä 3 vuoden välein. Nyt koronan takia tulee ainakin 4 vuoden väli. Kyllä sitä silti kerkeää ja tulee maailmaa nähtyä vaikka ei koko ajan jossain ramppaisi. Kun menen olen ainakin kuukauden reissussa, isompi hyöty lentämiselle ja ehtii oikeasti tutustua eri paikkoihin. En arvosta yhtään sellaista että lennellään monta kertaa vuodessa viikoksi tai "pitkäksi viikonlopuksi" johonkin makoilemaan tai shoppailemaan.

Vierailija
58/691 |
20.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En usko, mutta enemmän rahaa teillä kyllä on.

Vierailija
59/691 |
20.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun mielestäni matkustamisen määrä ei suoranaisesti kerro mistään, mutta kuten joku sanoi, matkailu avartaa.

Arvostan ihmisiä, jotka yrittävät ymmärtää ihmisyyttä, muita kulttuureja, kieliä, tapoja paikkoja jne. Se ei kuitenkaan tarkoita, että massakohteisiin ja paikkoihin jotka ovat "most instagrammable" matkustavat todellakaan tutustuisivat niihin.

Eli ei ole yksioikoista, eikä kumpikaan ole minulle automaattisesti huonompi. Kuten ei kukaan ihminen.

On myös muita tapoja tutustua erilaisiin ihmisiin ja kulttuureihin kuin matkustaminen luontoa kuormittamalla.

Vierailija
60/691 |
20.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuten keskustelussa on todettu, matkustelua on monenlaista.

Ulkomailla asuminen kyllä ihan oikeasti avartaa. Ei pelkästään vieraassa kulttuurissa toimiminen, vaan myös tukiverkkojen puute - on pakko selvitä, hoitaa omat asiansa, ottaa vastuu omasta elämästä jne. Ei ihme että järjestään kaikki tuttavapiirin tyypit ketkä ovat lähteneet ulkomaille töihin/aupairiksi/vaihtoon ovat tulleet vähän kypsempinä takaisin. (Tämä siis olettaen, että siellä ulkomailla ollaan oikeasti oltu pidempään kuin viikko eli maitojunalla ei olla tultu ihan heti takaisin.)