Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi nykyään vähän matkustellut ihminen on huonompi kuin paljon matkustellut?

Vierailija
19.02.2021 |

Mitä väliä sillä matkustelun määrällä on?

Kommentit (691)

Vierailija
341/691 |
22.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaa tätä näkemystä. Itse ajattelen niin, että jos esimerkiksi oman ikäiseni (n.30v) ei ole matkustellut juurikaan ja jos se ei selvästi johdu siitä, että olisi melko aikaisin (muihin nähden) herännyt matkailun vaikutukseen ilmastoon (tai taloudellisesta tilanteesta), niin matkailemattomuus kertoo vähän suppeasta maailmankuvasta ja sellaisesta...en tiedä olisiko saamattomuus ihan oikea sana, mutta ehkä se, ettei oikein kiinnosta kuin ne omat ympyrät. Taloudelliseen tilanteeseen kommentoiden, minullakin on kavereita ja tuttuja, jotka eivät todellakaan tule mistään varakkaista perheistä ja heidän perheet ei lapsena matkustaneet, koska ei ollut varaa, mutta säästivät sitten kyllä parikymppisinä töistä ja muista niin, että pääsivät hekin matkustelemaan.

Tällä hetkellä taas pidän arvokkaana sitä, ettei matkustella ihan päättömästi. Ajattelen, että jokaisen tulisi matkustaa, jotta näkee muutakin, kuin ne omat kulmat ja saa perspektiviiä asioihin, mutta jokaisen tulisi huomioida myös matkustamisensa vaikutukset ilmastoon. En siis todellakaan arvosta tai pidä hienona sitä, että lennetään johonkin kaukomaille kolme, neljä kertaa vuodessa. Itse olen miettinyt, että voisi olla ihan ok lentää kerran kolmeen vuoteen ja siinä välillä voisi tehdä laiva-/junamatkan ulkomaille. Muuten kotimaassa autolla/junalla (autolla siksi, koska koko perhe ja koirat liikkuu kotimaassa, joten juna yleensä aika mahdoton tällä kombolla).

Haluan myös vielä sanoa, että pidän myös kotimaassa matkustamista tärkeänä (jälleen kohtuudella). Eli on hyvä nähdä eri puolia myös Suomesta ja nähdä, mitä Suomella on tarjota, jotta voi huomata, että aina ei tarvitse lähteä merta edemmäs kalaan. Toivon, että nykypäivän lapset oppivat arvostamaan kotimaan matkailua enemmän kuin esimerkiksi suurin osa milleniaaleista, jotka ovat ikätovereitani ja nimenomaan ne kaukomaat monta kertaa vuodessa tuntuu olevan THE juttu. Samaan aikaan juodaan kauramaitoa, koska ilmasto...

Vierailija
342/691 |
22.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laajempi näkökulma my ass. Mä nään sukupolvien yli tulevaisuuteen ja ymmärrän siitä, että mun ei tarvi osallistua tuohon tarpeettomaan tuhoavaan hupimuotoon.

Kohtuus kaikessa ja tosiasiat tosiasioina.

Miettikää, että itse syntyisitte esim 200 vuoden päästä. Maapallo on paskottu ja historia kertoo VV-kaudesta, vähät välittävien minä itse-ihmisten tuhoavasta aikakaudesta.

Hyi hitto.

Ei se matkustaminen vaan se tavaran kuluttaminen. Vedet eivät ole täynnä muovia, koska ihmiset matkustavat, eikä suuret saastuttavat Kiinasta tulevat konttilaivat kuljeta turisteja. Eikä suurin osa auton ostaneista ja sillä ajavista aja sillä yhdellekään lomalle. Se, että sinä sytytät jonkun lampun jossain Kreikassa tarkoittaa, että sinä et sytytä sitä silloin Suomessa. Mutta kaikki se tavara, vaate, ruoka ja muu määrä jota kulutat kotona vaikuttaa ympäristöön. Sekä sen valmistaminen, raaka-aineiden hankkiminen niihin ja niiden kuljettaminen sekä lopulta sen kaiken jätteen huolto. Maailma olisi paljon parempi, jos vain matkustettaisiin, eikä haettaisi mielihyvää tavaroista.

Matkailun ongelma on nykyisin itse matkustusvälineet, jotka kyllä saadaan vähitellen saastuttamattomiksi ja turismin keskittyminen muutamiin paikkoihin. Sekin ongelma on ratkaistavissa.

Mutta tämä tavaramäärän tuottaminen, mitä sille pitäisi tehdä? Se on se mikä täyttää maapallomme ja meremme.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
343/691 |
22.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun kuuntelen ystäviäni, jotka eivät ole juurikaan matkustelleet ulkomailla, niin kyllä alkaa säälittää. He ovat niin sinisilmäisiä ja luulevat, että kaikki ihmiset maailmassa on samanlaisia kuin suomalaiset. Ketään ei ole niin helppoa höynäyttää kuin suomalaista, joka ei ole reissannut.

Matkalla oppii muista kulttuureista, kielistä, ihmisistä, tavoista jne. Matkustamaton on melkoinen ummikko tässä maailmassa.

Vierailija
344/691 |
22.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun kuuntelen ystäviäni, jotka eivät ole juurikaan matkustelleet ulkomailla, niin kyllä alkaa säälittää. He ovat niin sinisilmäisiä ja luulevat, että kaikki ihmiset maailmassa on samanlaisia kuin suomalaiset. Ketään ei ole niin helppoa höynäyttää kuin suomalaista, joka ei ole reissannut.

Matkalla oppii muista kulttuureista, kielistä, ihmisistä, tavoista jne. Matkustamaton on melkoinen ummikko tässä maailmassa.

Opit matkustellessa, että ihmiset kusettaa... ok, siitä varmasti kannatti maksaa.

Vierailija
345/691 |
22.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juuri tämä mua ahdisti aikanaan kun olin vielä Tinderissä. Ensimmäinen kysymys oli aina mitä harrastat ja toinen oli matkusteluun liittyvä. IHAN jokainen kysyi tykkääkö matkustaa tai matkusteleeko paljon.

Tuli aina ihan idiootti olo kun on käynyt vain Ruotsissa, Virossa ja kerran Italiassa. Viimeisimmästä matkasta vuosia.

Komppaan aiempia, mitä kokemusten ja suuren tiedon kerryttämistä se matkailu on jos sun reissut sisältää shoppailua, auringonottoa ja Starbucks juomien tilailua?

Mitenkäs ne sinun kokemuksesi siellä lähimetsässä? Ja ne kahvit siitä omasta kahvinkeittimestä? Onko mukava muistella sitä Tokmannin reissua? Siinä on varmasti paljon muisteltavaa, kun selaa niitä kuvia sieltä puhelimen pikkuruudulta? Vai katsotko ihan suurelta telkkuruudulta?

Miltä se Milanon Starbucks vaikuttaa siellä kotisohvalla? Tuoksuuko se vastapaahdettu kahvi siellä? Maistuuko samalta se kultakatriina? Onko sinullakin kotona tuollainen paahtimo, jota katsella ja tutkia? Kai muistit katsoa sen briochen myös? Maistuuko hyvältäkin noin kuvan kautta?

Mitenkäs ne Alpit? Tuntuuko korkealta ja raikkaalta siellä omalla kotisohvalla niitä kuvasta katsoessa? Entä 25 asteinen merivesi ja hiekkapohja. Ihan samalta tuntuu, kun suihkussa katsoo puhelimesta kuvia merenrannoista ja muutaman videon YouTubesta?

Sinunlaiset eivät tietenkään tykkää noista asioista ja he tietävät tietenkin sen aina vaikkeivät ole kokeilleet. He kertovat,että mljoonat ihmiset tykkäävät vaikka mistä, mutta he kertovat, että miljoonat ihmiset ovat kuin kärpäsiä, jotka tykkäävät kakasta.

Ei, niinkuin ne miljoonat jotka tykkäävät suklaasta. Sitä vertausta he eivät tietenkään käytä.

Ihminen joka tykkää kykkiä vain kotinurkissa on määrätynlainen. Sille ei vaan voi mitään. Mutta onneksi he itse ovat onnellisia. Osaavat tyytyä vähään.

Vierailija
346/691 |
22.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä paljon matkustaneilla nyt vaan on laajempi näkökulma elämään, ihmisyyteen, kulttuuriin, diversiteettiin, globalisaatioon ja toki myös evoluutioon.

Jaa. Olen kuvitellut, että tuon oppii lukemalla paljon, dokumentteja katsomallakin saa saman tyydytyksen.

Paljon matkustaville tuntuu olevan laajempi ylimielisyys.

Toki voit historian ja statistiikan opiskella kirjoista, mutta paikan päällä aistit tunnelman, auringon lämmön tuoksut, energian, fiiliksen ym. Aivan kuin kuvittelisit osaavasi ajaa autoa kun olet lukenut manuaalin. Mutta aivan vapaasti pysy Suomessa jos siltä tuntuu.

Vierailija
347/691 |
22.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Matkailu avartaa." Tää on ehkä typerin sanonta ikinä. Usein nimittäin nää "matkailijat" ei nää muuta, kun turisteille tarkoitetut nähtävyydet, kivat hotellit, rannat, museot yms.

Sitten ollaan olevinaan niin maailman kansalaisia, kun on käyty ihan Espanjassa! Siellä matkat taidettiin taksilla, syötiin pääasiassa hampurilaisia ja pizzoja, juotiin Coca-Colaa, paikalliseen kulttuuriin tutustuttiin museossa. Eipä voi, kun nauraa.

Suurin osa "matkustelijoista" on täysiä juntteja, joilla ei ole todellista kosketusta kulttuurien moninaisuuteen vaikka albumissa olisi kuvia yli 10 eri maasta...

Suurin osa ihmisistä on juntteja. Ei kukaan kuvittele olevansa maailman kansalainen Espanjan reissun jälkeen. Sinä vain kuvittelet heidän ajattelevan niin.

Sano mitä sanot, mutta ihminen joka on käynyt muualla kuin siellä omalla kotikylällä on kyllä nähnyt jo enemmän kulttuureja. Se alkaa ihan vain vaikka menisi sinne rantabaariin, koska vaikka se Espanjan rantabaari olisi täysin turistikohde se on siltikin erilaista kuin mitä Suomen rantakulttuuri on. Se on ihan ihka aitoa lomakohderantakulttuuria Espanjassa. Joku voisi sanoa, ettei se ole minkään arvoista. Että ainoastaan jotkun Colosseumin tai Buckingham palatsin vierailut lasketaan tai ainoastaan 5 Michelin ravintola on ulkomailla vierailun arvoista, mutta kyllä jokaisessa maassa vieraileminen avartaa. Vaikka ainoa paikallinen jonka kanssa puhuu on hotellin siivooja.

Vierailija
348/691 |
22.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä paljon matkustaneilla nyt vaan on laajempi näkökulma elämään, ihmisyyteen, kulttuuriin, diversiteettiin, globalisaatioon ja toki myös evoluutioon.

Tuo kommentti jo kertoo itsessään, ettei ole. Olet ehkä noin 30 - 40 vuotias toimistotyöntekijä, joka ajattelee tietävänsä kaiken, kun on käynyt parin viikon lomareissuilla muutaman kerran muualla.

- Vai että ihmisyyteen ja elämään - et kirjoittaisi noin ylimielisesti, jos olisi siitä ymmärrystä.

- Vai että evoluutioon - tiedemiehetkään eivät enää usko siihen, sillä 'evoluutio' kehityksen välimuodoista ei ole löytynyt todisteita. Ihmisen, luonnon, tähdistön ja eläinten rakenne on niin matemaattisen tarkka ja hieno, ettei sellainen voi syntyä sattumalta yhtäkkiä. Aiemmin tiedemiehet antoivat evoluutioteorialle miljoonia vuosia aikaa, koska eivät kyenneet selittämään tätä. Kuten sanottu, heidän teoriassaan on selkeä todisteaukko. Ei ole olemassa todisteita, että jokin eläin olisi muuttunut toiseksi eläimeksi, jotkut lajit ovat vain kuolleet sukupuuttoon ja uusia on syntynyt. Miksi on enää olemassa apinoita, jos ne olisivat ihmisen alkumuotoja ? Jos evoluutioteoria pitäisi paikkaansa, niitä ei enää olisi olemassa. Apinat ovat vuosituhansia olleet samanlaisia, koska ne eivät ole ihmisiä, eikä niistä tule ihmisiä. Tämän tietää ilman matkusteluakin.

- Muiden maiden kulttuurista ymmärtää ilman matkusteluakin, saatavilla on paljon kirjallisuutta ja muita dokumentteja. Eivät kaikki matkustelijat edes välitä tutustua muun maan kulttuuriin, muuta kuin siihen, mihin on pakko, selvitäkseen vieraassa maassa. Joillakin menee matkoilla jopa muisti kokonaan.

- Ihminen joka jotain ymmärtää tästä maailmasta, ihmisten ja maapallon hyvinvoinnista, ei tuhlaa luontoa matkustelemalla, varsinkaan lentokoneilla, jotka pilaavat ilmaa suuressa määrin. Laivaliikenne stressaa kalojen ja muiden merenelävien luonnollista elämää.

Minä en ole matkustellut muualla kuin kotimaassa, ja sitäkin harvoin. En ole koskaan omistanut edes omaa autoa ja olen ILOINEN siitä, että hiilijalanjälkeni on pieni. Olen tehnyt muitakin toimia pitääkseni tämän maapallon elossa : kierrätän, lajittelen jätteet, en käytä kosmetiikkaa, en värjää hiuksia, ostan kotimaista, en syö punaista lihaa, jne. En siltikään nosta itseäni muiden yläpuolelle, kuten sinä teet, sillä se ei ole ihmisyyttä.

Ajattelin että kerrot tyhmille lisätietoa evoluutiosta, mutta ei se niin ollutkaan 😆

Vierailija
349/691 |
22.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämäkin keskustelu näyttää koomiselta täältä lämpimästä kun kädessä on Sex on the beach ja aurinko porottaa. Mutta tsemppiä sinne pakkaseen :)

Voi sinua. Olen paljon mieluummin pikku pakkasessa kuin rannalla yli 20 asteen helteessä. Kun ei se itsensä kärventäminen, uinti tai löhöily kiinnosta pätkän vertaa. Sinun on pienillä aivoillasi sitä ehkä vaikea ymmärtää.

Vierailija
350/691 |
22.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi paljon matkustellut saa melkein sydänkohtauksen?

Kun hän näkee oman hiilijalanjälkilaskun!

Vierailija
351/691 |
22.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan ne vähän sellaisia vätyksiä, pelokkaita ja tylsiä. Itse matkustelin paljon nuorena, ja se kyllä monipuolisti maailmankuvaani paljonkin.

Vierailija
352/691 |
22.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole kyllä ikinä kuullut tällaista. Muutenkin tämä matkailukompleksien rakentelu on tosi outoa. Jos tykkää niin tykkää, jos ei niin ei.

Vierailija
353/691 |
22.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämäkin keskustelu näyttää koomiselta täältä lämpimästä kun kädessä on Sex on the beach ja aurinko porottaa. Mutta tsemppiä sinne pakkaseen :)

Voi sinua. Olen paljon mieluummin pikku pakkasessa kuin rannalla yli 20 asteen helteessä. Kun ei se itsensä kärventäminen, uinti tai löhöily kiinnosta pätkän vertaa. Sinun on pienillä aivoillasi sitä ehkä vaikea ymmärtää.

Hyvinpä tajusit olennaisen. Not.

Vierailija
354/691 |
22.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole kyllä ikinä kuullut tällaista. Muutenkin tämä matkailukompleksien rakentelu on tosi outoa. Jos tykkää niin tykkää, jos ei niin ei.

Mistä ne tietää, ettei tykkää? Kun ei koskaan ole kokeillut.

Jotenkin reppanoita, pelokkaita ja yksinkertaisia.

Vierailija
355/691 |
22.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Just näin. Mä oon ihan helkkaristi parempi ihminen, kun oon juonu kaljaa brittituristien kaa aija napassa ja kanarialla!

Vierailija
356/691 |
22.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt koronan aikana arvostukset ovat juuri päin vastoin, eikö vaan. Ympäristöstä välittävä ihminen ei lentele huvikseen sinne tänne ilmaa saastuttamassa. Eikä järkevä ihminen mene altístumaan koronalle eikä altistamaan muita.

Vierailija
357/691 |
22.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Matkanneet ihmiset eivät ole parempia kuin muut, mutta se joka väittää, että matkailu ei avarra on totaalisen väärässä.

Kirjoista tai telkkarista voi saada omaan päähänsä sopivan käsityksen kustakin maasta tai paikasta, mutta vasta käymällä kohteessa tajuat oikeasti mistä on kysymys. Marrakechin tori oli mainio esimerkki. Sitä vaan ei voi tajuta ilman paikan päällä oloa ja jokaisen aistin aktivoitumista.

Hiilijalanjäljistä meuhkaajat ovat oma lukunsa. Tiedostava trävellerihän voi aina maksaa muutaman euron ja osaa omantuntonsa puhtaaksi kompensaatioilla. Tämä on ns Madventures-ilmiö. Eli kun on tarpeeksi vedetty palloa ympäri niin muututtaan yhtäkkiä luonnonsuojelijoiksi ja muita jeesusteleviksi paremmiksi ihmisiksi, kun ei enää pääsekkään joka talviselle itsensälöytämistripille Goalle huutamaan netissä "hajotkaa pakkaseen".

Vierailija
358/691 |
22.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo sinisilmäisyys ei ole mistään matkustamisesta kiinni. Meillä on hölmöjä ihmisiä muutenkin, luulevat että kaupan parkkipaikallakin on oikeus oikealta tullessa mennä ensin, vaikka kaupan parkkipaikalla on eri säännöt kuin muualla ja sitten he maksavat kolareita.

Vierailija
359/691 |
22.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No en ainakaan itse ajattele näin. Matkustan itse siis paljon. Monet kaverit jotka ei matkustele on kyllä ihan suoraan sanoneet olevansa kateellisia, heitä olen vaan kannustanut lähtemään. Kyse ei ole edes ollut rahasta vaan eivät jotenkin vain saa lähdettyä, lapsettomia pariskuntia siis he (2 kpl).

Ei kuitenkaan vaikuta minun elämääni jos joku toinen ei saa haaveitaan toteutettua, minulla on liian kiire elää sillä aikaa :)

M 23

Vierailija
360/691 |
22.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Irrationaalia kategorisointia.