Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi lapsenne on joka viikko munmolassa yökylässä?

Vierailija
19.02.2021 |

Leikkipuistossa vanhempi rouva kertoi, että lapsenlapsi on heillä joka viikko 1-3 yötä. Jäin miettimään, mikä teillä palstailijoilla on syynä siihen, jos lapsi on viikottain tai lähes viikottain yökylässä? Millainen elämäntilanne teillä on?

Kommentit (78)

Vierailija
61/78 |
18.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa tehdään järjetön numero siitä, jos lapsi käy isovanhempien luona enemmän kuin kerran kuussa pakollisen parituntisen kahvilla. Sitten taaseen suuressa osassa muuta maailmaa isovanhemmat ovat hyvinkin isossa roolissa lastenhoidossa ja se on ihan normaalia eikä suinkaan merkki siitä, että äidillä on mt-ongelmia tai muuten vai puuttuu kyky hoitaa omaa lastaan. 

Vierailija
62/78 |
18.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ollut viimeksi kaksi vuotta sitten. Mutta mummo tulee tarvittaessa meille jos on työmatkoja. Lapsi on kouluikäinen enkä jätä vielä sen ikäistä öitä yksin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/78 |
18.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

- Voi ei, työkaveri sadattelee aina perjantaina iltapäivällä, kun näkee puhelimestaan, että lapsenlapsi kyselee viikonlopuksi.  Ei koskaan kuitenkaan kiellä, vaan ihanasti lepertelee puhelimeen, että totta kai saa tulla mummon luo.  Luultavasti sadattelee enemmänkin miniäänsä, ettei tämä pidä lastaan kotona myös viikonloppuisin.

Työkaverin pitäisi sanoa miniälleen asiasta, mutta jos ei sano, niin turha se on syyttää muita kuin itseään.

Siis mitä helvettiä taas. Ihan omalle pojalleen sen työkaverin pitäisi sanoa eikä miniälle. Tsiisus.

Vierailija
64/78 |
18.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meidän lapset eivät ole koskaan hoidossa tai yökylässä mummoloissa. En mitenkään ymmärrä näitä vanhempia, jotka vievät lapsiaan jatkuvasti mummoloihin ja lapset ovat mummoloissa yöhoidossa jopa viikottain.

On todella outoa, jos lapsi on mummolassa joka viikolla 1-3 yötä. Tämä kertoo jo vanhempien eli äidin ja isän vakavista elämänhallinnan ongelmista. Vastuu lapsista ja lastenkasvatuksesta sysätään isovanhemmille. Uusavuttomuutta, silkkaa laiskuutta, uushaluttomuutta ja/tai päihdeongelmia. Ja joissakin perheissä voisi olla jopa lastensuojeluilmoituksen paikka!

Vierailija kirjoitti:

En voi käsittää näitä jotka hoidettavat lapset enimmäkseen isovanhemmilla, ja suoltavat niitä lisää isovanhempien hoidettavaksi.

Kyllähän lapsi jo aistii että omat vanhemmat eivät halua olla hänen kanssaan kun aikaa vietetään enemmän mummolassa kuin kotona.

Läheiset isovanhemmat on rikkaus mutta se että mummila on lapsen ensisijainen asunto.. ei hyvä,

Tunnen joitakin tällaisia jotka haluavat useita lapsia ja syytävät heitä sitten leireille kesät ja mummolaan kaiken liikenevän ajan, ei voi käsittää,

Ja ei en ole kateellinen, hoitoapua on itsellä tarjolla mutta koti on kuitenkin se meidän perheen ensisijainen paikka missä haluamme olla yhdessä.

Oletko ikinä kuullut isovanhemmista jotka ihan itse haluavat olla niiden lasten lasten kanssa?

Vierailija
65/78 |
18.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Äiti haluaa vetää kotona sidukkaa ja roikkua mammapalstalla. Ilman kakaroita paljon paremmin menee.

Mitäs helvettiä se isä sitten tekee? Seukkaa uuden hoitonsa kanssa? Niin, pojat on poikia juu ja äidin kivireki.

Tsempatkaa nyt oikeesti.

Vierailija
66/78 |
18.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lapsuudessani oli syynä äidin uusi suhde ja lapsetonta aikaa piti siihen olla. Sisareni halusi alusta alkaen lapset joka viikonlopuksi muualle jos vain oli mahdollista ne tuupata isovanhemmille kummillekkin vuoron perään. Viikolla päiväkotiin ne ja arkena neljässä päivässä oli jo ihan kurkkua myöten täynnä niitä niin että perjantaina suoraan päiväkodista ne piti tuupata isovanhemmille. Pitkin hampain haettiin suununtaina myöhään. 

Vierailija
67/78 |
18.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiva kun teillä muilla mummot haluaa hoitaa ja pyytää itse yökykään. Meillä ei isovanhempia kiinnosta. Yhteistä aikaa ei ole, kun lapset eivät koskaan ole missään hoidossa. Yritämme kylläkin antaa miehen kanssa toisillemme omaa aikaa.

Vierailija
68/78 |
18.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meidän lapset eivät ole koskaan hoidossa tai yökylässä mummoloissa. En mitenkään ymmärrä näitä vanhempia, jotka vievät lapsiaan jatkuvasti mummoloihin ja lapset ovat mummoloissa yöhoidossa jopa viikottain.

On todella outoa, jos lapsi on mummolassa joka viikolla 1-3 yötä. Tämä kertoo jo vanhempien eli äidin ja isän vakavista elämänhallinnan ongelmista. Vastuu lapsista ja lastenkasvatuksesta sysätään isovanhemmille. Uusavuttomuutta, silkkaa laiskuutta, uushaluttomuutta ja/tai päihdeongelmia. Ja joissakin perheissä voisi olla jopa lastensuojeluilmoituksen paikka!

Vierailija kirjoitti:

En voi käsittää näitä jotka hoidettavat lapset enimmäkseen isovanhemmilla, ja suoltavat niitä lisää isovanhempien hoidettavaksi.

Kyllähän lapsi jo aistii että omat vanhemmat eivät halua olla hänen kanssaan kun aikaa vietetään enemmän mummolassa kuin kotona.

Läheiset isovanhemmat on rikkaus mutta se että mummila on lapsen ensisijainen asunto.. ei hyvä,

Tunnen joitakin tällaisia jotka haluavat useita lapsia ja syytävät heitä sitten leireille kesät ja mummolaan kaiken liikenevän ajan, ei voi käsittää,

Ja ei en ole kateellinen, hoitoapua on itsellä tarjolla mutta koti on kuitenkin se meidän perheen ensisijainen paikka missä haluamme olla yhdessä.

Oletko ikinä kuullut isovanhemmista jotka ihan itse haluavat olla niiden lasten lasten kanssa?

Kyllä olen mutta liika on liikaa ja tosi raskasta työssäkäyväyville isovanhemmille kun ei voi levätä ja palautua sen lyhyen viikonlopun aikana. Kyllä äitini kirosi kun ei haettu pois sunnuntaina aamulla eikä päivällä vaan vasta hyvin myöhään. Mutta eihän se niiden lasten vika ollut. 

Vierailija
69/78 |
18.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä asia on vaettu mediassa. Liekö tätä tutkittukaan. Vanhempien täytyy joko voida todella huonosti tai sitten itsekyyttään käyttää isovanhempia hyväksi saadakseen omaa aikaa. Työelämä on raskasta, on vastuuta ehkä liikaa tms.

Voisiko myös tämä olla syy miksi nuoriso voi niin huonosti? Jos suhde omiin vanhempiin on lähinnä pois työntämistä, se ei voi olla vaikuttamatta lapsen henkiseen kehitykseen.

Syntyy turvattomuutta, kun iäkäs ihminen on hoito vastuussa ja ongelmia syntyy helposti.

Lapsi joutuu itse ottamaan liikaa vastuuta. Lapsella on jatkuvasti mielessä missä äiti ja isä ovat ja mitä he tekevät.

Isovanhempien voi olla erittäin vaikea kieltäytyä hoitamasta lapsen lapsiaan, mikäli suhde on liian auttavainen omia lapsia kohtaan.

Vierailija
70/78 |
18.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä olen mutta liika on liikaa ja tosi raskasta työssäkäyväyville isovanhemmille kun ei voi levätä ja palautua sen lyhyen viikonlopun aikana. Kyllä äitini kirosi kun ei haettu pois sunnuntaina aamulla eikä päivällä vaan vasta hyvin myöhään. Mutta eihän se niiden lasten vika ollut. 

No kyllä se on sitten ihan niiden isovanhempien oma vika jos uupuvat kun itse haluavat että ne lapset tulee joka viikonloppu.

Vierailija
71/78 |
18.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, tai vuorotyötä tekevistä vanhemmista? Meillä sattuu keskimäärin kerran kahteen viikkoon iltavuorot päällekkäin miehen kanssa ja päiväkoti menee kiinni klo 22, meidän työvuorot loppuu vasta klo 23, enkä muutenkaan pidä mielekkäänä valvottaa alle 4-vuotiasta niin myöhään. Näissä tilanteissa lapsi menee mummon luokse yökylään.

Vierailija
72/78 |
18.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhemmat pääsee ryyppäämään!

Vierailija
73/78 |
18.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syödäänkö siellä munmolassa jauhenmlihaa?

Vierailija
74/78 |
18.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole. Ei ole välimatkan takia mahdollista, eikä sen takia että toisen puolen isovanhemmat ovat kuolleet tai olleet liian vanhoja lasten ollessa pieniä.

Minä olin lapsena mumman luona yötä joka viikonloppu äitini kanssa, ja kun äiti meni uusiin naimisiin kävimme lähes joka viikonloppu kylässä mumman työnä, ja olin siellä kyllä yökylässäkin loma-aikoina. Mumma kuoli 74-vuotiaana ja minä olin silloin 11-vuotias, ja nyt olen 46-vuotias, ja edelleen minulla on mummaa ikävä. Minua surettaa että omat lapseni eivät ole saaneet niin läheistä isovanhempaa kuin itselläni oli. 

Vierailija
75/78 |
18.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä on havaittavissa pientä hyökkäävyyttä joidenkin vastauksissa, mikä pistää epäilemään ettei ehkä ihan hyvä omatunto ole kuitenkaan kun niin paljon hoitavat isovanhemmat.

Meillä oli toiset isovanhemmat 500 km päässä ja toiset kilometrin päässä.

Lähellä asuvat auttoivat paljon tarvittaessa, mm. hakivat päiväkodista jos jostakin syystä ei itse ehditty ajoissa, ja joskus ihan omasta halustaan vähän aikaisemmin iltapäivällä että saivat olla lastenlasten kanssa.

Yökylässä lapset olivat vain jos molemmat vanhemmat olimme jostakin syystä yhtäaikaa pois kotoa yötä tai oli joku tilaisuus jossa meni myöhään. Eli muutaman kerran vuodessa.

Kauempana asuvilla olivat sitten vähän myöhemmin, kouluikäisinä kerran pari vuodessa viikon. Useimmiten tavattiin niin että isovanhemmat tulivat meille viikoksi.

Elämäntilanne oli se, että miehellä oli paljon työmatkoja ja itselläni toisinaan töihin liittyviä iltatilaisuuksia.

Lomat ja viikonloput haluttiin olla lasten kanssa itse, kun viikoilla aika jäi väkisinkin aika lyhyeksi.

Vierailija
76/78 |
18.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mummot myös valehtelee. Suurentelevat omaa panostaa.

Tämä. Meilläkin 1,5 vrk hoitoa muuttui yhtäkkiä 5 päiväksi, kun olimme yhdessä leikkipuistossa ja joku kysyi, kuinka kauan tyttö oli mummulassa yökylässä. Mummu mainosti siis itse heti, kuinka paljon hoitaa häntä.

Vierailija
77/78 |
18.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anoppi aneli pitkään, että saisi joskus lapsenlapsia yökylään. Lopulta suostuin ja huomasin, että se onkin ihan kiva välillä lähteä ryyppäämään siksi aikaa. Niinpä sitten olen ottanut tavaksi aina välillä sopia lapsille yökyläily mummolassa niin pääsee itse kunnolla nollaamaan. Lopputulos on ollut, että sekä minä, lapset että isovanhemmat ovat vaikuttaneet tyytyväisemmiltä kuin pitkään aikaan.

Mutta en siis tee tätä joka viikko. Tulisi liian ikävä lapsia, jos he olisivat muualla yötä joka viikonloppu. Mutta silloin tällöin oikein tervetullutta kaikille osapuolille.

Vierailija
78/78 |
18.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on noin pari kolme kertaa kuukaudessa mummolassa yön. Lapsi haluaa itse ja isovanhemmat myös. En todellakaan laita vastaan. Toisen puolen isovanhempia ei oikein kiinnosta yökyläilyt, eivätkä he oikeastaan koskaan ole kotonakaan.  Joskus harvoin tulee nollattua lapsen ollessa kylimässä, mutta yleensä teen opiskeluhommia, joiden tekeminen viikolla olla aika haasteellista töiden vuoksi. Opiskelen siis töiden ohella. olen kyllä hyvin kiitollinen anopille tästä ja muistan sen hänelle aina sanoakin.