Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Helppoja leipä- ja leivosreseptejä + hapanjuuri

Vierailija
19.02.2021 |

Olen tässä kevään aikana intoutunut leipomaan, ja lähinnä vuokaleipää olen leiponut, koska se on näppärää eikä kamalan sotkuistakaan. Kaipaisin kuitenkin vinkkejä vaihteluun. Esimerkiksi sämpylät, teeleivät yms. kiinnostavat. Sellainen helppo arkinen leipominen.

Samalla kysyisin hapanjuuresta hieman. Omaani olen käyttänyt noin kuukauden ajan välillä sitä ruokkien. Nyt on kuitenkin ilmennyt vahvaa etikan hajua ja makua leivissä, vaikka mielestäni olen paistanut ne kypsiksi. Ilmeisesti tämä kuuluu käymisreaktioon eikä pitäisi olla ongelma, mutta tuo etikka leivässä ei ole kovin miellyttävää. Pystyykö tuota välttämään mitenkään? Yleensä päivän parin jälkeen sitä ei leivässä enää huomaa, mutta tuoreessa leivässä saattaa olla hyvinkin vahva etikanmaku.

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
19.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kylmäsäilytys ja liian pitkät välit ruokinnassa taitaa lisätä sitä happamuutta juureen.

Vierailija
2/15 |
19.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sämpyläjauhopussin sämpyläohjeella tulee yksinkertaisesti hyviä sämpylöitä. Köksänkirjan teeleivät on kanssa usein käytetty ohje, laitan usein puolet kaurahiutaleita ja puolet jauhoa. Tulee puuhaarukalla levitettävä taikina, mutta löllöys ei vaikuta paiston jälkeen. Teeleivät ei vaan säily, niin niitä tehdään lähinnä tarpeeseen. Pataleipä on helppo, mutta vaatii aikaa.

Makeista kauralastut on helppouden kärjessä, miehen bravuuri on suklaakuivakakku runsailla hipuilla, mikä sekään ei ole monimutkainen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
19.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juurta joutuu uusimaan vähintään kerran viikossa, vain ruokalusikallinen pohjaksi vanhaa, loppu pitää käyttää tai heittää pois.

Vierailija
4/15 |
19.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kylmäsäilytys ja liian pitkät välit ruokinnassa taitaa lisätä sitä happamuutta juureen.

Eikö hapanjuuren ole tarkoitus olla hapan?

Vierailija
5/15 |
19.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole expertti, mutta veikkaan, että hapanjuuresi on pilaantunut. En usko, että sitä säilytetään jääkaappilämpötilassa noin kauaa, varsinkaan välillä ruokkien.

Vanhempani jättivät aina leivonta-astiaan taikinanrieppeet ja sen päälle leivontaliina ja lämpimään kaappiin odottamaan seuraavaa leivontakertaa. Ne taikinarieppeet kuivuivat aina sen leivonta-astian reunoille, eli eivät päässeet pilaantumaan. Leipä oli erittäin hapanta ja hyvää; en ole niin hapanta leipää lapsuuden jälkeen syönyt. Tiedän, että ihmiset säilyttävät näitä juuriaan myös pakastimessa.

Kannattaa soitella leipomoon ja kysellä, sieltä varmasti saa oikeaa tietoa.

Vierailija
6/15 |
19.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa tehdä hapanjuurta iso satsi ja kuivattaa se. Jonkun pizzaleipurin konsteista näin eilen jutun.

Vierailija
7/15 |
19.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko, että se on pilaantunut. Kuivaaminen voisi olla hyvä idea, koska en halua pakastaa juurta. Molemmissa tapauksissa sitä joutuisi kuitenkin kai herättelemään ennen leipomista?

Vierailija
8/15 |
19.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En usko, että se on pilaantunut. Kuivaaminen voisi olla hyvä idea, koska en halua pakastaa juurta. Molemmissa tapauksissa sitä joutuisi kuitenkin kai herättelemään ennen leipomista?

Olen tuo, jonka vanhemmat leipää leipoivat. Muistan heidän lisänneen vettä ja jauhoja muutamina päivinä siihen samaan leivonta-astiaan. En muista miten kauan se prosessi kesti, mutta joka viikko leipää leivottiin.

Vierailija
9/15 |
19.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen tuo, jonka vanhemmat leipää leipoivat. Muistan heidän lisänneen vettä ja jauhoja muutamina päivinä siihen samaan leivonta-astiaan. En muista miten kauan se prosessi kesti, mutta joka viikko leipää leivottiin.

Netistä:

https://www.juurellaleivottu.fi/index.php/2018/02/18/kuivatun-juuren-he…

Vierailija
10/15 |
19.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minähän en kyllä tuota juurtani ole kovin eksaktina hoitotieteenä kasvatellut. Olen lisäillyt juureen vähän milloin minkäkin määrän jauhoja ja välillä eri jauhoja. Tokihan minulla ei ole aavistustakaan, mitä purkissa tällä hetkellä tapahtuu, mutta jotenkin en usko tämän homman olevan niin tarkkaa kuin väitetään.

Vierailija
11/15 |
19.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta onko kenelläkään mitään idioottihelppoja leivosohjeita? Itse teen joskus kaurakeksejä, mutta ne alkavat maistua puulta.

Vierailija
12/15 |
19.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Musta juurileipään tulee inha pistävä maku.

Oli helpotus heittää juurilitku roskiin ja leipoa taas helposti normaalisti.

Vierailija
13/15 |
19.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö hapanjuuren ole tarkoitus olla hapan?

Hapan mutta ei etikkainen, sillä jos juuri ehtii olla liian kauan ilman ruokkimista, se muuttuu etikkaiseksi eikä toimi kohottajana enää. 

Vierailija
14/15 |
19.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teen sämpylät tällä ohjeella https://www.soppa365.fi/reseptit/fantastinen-leipa-0 helppoa ja herkullista. Jauhoista 2-3 dl ruisjauhoja, 2-3 dl puurohiutaleita ja loput vehnäjauhoja. Tulee ihanan rapeakuorisia sämpylöitä, jotka säilyvät paperipussissa hyvinä ainakin 4 päivää.

Jauhoja sekoittelemalla saa makuun vaihtelua. Kunhan puolet on vehnää, niin leipomiseen ei pitäisi olla vaikutusta. Nesteitä vaihtamalla saa myös makua esimerkiksi piimästä ja jogurtista tulee kivaa makua.

Vierailija
15/15 |
19.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta onko kenelläkään mitään idioottihelppoja leivosohjeita? Itse teen joskus kaurakeksejä, mutta ne alkavat maistua puulta.

Wilhelmiinat https://kotiliesi.fi/suklaapossu/yksi-parhaista-wilhelmiina-keksit-muna…

Omenahyve ei ehkä osu ihan leivoksen määritelmään mutta on ihan superhelppo.