Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi joillain ihmisillä on tarve huomautella toisen ulkonäöstä?

Vierailija
19.02.2021 |

Itselleni on kommentoitu vaikka ja mitä, esim. "kauheista kanooteista" ja epänaisellisesta pituudesta. Eipä tulisi itselleni mieleen kommentoida esim. toisen ihmisen rintojen kokoa.

Kommentit (75)

Vierailija
61/75 |
19.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulle miehet kokevat tarpeelliseksi kertoa että olen lihava.

Sanon aina että vai niin. Olen kyllä tietoinen asiasta. Käännä päätä jos ahdistaa.

Mutta kyllä ärsyttää.

Ihan kuin naisen ulkonäkö ja kroppa olisi jokin yleinen asia, johan on tarpeellista miesten puuttua.

Vai onko se sitä että kun olen tälläinen jakojäännös  kroppani suhteen miehet kokevat menettävänsä yhden mahdollisen panopuun? Kummallista!!

Toinen perinteinen ihmetyksen aihe on että ensin vongataan mutta sitten kun tulee pakit, niin koetaan tarpeen kertoa että olet niin läski, että olisit tyytyväinen kun joku sua haluaa tai sanotaan että en olisi halunnutkaan.

Kyllä on heikko itsetunto.

Jotkut miehet kuvittelevat lisäksi että läskiltä saa helposti. No ei ainakaan minulta.

Kukaan nainen ei koskaan huomauttele mitään.

Tiedän juuri mistä puhut ja mitä tarkoitat, miehistä.

Olet ilmeisesti vielä nuori ihminen? Ikävä kyllä minun on puhkaistava sun kupla naisista koskien etteivätkö kommentoi toisten naisten painoa... Nyt 40-50-vuotiaana olen asunut eri maalaispaikkakunnilla ja kyllä kommentoivat tai ilmeelllään kertovat jotkut naiset (ikähaitari 20-70), että ei ole suositeltavaa naisen olla lihava. Ei ihan suoraan päin näköä, mutta selkeää kovaäänistä kommentointia selän takana kavereilleen kaupassa, parkkipaikalla jne. Ei mullekaan nuorempana teini-ikäisestä kolmekymppiseksi yleensä naiset kiloista kommentoineet!

Olen 40 ja asun Helsingissä.

En sitten tiedä onko tuo mainitsemasi tyyli pienten paikkakuntien juttu vai eikö ole sattunut kohdalle.

Olet ikähaitarissa juuri sillä rajalla, ettei tuo naisten ulkonäkökommentointi ole vielä alkanut. Ja vois olla, että tuo Hesassa tai muualla isommissa kaupungeissa asuminen voi vaikuttaa siihen ettei naiset kommentoi? Ihmisiä kun on enempi ympärillä ja on aina/useimmin hieman varottava mitä puhuu ja kenelle puhuu, kun ei voi tietää kenellä mitä ongelmia (mt, huumeet tms.) ja voiko asia eskaloitua väkivallaksi... Maalla pienemmät ympyrät, ihmiset tietävät muiden asioita ja ovat tavallaan tuttavallisempia ja tungettelevampia - myös noissa ikävimmissäkin asioissa.

62/75 |
19.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saan usein kuulla pienestä koostani (159/48). Tämä on ongelma vain minua huomattavasti isommille naisille ja tavallaan ymmärrän miksi. Miehille asia nimittäin on kaikkea muuta kuin ongelma ja hoikilta naisilta olen kuullut vain positiivisia kommentteja. Oletan siis, että syynä on isokokoisten kateus ja huono itsetunto.

Ei se silti hyvältä tunnu, etten sano mitään takaisin. Kyllä se jää päähän pyörimään, kun isot naiset haukkuvat aikuista naista "lapsen kokoiseksi" tai epäilevät, että en syö mitään. (Kesäisin töissä menee 3800 kcal päivässä ja kuluu myös.)

Yritän kerätä rohkeutta vastata seuraavaan ihmettelyyn täältä lukemallani kotikasvatuskommentilla. Kiitos siitä.

Olen myös lyhyt (155cm) ja koko ikäni olen myös saanut kuulla kommentteja pituudestani. Päivittäin. Olen kiinnittänyt myös huomiota mediassa näkyvään pituusrasismiin. Varsinkin kun nainen on lyhyt tämä lyhyys mainitaan joka yhteydessä. Sellaisissakin missä sillä ei ole mitään merkittävää painoarvoa. Saatetaan esim sanoa että "tämä nainen onnistui tässä asiassa vaikka onkin pieni"

Pienuudesta puhutaan siihen sävyyn kuin se olisi jokin vamma, mutta kuitenkin sillä erolla oikeisiin vammaisuuksiin, että jätetään kaikki kohteliaisuudet ja hienovaraisuudet pois. Kuinka usein esimerkiksi pyörätuolipotilaalle kerrotaan että hän on pyörätuolissa? Tai siitä heitetään turhanpäiväistä läppää?

Tuntuu todella alentavalta, kun pituus mainitaan lähes ainoana piirteenä, joka minussa on. Aivan kuin en olisi mitään muuta kuin lyhyt.

Olen niin kyllästynyt kuulemaan niitä väsyneitä läppiä ja ohimennen sanottuja heittoja.

Tottakai sitä yrittää olla huomioimatta asiaa, mutta joskus ärsyttää todella paljon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/75 |
19.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskoisin (ja näkisin mitä ketjuun kirjoitettu ja mitä kuullut maailmalta) että on paikkansapitävä yleistys ihmisten kohdalla se, että TOSIAAN miehet (eivät kaikki, mutta yleistyksen tasalla) kokevat oikeudekseen huomauttaa ja puuttua naisten ulkonäköön, ihan tuntemattomien kuin tuntemiensa naisten visuaaliseen "antiin." 

Siinä se ehkä onkin. Anti = Tarjonta. Miehet (yleistys) suhtautuvat naisiin kuin "tarjontana", jota voidaan arvostella, että miten se miellyttää omaa silmää. Näin pitkälle mäntit miehet eivät asiaa tiedosta, vaan he näkevät naiset kuin ruokana ja sanovat ääneen, onko miten kohillaan efektit ja tuntumat. Peruskunnioitus puuttuu. Jotenkin puuttuu myös sen ymmärtäminen, että he voivat pian itse joutua syyniin ja saada takaisin arvostelua samoin mitoin esim kaljamahastaan tai spagettivarrestaan. Jonkinlainen tyhmyys, kognition ja impulssikontrollin kuin myös empatian ja ajattelevaisuuden puute toteutuu näissä tilanteissa. Kyse on myös _dominoinnin_ hakemisesta nolaamisen ja latistamisen kautta. Tällaiseen dominointiin usein hakeutuvat ne miehet, joilla on naisvihaa ja kokevat ettei naisille kelpaa mikään ja heidän elämänsä ei ole heistä tyydyttävää.

Vahva mies nostaa muita eikä paina alas, jotta itsellä on kivaa. 

Vierailija
64/75 |
19.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä35822 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saan usein kuulla pienestä koostani (159/48). Tämä on ongelma vain minua huomattavasti isommille naisille ja tavallaan ymmärrän miksi. Miehille asia nimittäin on kaikkea muuta kuin ongelma ja hoikilta naisilta olen kuullut vain positiivisia kommentteja. Oletan siis, että syynä on isokokoisten kateus ja huono itsetunto.

Ei se silti hyvältä tunnu, etten sano mitään takaisin. Kyllä se jää päähän pyörimään, kun isot naiset haukkuvat aikuista naista "lapsen kokoiseksi" tai epäilevät, että en syö mitään. (Kesäisin töissä menee 3800 kcal päivässä ja kuluu myös.)

Yritän kerätä rohkeutta vastata seuraavaan ihmettelyyn täältä lukemallani kotikasvatuskommentilla. Kiitos siitä.

Olen myös lyhyt (155cm) ja koko ikäni olen myös saanut kuulla kommentteja pituudestani. Päivittäin. Olen kiinnittänyt myös huomiota mediassa näkyvään pituusrasismiin. Varsinkin kun nainen on lyhyt tämä lyhyys mainitaan joka yhteydessä. Sellaisissakin missä sillä ei ole mitään merkittävää painoarvoa. Saatetaan esim sanoa että "tämä nainen onnistui tässä asiassa vaikka onkin pieni"

Pienuudesta puhutaan siihen sävyyn kuin se olisi jokin vamma, mutta kuitenkin sillä erolla oikeisiin vammaisuuksiin, että jätetään kaikki kohteliaisuudet ja hienovaraisuudet pois. Kuinka usein esimerkiksi pyörätuolipotilaalle kerrotaan että hän on pyörätuolissa? Tai siitä heitetään turhanpäiväistä läppää?

Tuntuu todella alentavalta, kun pituus mainitaan lähes ainoana piirteenä, joka minussa on. Aivan kuin en olisi mitään muuta kuin lyhyt.

Olen niin kyllästynyt kuulemaan niitä väsyneitä läppiä ja ohimennen sanottuja heittoja.

Tottakai sitä yrittää olla huomioimatta asiaa, mutta joskus ärsyttää todella paljon.

Mä en ole viitsinyt loukkaantua tuosta pienuuteni ihmettelystä, kun olin miesvaltaisella työpaikalla, niin välillä tuli noita (onko meillä joku tullut lapsen kanssa töihin, kun on noin pienet kengät eteisesssä jne) kommentteja. Toki olivat sen verran herrasmiehiä, että katsoivat loukkaannunko vai annanko samalla mitalla takaisin. En suostu häpeämään pienuuttani, olen sitä ylpeästi, koska eihän sille mitään voisi kuitenkaan, kun ei niitä kasvatuslaitoksiakaan enää ole.

Vierailija
65/75 |
19.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No onko muille naisille käynyt sitä, että joku mies ohittaessaan sinut kadulla sylkee rehvakkaasti tukkijätkätyyliin taikka yskäisee kuin mahtisonni taikka eleen päätteeksi sekä yskäisee että sylkee klimpin kaaressa juuri kohdallasi....? 

Eläinmaailmassa tuommoinen ehkä dominoinnin elettä. En vain tiedä miksi nämä miehet ovat halunneet osoittaa dominointiaan kohdallani, koska olen hento nainen ja enempi tyttömäisen näköinen, ei esim lävistyksiä täytenään. 

Tai ehkäpä ovatkin kokeneet niin mitättömäksi, koska olen kooltani pieni ja olemus feminiinistä, niin osoittaneet passiivista vähättelemistä eletyyliin (jopa tiedostamattomasti, reaktiot voivat kummuta niinkin. ) 

Kolmas vaihtoehto olisi, että he ovat näin yrittäneet tehdä vaikutusta, ikäään kuin karjaista maskuliinisuutta esiin. En vaan jotenkin pidä tätä todennäköisenä. Olisi erittäin tyhmää yrittää tehdä soidinvaikutusta ns paskaelein. 

Noh mutta kiintoisaa havainnointia maailman äärellä. 

Vierailija
66/75 |
19.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos joku arvostelee sua, niin arvostele hetken päästä takaisin. Yleensä arvostelijat eivät siedä yhtään mitään negaa itsestään. 

Miksi alentua heidän tasolleen? Ei ole sinun tehtäväsi, eikä minun tehtäväni opettaa ketään “olemaan”.

On myös fiksuja keinoja näpäyttää, ei tarvitse alentua samaan lällättelyyn. Toista poskea ei käännetä, antaa vaan arvostelijalle lisää varmuutta mennä seuraavan uhrin kimppuun, kun voimaantuu jonkun mielen pahoittamisesta. Nämä kun haluavat aina saada viimeisen sanan ja sen tietyn surullisen katseen toisen silmiin. ohis

Kaikenlainen "näpäyttely" on samalle tasolle alentumista.

Vierailija
67/75 |
19.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos joku arvostelee sua, niin arvostele hetken päästä takaisin. Yleensä arvostelijat eivät siedä yhtään mitään negaa itsestään. 

Miksi alentua heidän tasolleen? Ei ole sinun tehtäväsi, eikä minun tehtäväni opettaa ketään “olemaan”.

On myös fiksuja keinoja näpäyttää, ei tarvitse alentua samaan lällättelyyn. Toista poskea ei käännetä, antaa vaan arvostelijalle lisää varmuutta mennä seuraavan uhrin kimppuun, kun voimaantuu jonkun mielen pahoittamisesta. Nämä kun haluavat aina saada viimeisen sanan ja sen tietyn surullisen katseen toisen silmiin. ohis

Ei, vaan kyllä takaisin saa antaa, jos tarve on. Kenenkään ei tarvitse joutua kynnysmatoksi sietämään ja saamaan kärsimyksen kruunua siitä, että on "kyennyt jättämään omaan arvoonsa". Avaan vielä: ne jotka haluavat "jättää jutun omaan arvoonsa", niin tehkööt MUTTA ne jotka eivät näin tee vaan antavat SYYSTÄ takaisin, niin tehkööt. 

Jos sinulta otetaan kädestä/varastetaan kännykkä ja otat sen takaisin vaikka riuhtaisuottein, et ole samalla tasoa, vaan otit ja annoit takaisin miten kuuluikin. 

Kukin tekee niin miten itselle sopii, mutta sellaista olisi suotavaa välttää, että koetetaan painostaa ihmisiä olemaan passiivisia taikka uhriutumaan jne. Ihmiset miettikööt niin etteivät jää huonoon oloon, johon eivät olleet syypäitä, mikä kullekin passaa, sen mukaan. 

Mutta kynnysmattoja ei tähän maahan enää tarvita. 

Lisäksi voi olla jopa altruistista auttaa loukkaajaa asettumaan toisen kenkiin sanomalla tälle takaisin samalla mitalla, tällöin hän omakohtaisesti joutuu miettimään tekeekö uudestaan niin ja onko ok mennä sanomaan "totuuksia" /loukkauksia ihmisille. Eri ihmisteen kanssa kieli on erilaista, sellainen "tämä ei tunnu nyt kivalta" - höpötys ei mene kaaliin empatiakyvyttömälle mutta hänelle menee perille havainnollistaminen in konkretia. 

Olen viestinyt ihmisten kanssa, liika fiksuus ei vaan aina kannata. Etiketin sijaan toimikaa luonnollisesti.

Vierailija
68/75 |
19.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

So? Ei näihin "ammattinäpäyttelijöihin" tehoa muu kuin "silmä silmästä/luu kurkkuun" -käsittely. Kun itse joutuvat nolatuiksi ja huomaavat, että kyllä muutkin osaa, niin häntä koipien välissä luikkivat pois. Tekee hyvää saada samanlaista palautetta. Eivät muuten opi tai käytöstä muuta, jos saavat rällästää mielin määrin.

Vierailija
69/75 |
19.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei, vaan kyllä takaisin saa antaa, jos tarve on. Kenenkään ei tarvitse joutua kynnysmatoksi sietämään ja saamaan kärsimyksen kruunua siitä, että on "kyennyt jättämään omaan arvoonsa". Avaan vielä: ne jotka haluavat "jättää jutun omaan arvoonsa", niin tehkööt MUTTA ne jotka eivät näin tee vaan antavat SYYSTÄ takaisin, niin tehkööt. 

Jos sinulta otetaan kädestä/varastetaan kännykkä ja otat sen takaisin vaikka riuhtaisuottein, et ole samalla tasoa, vaan otit ja annoit takaisin miten kuuluikin. 

Kukin tekee niin miten itselle sopii, mutta sellaista olisi suotavaa välttää, että koetetaan painostaa ihmisiä olemaan passiivisia taikka uhriutumaan jne. Ihmiset miettikööt niin etteivät jää huonoon oloon, johon eivät olleet syypäitä, mikä kullekin passaa, sen mukaan. 

Lisäksi voi olla jopa altruistista auttaa loukkaajaa asettumaan toisen kenkiin sanomalla tälle takaisin samalla mitalla, tällöin hän omakohtaisesti joutuu miettimään tekeekö uudestaan niin ja onko ok mennä sanomaan "totuuksia" /loukkauksia ihmisille. Eri ihmisteen kanssa kieli on erilaista, sellainen "tämä ei tunnu nyt kivalta" - höpötys ei mene kaaliin empatiakyvyttömälle mutta hänelle menee perille havainnollistaminen in konkretia. 

Olen viestinyt ihmisten kanssa, liika fiksuus ei vaan aina kannata. Etiketin sijaan toimikaa luonnollisesti.

Et vielä ymmärrä paljon elämästä

Vierailija
70/75 |
19.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et vielä ymmärrä paljon elämästä

Joko olet trolli joita tällä palstalla riittää, taikka olet hurahtanut pseudo-kaikkitietävyyden tilaan ja ideologiaan jossa luulet tietäväsi mikä kaikille on parasta. Et tiedä ja jatka kulkuasi pallolla siten miten jatkatkatkaan, ei kuulu minulle. 

Olen huomannut että usein juuri ne jotka itse harrastavat "totuuksien sanomisia" elikkä loukkaamista ja  "hauskaa" vit*uilemista - niin juuri he ovat ensimmäisinä yleensä vaatimassa, että takaisin ei saa kukaan sanoa ja syyllistämässä muita jotta itse pääsevät estoitta harjoittamaan pahuuttaan jne. He myös yleensä sympatisoivat esim tekijöiden kanssa ja ovat ensimmäisenä vaatimassa, että tekijöitä ymmärrettäisiin vimpan päälle. Samaistuvat siihen mikä on samaistuttavaa. 

Oma lehmä ojassa monasti, kuten sanotaan. Ei mietitä mikä on oikeasti muille parasta ja miten he voivat sen tietää/tuntea ennemmin kuin joku tietäjä. Maailma on. 

Vierailija
71/75 |
19.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käyttäjä35822 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä en ole viitsinyt loukkaantua tuosta pienuuteni ihmettelystä, kun olin miesvaltaisella työpaikalla, niin välillä tuli noita (onko meillä joku tullut lapsen kanssa töihin, kun on noin pienet kengät eteisesssä jne) kommentteja. Toki olivat sen verran herrasmiehiä, että katsoivat loukkaannunko vai annanko samalla mitalla takaisin. En suostu häpeämään pienuuttani, olen sitä ylpeästi, koska eihän sille mitään voisi kuitenkaan, kun ei niitä kasvatuslaitoksiakaan enää ole.

Kokemukseni mukaan miehet ja naiset kommentoivat pientä kokoa aivan eri sävyyn. Miehet tosiaankin testaavat mutta sen jälkeen suhtautuminen muuttuu suojelevaksi, hyväksyväksi tai kaverilliseksi. Näin miesvaltaisilla työpaikoilla, joissa olen ollut.

Naiset (lähinnä naisvaltaisilla työpaikoilla) ovat käyttäneet kokoa ja oletettua syömättömyyttäni erottelun välineenä kahvitauosta toiseen, vuodesta toiseen. Eikä siinä auta mikään liikunta-ja terveystiedon jakaminen, koska siitä tuo huomauttelijaporukka kokee lisää alemmuutta. Siitähän ilmeisesti muistutan heitä pienikokoisena: kykenen itsekuriin niin liikunnan kuin ravinnon tasapainon suhteen.

Vierailija
72/75 |
19.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uskoisin (ja näkisin mitä ketjuun kirjoitettu ja mitä kuullut maailmalta) että on paikkansapitävä yleistys ihmisten kohdalla se, että TOSIAAN miehet (eivät kaikki, mutta yleistyksen tasalla) kokevat oikeudekseen huomauttaa ja puuttua naisten ulkonäköön, ihan tuntemattomien kuin tuntemiensa naisten visuaaliseen "antiin." 

Siinä se ehkä onkin. Anti = Tarjonta. Miehet (yleistys) suhtautuvat naisiin kuin "tarjontana", jota voidaan arvostella, että miten se miellyttää omaa silmää. Näin pitkälle mäntit miehet eivät asiaa tiedosta, vaan he näkevät naiset kuin ruokana ja sanovat ääneen, onko miten kohillaan efektit ja tuntumat. Peruskunnioitus puuttuu. Jotenkin puuttuu myös sen ymmärtäminen, että he voivat pian itse joutua syyniin ja saada takaisin arvostelua samoin mitoin esim kaljamahastaan tai spagettivarrestaan. Jonkinlainen tyhmyys, kognition ja impulssikontrollin kuin myös empatian ja ajattelevaisuuden puute toteutuu näissä tilanteissa. Kyse on myös _dominoinnin_ hakemisesta nolaamisen ja latistamisen kautta. Tällaiseen dominointiin usein hakeutuvat ne miehet, joilla on naisvihaa ja kokevat ettei naisille kelpaa mikään ja heidän elämänsä ei ole heistä tyydyttävää.

Vahva mies nostaa muita eikä paina alas, jotta itsellä on kivaa. 

Mun kohdalla kommentoijat on olleet kaikki naisia..

Ap

Vierailija
73/75 |
19.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alhainen äo. Vain tyhmät huomauttelevat toisille siitä, mitä eivät itse ymmärrä.

Vierailija
74/75 |
19.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on lähipiirissä sellainen kaiken "parantelija", jonka kommentit on tällaista tyyliä "Tiedätkö, sun tukkas ois paljon parempi lyhyempänä" / "Sulle sopisi eri malliset housut" / "Tää kämppä näyttäisi avarammalta jos..." ym ym. Tympii yhtä paljon kuin suora kritiikki!

Vierailija
75/75 |
19.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oudointa on että jotkut ottavat oikeudekseen töksäytellä tahattomasti tai tahallisesti. Mutta eivät itse siedä poikkipuoleista sanaa mistään asiasta. Lähipiiristä olen kohdannut tällaista töksäyttelyä ja vihjailua ulkonäöstä.  Mutta henkilö on sellainen että saattaa suuttua mistä tahansa asiasta, siis ihan mistä tahansa ja jos hänen ulkonäköään moittisi niin varmaan vetäisi herneen nenään niin ettei puhuisi enää ikinä sanaakaan. Järjestäisi järjettömän draamakohtauksen jne. 

Minusta tällainen on hemmetin väärin. Häntä kohdellaan kuin raakaa kananmunaa ettei menisi rikki ja sitten hän itse voi heittää sillä päin pläsiä. Kyse jo 60-vuotiaasta ihmisestä.

Tämä kuulostaa mun äidiltä :(

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän yksi