Puututko sinä asiaan, jos näet lasten tai nuorten tönivän toisiaan?
Vaikka se näyttäisi "leikiltä"?
Vai käveletkö ohi ja katsot muualle?
Jos et puutu, ei sulla ole varaa ihmetellä eikä päivitellä että miten kamaluuksia tapahtuu.
Kommentit (24)
En. Nuoret ovat nykyään niin aggressiivisia, että oman turvallisuuden vuoksi kannattaa pysyä loitolla.
Esimerkki. Kaupan oviaukossa minä menin ulos ja 2 teinipoikaa tuli sisään. Pojat kulkivat keskellä väylää väistämättä. Käsivartemme kolahtivat yhteen kun sivuutimme toisemme. Sen sijaan että olisi sanonut "anteeksi" poika kääntyi katsomaan mua ja ärjäisi: "Mitä v..ttua?!".
En missään nimessä. Jos näyttää pahalta, niin voi soittaa poliisille tai paikasta riippuen koettaa tavoittaa vartijan.
Nykyisessä kansainvälistyneessä Suomessa ei voi tietää mitä aineita nuorisolla on verenkierrossa, tai että onko taskussa veitsi.
M36
Vierailija kirjoitti:
Puutun aina.
aHöpöhöpö. Nuorison mölinään ja keskinäiseen tuuppimiseen ym. ei kukaan koskaan reagoi muuten kuin siirtymällä
itse kauemmas.
Ennen joku saattoi kehottaa käyttäytymään kunnolla. Nykyään ei uskalla. Voi tulla turpaan.
Puutun aina. Kerran pysäytin auton keskelle katua ja menin väliin. Alakoulun kingi mankeloi pienempäänsä. Siinä kävi kuitenkin onnellisesti että kiusatun paljon vanhempi isoveli oli tulossa vastaan ja idioottikakara sai nopeat lähdöt.
En puutu. Huolehdin omasta turvallisuudestani.
Kyllä. Päiväkodissa siis. Eikä vain kieltämällä. Vaan keskustelemalla, anteeksi pyynnöt, sopiminen ja sitten vielä päiväpiirissä yhteisesti keskustellen asiasta
Jos kadulla ohikulkiessa, kyllä. Yleensä mun ei tarvitse kuin katsoa, se loppuu. Auktoriteetti. Mulle ei ryttyillä.
En. Ensinnäki, tommosta ei oo tullu vastaan, ku en liiku ulkona. Harvemmi kukaa tappelee kaupassa. :D Toiseks, oon laiha luikku, ei miul oo tarpeeks voimaa pitää kahta ihmistä erillään toisistaa. Kolmanneks, en haluu tulla puukotetuks. Neljänneks, en haluu syytettä pahoinpitelystä. Niitä ku jaellaa miehille pienimmästäki hipasusta… Viidenneks, en haluu päätyy internettiin. Yleensä tommosissa on aina joku, joka videoi tapahtuman, usein livenä bittiavaruuteen. Et silleen. :)
Puutun. Ja jos olen autolla liikenteessä esim. liikennevaloissa, enkä voi pysähtyä, asia jää todella pitkäksi aikaa harmittamaan, ja saatan miettiä vuosienkin päästä, että mitä sille pojalle kävi tms. Nämä on nykyään todella ikäviä juttuja, isossa porukassa, muka vaan leikitään.. minä sanoisin että siitä se lähtee, seuraavalla kerralla tehdään jo jotakin muuta, kuin tönäistään kadulle, tai kaadetaan limsat maahan. Inhoan tällaisia lapsia/nuoria enkä voi sietää tällaista käytöstä. En muista omasta nuoruudestani tällaista olleen, ja jos oli, niin puutuin niihinkin, vaikka itseäni kiusattiin erittäin usein.
Olen puuttunut. Vitutti katsoa, kun alakouluikäiset pojat kiroili hulluna ja yhtä töni ja heitteli hänen lippistä yms. Kyllä siinä vaiheessa, kun hermostuin, niin näytti vähän pelästyvän jokainen heistä ja tämä kiusattukin meni hieman hämilleen. Ihme mumina alkoi näiltä kiusaajilta, mutta loppu siltä erää lyhyeen, kun ei kiinnostanut kuunnella mitään länkytystä.
Kyllä, jos ne ovat tosiaan lapsia.
Nuorten ja teinien tappeluihin ja tönimiseen en puutu, saattaisi melko varmasti tulla turpiin itsellenikin.
Kerran tuli vastaan tilanne missä pari alakouluikäistä homotteli ja töni kolmatta, mutta tämä kolmaskin nauroi joten en tiennyt oliko kyseessä kuitenkin tasavertainen "leikki". Olin jo puuttumassa tilanteeseen kunnes tämä kolmas heitti repun selkäänsä ja kaikki jatkoivat yhtenä ryhmänä matkaansa.
-lapseton
Molemmin puoliseen tuuppimiseen en, mutta jos esim. kaksi tönii yhtä niin kysyn ainakin onko kaikki kunnossa...Ihan rehellisesti en pienikokoisen naisena uskalla aina tehdä juuri muuta....
Kiusaaja on pelkuri eli helppo pelotella. Esimerkiksi juuri isoveli tmv. Kiusaajan klaaniin liitytään usein siksi ettei itseä kiusattaisi.
En välttämättä puutu. Jos joku oikeasti silmiini näyttäisiolevan siinä tahtomattaan, puuttuisin, mutta en haloo, ap 16-vuotiaiden kohdalla Helsingissä illalla, jos nämä ovat ottaneet huumeita tai alkoa.
M25 kirjoitti:
En. Ensinnäki, tommosta ei oo tullu vastaan, ku en liiku ulkona. Harvemmi kukaa tappelee kaupassa. :D Toiseks, oon laiha luikku, ei miul oo tarpeeks voimaa pitää kahta ihmistä erillään toisistaa. Kolmanneks, en haluu tulla puukotetuks. Neljänneks, en haluu syytettä pahoinpitelystä. Niitä ku jaellaa miehille pienimmästäki hipasusta… Viidenneks, en haluu päätyy internettiin. Yleensä tommosissa on aina joku, joka videoi tapahtuman, usein livenä bittiavaruuteen. Et silleen. :)
Näin just, että ei kuulu mulle. Että silleen.
Kyllä puutun.