THL tänään: ”Uudeltamaalta ei pitäisi lähteä hiihtolomalta matkustamaan muualle”
Kommentit (682)
Missä vaiheessa tilanne on ollut se, että talvilomia on voinut varailla ajatuksella koronaa ei ole? Se, että kaksi päivää ennen lomia THL suosittelee matkailun välttämistä, on sama suositus joka ollut voimassa jo vuoden.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kertokaa nyt sitten viisaat missä esim. Helsingissä voi lasketella, jos kerta samassa kaupungissa talviloma pitää viettää?
Meidän perhe on tottunut laskettelemaan joka talviloma, mutta mielestäni Helsingistä ei laskettelukeskusta löydy. Takapihan pulkkamäkeenkö me suksineen mennään?
Sopeudu. Minä olen tottunut tanssimaan Kallion baareissa kello kolmeen joka päivä talvilomalla, mutta nyt vaan ei onnistu.
Tule kertomaan se lapsille. Ei aikusilla ongelmaa ole.
No kerro se kuule ihan itse kersoillesi. Vai eikö teidän kullannuput kestä vastoinkäymisiä?
Kestää, mutta tässä on nyt vuosi eletty kohta rajoitusten kanssa ja mm. viime kesän etelänmatkat peruttu. Sen lisäksi oltu vastuullisia ja lapset käyneet vain koulussa, muuten ollaan oltu kotona. Alkaa mitta olemaan täynnä itse kullakin, kun tuntuu, että seinät kaatuu päälle
Minä minä minä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö talviloma ole juurikin aktiiviseen lomailuun tarkoitettu loma? Miten kotona neljän seinän sisällä kökkiminen edistää aktiivisuutta?
Ovi auki ja pihalle.
Tässähän pitää olla vastuullinen ja välttää kontakteja. Niitä välttää olemalla sisällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kertokaa nyt sitten viisaat missä esim. Helsingissä voi lasketella, jos kerta samassa kaupungissa talviloma pitää viettää?
Meidän perhe on tottunut laskettelemaan joka talviloma, mutta mielestäni Helsingistä ei laskettelukeskusta löydy. Takapihan pulkkamäkeenkö me suksineen mennään?
Sopeudu. Minä olen tottunut tanssimaan Kallion baareissa kello kolmeen joka päivä talvilomalla, mutta nyt vaan ei onnistu.
No kerro se kuule ihan itse kersoillesi. Vai eikö teidän kullannuput kestä vastoinkäymisiä?
Kestää, mutta tässä on nyt vuosi eletty kohta rajoitusten kanssa ja mm. viime kesän etelänmatkat peruttu. Sen lisäksi oltu vastuullisia ja lapset käyneet vain koulussa, muuten ollaan oltu kotona. Alkaa mitta olemaan täynnä itse kullakin, kun tuntuu, että seinät kaatuu päälle
Minä minä minä.
Mitä minuutta se on, että on vastuullinen?
Vierailija kirjoitti:
Tämä koko touhu on mennyt jo aivan naurettavaksi. Kaikki, siis joka ikinen, tietää ettei nyt pitäisi matkustaa vaan pysyä kotona. Puhumattakaan johonkin lappiin jossa sairaanhoidon kapasiteetti on vähäinen. Silti puoli Suomea on tuijottaa omaa napaa ja lähtee leville yms hiihtämään täyttä itsekkyyttään, ja vieläpä tiedostaa sen.
Ja kaikki turistit on "vastuullisia" ja menee omilla autoillaan kokovartalo märkäpuvuissa 10 h säilykeruuat mukana vain omalle mökilleen eristäytymään viikoksi, yhtään kontaktia ei tule.. miksi riskeerataan paikallisten muuten toistaiseksi kontrollissa oleva koronatilanne? Onko oma viihtyvyys niin tärkeä todella? Yrittäjäthän tästä kiittävät mutta mikähän on lappilaisten suhtautuminen näihin riskituristeihin kun korona viimein ohi. Inhottaa itsellä kun Lapissa usein käyn, mutta korona-aikana en kertaakaan, tärkeä paikka ☹ ajatelkaa muitakin joskus
Itse asun Rovaniemellä ja pistää kyllä vihaksi nähdä tuo turistien käytös täällä. Enkä todellakaan puhu vain muutamasta vastuuttomasta. Jokainen tällä hetkellä lapissa asuva näkee omin silmin mikä on joillekin ihmisille todellisuus ja prioriteetit tällaisena aikana. Arvostus on tosiaan niin alhaalla kuin voi olla. En minäkään änkeä toisten kotiin rellestämään.
Vierailija kirjoitti:
Missä vaiheessa tilanne on ollut se, että talvilomia on voinut varailla ajatuksella koronaa ei ole? Se, että kaksi päivää ennen lomia THL suosittelee matkailun välttämistä, on sama suositus joka ollut voimassa jo vuoden.
Joo ei se kuule kaikille mene kaaliin 🤔
”Olemme samaa mieltä THL:n kanssa siitä, että pääkaupunkiseudun koronatautitilanne on huonontunut nopeasti. On ymmärrettävä, että matkailussa on riski siihen, että tartuntoja tulee ja ne voivat lisääntyä”, sanoo Broas.
Myös Broas suosittelee, että ihmiset viettäisivät hiihtolomat asuinseudullaan.
”Ohjeemme on ollut joulukuun alusta asti, että kaikkea tarpeetonta matkailua tulee välttää.”
VAIKKA pääkaupunkiseudulla hiihtolomat ovat vasta ensi viikolla, on matkailuun liittyvien koronavirustartuntojen määrä lisääntynyt Lapin sairaanhoitopiirin alueella jo viimeisen viikon aikana. Ainakin Kolarissa ja Ylläksellä on Broaksen mukaan tullut ilmi matkailijoista alkunsa saaneita tartuntaketjuja.
Broas muistuttaa, että vähimmistäkin oireista tulee hakeutua koronatestiin ja sairastaa kotona, vaikka tulos olisi negatiivinen.
”On tullut esille tilanteita matkailuun liittyen, että henkilö on jo useamman päivän sairastanut ja vasta sitten hakeutunut testeihin ja saanut positiivisen tuloksen. Se on valtavan iso riski ja altistaa paljon ihmisiä”, kertoo Broas.
Hienosti 👍
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama tilanne on myös muilla. Suomessahan tosiaan asuu muitakin kuin teidän perhe, jos tämä yllätyksenä tulee. Eli laskettelu on pakollinen juttu? Ei voi hiihtää, pelata, muuten ulkoilla, touhuta jotain muuta kivaa perheenä, matkustaa sitten kun se on riskitöntä?
Mielikuvitusta saa käyttää. Tai keksi edes parempia tekosyitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama tilanne on myös muilla. Suomessahan tosiaan asuu muitakin kuin teidän perhe, jos tämä yllätyksenä tulee. Eli laskettelu on pakollinen juttu? Ei voi hiihtää, pelata, muuten ulkoilla, touhuta jotain muuta kivaa perheenä, matkustaa sitten kun se on riskitöntä?
Mielikuvitusta saa käyttää. Tai keksi edes parempia tekosyitä.
Touhuta muuta kivaa, kun kaikki paikat on suljettu? Esim leffateatterit, uimahallit jne.
Juurihan sanoin, että EMME matkustaneet esim. kesällä.
Vierailija kirjoitti:
Ihminen kannattaa sellaisia rajoituksia, jotka eivät koske häntä itseään, omaa elämää. Eivät tyhjätaskut lappiin matkusta, sinne menee hyvintoimeentulevat perheet. Pitkä ajomatka, majoitus maksaa. Nämä täällä kehuvat suosituksia, jotka eivät pysty matkustamaan, ei oo rahaa.
Kyllä ne HUS:n pomotkin lapissa viihtyvät, siellä on heidän liiton mökkejä varattavissa "pilkkahintaan".
Jokaisella on omat arvot. Joillekin se vain on näköjään oma etu. Hiihtokeskuksen turisrysälle löytyy myös turvallisempia vaihtoehtoja. Kyse on puhtaasta itsekkyydestä. Meillä on hyvätuloinen perhe ja matkustelemme, mutta emme nyt. Se sotii omia arvojani vastaan, olen vielä sairaanhoitaja. Jos muutkin tekisivät näin saisimme elää tällä hetkellä väljemmin koronan suhteen. Mutta sitten on tämä toinen puoli, jonka vuoksi ollaan ja tullaan olemaan tässä tilanteessa mahdollisimman kauan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No niin hesalaiset. Siellä pysytte nyt missä olette.
Älkää pysykö, teidän rahojanne kaivataan kipeästi täällä maakunnissa. Muutama lisätartunta on pieni hinta niistä miljoonista. Puolelle Suomelle etelän hiihtolomaviikko on tärkein viikko koko vuonna.
Tuo THL:n lausunto on täysin edesvastuuton.
No ei todellakaan kaivata! Edesvastuuton :D jos joku tuota sanaa kuvaa niin sinä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä koko touhu on mennyt jo aivan naurettavaksi. Kaikki, siis joka ikinen, tietää ettei nyt pitäisi matkustaa vaan pysyä kotona. Puhumattakaan johonkin lappiin jossa sairaanhoidon kapasiteetti on vähäinen. Silti puoli Suomea on tuijottaa omaa napaa ja lähtee leville yms hiihtämään täyttä itsekkyyttään, ja vieläpä tiedostaa sen.
Ja kaikki turistit on "vastuullisia" ja menee omilla autoillaan kokovartalo märkäpuvuissa 10 h säilykeruuat mukana vain omalle mökilleen eristäytymään viikoksi, yhtään kontaktia ei tule.. miksi riskeerataan paikallisten muuten toistaiseksi kontrollissa oleva koronatilanne? Onko oma viihtyvyys niin tärkeä todella? Yrittäjäthän tästä kiittävät mutta mikähän on lappilaisten suhtautuminen näihin riskituristeihin kun korona viimein ohi. Inhottaa itsellä kun Lapissa usein käyn, mutta korona-aikana en kertaakaan, tärkeä paikka ☹ ajatelkaa muitakin joskusItse asun Rovaniemellä ja pistää kyllä vihaksi nähdä tuo turistien käytös täällä. Enkä todellakaan puhu vain muutamasta vastuuttomasta. Jokainen tällä hetkellä lapissa asuva näkee omin silmin mikä on joillekin ihmisille todellisuus ja prioriteetit tällaisena aikana. Arvostus on tosiaan niin alhaalla kuin voi olla. En minäkään änkeä toisten kotiin rellestämään.
Asuapa Kittilässä.. täällä se vasta on turisteilla meno huipussaan. Toivottavasti tartuttavat toisensa niin saavat mitä tilasivat
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielikuvitusta saa käyttää. Tai keksi edes parempia tekosyitä.Touhuta muuta kivaa, kun kaikki paikat on suljettu? Esim leffateatterit, uimahallit jne.
Sisälläkö se aktiviteetti on tapahduttava jos vaihtoehto ei ole laskettelu.. No sehän nyt tästä vielä olisi puuttunutkin jos silloinkin olisitte matkustaneet. Ja koronatilannehan on nyt pahempi tosiaan.
Vierailija kirjoitti:
KIvastiHelsinki hiljentynyt jo. Saatoin lapsen kouluun ja niin hiljaista ja vähän liikennettä tavalliseen perjantaihin nähden. Hyvä, puhdistuu Helsingin ilmaviikon ajan. Jes!
Niin... onhan se teille hyvä. Miten ne joita lähdette saastuttamaan?
Vierailija kirjoitti:
Lappiin lomalle menemisenkin voi hoitaa monella tavalla: autolla matkustaminen, eväät mukana, matkalla vain pari pissataukoa huoltoasemilla. Perillä mökillä oman porukan kesken. Hiihtämistä, vaeltamista, ulkoilua luonnossa. Illalla mökillä saunan lämmitystä. Ruuat noutoruokaa paikallisista ravintoloista tai kaupasta viikon eväät normaalin turvaohjeistuksen mukaan. Minusta tämä ei ole vastuutonta. Oleellista ei ole missä paikkakunnalla olet lomalla vaan mitä teet ja ennen kaikkea miten!
Ja tämähän on myös nyt sosiaali- ja terveysministeriön linjaus, vastuullisesti voi edelleen matkustaa.
Vierailija kirjoitti:
Lunta taitaa löytyä ihan koko Suomesta tällä hetkellä. Turhia tekosyitä, jos joku väittää, että pitää päästä Lappiin laskettelemaan tai hiihtämään. Sitä voi harrastaa ihan omilla kotinurkillaankin nyt.
Tämäpä. Jokainen joka matkustaa nyt tietää olevansa vastuuton, se on sanomattakin selvää. Se että juuri omaa elintärkeää matkaansa perustelee missään palstalla vastuulliseksi, ei siitä sitä tosiasiassa tee. Jos matkustat aiheutat riskin - vaikka voisitkin jälkikäteen huokaista ettet levittänyt koronaa - aiheutit silti riskin. Oman edun ajaminen kuuluu ihmisluonteeseen, mutta hattu päästä niille jotka jaksavat yhä noudattaa näitä suosituksia. Jokainen päättää itse mitä tekee, niin kauan kuin päättäjät ymmärtävät vaihtaa suositukset määräyksiin, muu kun ei tepsi. Meidän lähipiiri ainakin jatkaa suositusten noudattamista, en halua omalle tunnolleni kenenkään sairastumista/jopa kuolemaa.
Ja matkustajat; miksette lähde ulkomaan lämpöön talvea karkuun? Ei sinnekään menoa ole kielletty, annettu vain suosituksia
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielikuvitusta saa käyttää. Tai keksi edes parempia tekosyitä.Touhuta muuta kivaa, kun kaikki paikat on suljettu? Esim leffateatterit, uimahallit jne.
Lunta pitäisi riittää etelässäkin. Samalla tavalla muutkin joutuu _yhä_ luopumaan asioista mitä ennen teki. Haluaisin minäkin käydä pitkästä aikaa yömyöhään asti diskossa. Jos kaikki ottaa eri vapauksia meidän koronatilanne räjähtää käsiin. Onneksi suurin osa taitaa yhä toimia vastuullisesti
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja kaikki turistit on "vastuullisia" ja menee omilla autoillaan kokovartalo märkäpuvuissa 10 h säilykeruuat mukana vain omalle mökilleen eristäytymään viikoksi, yhtään kontaktia ei tule.. miksi riskeerataan paikallisten muuten toistaiseksi kontrollissa oleva koronatilanne? Onko oma viihtyvyys niin tärkeä todella? Yrittäjäthän tästä kiittävät mutta mikähän on lappilaisten suhtautuminen näihin riskituristeihin kun korona viimein ohi. Inhottaa itsellä kun Lapissa usein käyn, mutta korona-aikana en kertaakaan, tärkeä paikka ☹ ajatelkaa muitakin joskusItse asun Rovaniemellä ja pistää kyllä vihaksi nähdä tuo turistien käytös täällä. Enkä todellakaan puhu vain muutamasta vastuuttomasta. Jokainen tällä hetkellä lapissa asuva näkee omin silmin mikä on joillekin ihmisille todellisuus ja prioriteetit tällaisena aikana. Arvostus on tosiaan niin alhaalla kuin voi olla. En minäkään änkeä toisten kotiin rellestämään.
Asuapa Kittilässä.. täällä se vasta on turisteilla meno huipussaan. Toivottavasti tartuttavat toisensa niin saavat mitä tilasivat
Voin kuvitella jonkun levi kiitilän. Olen itse Rukalla töissä ja jokaisen turistin tekisi suoraan sanottuna mieli käskeä painua v*****n täältä. Olisin ennemmin vaikka lomautettuna kuin nämä täällä.
On se kumma juttu kun ulkomailta saa kyllä kuka tahansa turisti tulla Suomeen ja mennä mihin vaan. Sit kun suomalainen haluis oman kotimaan sisällä matkailla niin sitä pidetään jotenkin huonono juttuna ja ollaan kieltämässä. Mitä pelleilyä tää oikeen on?
Vierailija kirjoitti:
On se kumma juttu kun ulkomailta saa kyllä kuka tahansa turisti tulla Suomeen ja mennä mihin vaan. Sit kun suomalainen haluis oman kotimaan sisällä matkailla niin sitä pidetään jotenkin huonono juttuna ja ollaan kieltämässä. Mitä pelleilyä tää oikeen on?
No heille on testi ja karanteenisuositukset. Kuinka moni kotimaam reissaaja pitää ennen ja jälkeen reissua tarpeeksi pitkän karanteenin ja käy koronatestissä???
Ovi auki ja pihalle.