Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Loukkaantuisitteko tai tarkoittaako työkaveri pahalla: työkaveri siis noin 45-vuotias nainen ja jatkuvasti

Vierailija
18.02.2021 |

viittaa minua "vanhana rouvana" tai "Grand old lady" vaikka olen vain viitisen vuotta vanhempi. Tykkäisittekö huonoa vaan onko ok käytöstä? Vai piikitteleekö iästä tahalaan...

Kommentit (51)

Vierailija
41/51 |
18.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joillakin näyttää olevan tuollainen pakkomielle. Mullakin on yatävä, jonka kans ikäeroa alle puoli vuotta, mutta koska olemme eri vuosina syntyneitä, niin se on jotenkin hirveän oleellinen asia ilmeisesti, että pitää tuoda esiin jatkuvasti. Itsellään on samana vuonna syntyneitä ystäviä, joita vanhempi on (siis vielä suurempi ero kuin meillä kuukausissa) mutta he toki ovat "saman ikäisiä" sitten :D

No haloo nyt. Ei hän takuulla oikeasti pidä muutaman kuukauden ikäeroa minään olennaisena, tuolla hän vain vitsailee ja viittaa siihen, että olette käytännössä samanikäisiä ja teillä on se yhteisenä tekijänä.

Ap:n tapauksessakin minusta kyse on ihan samasta, lempeästä vitsailusta. Jos tuo kommentoiva työntekijä ajattelisi, että ikä on HUONO asia, hän ei varmasti haluaisi siten pilkata ap:tä.

Ylipäänsä... jos nolostelette ikäänne ja pidätte sitä haukkumisena, jos siihen viitataan, teette itsellenne karhunpalveluksen. Juuri tuollaisesta ajattelusta, jossa edes ikääntyneet itse eivät arvosta ikää ja elämänkokemusta, ikärasismi kumpuaa.

Minä ainakin olen ihan mielelläni työyhteisössäni grand old lady, jolta nuoremmat hakevat neuvoja!

N53

Enpä tiedä. Väittäisin, että nykypäivänä "vanha rouva" on kunnioittava ilmaisu vain silloin, kun selkeästi nuori ihminen puhuu selkeästi yli 80-vuotiaasta vanhainkodin asukista.

Tällä palstalla voi väittää mitä tahansa, että on ylpeä iästään ja kokemuksestaan, mutta totuus on, että nykyään monella alalla ihannoidaan tosi paljon nuoruuden dynaamisuutta, ja ikä on monelle arka paikka. Ei voi olla mikään oletusarvo, että kollega tykkää siitä "lempeästä vitsailusta".

On eri asia heittää jotain vanhusläppää kavereiden kanssa. Eikä sekään ole aina niin hyväntahtoista. Yksi tuttu aina puhui toisesta yhteisestä kaverista ikää korostaen, että "kun ollaan ihan eri sukupolvea" yms. Joku kerta kaveri sitten kysyi, että hei, mistä tämä oikein tulee kun meillä on max. pari vuotta ikäeroa. Tämä tuttava sitten ihan suu pyöreänä oli hämmästelevinään, että minä luulin sinun olevan ainakin 10 vuotta vanhempi! V*ttuiluahan se oli, myöhemmin paljastui paljon muutakin kaksinaamaisuutta.

Vierailija
42/51 |
18.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko kauniimpi, hoikempi, varakkaampi, paremmassa asemassa kuin hän? Haluaa tahallaan piikitellä sinua. Mulla on yksi samanikäinen kaveri, joka poltaa paljon ja on siksi ryppyinen. Selittää aina kaikille, että minä olen vanha. En jaksa välittää, kun näen harvoin häntä. Töissä ikäjutut menee kyllä ikäsyrjinnän puolelle. Jokainen ymmärtää, että kommentit on ilkeitä ja tarpeettomia, myös sanoja itse. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/51 |
18.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menisin juttelemaan esimiehelle. Kerta voi mennä huumorina, jatkuva iän korostaminen on vain typerää ja ilkeilymielessä sanottu. Ehkä kysyisin ensin ihan kahden kesken mitä hän oikein ajaa takaa piikittelyllään. 

Kannattaa varautua kunnon lokaamiskampanjaan, tollaset tyypit ei pelaa reilusti....

Vierailija
44/51 |
18.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet ollut pidempään alalla? Kuulostaa enemmän viittaukselta asiantuntemukseen.

No ei kyllä kuulosta.

Kyllä kuulostaa... ja kertonee kokijasta ja työhistoriastaan enemmän miten tämän ottaa.

Vierailija
45/51 |
18.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työkavarilla ikäkriisi, jota purkaa sinuun. Ota toistuvasti puheeksi eläkepäivät ja kysele mitä suunnitelmia hänellä on. Ei ole loukkaavaa.

Vierailija
46/51 |
18.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tytöttely on ihan hvyä vastaisku.

Vierailija
47/51 |
18.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pistä se nuorempana keittämään kahvit ja hakemaan tulosteet yms.

Vierailija
48/51 |
18.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pistä se nuorempana keittämään kahvit ja hakemaan tulosteet yms.

Tätä meinasin tulla sanomaan, mutta ennätit ensin. "Oi voi, kynä tippui, nostatko nuoremmikseks sen, kun ei mummon selkä enää taitu heh heh." Ja kun pyytää sinua tekemään jotain niin "Ai sanoitko jotain? Eihän me vanhat akat enää kuullakaan mitään, toistatko vähän kovempaa? Ai mitä, en kuule? Mitä?" 

Vierailija
49/51 |
18.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet ollut pidempään alalla? Kuulostaa enemmän viittaukselta asiantuntemukseen.

No ei kyllä kuulosta.

Kyllä kuulostaa... ja kertonee kokijasta ja työhistoriastaan enemmän miten tämän ottaa.

Ilkeilyähän tuo on. Mitä vaikka viisikymppinen Jennifer Lopez tuumaisi jos hänet pyydetään lavalle grand old lady- saatesanoilla? Hänellä on vuosikymmenien kokemus viihdealalta mutta tuskin ilahtuisi jos vanhaksi naiseksi sanottaisiin. Kyllä sen viittauksen toisen asiantuntemukseen voi esittää ihan asiallisellakin tavalla.

Vierailija
50/51 |
18.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Takaisinveetuilu on tosi lapsellista eikä kuulu hyvään työilmapiiriin.

Näinhän se on, mutta joskus voi olla ainut asia mikä auttaa ja toinenkin osapuoli tajuaa oman hölmöytensä.

Vierailija
51/51 |
09.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sano jos et tykkää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän kaksi