Julkinen työnantaja vs attendo
Olen ollut 20 vuotta töissä kunnallisella hoitajana vanhuspuolella. Nyt on alkanu oma työpaikka pänniin. Lähellä oleva attendon hoivakodissa olis vakipaikka auki. Haluaisin hakea kun paikka kävelymatkan päässä.
Kannattaako? Mitä eroja julkisen ja yksityisen välillä on esim työehdoissa ynnä muissa? Ja nimenomaan sos ja terveysalalla?
Kommentit (39)
Yksityisellä huonompi palkka ja lyhyemmät lomat.
Saisin yksityisellä melkein 400e vähemmän peruspalkkaa kuin nyt hyvinvointialueella. Muuten ei kyllä ole kokemusta Attendosta.
Attendolla bisnes edellä; monesti työpaikan pomo on itse sitoutuneena yrityksen omistaja; kehitysvammaisten ja sairaiden tai vahusten hoitokodeissa, joissa on paljon työsijaisuuksia, niin paljon kuulee sekä näkee epäasiallista ja ala-arvoista, kovakouraista kohtelua hoitokodin asukkaita kohtaan esim. kehitysvammaisia, jotka ovat aikuisenakin pikkulapsen tasolla, eivät ymmärrä eivätkä puhu, raahataan väkisin pitkin lattioita, vedetään käsistä kuin jaloista monenkin ihmisen voimin; päivästä toiseen, kuukausista vuosiin hoitokodin asukas kokee negatiivista ja väkivaltaista kohtelua/käsittelyä (sijaisena tällaisen näkeminen lyhyen aikaakin niin hirvittää) joka on kehitysvammainen, jos sijaisena puuttuu asioihin, niin et varmaan saa enää töitä näistä paikoista. Attendolla pomokin hoitopaikan omistajayrittäjänä on hyväksynyt tällaisen käytännön, sisäiseksi muodostunut kuppikunta, jota pomo hallisee työpaikalla, siellä vakituisenä työntekijöitä on hyvä hallita, jos et hyväksy tätä hallittua hiljaista työpaikan kulttuuria joudut sen ulkopuolelle ja vieläpä kiusatuksi
Attebdo on rahastus firma. Monessa paikassa epäpäteviä esimiehiä. Esim Kouvolan Eskolassa. Asukkaita käy sääliksi. Kaikki hyvät ja pitkäaikaiset työntekijät lähteneet pois, koska uusi esimies ei arvosta ammattitaitoa eikä inhimillisyyttä. Vuosien yhteys asukkaisiin ei merkitse mitään. Asukkaiden tunnesiteet ohjaajiin ei merkitse mitään. Inhimillisyys ei merkitse mitään. Vain raha merkitsee. Epäpätevä esimies tuhonnut kokonaisen yhteisen. Esimerkkinä Kouvolan Eskola. Attendolle asukkaat eivät eivät merkitse mitään. Vain raha merkitsee. Ketään ei kiinnosta asukkaiden suru, kun kaikki tutut ja rakkaat ohjaajat pakotettu lähtemään. Ohjaajat vaativat liikaa Attendon mielestä, kun halusivat luoda yhteisön, jossa kaikki ovat samanarvoisia. Esimiehellä omat suosikit, jotka palvelivat joitain asukkaita erittäin hyvin, mutta unohtivat kaikki muut. Kaikkein vaikeimmin vammaiset ja puhumattomat jätettiin ilman mitään huomiota. Ohjaajat jotka kritisoivat tätä menettelyä savustettiin ulos. Nyt on melkein koko henkilökunta vaihtunut. Hyvät hoitajat savustettu ulos.
Vierailija kirjoitti:
No ainakin yksityisellä puolella on lyhyemmät vuosilomat kuin julkisella.
Muista eduista ja työehdoista en tiedä.
Aina on ollut käsitys, että yksityisellä puolella on paremmat palkat kuin julkisella.
Tottahan se onkin esim. bisnespuolella ja asiantuntijatehtävissä ja it-puolella, mutta tuskin tervydenhoidossa ja vanhusten hoidossa.
Ei päde hoitoalalla, että yksityisellä parempi palkka. Mulla on vakipaikka Attendolla ja palkka on huonompi kuin julkisella.
Opiskelen sairaanhoitajaksi ja tällä hetkellä olen julkisella työharjoittelussa vanhuspuolella. Mitoitus isompi eikä työ tunnu niin raskaalta. Omalla työpaikalla saa tehdä töitä niska limassa, ihmiset väsyy fyysisesti ja henkisesti.
Ei ole siitä kiinni mikä firma takana. itse viihdyin Attendolla kunnes eläköidyin. Sehän on kiinni siitä minkälaiset työkaverit ja bossit ovat. Vain ja ainoastaan💪🏼
Tämä on vanha ketju, mutta näin vuonna 2024 tuo pitää edelleen paikkaansa. Suomalaiset vakituiset tekevät aivan kaiken, kun ulkomaalaiset eivät pysty vastaamaan edes puhelimeen tai puhumaan omaisten kanssa. Suomalaiset ovat myös vastuussa vuoroissaan, koska se kielitaito... Attendon johto on hyvin ketku ja ilmapiiri on toksinen. Ulospäin on kaikki niin ihanaa ja pidetään muka huolta työntekijän hyvinvoinnista, mutta totuus on jotain aivan muuta. Ja henkilöstö on aina se minimi ja sijaisia ei aina palkata, jos joku on sairas.
Yrityksen ensimmäinen ja ainoa tavoite on tuottaa voittoa omistajilleen. Hence, huonommat palkat, huonommat työehdot, enemmän töitä jne.
Vierailija kirjoitti:
Muutama päivä olisi aikaa hakea. En tiedä mitä tekisi. Nykyään ei tuota virkavapaatakaan anneta että vois mennä kokeileen. Olisko kellään enempää kokemusta attendosta? Ja eroista kunnallisen välillä?
Miksi ajattelet ettei sua otettaisi takaisin töihin entiseen työpaikkaan jos lähdet kokeilemaan välillä muualle?
Minkälainen perehdytys on attendolla? Entä työntekijöiden työmotivaatio?
Vierailija kirjoitti:
Tämä on vanha ketju, mutta näin vuonna 2024 tuo pitää edelleen paikkaansa. Suomalaiset vakituiset tekevät aivan kaiken, kun ulkomaalaiset eivät pysty vastaamaan edes puhelimeen tai puhumaan omaisten kanssa. Suomalaiset ovat myös vastuussa vuoroissaan, koska se kielitaito... Attendon johto on hyvin ketku ja ilmapiiri on toksinen. Ulospäin on kaikki niin ihanaa ja pidetään muka huolta työntekijän hyvinvoinnista, mutta totuus on jotain aivan muuta. Ja henkilöstö on aina se minimi ja sijaisia ei aina palkata, jos joku on sairas.
Tämä ulkomaalaisten työntekijöiden osuus työntekijöissä on havaittavissa eräässä keskisuomalaisessa Attendon yrityksessä. Vakkarit paahtaa töissä ja vastaa kaikesta. Huonokielitaitoiset ulkkarit tekee sinnepäin ja pitää huolta kännyköistä.
Vierailija kirjoitti:
Attendolla hoitajat ulkomaalaisia, huono yhteishenki. Hoitajat ovat siivoojia, keittäjiä, pyykkäreitä. Vanhustenhoito on sivuseikka. Pomoilla suosikit, jotka nöyristelevät eniten. Yleensä näitä filippiinoja, jotka eivät tiedä työehdoista mitään.
Onkin tärkeää puhua liittoon kuulumisen tärkeydestä näille ulkomaalaisille työntekijöille. Itse sain useita liittymään liittoon.
24, tuosta pitää ilmoittaa eteenpäin.
Vierailija kirjoitti:
Pienempi palkka yksityisellä, täällä ainakin kunnallisella 150-200€ isompi kuukausipalkka. Tietenkin se sitten vaikuttaa tällä tavoin lisiinkin. Itsellä Attendolla kuukausipalkka 2067 ja risat viiden vuoden kokemuslisällä. Itse kyllä tykkään työpaikastani.
Miten voi olla noin paska palkka? Eihän tuo ole mahdollista. Minulla on peruspalkka lähihoitajana 2650 euroa ja olen julkisella. On toki ikälisät, mutta ilman niitäkin se olisi vajaa 2500.
Onhan se selvä että kunnallisella on esimiesten yläpuolella virkavastuussa olevia ihmisiä ja viimeisimpänä kunta vastaamassa. Silloin työntekijältä toivotaan vastuullisuutta myös johdon puolesta eikä vain näöksi.
Yksityisellä on viimekädessä kansainvälinen pörssiyhtiö ja silloin epäkohtiin puuttuja saatetaan kiristää hiljaiseksi.
Tein keikkaa Attendon hoivakodissa. Suurin osa henkilökunnasta tosi ilkeitä. Arvostelivat negatiivisesti ulkonäköäni ja henkilökohtaisia asioitani. Kerskuivat itsellään ja yksinkertaisilla asioilla. Etsivät tikun kanssa virheitä tekemisistäni. En mene enää koskaan kyseiseen paikkaan.
Totta.