Miten olette saaneet yhteismökkeilyn toimimaan?
Puolisoni vanhemmilla on mökki, jossa olemme aina tykänneet käydä ja olemmekin saaneet olla siellä huoletta, vain käyttökuluja maksellen. Nyt appivanhemmat suunnittelevat mökin jättämistä ennakkoperinnöksi puolisolleni ja hänen kahdelle siskolleen, jotka ovat reilusti nuorempia ja vielä perheettömiä. Kaikille kolmelle sisarukselle mökki on tärkeä ja rakas, myös minulle (olen viettänyt siellä lomia jo 20 vuoden ajan).
Kuitenkin tuleva yhteisomistaminen hirvittää. Itse tykkään siitä, että asioista sovittaisiin selkeästi, mutta puolison perhe on aika boheemeja ja suhtautuvat asioihin hyvin huolettomasti, tyyliin "mietitään sitten jos jotain tulee". Tämä huolestuttaa minua ja mielestäni esim. tuleviin remontteihin sun muihin pitäisi alkaa heti säästää ja tehdä hyvät viisivuotissuunnitelmat yms ylläpidon suhteen. Mielestäni kälyilläni ei ole kovin realistinen kuva siitä, millaisia vastuita vanhan kiinteistön omistaminen tuo tullessaan. Mökillä on paljon tulevia remonttitarpeita, osa välttämättömiä, ja osa ei.
Haluaisin myös, että mökin käyttöajoista tehtäisiin selkeät suunnitelmat. Haluaisin viettää mökillä aikaa myös vain oman perheeni kanssa ja kutsua omia vieraita kyselemättä muilta heidän suunnitelmiaan (mitä he eivät koskaan etukäteen tiedä). Kälyjen tilanteet tulevat varmasti myös muuttumaan lähivuosien aikana, kun heille tullee omaa perheenlisäystä.
Olemme myös miettineet puolisoni kanssa hänen osuudestaan luopumista ja kokonaan oman mökin hankkimista. Kuitenkin tämä sukumökki on ainutlaatuinen ja hyvin arvokas, eikä mikään muu paikka tunnu kovin houkuttelevalta. Tämä suunnitelma myös luultavasti johtaisi siihen, että mökki jouduttaisiin myymään, koska muilla tuskin on varaa ostaa yhtä sisarusta ulos. Myös meillä puolison kanssa talous on melko tiukka, ja rahat ja omistukset keskenämme yhteisiä.
Välini kälyihin ovat hyvät ja haluaisin, että ne myös pysyvät sellaisina. En todellakaan haluaisi, että yhteismökkeily päättyy repiviin riitoihin. Tiedän paljon esimerkkitapauksia, jossa yhteisomistus on johtanut välien katkeamiseen. Kertokaa minulle positiivisia esimerkkejä! Miten homman voisi saada toimimaan, mikä on ollut sovun salaisuus? Mitkä ovat olleet toimivia ratkaisuja ja periaatteita?
Kommentit (342)
Yhteisomistamisessa on aina riskinsä. Voi olla että homma on kaikista hyvä idea nyt, mutta kun ei koskaan tiedä miten se elämä heittelee. Joku voi muuttaa vaikka ulkomaille ja sitten sovitut järjestelyt ei enää sovikkaan kaikille. Tulee puolisoita, eroja puolison kaikenlaista mikä alkaa sekoittamaan kuviota.
Vierailija kirjoitti:
Olen kyllä todella tyytyväinen, että aloitin tämän ketjun! Vuorotellen on ahdistanut, ja vuorotellen tullut toivoa. Päätöstä pitänee kuitenkin kypsytellä rauhassa. Lisää ajatuksia on tullut, mutta lähinnä vahvistunut se, mitä aiemminkin asiasta ajattelin. Yhteismökkeily on iso riski perhesuhteille ja se voi onnistua vain, jos kaikki voivat sitoutua talouden suunnitteluun ja pystyvät itse asioissa sitten joustamaan, eikä kinata lillukanvarsista.
On kuitenkin ollut kasvattavaa huomata, miten kovasti verenpaineeni nousee, kun täällä tuntemattomat tokaisevat, että mökkiasiat eivät minulle kuulu ja että yritän vain päästä osalliseksi puolisoni perheen omaisuudesta. Luulen, että se tuntuu niin pahalta siksi, että pelkään, että kälyni tai appivanhempani alkaisivat ajatella niin. Tässä anonyymissä keskustelussa on hyvä harjoitella omaa viestintää ja myös testata omia tunneperäisiä reaktioita. Joten kiitos teille, kaikki tylyt kommentoijat!
Ja en missään nimessä halua kupata kälyjäni. He olivat pikku natiaisia kun aloimme puolisoni kanssa styylata ja olen ollut heidän elämässään käytännössä aina. Rakkaita perheenjäseniä siis. Ja eivät he mitään kännibailaavia teinejä enää ole, mutta kuitenkin perheettömiä vielä.
Itse haluaisin, että luotaisiin sellainen systeemi, joka olisi kaikille reilu ja joustava, mutta taloudenpito olisi jämptiä. Olen nyt ymmärtänyt, että tästä asiasta en voi kompromissia tehdä.
Toisaalta olen myös vasta tänään tajunnut, että emme saa olla kälyille liian ankaria. Minä ja puolisoni saimme nauttia vapaasta ja vastuuttomasta mökkeilystä nelikymppisiksi saakka. Kälyille vastuu tulee nyt paljon varhemmin. Tuskin itsekään osasin kaksvitosena ajatella asoita toisten näkövinkkelistä. Täytyy siis yrittää itsekin olla ymmärtäväisempi.
ap
Hienoa. Vastaasko vielä jo kahdesti esittämääni kysymykseen miksi mökkiä ei jätetä vain näille siskoille, jolloin miehesi saa isomman osuuden sitten varsinaisessa perinnönjaossa? Tai sitten niin että mökki annetaan ennakkona vain miehellesi, ja hän vastavasti saa vanhempien kuollessa vähemmän perintöä. Miksi järjesää tilanne jossa mies pitäisi lunastaa ulos, kun on helpompikin tapa?
Vierailija kirjoitti:
Sinulla on ap on täysomistajan reaktio mutta kolmannesomistajan oikeus. Ei täsmää.
Mikä on se "täysomistajan reaktio"? Sekö, että haluaisin systeemin, joka kohtelee kaikkia kolmea tasapuolisesti ja että kaikki olisivat tyytyväisiä?
Ap on trolli. Huomaa tuosta kun ei vastaa tuohon yhteen kysymykseen jota joku on jo monta kertaa kysynyt ;) Ei taipunut kuitenkaan enää "älykkyys" tuohon vastaamiseen :D ;)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Haluaisin kutsua sinne omia vieraita".
Ei ja ei. Pitäkää se paikkana johon ei kutsuta ulkopuolisia vieraita. Ehkä korkeintaan ihan jotain omistajien lähisukua.
Meillä välit meni siihen kun veljen vaimo alkoi kutsua mökille omia kaveriporukoitaan, sellaisia jotka ei varsinaisesti olleet edes veljen tuttuja.
What? Ei tule kuuloonkaan. Olemme aina kutsuneet paljon vieraita, sekä kotiin että mökille. Itsekin kyläilemme ahkerasti ystävien luona. Ei tulisi mieleenkään, ettei saisi omalle mökille vieraita kutsua. Mökillä oli appivanhempien ja edellisenkin sukupolven aikana vilkas seuraelämä. Kälyilläkin on usein ystäviä mökillä mukana, myös isoja juhlia.
Siksi haluaisinkin kaikille käyttäjille omat viikot, että jokainen voi viettää aikaa joko seurassa tai rauhassa, miten haluaa.
"Omalle mökille"? Ei se ole edelleenkään sun mökki. Jos teille erokin tulisi niin ei sulla olisi mitään asiaa sinne. Anna niiden sisarusten sopia asiat keskenään. Et voi ruveta emännöimään esim. jotain muille täysin tuntemattomia työkaveriporukoitasi jos ei kaikki omistajat siihen suostu.
Hanki oma mökki omille vieraillesi.Harvemmin 20 vuoden avioliitoissa on enää mitään "mun ja sun tavaroita", vaikka joku asia sinänsä olisikin vain toisen nimissä. Perhe on yksikkö.
Näinhän se on. Paitsi silloin kun puoliso omistaa mökin sisarustensa kanssa. Silloin mökki on heidän, ei ap:n yhtään, vaikka kotona kattilat ja sänky yhteisiä olisivatkin.
No, meillä näin ei ole. Minä olen pääosin maksanut mm. meidän asunnon, ja mies omistaa tästä silti 50% ja päättää kaikesta tasa-arvoisesti. Meillä asiat on yhteisiä, näin me olemme päättäneet keskenämme. Sen päätöksen yli eivät kävele meidän kummankaan perheet. Ja jos tulemme siihen tulokseen, että yhteismökkeily ei tämän periaatteen kanssa ole sovitettavissa, sitten emme siihen ryhdy. Yritämme vaan löytää mahdollisia tapoja ensin.
ap
Vierailija kirjoitti:
MicMac kirjoitti:
Tosi hyvä ketju!
1. Minun ohjeeni on välttää kaikkea yhteisomistusta.
2. AP on tosi järkevä ja osaa ajatella viisaasti eteenpäin. Tärkeä asia on tuo, että koska mökin mahdollinen omistus vaikuttaisi myös AP:n talouteen, on hänenkin tultava kuulluksi asiassa.
3. En usko tasapuolisuuteen lähtötilanteen pohjalta. Itse asiassa vaikuttaa, ettei mökkiin ole oikeasti varaa (koska 2/3 potentiaalisista omistajista on nuoria eli siellä on tiedossa rahan menoa muuhun kuin mökkiin ja tulot = ?) ja tavallaan AP:n perhe astuisi paikkaamaan appivanhempien roolia eli mahdollistaisi mökkeilyn kaikille sisaruksille mutta maksaisi yli oman osuuden. Tämä on hirveä riski ihmissuhteiden kannalta - mitä sitten jos AP:n perheellä ei ole varaa?
Minusta vähän tuntuu että AP:lle sopisi se että he ottavat miehensän kanssa isännän roolin mökissä, mutta ei ole varma että onnistuuko se, vai alkaako siskot esittää vaatimuksia mökin suhteen.
Emme halua missään nimessä isännän roolia, vaan että kaikki ovat tasa-arvoisia oikeuksineen ja vastuineen.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen kyllä todella tyytyväinen, että aloitin tämän ketjun! Vuorotellen on ahdistanut, ja vuorotellen tullut toivoa. Päätöstä pitänee kuitenkin kypsytellä rauhassa. Lisää ajatuksia on tullut, mutta lähinnä vahvistunut se, mitä aiemminkin asiasta ajattelin. Yhteismökkeily on iso riski perhesuhteille ja se voi onnistua vain, jos kaikki voivat sitoutua talouden suunnitteluun ja pystyvät itse asioissa sitten joustamaan, eikä kinata lillukanvarsista.
On kuitenkin ollut kasvattavaa huomata, miten kovasti verenpaineeni nousee, kun täällä tuntemattomat tokaisevat, että mökkiasiat eivät minulle kuulu ja että yritän vain päästä osalliseksi puolisoni perheen omaisuudesta. Luulen, että se tuntuu niin pahalta siksi, että pelkään, että kälyni tai appivanhempani alkaisivat ajatella niin. Tässä anonyymissä keskustelussa on hyvä harjoitella omaa viestintää ja myös testata omia tunneperäisiä reaktioita. Joten kiitos teille, kaikki tylyt kommentoijat!
Ja en missään nimessä halua kupata kälyjäni. He olivat pikku natiaisia kun aloimme puolisoni kanssa styylata ja olen ollut heidän elämässään käytännössä aina. Rakkaita perheenjäseniä siis. Ja eivät he mitään kännibailaavia teinejä enää ole, mutta kuitenkin perheettömiä vielä.
Itse haluaisin, että luotaisiin sellainen systeemi, joka olisi kaikille reilu ja joustava, mutta taloudenpito olisi jämptiä. Olen nyt ymmärtänyt, että tästä asiasta en voi kompromissia tehdä.
Toisaalta olen myös vasta tänään tajunnut, että emme saa olla kälyille liian ankaria. Minä ja puolisoni saimme nauttia vapaasta ja vastuuttomasta mökkeilystä nelikymppisiksi saakka. Kälyille vastuu tulee nyt paljon varhemmin. Tuskin itsekään osasin kaksvitosena ajatella asoita toisten näkövinkkelistä. Täytyy siis yrittää itsekin olla ymmärtäväisempi.
ap
Hienoa. Vastaasko vielä jo kahdesti esittämääni kysymykseen miksi mökkiä ei jätetä vain näille siskoille, jolloin miehesi saa isomman osuuden sitten varsinaisessa perinnönjaossa? Tai sitten niin että mökki annetaan ennakkona vain miehellesi, ja hän vastavasti saa vanhempien kuollessa vähemmän perintöä. Miksi järjesää tilanne jossa mies pitäisi lunastaa ulos, kun on helpompikin tapa?
Vastasin jo aiemmin, mutta tässä sama viesti kopioituna:
"Tästäkin on ollut puhetta. Muuta omaisuutta ei kuitenkaan niin paljon ole (vain vähäarvoinen asunto), että se vastaisi puolikasta mökkikiinteistöä arvoltaan. Eli tässä tapauksessa appivanhempien pitäisi testamentata yhdelle lapselle vähemmän, ja he eivät halua. (Oikeus siihen heillä toki on, mökki on heidän).
Käytännössä tilanne ainakin nyt on se, että ellei yhteismökkeilyä saada toimimaan, siitä joutuvat luopumaan kaikki ja mökki myydään. Joten siksikin yritän parhaani.
Jos tilannetta saataisiin lykättyä vaikkapa 10 vuotta, joku ehkä pystyisi lunastamaan muut tai ainakin yhden ulos. Mutta appivanhemmat haluavat päästä mökistä eroon nyt."
Ei kannata ollenkaan sotkeutua puolison perheen perintökuvioihin. Ne eivät todellakaan kuulu sinulle.
Tuli jotenkin tekstistä sellainen olo, ettei ap:n mies tai hänen siskonsa koe tilannetta mitenkään vaikeaksi ja että ap on ainoa jolle nuo mökkivuorojen ja remonttien sopiminen on ensiarvoisen tärkeää. Muut olisivat ihan tyytyväisiä siihen "katsotaan sitten kun asia tulee eteen" systeemiin. Ja ap tietysti ainoa joka ei ole perimässä mökkiä eikä omista sitä! Mitä jos nyt ap antaisit mökin omistajien hoitaa asiat ja sinä jättäydyt taka-alalle kun mökin asia ei sinulle kuulu. Se että olet siellä lomia viettänyt ja tykkäät paikasta ei anna sinulle valtuuksia mihinkään.
Vierailija kirjoitti:
Sinun pitäisi ap ymmärtää, että kun se on niiden kälyjen perintömökki, niin et voi mennä tilanteeseen samalla tavalla kuin jos olisitte kimpassa ostamassa mökkiä, johon kenelläkään ei ole vielä tunnesiteitä. Vaikka olisit käynyt siellä 20 vuotta, niin omien vanhempien perintö on kuitenkin erityislaatuinen. Tuossa on todella suuri vaara astua jonkun varpaille, jos olet siellä päällimmäisenä suunnittelemassa ja omia vieraitasi tuomassa paikalle.
Minä olen siellä mökkeillyt ja kutsunut vieraita jo 20 vuotta, tietysti omistajien siunauksella. Koko tämän ajan olen pysytellyt sivussa suunnittelusta ja päätöksistä, vaikka minun mielipidettä on aina kysytty. Olen yleensä yrittänyt vastata ympäripyöreästi.
Tämä kuitenkin muuttuu, jos puolisoni alkaa omistajaksi. Silloin en enää varo, vaan tahdon, että kaikkia kuunnellaan tasapuolisesti, myös minua. Mutta ei tietenkään yksin minua.
Kuka hullu varta vasten kimppamökin ostaisi? Ainahan ne ovat perittyjä, ja tunnearvoa ja herkkiä perhesuhteita piisaa.
ap
Vierailija kirjoitti:
Yhteisomistamisessa on aina riskinsä. Voi olla että homma on kaikista hyvä idea nyt, mutta kun ei koskaan tiedä miten se elämä heittelee. Joku voi muuttaa vaikka ulkomaille ja sitten sovitut järjestelyt ei enää sovikkaan kaikille. Tulee puolisoita, eroja puolison kaikenlaista mikä alkaa sekoittamaan kuviota.
Kälyjeni mielestä se on hyvä idea eikä mitään ongelmia ole eikä tule. Minä aloitin tämän ketjun, koska minua ja puolisoani hirvittää ja mietityttää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinun pitäisi ap ymmärtää, että kun se on niiden kälyjen perintömökki, niin et voi mennä tilanteeseen samalla tavalla kuin jos olisitte kimpassa ostamassa mökkiä, johon kenelläkään ei ole vielä tunnesiteitä. Vaikka olisit käynyt siellä 20 vuotta, niin omien vanhempien perintö on kuitenkin erityislaatuinen. Tuossa on todella suuri vaara astua jonkun varpaille, jos olet siellä päällimmäisenä suunnittelemassa ja omia vieraitasi tuomassa paikalle.
Minä olen siellä mökkeillyt ja kutsunut vieraita jo 20 vuotta, tietysti omistajien siunauksella. Koko tämän ajan olen pysytellyt sivussa suunnittelusta ja päätöksistä, vaikka minun mielipidettä on aina kysytty. Olen yleensä yrittänyt vastata ympäripyöreästi.
Tämä kuitenkin muuttuu, jos puolisoni alkaa omistajaksi. Silloin en enää varo, vaan tahdon, että kaikkia kuunnellaan tasapuolisesti, myös minua. Mutta ei tietenkään yksin minua.
Kuka hullu varta vasten kimppamökin ostaisi? Ainahan ne ovat perittyjä, ja tunnearvoa ja herkkiä perhesuhteita piisaa.
ap
Miksi sinua pitäisi kuunnella tasapuolisesti jos mies omistaa mökin? Ei se siltikään ole sinun etkä ole saman arvoisessa asemassa kuin ne kolme oikeaa omistajaa. Yritä nyt ymmärtää ettei se mökki ole koskaan sinun ellet osta siitä osuutta. Se on teidän ydinperheestä vain miehen ja sitten aikoinaan hänen osuus jää lapsillenne, ei koskaan sinulle.
Vierailija kirjoitti:
Tuli jotenkin tekstistä sellainen olo, ettei ap:n mies tai hänen siskonsa koe tilannetta mitenkään vaikeaksi ja että ap on ainoa jolle nuo mökkivuorojen ja remonttien sopiminen on ensiarvoisen tärkeää. Muut olisivat ihan tyytyväisiä siihen "katsotaan sitten kun asia tulee eteen" systeemiin. Ja ap tietysti ainoa joka ei ole perimässä mökkiä eikä omista sitä! Mitä jos nyt ap antaisit mökin omistajien hoitaa asiat ja sinä jättäydyt taka-alalle kun mökin asia ei sinulle kuulu. Se että olet siellä lomia viettänyt ja tykkäät paikasta ei anna sinulle valtuuksia mihinkään.
Se voi olla. En tiedä, olenko kohtuuton ja tässä asiaa juuri puntaroin. En kuitenkaan voi ottaa sitä riskiä, että puolisoni kertoo minulle yhtäkkiä, että "ensi kuussa pitää maksaa tonni ikkunaremppaa" tai että "piti kutsua korjaaja/muurari/puu kaatui/ tuli vesivahinko ja minun osuus on 1500, maksu heti".
Meillä on yhteinen talous ja yhdessä nuo rahat pitäisi tempaista. Jos mies maksaa ne itse, sehän tarkoittaa, että minä maksan siinä kuussa kaiken muun, joten tulos on sama.
Eli asia kuuluu minulle ja tästä asiasta olen vakuuttunut.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Haluaisin kutsua sinne omia vieraita".
Ei ja ei. Pitäkää se paikkana johon ei kutsuta ulkopuolisia vieraita. Ehkä korkeintaan ihan jotain omistajien lähisukua.
Meillä välit meni siihen kun veljen vaimo alkoi kutsua mökille omia kaveriporukoitaan, sellaisia jotka ei varsinaisesti olleet edes veljen tuttuja.
What? Ei tule kuuloonkaan. Olemme aina kutsuneet paljon vieraita, sekä kotiin että mökille. Itsekin kyläilemme ahkerasti ystävien luona. Ei tulisi mieleenkään, ettei saisi omalle mökille vieraita kutsua. Mökillä oli appivanhempien ja edellisenkin sukupolven aikana vilkas seuraelämä. Kälyilläkin on usein ystäviä mökillä mukana, myös isoja juhlia.
Siksi haluaisinkin kaikille käyttäjille omat viikot, että jokainen voi viettää aikaa joko seurassa tai rauhassa, miten haluaa.
"Omalle mökille"? Ei se ole edelleenkään sun mökki. Jos teille erokin tulisi niin ei sulla olisi mitään asiaa sinne. Anna niiden sisarusten sopia asiat keskenään. Et voi ruveta emännöimään esim. jotain muille täysin tuntemattomia työkaveriporukoitasi jos ei kaikki omistajat siihen suostu.
Hanki oma mökki omille vieraillesi.Harvemmin 20 vuoden avioliitoissa on enää mitään "mun ja sun tavaroita", vaikka joku asia sinänsä olisikin vain toisen nimissä. Perhe on yksikkö.
Näinhän se on. Paitsi silloin kun puoliso omistaa mökin sisarustensa kanssa. Silloin mökki on heidän, ei ap:n yhtään, vaikka kotona kattilat ja sänky yhteisiä olisivatkin.
No, meillä näin ei ole. Minä olen pääosin maksanut mm. meidän asunnon, ja mies omistaa tästä silti 50% ja päättää kaikesta tasa-arvoisesti. Meillä asiat on yhteisiä, näin me olemme päättäneet keskenämme. Sen päätöksen yli eivät kävele meidän kummankaan perheet. Ja jos tulemme siihen tulokseen, että yhteismökkeily ei tämän periaatteen kanssa ole sovitettavissa, sitten emme siihen ryhdy. Yritämme vaan löytää mahdollisia tapoja ensin.
ap
Ei teidän päätöksen yli kävele miehen perhe vaan ihan Suomen laki. Lain mukaisten omistuoikeuksien yli ei aivan mennä pelkällä teidän kahden keskinäisellä päätöksellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se voi olla. En tiedä, olenko kohtuuton ja tässä asiaa juuri puntaroin. En kuitenkaan voi ottaa sitä riskiä, että puolisoni kertoo minulle yhtäkkiä, että "ensi kuussa pitää maksaa tonni ikkunaremppaa" tai että "piti kutsua korjaaja/muurari/puu kaatui/ tuli vesivahinko ja minun osuus on 1500, maksu heti".
Meillä on yhteinen talous ja yhdessä nuo rahat pitäisi tempaista. Jos mies maksaa ne itse, sehän tarkoittaa, että minä maksan siinä kuussa kaiken muun, joten tulos on sama.
ap
Ei kuulu vaikka kuinka vänkäisit asiasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Tästä asiasta meidän täytyy vain tyytyä olemaan eri mieltä. Pääasia on, että asianosaiset ovat kanssani samanmielisiä. Jos eivät olis, ei yhteismökkeilyä voisi ajatellakaan, vaan luopuisimme ideasta heti.
Onko sinulla mitään vinkkejä ketjun varsinaiseen aiheeseen, eli hyväksi havaittuja käytäntöjä yhteismökkeilyssä?
Vierailija kirjoitti:
Kyllä aika riskiltä kuulostaa, jossei kaikilla ole samaa käsitystä mökin ylläpidosta. Kyllä ne on käytävä ennen päätöksiä yhdessä aika tarkkaan läpi. Myös vastuu mietityttää, kaatuuko se ap:n ja miehensä niskaan pitää huolta, että remontit tulee tehdyksi ja talkoot pidettyä? Onko tämä ok sisaruksille, että yksi osapuoli "päällepäsmäröi", mitä pitää tehdä ja mistä maksaa?
Itse en lähtisi moiseen, taitaa olla ennemmin poikkeus kuin sääntö, että tuollainen toimisi.
Yhteisomistus voi toimia ihan hyvin jos - ja tämä on iso jos - kaikilla osakkailla on samankaltainen asenne ja odotukset mökin käytön ja kunnossapidon suhteen ja ovat valmiita etukäteissuunnitteluun ja kompromisseihin. Apn aloituksesta kävi ilmi enemmänkin että asia on juuri päinvastoin. Ap ja miehensä haluavat suunnitella ja ottaa selvää kuluista, sisarukset taas menevät huolettomalla manjana-asenteella. Luulen että nuoremmat sisarukset jotenkin epämääräisesti kuvittelevat mökkeilyn jatkuvan omistajavaihdoksen jälkeen ihan entisenlaisena, sinne voi mennä kun huvittaa eikä mikään maksa mitään, mitä nyt voi omia ruokiaan ja juomiaan tuoda sinne joskus. Ap ja mies ovat ikäviä nipottajia kun puhuvat rahasta ja vuoroista ja kalentereista.
Ei tuo lupaavalta vaikuta. Ennenkuin teette mitään päätöksiä, pitäkää perhekokous, johon vanhemmat tuovat mökin kulut vaikkapa viimeisten kymmenen vuoden ajalta, ja myös tulevat remontit ja niitten oletetut kulut. Lisäksi lista vuoden aikana tehtävistä normaaleista kunnossapitotöistä, esim ruohonleikkuu yms. Sitten jokainen sisarus esittäköön miten he aikovat selvitä osuudestaan juokseviin ja remonttikuluihin ja hoitotöihin. Voi olla että pieni valo alkaa kajastaa nuorempienkin mielessä että hei, ei tää olekaan enää niin helppoa ja kivaa, täähän vaatii sekä rahaa että työtä. Siihen lisäksi se ettei sinne mökille voi enää lähteäkään kun sattuu mieleen juolahtamaan koska toisen sisaren perhe on jo siellä ja haluaa olla siellä rauhassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Tästä asiasta meidän täytyy vain tyytyä olemaan eri mieltä. Pääasia on, että asianosaiset ovat kanssani samanmielisiä. Jos eivät olis, ei yhteismökkeilyä voisi ajatellakaan, vaan luopuisimme ideasta heti.
Onko sinulla mitään vinkkejä ketjun varsinaiseen aiheeseen, eli hyväksi havaittuja käytäntöjä yhteismökkeilyssä?
Kyllä. Aiemmin jo useaan kertaan todettu: Jätä asioista sopiminen omistajille ja siirry syrjään sillä asia ei sinulle kuulu. Tietysti saat mökkiä käyttää miehesi kanssa mutta se ei ole eikä tule koskaan olemaan sinun mökki. Mies voi tietenkin kysyä sinun mielipidettäsi mutta turha kiukutella jos omistajat sitten yhdessä päättävät toimia toisella tavalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Kyllä. Aiemmin jo useaan kertaan todettu: Jätä asioista sopiminen omistajille ja siirry syrjään sillä asia ei sinulle kuulu. Tietysti saat mökkiä käyttää miehesi kanssa mutta se ei ole eikä tule koskaan olemaan sinun mökki. Mies voi tietenkin kysyä sinun mielipidettäsi mutta turha kiukutella jos omistajat sitten yhdessä päättävät toimia toisella tavalla.
Jos mies aikoo käyttää perheen yhteisiä rahoja voidakseen maksaa mökin menoja, niin on hiukan vaikeaa kuvitella miten asia ei yhtään mitenkään aloittajaa liikuttaisi. Ap olisi vain osamaksajana, ilman mitään sananvaltaa siihen mitä rahoilla tehdään. Normaaleissa perheissä noin huomatttavista kuluista kyllä keskustellaan ja ne asiat kuuluvat kummallekin.
Mutta sinähän oletkin vain riitaa kylvävä trolli.