Miten olette saaneet yhteismökkeilyn toimimaan?
Puolisoni vanhemmilla on mökki, jossa olemme aina tykänneet käydä ja olemmekin saaneet olla siellä huoletta, vain käyttökuluja maksellen. Nyt appivanhemmat suunnittelevat mökin jättämistä ennakkoperinnöksi puolisolleni ja hänen kahdelle siskolleen, jotka ovat reilusti nuorempia ja vielä perheettömiä. Kaikille kolmelle sisarukselle mökki on tärkeä ja rakas, myös minulle (olen viettänyt siellä lomia jo 20 vuoden ajan).
Kuitenkin tuleva yhteisomistaminen hirvittää. Itse tykkään siitä, että asioista sovittaisiin selkeästi, mutta puolison perhe on aika boheemeja ja suhtautuvat asioihin hyvin huolettomasti, tyyliin "mietitään sitten jos jotain tulee". Tämä huolestuttaa minua ja mielestäni esim. tuleviin remontteihin sun muihin pitäisi alkaa heti säästää ja tehdä hyvät viisivuotissuunnitelmat yms ylläpidon suhteen. Mielestäni kälyilläni ei ole kovin realistinen kuva siitä, millaisia vastuita vanhan kiinteistön omistaminen tuo tullessaan. Mökillä on paljon tulevia remonttitarpeita, osa välttämättömiä, ja osa ei.
Haluaisin myös, että mökin käyttöajoista tehtäisiin selkeät suunnitelmat. Haluaisin viettää mökillä aikaa myös vain oman perheeni kanssa ja kutsua omia vieraita kyselemättä muilta heidän suunnitelmiaan (mitä he eivät koskaan etukäteen tiedä). Kälyjen tilanteet tulevat varmasti myös muuttumaan lähivuosien aikana, kun heille tullee omaa perheenlisäystä.
Olemme myös miettineet puolisoni kanssa hänen osuudestaan luopumista ja kokonaan oman mökin hankkimista. Kuitenkin tämä sukumökki on ainutlaatuinen ja hyvin arvokas, eikä mikään muu paikka tunnu kovin houkuttelevalta. Tämä suunnitelma myös luultavasti johtaisi siihen, että mökki jouduttaisiin myymään, koska muilla tuskin on varaa ostaa yhtä sisarusta ulos. Myös meillä puolison kanssa talous on melko tiukka, ja rahat ja omistukset keskenämme yhteisiä.
Välini kälyihin ovat hyvät ja haluaisin, että ne myös pysyvät sellaisina. En todellakaan haluaisi, että yhteismökkeily päättyy repiviin riitoihin. Tiedän paljon esimerkkitapauksia, jossa yhteisomistus on johtanut välien katkeamiseen. Kertokaa minulle positiivisia esimerkkejä! Miten homman voisi saada toimimaan, mikä on ollut sovun salaisuus? Mitkä ovat olleet toimivia ratkaisuja ja periaatteita?
Kommentit (342)
Positiivisia esimerkkejä tohon tilanteeseen ei ole. Valitettavasti.
Luopukaa koko mökistä.
Porvoolaista mökkijuttua tulee tuutin täydeltä.
Tuntuuko se mökki tosiaan niin houkuttelevalta kun mietit kaikki noi tulevat ongelmat siihen. Kaikki noi miettimäsi asiat pitää olla joka osapuolelle selvät (erityisesti se rahanmenopuoli) ja paperille kirjoitettuna allekirjoituksineen ennen kuin mihinkään yhteismökkishowhun alkaa.
Vierailija kirjoitti:
Taas tuo hemmetin tarinatäti tuli linjoille.
Että olen kyllästynyt noihin juttuihinsa, eikö sille saa banneja tänne.
Mitä ihmettä sekoilet? En ole ennen tehnyt tänne aloituksia, tilanne on uusi ja oikeasti mietityttää kovasti. Jos sinulla ei ole mitään annettavaa aiheeseen, miksi tulet sättimään toisen aloitusta?
Miksi sinä mietit tällaisia, kun puolisosi sisaruksineen sen perii? Ei asia oikeastaan sinulle kuulu, voit vain olla puolisosi päätöksenteon tukena ja sitä kautta vaikuttaa, mutta muutoin asia ei sinulle kuulu.
Mikä tuossa teistä provolle näyttää?
Meillä on yhteiskäyttömökki. Kyseessä on äitini perimä kartano joka on kunnostettu pääasiassa minun rahoillani, mutta koko sisarusporukan ja äidin työllä. Meitä sisaruksia on 7kpl ja kaikki käytämme mökkiä. Siellä on jokaiselle oma makuuhuone ja omaa tilaa, en ole koskaan edes käynyt muiden huoneissa kun mökillä olemme käyneet, ellei joku sisarus ole sinne minua kutsunut. Yhteisiä tiloja käytämme vapaasti. Joskus siellä on ollut sisarusten juhlia ja joskus se on ollut tyhjillään pitkäänkin. Mökki on siirretty minun nimiini, koska olin ainoa jolla oli sen kunnostukseen varaa, mutta kaikki sitä saavat käyttää kuinka haluavat. Minä myös omistajana vastaan korjausten kustannuksista ja esim siivoojasta.
Jos rahatilanteeni ei olisi näin hyvä, olisi kulut varmasti tasattu tarkemmin. Jos teillä ei ole tilaa tai halua mökkeillä yhtä aikaa, voisitte sopia vuoroista jo etukäteen vaikka arpomalla ja kertoa että haluaisitte lomailla vain perheen kesken. Meillä on osattu ja uskallettu avata suu jos joku on halunnut mökkiä yksityisesti käyttää.
Vierailija kirjoitti:
Ongelmia tulee ja paljon. Riitaa rahasta ja kuka saa olla siellä kulloinkin. Ei tule toimimaan, ei millään tasolla.
Sama meilläkin todennäköisesti aikanaan edessä perikunnan asioita selvitellessä. Eli pitää päättää pidetäänkö yhteisenä, jakamatta vai ostaako joku muut ulos. Sisarusten (meitä on 3) kesken voisi vielä päästäkin järkevään kompromissiin mutta kun puolisot työntää lusikkansa takuulla tähän soppaan. Jokaista vielä "siunattu" ukolla, joka tietää ihan kaikesta enemmän kuin muut ja on aina oikeassa. Isoista rahoista ei sinänsä puhuta mutta mökki on kaikille tärkeä.
Pelkäänpä, että olet oikeassa... Itsehän olen juuri tuo "lusikkansa soppaan työntävä puoliso" :) Itse kuitenkin ajattelen, että minulla tulee olla puolison kanssa yhtäläinen oikeus päättää mökin asioista, jos minä myös tulen laittamaan ylläpitoon rahani ja vapaa-aikani. Minä olen meistä paremmin tienaava, ja puolisollani ei olisi yksin varaa huolehtia omasta osuudestaan ylläpitoon. Meillä rahat ovat yhteisiä, joten puoliso on samaa mieltä (vaikka tietysti meillä yhdessä olisi vain "yksi ääni").
Kälyt vaan ovat varmoja siitä, että homma toimii. Eivät varmasti anna anteeksi, jos mökki täytyy myydä. Mutta he ovat vielä aika nuoria ja huolettomia, ja tottuneita siihen, että vanhemmat ovat maksaneet kaikki kulut ja huolehtineet ylläpidosta.
Vierailija kirjoitti:
Miksi sinä mietit tällaisia, kun puolisosi sisaruksineen sen perii? Ei asia oikeastaan sinulle kuulu, voit vain olla puolisosi päätöksenteon tukena ja sitä kautta vaikuttaa, mutta muutoin asia ei sinulle kuulu.
Haloo Ap kerto et on ollu puolisonsa kanssa jo 20vuotta yhdessä ja mökkeillyt sen ajan siellä, kyllä se nyt edes ihan pikkusen kuuluu Ap:lle. Entä jos Ap:n mieskin haluaa hyvän suunnitelman mökin parhaaksi ettei sit just käy ikävästi ja menee välit sisaruksiin?
Ihan turha tommonen kommentti.
Ja ei mullakaan oo Ap:n tilanteeseen mitään apuja antaa kun se on edesspäin vasta joskus tulevaisuudessa. Nyt vain käytämme isämme mökkiä siskoni kanssa, nuoremmat sisarukset eivät myöskään ole vielä kiinnostuneita mökistä mutta mites 10vuoden päästä, että kyllä täälläkin on edessä samat huolet. Itse olen ollut jo 8-vuotta mieheni kanssa ja jos 10vuoden päästä joutuisimme miettimään mökki asioita, haluisin jutella niistä myös mieheni kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mielestäni kuuluu. En missään nimessä tule laittamaan omia tulojani mökin ylläpitoon ja omaa aikaani remppoihin ja puunaamiseen, mikäli en saa tasa-arvoisesti asioista päättää. Toki me pohdimme asiat puolisoni kanssa ensin, ja viestimme perheeseen päin "yhdellä äänellä". Mikäli minä en osallistu, ei puolisollani ole mitään mahdollisuutta omaa osuuttaan pitää. Yhteinen taloutemme ei riitä "sinun ja minun" mökkien ylläpitoon, vaan munat on laitettava yhteen koriin.
ap
1. Säännölliset mökkipalaverit (1-2krt/vuosi), jossa käydään läpi mökkeilyasioita, tarvittavia korjauksia ja uudistuksia, pakolliset työt vuosittaiset työt (kevät/syyssiivous, puiden kaato, ryteikön raivaus, ym), työnjako, mahdollinen mökkivuorojen jako, mökkitilin rahatilanne.
2. Jokainen perhe laittaa sovitun kk-summan rahaa mökkitilille. Näillä rahoilla kustannetaan mökin korjaus- ja uudistuskuluja. Mökkipalavereissa sovitaan vuosittaisista tarpeista ja rahankäytöstä. Isommissa hankkeissa keskustellaan lainan ottamisesta.
Vierailija kirjoitti:
Mikä tuossa teistä provolle näyttää?
Meillä on yhteiskäyttömökki. Kyseessä on äitini perimä kartano joka on kunnostettu pääasiassa minun rahoillani, mutta koko sisarusporukan ja äidin työllä. Meitä sisaruksia on 7kpl ja kaikki käytämme mökkiä. Siellä on jokaiselle oma makuuhuone ja omaa tilaa, en ole koskaan edes käynyt muiden huoneissa kun mökillä olemme käyneet, ellei joku sisarus ole sinne minua kutsunut. Yhteisiä tiloja käytämme vapaasti. Joskus siellä on ollut sisarusten juhlia ja joskus se on ollut tyhjillään pitkäänkin. Mökki on siirretty minun nimiini, koska olin ainoa jolla oli sen kunnostukseen varaa, mutta kaikki sitä saavat käyttää kuinka haluavat. Minä myös omistajana vastaan korjausten kustannuksista ja esim siivoojasta.
Jos rahatilanteeni ei olisi näin hyvä, olisi kulut varmasti tasattu tarkemmin. Jos teillä ei ole tilaa tai halua mökkeillä yhtä aikaa, voisitte sopia vuoroista jo etukäteen vaikka arpomalla ja kertoa että haluaisitte lomailla vain perheen kesken. Meillä on osattu ja uskallettu avata suu jos joku on halunnut mökkiä yksityisesti käyttää.
Yhden omistama ja muidenkin yhdessä käyttämä on vain sinun hyväntahtoisuutesi varassa ja yhteisomistusmökin kanssa ihan eri asia.
Vierailija kirjoitti:
1. Säännölliset mökkipalaverit (1-2krt/vuosi), jossa käydään läpi mökkeilyasioita, tarvittavia korjauksia ja uudistuksia, pakolliset työt vuosittaiset työt (kevät/syyssiivous, puiden kaato, ryteikön raivaus, ym), työnjako, mahdollinen mökkivuorojen jako, mökkitilin rahatilanne.
2. Jokainen perhe laittaa sovitun kk-summan rahaa mökkitilille. Näillä rahoilla kustannetaan mökin korjaus- ja uudistuskuluja. Mökkipalavereissa sovitaan vuosittaisista tarpeista ja rahankäytöstä. Isommissa hankkeissa keskustellaan lainan ottamisesta.
Hyvä idea! Mökin kustannuksiin osallistuminenhan voisi olla riippuvaista esim käyttömäärästä prosentuaalisesti vaikkapa? Jos nuoremmat käy vaan viikon-kaks vuodessa, maksaa he kustannuksista kustannukset jaettuna 52 x 1tai2 (viikkojen määrän mukaan)
Vierailija kirjoitti:
Ei "kuulu" ei, mutta kyllä jos on normaali läheinen aviosuhde niin sitä hoidetaan kaikki tärkeät asiat yhdessä, ja ehdottomasti kymmenien-satojen tuhansien kiinteistöomaisuus kuuluu tärkeisiin asioihin. Ja onhan sitten avio-oikeus olemassa, jos ei ole testamentissa suljettu pois sitä, joten sitä kautta tavallaan (joojoo, tiedän, vasta kuollessa tai erotessa) kuuluu mökistä puolet puolisollekin. Ja viestisi on aika ristiriitainen, koska ihmettelet miksi miettii, mutta sitten sanot että voi olla puolison päätöksenteon tukena. Miten sitä ollaan tukena jos ei saa miettiä?
Itse asiaan: hyvin relevantteja kysymyksiä aloittaja miettii ja varmasti ongelmana on juuri se, ettei puolison suvussa kukaan näitä mieti, vaan ap on tavallaan se toisenkin suvun jöönpitäjä sitten. Mökeissä on paljon kuluja vuosikymmenien mittaan, ja jos tärkeitä korjauksia tai huoltoja ei tehdä, mökin arvo putoaa. Voi silti olla todella vaikeaa saada näistä mitään konkreettista suunnitelmaa tehtyä, jos toiset osapuolet ovat vaan väliähällä-asenteella. Yrittäisin ehkä lähteä mukaan yhteisomistukseen ja ratkaista ongelmia sitten kun niitä tulee vastaan, eli kustannuksista esittää sitten laskelmat kaikille osapuolille sitä mukaa kun niitä tulee. Käytössä joku vuorojärjestelmä, että on määritelty tietyt viikot kullekin. Käytti sitten sen tai ei.
Meillä on kiertävä systeemi kolmen viikon pätkissä. On toiminut 15v. Joustoakin löytyy, pitää vaan kommunikoida. Jokainen hoitaa mestaa normimeiningillä.
Vierailija kirjoitti:
Tolkun tekstiä. Ensimmäinen kokous ennen papereiden tekoa. Boheemeille sisaruksille pitää tehdä tosiasiat selviksi hyvässä hengessä ennen päätöksiä. Mökin pidossa on raakaa työtä ja rahanmenoa, se ei ole pelkkää riippumatossa pötköttelyä.
Meillä toimii kolmen sisaruksen (+ jokaisella perhe) yhteismökkeily hyvin. Tilaa on niin paljon, että kaikki mahtuvat yhtä aikaa. Olemme halunneet pitää sen niin, että mökille voi aina mennä. Harvoin kuitenkin ollaan kaikki yhtä aikaa, joten omaankin rauhaa on ja viihdytään muutenkin yhdessä. Kukaan ei ole paikan ”emäntä” tai ”isäntä”. Jokainen ostaa omat ruokansa ja vessapaperia ym kulutustavaraa yhteiseksi kun se loppuu.
Jokainen sisarus maksaa vuosittain mökin kuluista 1/3 riippumatta siitä miten paljon mökkeilee. Rahan käytöstä sovitaan yhdessä.
En suostuisi tuohon ikinä. Ei, en ikinä!
Ovatko kaikki kolme perhettä samaa mieltä, mitä tulisi remontoida? Säästävätkö kaikki saman summan? Pystyvätkö ylipäätään kaikki säästämään? Onko mieltymykset samanlaisia? Haluaako joku vaan halvinta, toinen panostaa? Toinen haluaa laittaa pihaa? Kolmatta ei kiinnosta, kaikki käy, mutta rahaa ei ole mihinkään laittaa mitään.
Ketkä saavat olla juhannuksen? Heinäkuun viikonloput? Mutta kun se sovittu viikonloppu ei käynytkään, kun Ville-Petteri-Jannica oli sillon enterorokossa. Ja yksi ei halua sopia etukäteen, kun saa töistä listat aina vaan kolme viikkoa etukäteen.
Tuoko jokainen omat petivaatteensa? Jättääkö jokainen mökin samanlaiseen kuntoon? Kuka tilaa polttopuut? Miten maksu? Jos toiset eivät lämmitä puulla, pattereilla mielummin. Entä sähkölasku? Vesi? Kuka maksaa mitäkin?
Ei, ei ei.
Ehdottomasti ostaisin oman osuuteni rahana ja katsoisin jotain OMAA mökkiä.
Oma tupa, oma lupa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä idea! Mökin kustannuksiin osallistuminenhan voisi olla riippuvaista esim käyttömäärästä prosentuaalisesti vaikkapa? Jos nuoremmat käy vaan viikon-kaks vuodessa, maksaa he kustannuksista kustannukset jaettuna 52 x 1tai2 (viikkojen määrän mukaan)
Tämä on todella ajattelematon idea. Mökin omistamisessa on juuri se juttu, että niitä omistajan vastuita ei voi laittaa hyllylle jonkun muun hoidettavaksi, vaikka mökillä ei kävisikään. Tiemaksut, kiinteistöverot, laituripaikat, sähkönsiirrot, vakuutukset, nuohoojat ja kiinteistölle välttämättömät korjaukset täytyy maksaa, vaikka mökillä ei kävisi koskaan. Ei näitä voi jättää maksamatta, jos vaikkapa kukaan omistajista ei kävisi mökillä vuoteen. Itse en ainakaan aio ylläpitää kiinteistöä ympäri vuoden siksi, että joku toinen voi tulla sinne huoletta viikoksi lomalle.
Jos haluaa mökkeillä viikkohintaan, täytyy vuokrata mökki. Omistaminen sen sijaan on sitoumus, josta ei saa noin vain taukoja.
ap
Meillä oli edellisessä sukupolvessa yhteismökki ja siitä kauheat riidat. Niimpä pyysin vanhemmiltani, että mökkejä ei jätettäisi yhteisomistukseen.