Elämä 13v lapsen kanssa kamalaa, pelkään lapsen kiukuttelua, huutoa ja raivoamista
13v mennyt syksystä lähtien kohti murrosikää käytöksensä puolesta. Jos ei saa tehdä mitä haluaa, huutaa, raivoaa ja uhkailee. Emme anna tietenkään periksi asioita huonolla käytöksellä. Raivokohtaukset liittyvät pääasiassa pelaamiseen, koneella väitettyyn aikaan, karkkien ja kokiksen syömiseen, nukkumaan menoon ja läksyjen tekemiseen. Kun lapselta kielletään ja rajoitetaan näissä asioissa, hän saa kohtuuttomia kohtauksia ja kielenkäyttö on todella ala-arvoista huorittelusta haistatteluun.
Muutenkin lapsi on koko ajan hermostunut. Kaikki pyörii jonkun ruudun ympärillä. Mitään ei halua tehdä, koska on kiire pelaamaan tai katsomaan youtubea. Jos ja kun ruudut ottaa pois, raivoaa ja kestää niin kauan että etätöitteni tekeminen ei onnistu. Huutaa ja paiskii tavaroita, kun olen etäpalavereissa.
Olen niin väsynyt tähän huutamikseen ja lapsen pahantuulisuuteen, etten jaksa.
Kommentit (75)
AP on epäonnistunut vanhempi, ota ne pelikoneet ja herkut pois jos ei osaa käyttäytyä, ei viikkorahoja.
Ei ihme että teinit ryöstää ja tapaa kaduilla kun tälläisiä vanhempia T:m41
Muistakaa nyt, pienten lasten vanhemmat että jos ette alusta pitäen anna rajoja lapsillenne , joutuu viranomainen antamaan ne myöhemmin. Rajat, rakkaus , vanhempien aika ja huomio , kasvatus ja opastus, esimerkki - nämä käyttöön ensi elinvuodesta lähtien. Nuoret ovat ihania.
Ihan selvä peliriippuvuus. Ruutupaastoa useampi viikko! Ei rangaistuksena vaan keskustelette asiasta ja pidät huolen, että päätöksesi pitää. Ainakin kesäkuulle paastoa kun ei tule koulusta viestejä. Katsot itse lapsen puhelimesta, onko tullut viestejä. Lapsi saa lukea viestit, mutta ei tehdä muuta puhelimella. Suosittelen vahvasti!
Voin ihan kokemuksesta sanoa näin: Jos lapsi ei pienestä pitäin ymmärrä että rakkaus on rajoja, ei se sitä teininä enää opi/ymmärrä ovia paiskomatta. Vanhemmat ei piitannut mun tekemisistä mitään ennen teini-ikää. Yhtä-äkkiä mikään ei ollut o.k. koska "pitää" sitä ja tätä ymmärtää, vaikkei kukaan ole koskaan ohjannut. Teini-ikä menee ohi, mutta siinä kohtaa on myöhäistä ruveta ohjailee ja opettaa.
Kiellätkö liikaa? Ei ne enää pikku lapsia ole. Niiden pitää antaa itsekin jo päättää, mitä tekevät. Tekeminen on varmaan eri mitä vanhemmat toivoisivat, mutta pitäähän heidän omassa maailmassaan pysyä mukana. Anna lisää vapautta.
Mä huutaisin ja paiskisin takas. Samat oikeudet kaikille perheenjäsenille.
Meillä vähän nuorempien kanssa völillä ongelmia ruutuajan kanssa. Reaktiot eivät toki ole (vielä) noin rajuja. Mutta aina, kun ruudun ääressä vietetty aika aiheuttaa aggressioita tai muuta epäasiallista käytöstä, pitää tehdä jotain muuta ennen kuin pääsee ruudun ääreen. Eli pitää käydä ulkona (saa olla koneella yhtä kauan kuin oli ulkona) tehdä jotain kotitöitä, esin, tiskikoneen tyhjennyt (sillä saa tunnin ruutuaikaa) tms. Toisinaan on myös ruutuvapaita päiviä, eli päiviä, jolloin ei olla ollenkaan ruudun ääressä. pelkällä istumisella ja mököttämisellä ei ruutuaikaa saa, ja jos alkaa riehumaan siitä, ettei pääse tietokoneelle, tulee niitä ruutuvapaita päiviä lisää.
Eli jos lapsen tai nuoren ajatukset alkavat pyörimään liikaa niissä peleissä yms. mitä sieltä ruudulta katsellaan, pidetään pelaamisessa ja videoiden katselussa niin pitkä tauko, että lapsi/nuori huomaa, että edelleen on olemassa myös tämä reaalimaailma.
Oonko ainoa jolla tuli mieleen Koivuniemen herran käyttäminen tilanteessa?
Väkivaltainen käytös ja tuollainen kielenkäyttö ei ole OK. Teini-ikä ei ole mikään hyväksyttävä syy tällaiselle käytökselle eikä sitä pidä sietää. Nuoren kanssa pitää käydä vakava keskustelu silloin, kun tilanne ei ole ns. päällä.
Pelipaasto olisi nyt paikallaan eli pelit kokonaan pois ja muukin ruutuaika vähemmälle. Kännykään liittymä, jossa ei ole mobiilidataa ja kodin wifi kiinni. Lisäksi kasvatukseen ulkopuolista ammattiapua. Nuorelle oma terapeutti, samoin vanhemmille.
t. kolmen teinin äiti
Lapsen kasvatus aloitetaan vauvasta, no ei minulla ole kuin kaksi aikuiseksi kasvatettua.
Huutoa maailmaan mahtuu, kasvaa aikuiseksi, jos ruutu aika on x, se on, mutta kun on rauhallista, läksyt tehty ja käyttäydytty kunnolla se voi tarvittaessa neuvotteluilla kasvaa.
Ihania kasvattajia taas täällä kommentoimassa.
Oma 12-vuotias onnistui hankkimaan itselleen myös peliriippuvuuden. Ennen kevään etäkoulua hänellä oli tietyt ruutuajat ja myös muita harrastuksia. Etäkoulun myötä oli ruutuaikaa lisättävä ja harrastukset loppuivat. Lopullisesti homma lähti lapasesta kun piti itse tehdä etätöitä, isompi sisaruksista sairastui vakavasti (jatkuvia lääkärikäyntejä, kotona piti tarkkailla ja vielä päälle tuli masennus sekä itsetuhoisen ajatukset). Vanhempien elämä meni pelkäksi selviytymiseksi ja myönnän suoraan ettei ollut voimia hoitaa nuorempaa. Jouduin myös itse sairaslomalle unettomuuden ja ahdistuksen vuoksi, olin täysin toimintakyvytön.
Syksyllä kun elämä alkoi voittaa tajusin, että nuorempi ei oikeasti tee enää mitään muuta kuin pelaa. Onneksi edes pelasi kavereiden kanssa (juttelevat samalla puhelimen välityksellä). Siinä kohtaa yritettiin palauttaa hänet takaisin raiteille, mutta kun vanhat harrastukset eivät kiinnostaneet ja kaikki kaveritkin siirtyneet pelaamaan, reaktiot olivat tosi rajuja. Lopulta otin yhteyttä kouluun ja koulun kautta sitten hän pääsi juttelemaan ammattilaiselle. Sieltä nousi esiin se, että kevät ja kesä olivat olleet niin ahdistavia hänelle, että peliin oli päässyt pakenemaan. Hän oli huolissaan niin meistä vanhemmista kuin sisaruksestaan, olisi halunnut jotenkin auttaa, mutta ei osannut ja olisi tietysti itsekin halunnut huomiota. Kun näistä vihdoin puhuttiin ja ammattilaisen avustuksella tehtiin suunnitelma tilanteen purkamiseksi, niin peliriippuvuus helpotti. Tilanne on nyt tosi hyvä, pelaa edelleen mutta vain tunnin tai kaksi päivässä, ei kiukuttele kun sanotaan että nyt tehdään muuta.
Tänne on helppo tulla viisastelemaan, että olisihan tuo pitänyt itse ymmärtää. Mutta lapsi ei halunnut puhua meille, vaan tuo ulkopuolinen sai hänet avautumaan sekä keskustelemaan järkevästi miten tilannetta korjataan. Joten suosittelen ap:lle että pyydät jotakin ulkopuolista keskustelemaan lapsen kanssa, vaikka läheinen sukulainen tai muu tuttu jos ei halua pyytää koulusta tai terveydenhuollosta apua.
Lapsi ulos leikkimään etä palaverin ajaksi, annat vaikka muutoma euron että vie itsensä mäkkäriin syömään. Teinin pitää antaa itsenäistyä, mutta ei saa antaa liikaa vastuuta, anna kuitenkin välillä tilaisuus päättää mitä syö, minkä vaatteen ostaa, miten kauan pelaa (esim viikonloppuna kun ei häiritse rytmiä)...
Vierailija kirjoitti:
Täällä on täydellisten kasvattajien kokoontumisajot käynnissä :D
Kaikille yhteistä se että omia lapsia ei ole.
On kolme lasta, mutta ei ole tuollaisia ongelmia vaikka kaksi vanhinta on teini-iässä. Kyllä tuollaisen käytösen siemen on kylvetty aikoja sitten. Esimerkiksi curlingvanhemmuus teetttää tuollaista. Tottakai lapsissa on eroja, mutta 13-vuotiaan kohdalla on auktoriteetti hukattu, niin sieltä peilistä löytyy osasyyllinen.
Tuttavaperheellä aikuinen poika täysin kiinni tietokoneessaan. Asuu vielä kotonaan ja mikäli oikein tiedän, ei työpaikkaa koskaan ollutkaan, ikää jo lähemmäs neljäkymmentä. Sanoi itse parikymppisenä kuulteni, että on tietokone-riippuvainen. Ollut lahjakas lapsi, josta odotukset korkealla. Mummon perintörahoilla ostellut aina uusia laitteita, mikäli vanhat on riippuvaisuuden vuoksi takavarikoitu. Nykyisin vanhemmat eivät uskalla paljoa patistella, ettei tee itselleen mitään..... On kuitenkin kiltti ja miellyttävä käytöksinen ainakin vieraille.
tämä viesti ketju kertoo kuinka suomalainen on jälkeenjäänyt asiallisesta keskustelusta ja sitä myötä myös järkevien ajatuksien vaihtamisesta koskien normaalia elämää,uskon että vauva.fi keskustelua lukevat
- lapselliset aikuiset
-työttömät aikuiset.
- typerät aikuiset.
-äidittömät lihavat.
-isättömät kovikset
olette kaikki säälittäviä jotka luette tämän,hankkikaa elämä.
mukavaa päivän jatkoa kaikille.
Sitte annat ne vehkeet ku et jaksa kuunnella sitä raivoamista? Meillä ei ainakaan ole mitää ongelmaa kun ruudut pitää laittaa kiinni. Syystä että, ollaan YHDESSÄ sovittu ajoista ja lapsen toiveiden mukaan. Hänen mielestä 2h/vrk on sopiva ja sen laitoimme.
Mua niin naurattaa nää vanhemmat jotka antaa ruutuaikaa palkinnoksi jos käy ulkona?? oikeasti mitä helv.... ulkoilu ja liikkuminen on itsestäänselvä asia???? huhhuh kyllä on saamatonta porukkaa
Nuori tarvinnee apua oman elämänsä hallinnassa, mutta että miten vanhempi pystyy sitä antamaan jos se on osa ongelmaa ja toisaalta saattaa olla vaikeuksia kaveripiirissäkin.
Ensin vanhempi ostaa lapselle riippuvuutta aiheuttavat laitteet ja sitten raivoaa lapselle kun tämä on riippuvainen.
Älykästä toimintaa.
Olisiko kannattanut nuorempana pitää vähän kuria ja auktoriteettia yllä?
Meilläkin 13-vuotias pelaaja kotona, mutta koskaan ei pullikoi vastaan, kun on aika tehdä jotain muuta ja käsky käy.
Nuorempana tuli pari reipasta pelikieltoa kun korvat olivat kovat, niin tietää kuinka käy.