Kaikkea virhepostia ei palauteta Postin laatikoihin!
Uutisissa käytiin ajankohtaista asiaa läpi, eli virhepostien palauttamista. Posti ei enää jaa kaikkea postia ja näin ollen, jos olet saanut jakeluvirheenä esim edellisen asukkaan postia, niin sitä ei kuulu palauttaa Postin laatikoihin, jos jakajana on joku muu taho kuin Posti. Posti saa vuodessa 240 000 tälläista virheellistä palautuspostia, jotka eivät sille kuulu.
Katso siis, kuka on toimittanut virheellisen postin jakajana ja ota yhteys tähän postin jakaneeseen tahoon kun palautat virhepostia!
Kommentit (77)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en oo ikinä kuullutkaan, että muualle kuin Postiin pitäis palauttaa. Mulle on tullut jonkin verran edellisten asukkaiden tai naapurirapun asukkaiden postia. Olen vienyt postilaatikkoon.
Naapurirapun ovikoodia ei ole mulla. Kerran mun piti palauttaa yksi kirje postilaatikkoon työmatkalla ja unohdin sen eteiseen. Löysin vasta aikojen päästä sen. Oli joku Kelan lähettämä kirje. En tietenkään avannut, heitin sitten silppuriin kun ajattelin, että eiköhän Kela ole jo lähettänyt uuden kirjeen. Ne päätökset ja kirjeet tulee myös Kelan sivuille näkyviin. Jälkikäteen tuli vasta mieleen, että toivottavasti se ei ollut mikään mikä olis pitänyt paperisena toimittaa eteenpäin. Olen pahoillani.
Juu kaikki näkyy Kelan sivuilla, mutta joitakin asioita ei huomaa tai muista, ellei niistä tule kirjettä kotiin. Esimerkiksi asumistuen vuositarkastus menisi ainakin minulla ohitse, ellei siitä tulisi muistutus joka vuosi. Tosin siitä tulee sit
ten uusi kirje myöhemmin, mutta siksi aikaa tuet katkeavat.
Käyn itse kerran kuussa katsomassa Kelan sivuilta onko jotain, samalla kun maksan laskut. Jos se idea ei toimi sulla, niin miten olis jos laittaisit kalenteriin muistutuksen, että muista katsoa onko asumistuen vuositarkastus kohta tms? Aion nyt kun tuli puheeksi, niin tarkastaa omankin asumistuen tilanteen ja laittaa ylös, milloin on seuraava tarkastus.
Tällöin ei menis kaikki asiat sekaisin jos Posti hukkaa kirjeen tai jotain.
Olen myös listannut kaikki laskuttajat ihan muistikirjaan, joten jos kuolen äkillisesti niin perillisille ei jää kauheaa selvitystyötä. Jos vaikka tilaan jotain osamaksulla, laitan sen ylös. Siitä katson joka kuukausi, mitä pitää maksaa ja pistän viivan yli kun olen maksanut kokonaan ja kuukausittain raksin merkiksi.
Jotkut käyttävät Exceliä tällaiseen kirjanpitoon.
Toki jos haluaa, että omat raha-asiat on Herran haltuun ja muiden käsissä niin mikäs siinä. Suosittelen kuitenkin ottamaan ohjat omiin käsiin.
OLipa postia jakeleva taho kuka tahansa ottaisin silti itse selville vastaanottajan uuden osoitteen. Nyt uudessa kodissani saan säännöllisesti DAnske BAnkenilta edellisen asukkaan tiliotteita. Ensin sain postista ohjeet kääntyä toisen jakelijan puoleen, mutta eipä auttanut. Niinpä otin yhteyttä Danske Bankeniin, jossa elämäänsä kyllästynyt puhelinneuvoja ohjeisti minun viemään tiliotteet suoraan heidän pankkiinsa. KUn lopulta pääsin toiseen päähän kaupunkiamme ja ojennettua viimeisimmän tiliotteen DanskeBankelin työntekijälle toivon, että se nyt auttaisi.
Jakelijat toimittavat viestejä, eivät korjaa virheosoitteita, joten paljon menee postia keräyslaatikoihin jätepaperiksi. VAiva on liian suuri pelastaa vieraan postia.
Ja kyllä, avasin lopulta Danske BAnkenin postit jotta he ymmärtäisivät että he hyvin huolettomasti toimittavat niitä saati eivät viitsi korjata jos joku vaivautuu soittamaan heidän neuvontaansa.
Vierailija kirjoitti:
Miten jokaisesta ennen hyvin toimineesta asiasta saadaan nykyään tehtyä ylivoimaisen vaikeaa? Ilmeisesti ns. tolkun ihmiset ovat poistuneet työmarkkinoilta eikä uusi porukka osaa enää mitään perusasioitakaan.
Johtuu siitä, että nykyään palveluja on yksityistetty ja siksi hommat tehdään nykyään halvalla ja kiireellä, sekä ylisuurella työtaakalla. Kookomuslaisten ihanneSuomea.
Palautin parikymmentä vuotta sitten kirjeen, jonka joku oli jossain matkalla avannut ja teipannut kiinni. Virkailija rupesi saarnaamaan minulle, että ei toisten postia saa kuule avata. Sen jälkeen olen heittänyt roskiin kaiken virhepostin.
"sitä ei kuulu palauttaa Postin laatikoihin, jos jakajana on joku muu taho kuin Posti"
Mitkä muut firmat jakavat postia nyt? Olisiko niillä firmoilla ohjeet, mihin sen kirjeen voi jättää. Pakettikirje voi olla helppo
Vierailija kirjoitti:
OLipa postia jakeleva taho kuka tahansa ottaisin silti itse selville vastaanottajan uuden osoitteen. Nyt uudessa kodissani saan säännöllisesti DAnske BAnkenilta edellisen asukkaan tiliotteita. Ensin sain postista ohjeet kääntyä toisen jakelijan puoleen, mutta eipä auttanut. Niinpä otin yhteyttä Danske Bankeniin, jossa elämäänsä kyllästynyt puhelinneuvoja ohjeisti minun viemään tiliotteet suoraan heidän pankkiinsa. KUn lopulta pääsin toiseen päähän kaupunkiamme ja ojennettua viimeisimmän tiliotteen DanskeBankelin työntekijälle toivon, että se nyt auttaisi.
Jakelijat toimittavat viestejä, eivät korjaa virheosoitteita, joten paljon menee postia keräyslaatikoihin jätepaperiksi. VAiva on liian suuri pelastaa vieraan postia.
Ja kyllä, avasin lopulta Danske BAnkenin postit jotta he ymmärtäisivät että he hyvin huolettomasti toimittavat niitä saati eivät viitsi korjata jos joku vaivautuu soittamaan heidän neuvontaansa.
Ei ole mikään velvollisuus näin toimia, se on henkilön oma moka, jos ei vaivaudu osoitteenmuutosta tekemään.
Vierailija kirjoitti:
Palautin parikymmentä vuotta sitten kirjeen, jonka joku oli jossain matkalla avannut ja teipannut kiinni. Virkailija rupesi saarnaamaan minulle, että ei toisten postia saa kuule avata. Sen jälkeen olen heittänyt roskiin kaiken virhepostin.
Aikoinaan 2 kertaa avasin yhden lähitalon asukkaan postin vahingossa, kiireellä, koska olin säikähtänyt. Sitten piti liimata se teipillä kiinni ja laittaa sisälle mukaan selitys mitä tapahtui. Palautus.
Vierailija kirjoitti:
Jos Posti laskuttaa virheellisesti jakaneita jakeluyhtiöitä kirjeiden palauttamisesta, niin silloinhan kulut menevät oikeaan osoitteeseen. Luulisi, että heitä alkaisi kiinnostaa jakaa vähemmän virheellisesti.
Varhaisjakelussa kirje jaetaan osoitteen mukaan, en minä voi jakajana millään tietää kuka siinä osoitteessa asuu, firmat lähettävät postinsa joskus vanhojen osoitetietojen perusteella eli virhe on silloin kirjeen löhtöpaikassa, ei jakajassa.
Maikkarin uutisen mukaan jakeluyhtiöitä on 16! Ja Posti on se, joka vastustaa että kaikki virheelliset palautetaan heille. Postin mielestä ihmisten tulee selvitellä jakelija ja toimittaa kirjeet sinne :D
Kiitos Sipilän postilakiuudistuksen.
Ihan samalla tavalla Postin kuuluu selvittää sille väärin jaettu posti kuin yksittäisen kansalaisenkin. Vahinko kiertämään vaan...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos Posti laskuttaa virheellisesti jakaneita jakeluyhtiöitä kirjeiden palauttamisesta, niin silloinhan kulut menevät oikeaan osoitteeseen. Luulisi, että heitä alkaisi kiinnostaa jakaa vähemmän virheellisesti.
Varhaisjakelussa kirje jaetaan osoitteen mukaan, en minä voi jakajana millään tietää kuka siinä osoitteessa asuu, firmat lähettävät postinsa joskus vanhojen osoitetietojen perusteella eli virhe on silloin kirjeen löhtöpaikassa, ei jakajassa.
Joo, mutta sen uuden asukkaan velvollisuus ei ole alkaa mitään osoitteita selvittää. Mä ainakin ruksaan sen väärän osoitteen yli ja laitan tiedon päälle, ettei asu enää si8nä osoitteessa. Mun ei tarvitse alkaa mitään väestörekistereitä soittelee läpi eikä kuluttaa puhelinlaskua siihen, että soittelisin johonkin firmaan, että heidä kirjeet tulee väärään osoitteeseen. Se on postia jakavan yrityksen tehtävä toimittaa kirje takaisin lähettäjälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en oo ikinä kuullutkaan, että muualle kuin Postiin pitäis palauttaa. Mulle on tullut jonkin verran edellisten asukkaiden tai naapurirapun asukkaiden postia. Olen vienyt postilaatikkoon.
Naapurirapun ovikoodia ei ole mulla. Kerran mun piti palauttaa yksi kirje postilaatikkoon työmatkalla ja unohdin sen eteiseen. Löysin vasta aikojen päästä sen. Oli joku Kelan lähettämä kirje. En tietenkään avannut, heitin sitten silppuriin kun ajattelin, että eiköhän Kela ole jo lähettänyt uuden kirjeen. Ne päätökset ja kirjeet tulee myös Kelan sivuille näkyviin. Jälkikäteen tuli vasta mieleen, että toivottavasti se ei ollut mikään mikä olis pitänyt paperisena toimittaa eteenpäin. Olen pahoillani.
Juu kaikki näkyy Kelan sivuilla, mutta joitakin asioita ei huomaa tai muista, ellei niistä tule kirjettä kotiin. Esimerkiksi asumistuen vuositarkastus menisi ainakin minulla ohitse, ellei siitä tulisi muistutus joka vuosi. Tosin siitä tulee sitten uusi kirje myöhemmin, mutta siksi aikaa tuet katkeavat.
Alaikäisen lapsen asioita ei näe Kelan sivuilta. Eli koskee erilaisia kuntoutuksia, vammaistukea, sova-kursseja jne.
Meille tuli ex-asukkana adoptiopaperit väärään osoitteeseen. Hieman olisi voinut olla hienovaraisempi tuo kirje, ettei näkyisi, mistä asiasta kyse.
Vierailija kirjoitti:
Olen muuttanut kuukausi sitten ja jostain syystä dvv:sta osoitteenmuutokset eivät päivity virallisille tahoille (pankit, kela yms.) ja nyt on pari pankin kirjettä kateissa, koska käyttävät jotain muuta jakelijaa kuin posti. Ja itse ei voi osoitetta pankkiin vaihtaa, pitää kuulemma odottaa että dvv sen päivittää 😖
Pankin kassatyttö valehtelee. Ei vaan kehtaa tai osaa tehdä hommiaan. Tasan tarkkaan voi tehdä osoitteen muutoksen. Jos muuta väittää sano vaihtavasi pankkia ja kerro syy vaihtoon tyttelin pomolle.
Vierailija kirjoitti:
Maikkarin uutisen mukaan jakeluyhtiöitä on 16! Ja Posti on se, joka vastustaa että kaikki virheelliset palautetaan heille. Postin mielestä ihmisten tulee selvitellä jakelija ja toimittaa kirjeet sinne :D
Kiitos Sipilän postilakiuudistuksen.
No miksi ihmeessä se sen enempää kuuluisi postille selvittää ilmaiseksi toisen yrityksen virheitä??
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten jokaisesta ennen hyvin toimineesta asiasta saadaan nykyään tehtyä ylivoimaisen vaikeaa? Ilmeisesti ns. tolkun ihmiset ovat poistuneet työmarkkinoilta eikä uusi porukka osaa enää mitään perusasioitakaan.
Johtuu siitä, että nykyään palveluja on yksityistetty ja siksi hommat tehdään nykyään halvalla ja kiireellä, sekä ylisuurella työtaakalla. Kookomuslaisten ihanneSuomea.
Tana tuo posti on kyllä ihan 100% valtion firma. Koittavat vaan leikkiä jatkuvasti jotakin muuta kuin postia. Milloin leikataan ruohoa, milloin hukataan mummo kävelylenkillä. Sitä ei vaan muisteta mitä hommia varten se on aikanaan perustettu. Ihan niin kuin silloin kun nimi vaihdettiin Itellaksi, kun posti ei kuulemma nimenä kuvannut tarpeeksi hyvin yhtiön toimintaa!!
Niin, eipä tosiaan sellaisten perään osaakaan kysellä, mutta mun kommentti koski nimenomaan Stockmannin luottokorttia jonka myöntää Nordea Rahoitus Suomi.
Kerrankos joku lasku unohtuu ja menee perintään, mutta ennen kuin se menee ulosottoon, niin aika kauan aikaa on jo mennyt ja joka ikinen laskuttaja, vaikka mulla olis E-laskusopimus, on lopulta lähettänyt kirjeen jos en ole älynnyt maksaa. Tai siis perintätoimisto on. Eihän ne suoraan mene ulosottoon, vaan ensin tulee perintä.
Sinunkin esimerkissä olit lopulta saanut perinnästä yhteydenoton. Tuo kommentoija jolle minä kommentoin, väitti että aivan yhtäkkiä Stockan luottokortin laskut olivat menneet vähin äänin ulosottoon asti. En usko sitä.
Jotkut laskut, kuten päivähoitomaksut ja joukkoliikenteen tarkastusmaksu, ovat suoraan ulosottokelpoisia, mutta Stockan luottokorttilasku ei ole. Kyllä he ensisijaisesti haluavat sopia ja pitää asiakkaan, heidän rahalähteensä.
Olen muuten myös Elisan asiakas ja mulla ei onneksi ole ollut tuota ongelmaa. Heilläkin on OmaElisa jonne voi ihan itse päivittää oikean sähköpostiosoitteensa.