Kaikkea virhepostia ei palauteta Postin laatikoihin!
Uutisissa käytiin ajankohtaista asiaa läpi, eli virhepostien palauttamista. Posti ei enää jaa kaikkea postia ja näin ollen, jos olet saanut jakeluvirheenä esim edellisen asukkaan postia, niin sitä ei kuulu palauttaa Postin laatikoihin, jos jakajana on joku muu taho kuin Posti. Posti saa vuodessa 240 000 tälläista virheellistä palautuspostia, jotka eivät sille kuulu.
Katso siis, kuka on toimittanut virheellisen postin jakajana ja ota yhteys tähän postin jakaneeseen tahoon kun palautat virhepostia!
Kommentit (77)
Vierailija kirjoitti:
Tietääkö joku mitä kautta nämä postit sitten menevät näille muille jakelijoille? Eli jos saan kirjeen, jonka on jakanut joku muu kuin Posti, mihin se lähettäjä on sen kirjeen alun perin toimittanut? Käyttääkö esimerkiksi pankit tai kunnat jotain omaa jakelijaa ja Posti ei missään vaiheessa edes ole näiden kanssa tekemisissä vai kulkevatko kaikki joka tapauksessa Postin kautta?
Jos tällaisista asioista aletaan urputtamaan, asia pitää kertoa selkeästi. Mistä ihmeestä tavallinen kansalainen voi tietää, miten postin lajittelu ja jakelu tapahtuu?
Tähän vielä jatkokysymys. Minkä mukaan jakelija sitten määrittyy? Lähettäjäkö sen määrittelee? Jos yksi lähettäjä laittaa postin Postin kautta ja toinen lähettäjä laittaa postin jonkun muun jakelijan kautta jonnekin jumalan selän taakse, käykö siellä jumalan selän takana sitten kaksi eri postinjakajaa? Ja tämä on nyt jotenkin hirveän näppärä ja taloudellinen systeemi vai?
Vai menevätkö nämä kaikki ensin Postiin ja siellä jakajat sitten määritellään jakoreittien perusteella? Minusta tämä kuulostaisi paljon järkevämmältä ja näin olen kuvitellut homman menevän, mutta jos Posti ei halua näitä väärin jaettuja posteja lainkaan, eihän se sitten näin taida ollakaan.
Nykyään kun valtaosa postista lajitellaan koneellisesti, kannattaa siitä väärin tullesta kirjeestä viivata nimen lisäksi alakulmasta semmonen muutaman kirjaimen ja numeron koodi, jonka perusteella se kone ne osoitteeseen lappaa. Tämä siis postin jakamissa kirjeissä. Kirjeen jakaja selviää siitä kirjeen osoitepuolelta, postin jakamissa laskuissa jne. se lukee siinä etupuolella. Yksityishenkilöiden kirjeet jakaa posti, osan laskuja ja lehtiä voi jakaa joku muukin taho.
Vierailija kirjoitti:
Siis eihän esimerkiksi sähkölaskussa lue jakelijan nimeä vaan ainoastaan lähettäjän. Edes mainoksista ei selviä jakelijaa. Aika mahdotonta tietää kuka postin on laatikkoon tuonut.
Ja selvittämisen jälkeen väärin jaetut postit pitäisi lähteä viemään jonkun jakelijan pisteeseen jonnekin hevonkuuseen omalla kustannuksella. No en todellakaan ala.
Joissain lehdissä joita jakelee muu kuin Posti, siis aikakauslehdissä, on sellainen koodi siellä osoitteen vieressä josta pystyy näkemään, kuka on jakelija. Joskus sanomalehdessä julkaistiin näistä lista, mitä tarkoittavat. Mutta huonostihan sitä tietoa on saatavilla. Joka tapauksessa yksi juttu on se, että jos aikakauslehti, kirje tms tulee samalla kertaa kuin aamun lehti (eli on jo postilaatikossa/luukussa kun aamulla heräät) niin silloin sen on todennäköisesti jakanut se taho joka teilläpäin jakelee varhaisjakelun.
Vierailija kirjoitti:
Nykyään kun valtaosa postista lajitellaan koneellisesti, kannattaa siitä väärin tullesta kirjeestä viivata nimen lisäksi alakulmasta semmonen muutaman kirjaimen ja numeron koodi, jonka perusteella se kone ne osoitteeseen lappaa. Tämä siis postin jakamissa kirjeissä. Kirjeen jakaja selviää siitä kirjeen osoitepuolelta, postin jakamissa laskuissa jne. se lukee siinä etupuolella. Yksityishenkilöiden kirjeet jakaa posti, osan laskuja ja lehtiä voi jakaa joku muukin taho.
Siis mikä koodi? Minulla on tuossa nyt pari kirjettä, joissa on joku koodi, mutta ei kai se väärään osoitteeseen liity. Yhdessä tuo on suoraan kuoreen painettu ja toisessa on frankeerausleima. Ei kai nuo nyt vastaanottajan osoitteeseen liity. Eikö se ole vain se lähettäjän sopimusnumero? Osoitekentässä ei ole mitään koodeja paitsi tietysti postinumero.
Vierailija kirjoitti:
Miksi se ylipäätään on aivan asiaan liittymättömän ihmisen tehtävä alkaa selvittämään mihin ja milloin väärin jaettua postia voi palauttaa ?
Pitäisi olla rappukäytävässä joku laatikko mihin väärin jaetut kirjeet vois jättää ja siitä ne jakanut voisi ottaa omansa .
Eiköhän se useimmin ole se jätehuone?
Miten jokaisesta ennen hyvin toimineesta asiasta saadaan nykyään tehtyä ylivoimaisen vaikeaa? Ilmeisesti ns. tolkun ihmiset ovat poistuneet työmarkkinoilta eikä uusi porukka osaa enää mitään perusasioitakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No jos menee kovin vaikeaksi niin palautan virheellisen postin roskalaatikkoon.
Tuo on tosi väärin. Jonkun lasku voi jäädä maksamatta ja sairaala-aika saamatta.
Höpö, höpö. Mistä sinä tuollaista potaskaa kehität. Sairaala-ajan saaminen ei ole maksamattomista laskuista kiinni. Laskutus sairaalassa menee aivan eri kautta, kun ajanvaraus hoitoon.
Vierailija kirjoitti:
Joissain lehdissä joita jakelee muu kuin Posti, siis aikakauslehdissä, on sellainen koodi siellä osoitteen vieressä josta pystyy näkemään, kuka on jakelija. Joskus sanomalehdessä julkaistiin näistä lista, mitä tarkoittavat. Mutta huonostihan sitä tietoa on saatavilla. Joka tapauksessa yksi juttu on se, että jos aikakauslehti, kirje tms tulee samalla kertaa kuin aamun lehti (eli on jo postilaatikossa/luukussa kun aamulla heräät) niin silloin sen on todennäköisesti jakanut se taho joka teilläpäin jakelee varhaisjakelun.
https://www.posti.com/media/mediauutiset/2018/nain-tunnistat-oikean-jak…;
Tällaisen infon löysin Postin sivuilta. Esimerkiksi meillä täällä Etelä-Pohjanmaalla toinen jakeluyhtiö on PPP Finland ja nettisivuilla ei ole oikein mitään tietoa. Löytyy kyllä belgialaisen toimarin kuvaa sun muuta. Yhteydenottolomakekin menee näköjään Brysseliin.
Mutta ihmettelen kyllä, mitä tämä kirjeposti sitten on, jota näin valtavasti palautetaan Postille, jos suurin osa on kuitenkin aikakauslehtiä. Ei kai kukaan lehtiä Postille palauttele.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No jos menee kovin vaikeaksi niin palautan virheellisen postin roskalaatikkoon.
Tuo on tosi väärin. Jonkun lasku voi jäädä maksamatta ja sairaala-aika saamatta.
Höpö, höpö. Mistä sinä tuollaista potaskaa kehität. Sairaala-ajan saaminen ei ole maksamattomista laskuista kiinni. Laskutus sairaalassa menee aivan eri kautta, kun ajanvaraus hoitoon.
Eihän tuossa niin sanottukaan. Ne sairaala-ajat tulevat yleensä postissa.
Ensin ollaan tuppisuuna siitä, että jakajatahoja on useampi ja sitten Posti tulee yks kaks mediaan avauksella "Kaikki posti ei ole Postin jakamaa vaan tahoja on useampi". Johan on tiedotus pelannut hyvin. Jos kierjeessä joka mun luukusta tulee, on täysin väärä osoite, niin miksi mun pitäisi selvittää sen jakaja, kun voin laittaa sen siihen keltaiseen laatikkoon toimitettavaksi oikeaan osoitteeseen? Miksi mun pitäisi lähteä jonnekin postitoimipaikkaan selvittämään kenelle se kuuluu, kun noita toimipaikkoja ei missään enää edes ole.
Jos Posti laskuttaa virheellisesti jakaneita jakeluyhtiöitä kirjeiden palauttamisesta, niin silloinhan kulut menevät oikeaan osoitteeseen. Luulisi, että heitä alkaisi kiinnostaa jakaa vähemmän virheellisesti.
Vierailija kirjoitti:
En taatusti ala selvitellä, kuka on lähettänyt. Vien vaan postin laatikkoon.
Niimpä, selvittäkööt posti ketä jakanut ja vieköön oikeaan paikkaan. Jos eivät vie, niin ei kai sitten ole niin tärkeää postia, että kannattaisi viedä. Tosin saattaa olla ellei toimita oikeaan paikkaan syyllistyy rikkeeseen, jota ei enää voi perustella ainakaan inhimisellä virheellä.
No voisivat nämä muut jakeluyhtiöt sitten sijoitella noita palautuslaatikoita kaupungille, kauppoihin, asuinalueille jne. Ei ole kohtuullista vaatia, että jonkun täysin ulkopuolisen henkilön täytyisi ruveta selvittelemään, että minne lähetyksen voi palautta ja toimittaa sen perille saakka. Jos tämä tähän menee, niin ainakin minä alan nakkaamaan väärät lähetykset paperinkeräykseen. Postihan saa sitäpaitsi korvauksen tuosta, joten en näe ongelmaa.
Vierailija kirjoitti:
Ensin ollaan tuppisuuna siitä, että jakajatahoja on useampi ja sitten Posti tulee yks kaks mediaan avauksella "Kaikki posti ei ole Postin jakamaa vaan tahoja on useampi". Johan on tiedotus pelannut hyvin. Jos kierjeessä joka mun luukusta tulee, on täysin väärä osoite, niin miksi mun pitäisi selvittää sen jakaja, kun voin laittaa sen siihen keltaiseen laatikkoon toimitettavaksi oikeaan osoitteeseen? Miksi mun pitäisi lähteä jonnekin postitoimipaikkaan selvittämään kenelle se kuuluu, kun noita toimipaikkoja ei missään enää edes ole.
Niinpä. Minusta on myös omituista, että Posti heittäytyy tyhmäksi tässä vaiheessa. Kansalaisen pitäisi Postia paremmin osata lukea jakelijakoodeja ja tietää, minne näitä sopii palauttaa ja kuka missäkin päin ylipäätään jakelee.
Vierailija kirjoitti:
80 prosenttia noistakin on postin mokia.
Joka päivä tulee väärin jaettuja, niitä sitten koiralenkillä jaamme naapurustoon.
Omia posteja on hukassakoko ajan. Just sain kolme viikkoa seikkailleen pankin kuoren. Abin yokoelasku seikkailee toista kuukautta. Stockan luottokortti meni ulosottoon kun laskuja ei kuulunut...
Tiedät, että olet käyttänyt luottoa, laskuja ei kuulu. Ei tule yhtään perintäfirman kirjettä eikä Nordea Rahoituksen kirjettä, että luottokortti on suljettu? Jäät vain odottamaan, että ulosotto ottaa yhteyttä?
Nordea Rahoituksella on netissä palvelu jonne voi myös muiden pankkien tunnuksilla kirjautua, jotta näkee oman Stockan luottokortin tilanteen.
Heillä on myös palvelunumero, josta voi pyytää maksutiedot ja ilmoittaa, ettei laskua ole tullut.
Laskutiedoilla voi tehdä oman pankin kautta E-laskusopimuksen, niin se lasku näkyy automaattisesti nettipankissa.
Tekosyy antaa laskujen mennä ulosottoon joku Postin jakeluhäiriö. Luotonhoito ei ole Postin, vaan sinun vastuulla.
Mullakin on sama luotto käytössä ja välillä ollut maksuvaikeuksia ja silloin olen ottanut itse heihin yhteyttä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
80 prosenttia noistakin on postin mokia.
Joka päivä tulee väärin jaettuja, niitä sitten koiralenkillä jaamme naapurustoon.
Omia posteja on hukassakoko ajan. Just sain kolme viikkoa seikkailleen pankin kuoren. Abin yokoelasku seikkailee toista kuukautta. Stockan luottokortti meni ulosottoon kun laskuja ei kuulunut...
Tiedät, että olet käyttänyt luottoa, laskuja ei kuulu. Ei tule yhtään perintäfirman kirjettä eikä Nordea Rahoituksen kirjettä, että luottokortti on suljettu? Jäät vain odottamaan, että ulosotto ottaa yhteyttä?
Nordea Rahoituksella on netissä palvelu jonne voi myös muiden pankkien tunnuksilla kirjautua, jotta näkee oman Stockan luottokortin tilanteen.
Heillä on myös palvelunumero, josta voi pyytää maksutiedot ja ilmoittaa, ettei laskua ole tullut.Laskutiedoilla voi tehdä oman pankin kautta E-laskusopimuksen, niin se lasku näkyy automaattisesti nettipankissa.
Tekosyy antaa laskujen mennä ulosottoon joku Postin jakeluhäiriö. Luotonhoito ei ole Postin, vaan sinun vastuulla.
Mullakin on sama luotto käytössä ja välillä ollut maksuvaikeuksia ja silloin olen ottanut itse heihin yhteyttä.
Luottokorttilaskut ja muut normilaskut ovat asia erikseen. Joskus vain tulee laskuja, joita ei välttämättä muistanut tai osannut odottaa. Itselläni esimerkiksi oli tuo maksulliseksi muuttunut Elisan sähköpostilaatikko. Jonkun tiedotteen luin asiasta, mutta enpä mihinkään kalenteriin merkinnyt ylös, että kyselepäs laskun perään, ellei ala näkymään. Sinne on vuoden mennyt laskuja 20 vuotta vanhaan osoitteeseen ja sitten tulikin kirje perinnästä. Yllättäen kyllä siihen oli löydetty oikea osoite, mutta jos sekin olisi mennyt vanhaan osoitteeseen, niin kai se jonnekin ulosottoon tms olisi mennyt. Työni puolesta on myös tullut vastaan ihan isojenkin firmojen täysin aiheettomia laskuja perintäkuluista, joissa perintätoimistolla on ihan eri osoite kuin alkuperäisellä laskuttajalla ja täysin nollalaskuillekin on lähtenyt juoksemaan perintäkuluja. Eipä tosiaan tällaisten perään osaa soitella, että hei, koskas lähetätte laskun perintäkuluista, joita ei alunperinkään kuulunut olla, koska alkuperäinen lasku on mitätöity ajat sitten.
Mä en oo ikinä kuullutkaan, että muualle kuin Postiin pitäis palauttaa. Mulle on tullut jonkin verran edellisten asukkaiden tai naapurirapun asukkaiden postia. Olen vienyt postilaatikkoon.
Naapurirapun ovikoodia ei ole mulla. Kerran mun piti palauttaa yksi kirje postilaatikkoon työmatkalla ja unohdin sen eteiseen. Löysin vasta aikojen päästä sen. Oli joku Kelan lähettämä kirje. En tietenkään avannut, heitin sitten silppuriin kun ajattelin, että eiköhän Kela ole jo lähettänyt uuden kirjeen. Ne päätökset ja kirjeet tulee myös Kelan sivuille näkyviin. Jälkikäteen tuli vasta mieleen, että toivottavasti se ei ollut mikään mikä olis pitänyt paperisena toimittaa eteenpäin. Olen pahoillani.
Vierailija kirjoitti:
Mä en oo ikinä kuullutkaan, että muualle kuin Postiin pitäis palauttaa. Mulle on tullut jonkin verran edellisten asukkaiden tai naapurirapun asukkaiden postia. Olen vienyt postilaatikkoon.
Naapurirapun ovikoodia ei ole mulla. Kerran mun piti palauttaa yksi kirje postilaatikkoon työmatkalla ja unohdin sen eteiseen. Löysin vasta aikojen päästä sen. Oli joku Kelan lähettämä kirje. En tietenkään avannut, heitin sitten silppuriin kun ajattelin, että eiköhän Kela ole jo lähettänyt uuden kirjeen. Ne päätökset ja kirjeet tulee myös Kelan sivuille näkyviin. Jälkikäteen tuli vasta mieleen, että toivottavasti se ei ollut mikään mikä olis pitänyt paperisena toimittaa eteenpäin. Olen pahoillani.
Juu kaikki näkyy Kelan sivuilla, mutta joitakin asioita ei huomaa tai muista, ellei niistä tule kirjettä kotiin. Esimerkiksi asumistuen vuositarkastus menisi ainakin minulla ohitse, ellei siitä tulisi muistutus joka vuosi. Tosin siitä tulee sitten uusi kirje myöhemmin, mutta siksi aikaa tuet katkeavat.
Joo, tuo on ihan perusjuttu. Kun palauttaa edellisen asiakkaan postia niin osoite on syytä sutata yli niin että kirjettä ei enää pysty toimittamaan ainakaan samaan osoitteeseen. Mulle tulee yksi edellisen asukkaan järjestökirje joka helmikuussa vielä 8 vuoden jälkeenkin. Yritin ensin viedä kirjeen itse hänen uuteen osoitteeseensa, mutta se onkin sellainen palvelutalo jossa postilaatikot ovat jossakin lukkojen takana.