Kaikkea virhepostia ei palauteta Postin laatikoihin!
Uutisissa käytiin ajankohtaista asiaa läpi, eli virhepostien palauttamista. Posti ei enää jaa kaikkea postia ja näin ollen, jos olet saanut jakeluvirheenä esim edellisen asukkaan postia, niin sitä ei kuulu palauttaa Postin laatikoihin, jos jakajana on joku muu taho kuin Posti. Posti saa vuodessa 240 000 tälläista virheellistä palautuspostia, jotka eivät sille kuulu.
Katso siis, kuka on toimittanut virheellisen postin jakajana ja ota yhteys tähän postin jakaneeseen tahoon kun palautat virhepostia!
Kommentit (77)
Miten sitä voi tietää kuka minkäkin on hukannut?
Ja ainakin itselläni on täysi työ jakaa meille väärin jaettua naapuruston postia. Joskus on kahdeksan eri huushollin postit meidän laatikossa. Ja säännöllisesti saamme osoitteen -ranta 27 postit, kun asumme osoitteessa -tie 27.
Siis eihän esimerkiksi sähkölaskussa lue jakelijan nimeä vaan ainoastaan lähettäjän. Edes mainoksista ei selviä jakelijaa. Aika mahdotonta tietää kuka postin on laatikkoon tuonut.
Jos on joku naapurin kirje, niin laitan naapurin postilaatikkoon. Muuten työnnän vain postin laatikkoon. Jos edellisen asukkaan joku lehtitilaus tulee edelleen minun osoitteeseen, niin se on hänen ongelma.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun palautatte, niin kirjoitattehan kuoreen päälle jotain, esim. Väärä osoite. Jotta eivät jaa takaisin samaan osoitteeseen?
Ei ole auttanut.
Minulla oli sama ongelma aiemmin, edellisen asukkaan postit tulivat sitkeästi takaisin useamman palautuskierroksenkin jälkeen, vaikka kirjoitin kuoreen isolla punaisella tekstillä ettei asu enää tässä osoitteessa. Kun tajusin piirtää tussilla selkeät ruksit osoitteen päälle niin, ettei automaattinen lajittelu tunnista postinumeroa eikä käsinkään tehtävässä lajittelussa saa osoitetta luettua nopeasti ilman pientä vaivannäköä, väärin jaetut kirjeet eivät ole enää tulleet takaisin toista kertaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Edellisen asukkaan postia tulee meille vielä 8 vuoden jälkeen. Nykyään heitän suoraan roskiin.
Nokitan, meille tulee tässä asuneen, jo lähes 20 vuotta sitten kuolleen henkilön perintäkirjeitä. Ollaan ostettu tämä talo 2011 ja sitkeästi olen nyt 10 vuotta niitä pistänyt takaisinpäin.
Vanhemmilleni tuli jokunen kuukausi sitten edelliselle asukkaalle kuuluvaa postia. Ja tuo henkilö on asunut kyseisessä osoitteessa yli 40 vuotta sitten!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onneks on sähköinen laskutus. Poika oli asunut jo vuoden uudessa osoitteessa. Sitten vaihtoi kännykkäliittymää ja hups, Elisa oli kaivanut jostain hänen vuoden takaisen osoitteensa, vaikka operaattoreille pitäisi asianmukaisesti tehty päivitys mennä automaattisesti. Hänellä oli ollut Elisa kauan sitten aiemmin.
Meillä kävin samoin. Paitsi että operaattori oli jostain kaivanut viiden vuoden takaisen osoitteemme, vaikka olimme asuneet toisessa osoitteessa siinä välissä ja sinne laskut löysivät tiensä. Vuosi sitten muutimme jälleen ja kappas - muistutuslaskut löysivät tiensä perille, mutta ne alkuperäiset olivat menneet siihen viiden vuoden takaiseen osoitteeseen. Jouduimme ottamaan yhteyttä operaattoriin KOLMASTI ennen kuin asia korjaantui.
Ainakin Elisalla on ihan omat kuvionsa. Päivitin sinne sähköpostiosoitteen, jotta saan laskumuistutukset ajoissa. No, se piti lopulta päivittää kolmeen eri paikkaan omaElisassa! Ei riittänyt omiin tietoihin, koska se ei sieltä siirtynyt mihinkään. Aivan uskomatonta. Myöskään puhelinnumero ei ollut päivittynyt, vaikka kyseessä olivat heidän omat liittymänsä! (Toinen siis lakkautettu vuosia sitten, mutta oli edelleen mainittu yhteystietonani.)
Enhän mä tiedä mistään kuka jakaa kirjeet jos ei posti. Saati mihin ne pitäisi sitten muka palauttaa. Muilla toimijoilla ole mitään laatikoita pitkin kaupunkia. Tänne tulleet kirjeet on viime vuosina ollut onneksi naapuriin matkalla. Ne postin kokonaan kadottamat sitten erikseen 😟
Mistä ne postit sitten niille muille jakelijoille ovat edes menneet. Jos minä lähetän firmani nimissä laskuja tai kavereilleni ystävänpäiväkortteja, kyllä minä ne postin laatikkoon vien enkä muiden jakelijoiden. Eikö ne ole silloin alun perin annettu Postin kuljetettavaksi, joten miksi väärin jaetutkaan postit pitäisi toimittaa mihinkään muualle. Vai onko jossain oikeasti postilaatikon vieressä jokin toinen laatikko, jolla voi lähettää muiden jakelijoiden kautta ja jonne voi esimerkiksi pudottaa sen väärin jaetun kirjeen?
Vierailija kirjoitti:
Mistä vi tusta minä tiedän mikä on Postin jakamaa ja mikä ei? Joo, mainokset ja sanomalehdet ei ole, mutta niitä nyt ei kukaan laatikkoon takaisin viekään.
Täh, kenen jakamaa? Kyllä meillä äsken postin keltainen ukkeli postipyörällä jakeli kirjepostin, mainokset ja sanomalehden (jota en tilaa). Olisko lehti ollu ilmaisnumero kaikille vai väärään laatikkoon.
Jos mulle tulisi jonkun muun kuin postin väärin jakama kirje, niin
1. Mistä tiedän kuka se jakaja on? Voiko sen tarkistaa siitä kirjeestä ulkopuolelta?
2. Jos sen saisinkin selville, minne näitä muun kuin postin väärin jakamia kirjeitä sitten pitäisi toimittaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onneks on sähköinen laskutus. Poika oli asunut jo vuoden uudessa osoitteessa. Sitten vaihtoi kännykkäliittymää ja hups, Elisa oli kaivanut jostain hänen vuoden takaisen osoitteensa, vaikka operaattoreille pitäisi asianmukaisesti tehty päivitys mennä automaattisesti. Hänellä oli ollut Elisa kauan sitten aiemmin.
Meillä kävin samoin. Paitsi että operaattori oli jostain kaivanut viiden vuoden takaisen osoitteemme, vaikka olimme asuneet toisessa osoitteessa siinä välissä ja sinne laskut löysivät tiensä. Vuosi sitten muutimme jälleen ja kappas - muistutuslaskut löysivät tiensä perille, mutta ne alkuperäiset olivat menneet siihen viiden vuoden takaiseen osoitteeseen. Jouduimme ottamaan yhteyttä operaattoriin KOLMASTI ennen kuin asia korjaantui.
Minulle tuli Elisalta maksumuistutus laskusta, jota en ollut koskaan nähnyt. Muistutus tuli ihan nykyiseen osoitteeseen, mutta alkuperäinen lasku oli mennyt osoitteeseen, jossa olen asunut 20 vuotta sitten. Tämä lasku liittyi sähköpostiosoitteeseen, joka muuttui vuosi sitten maksulliseksi. Muut puhelin- ja nettilaskut ovat kyllä tulleet koko ajan nykyiseen osoitteeseen.
Yrityksen laskujen osoitteenmuutoskin oli todella kovan työn takana, kun ne tulivat henkilökohtaiseen sähköpostiin eikä OmaElisassa mistään löytynyt kohtaa, minne voi vaihtaa yrityksen sähköpostiosoitteen. Jossain kohdassa laskutustiedoissa luki, että paperilasku, vaikka laskut tulevat sähköpostiin. Eli siellä on jotain laskutustietopaikkoja, joita pääsee kyllä muokkaamaan, mutta eivät näköjään tarkoita mitään.
Kotona on vaikea tietää, että onko kuoren tuonut Posti vai joku muu. Ilmeisesti se pieni QR-koodi kertoo, että kyseessä on joku muu jakelija. Töissä on helppoa erottaa postit, sillä Postin jakelija tuo kuoret firman eteiseen ja muut jakelijat jättää kadunvarressa olevaan postilaatikkoon. Kuukausi sitten laatikkoon tuli virheellisestä postia. Se oli vielä helppo selvittää, että kuka sen on jakanut, mutta ilmoitus väärästä postista vaikutti tosi hankalalta. Selvitin oiken osoitteen itse ja pistin kuoressa menemään. Meidän firma ei yhteen postimerkkiin kaadu, mutta en kyllä itse suostuisi merkkiä väärään postiin tuhlaamaan.
Erään tuttavan kämppään tuli jatkuvasti ex-asukkaan sähkölaskuja. Hän toimitti 4 laskua postiin ja jokaisella kerralla pyysi heitä olemaan yhteydessä asiakkaaseen, jotta tekisi osoitteenmuutoksen. Viimestä laskua viedessään tää tuttava ilmoitti, ettei jatkossa palauta enää kirjeitä, kun ei ole hänen ongelmansa, vaan ne päätyy jatkossa roskiin. Sen jälkeen kirjeitä ei enää tullu.
Noin kauan siis myös postilla kesti ilmoittaa asiasta, 4kk.
Vaikka eivät olisikaan Postin jakamia, eikö kuitenkin ole Postin vastuulla tietää, kenelle ne pitää toimittaa, jos itse ovat jakelujaan ulkoistaneet. Ja jos kirje on tullut väärään osoitteeseen, ja vaikka tietäisikin oman jakajan, mistä se palauttaja voi tietää, kuka siellä oikeassa osoitteessa postia jakaa. En nyt kertakaikkiaan ymmärrä tätä keissiä. Onko tosiaan niin, että postia jaetaan esimerkiksi aakkosjärjestyksessä tai lähtöpaikan mukaan tms eikä vastaanottajien alueiden mukaan?
Todella omituinen systeemi. Ajatellaan, että minä ostan kaupasta tuotteen x ja siellä on silloin joku vuokrafirman työntekijä töissä. Sitten tuotteessa on jokin vika tai maksu on mennyt väärin tms. Menen toisena päivänä kauppaan ja tämä henkilö ei ole enää töissä. Sanotaanko siellä, että otapas yhteys sinne vuokrafirmaan, ei me tätä korjata.
Hulluksihan tämä on mennyt, yksityiset firmat päästettiin postinjakeluun kuorimaan kermat. Jakavat mahdollisimman halvalla, mutta ei muuta. Kuulema lähetyksessä on merkintä, kuka jakaa. Enpä ole huomannut.
Nyt nämä yksityiset jakelufirmat vaativat, että Posti määrätään ottamaan vastaan kaikki väärin jaettu. Nythän ihmiset vievät ne väärin jaetut Postin laatikoihin, josta Posti toimittaa ne sille jakelufirmalle korvausta vastaan. Mutta ei siis ole virallisesti oikea tapa, vaan tosiaan henkilön, joka saa väärin jaettua postia, pitäisi tehdä jakelufirman työ ilmaiseksi. Ihmisen, jolle asia ei mitenkään kuulu, vaan hän on uhri.
Toisaalta kuluttajansuojeluviranomainen sanoo, ettei kotiin ilman tilausta tullutta tavaraa tarvitse maksaa eikä palauttaa, saa heittää pois. Minusta tällä perusteella ei tarvitse mihinkään ryhtyä, roskiin vaan.
Hullua oli postin jakelun vapauttaminen, milloinhan saadaan järki tähän touhuun.
Mulle tuli tälläviikolla kirje jossa oli molemmat etunimet mainittu.
Oikein meni se että 5 vuotta sitten tein kuolleelle isälleni osoitteenmuutoksen ja tässä kirjeessä oikein oli toinen etunimi ja edunvalvonnan osoite. Tällä perusteella olivat edelleenlähettäneet minun osoitteeseen. Eikös se osoitteenmuutos ole voimassakin vain 3 kk?
Eikä ole ainoa Seppo jonka edunvalvonnalle osoitettua postia olen saanut, pari muutakin sukunimea muistan bonganneeni. 1 näistä kirjeistä tuli mulle kolmesti, ennenkuin nakkasin paperinkeräykseen.
Vierailija kirjoitti:
No jos menee kovin vaikeaksi niin palautan virheellisen postin roskalaatikkoon.
Tuo on tosi väärin. Jonkun lasku voi jäädä maksamatta ja sairaala-aika saamatta.
Vierailija kirjoitti:
Mistä vi tusta minä tiedän mikä on Postin jakamaa ja mikä ei? Joo, mainokset ja sanomalehdet ei ole, mutta niitä nyt ei kukaan laatikkoon takaisin viekään.
Eikö Posti jakele Postiset mainosnippua?
Tietääkö joku mitä kautta nämä postit sitten menevät näille muille jakelijoille? Eli jos saan kirjeen, jonka on jakanut joku muu kuin Posti, mihin se lähettäjä on sen kirjeen alun perin toimittanut? Käyttääkö esimerkiksi pankit tai kunnat jotain omaa jakelijaa ja Posti ei missään vaiheessa edes ole näiden kanssa tekemisissä vai kulkevatko kaikki joka tapauksessa Postin kautta?
Jos tällaisista asioista aletaan urputtamaan, asia pitää kertoa selkeästi. Mistä ihmeestä tavallinen kansalainen voi tietää, miten postin lajittelu ja jakelu tapahtuu?
Ei niin. Roskiin vain.