Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

3-vuotiaan päivunilta herättäminen, mielipiteitä?

07.08.2006 |

Mieltäni alkoi askarruttaa slleinen, että teenkö väärin kun herätän 3,5 ¿vuotiaan päiväuniltaan, yleensä n. 1 tunnin päästä, maksimi aika minkä annan nukkua on 1,5tuntia, sekin vain jos on jääneet yöunet vähiin. Juttelin erään perhepäivähoitajan kanssa ja hänen mielestään pitää antaa lapsen nukkua niin kauan itse nukkuu, eikä häiritä unirytmiä eikä vuorokausirytmiä. Hällä kokemusta lapsista, jotka saattoivat isompanakin nukkua jopa 3-4 tuntia ja silti he laittoivat ajoissa nukkumaan illalla.

Kun lapset aloittivat päivähoidossa, alkoi tulla nukkumaanmeno ongelmia iltaisin. Juteltuani hoitajan kanssa (pph) selvisi, että lapsi saattoi nukkua 2-3 tuntia eli niin kauan kuin itse heräsi. Illat meni sitten siihen, että sain tapella lapsen kanssa kun häntä ei väsyttänyt. Helposti pyöri sängyssään tunninkin ja joskus pitempään. Normaalisti meni nukkumaan hoitopäivinä n. 21 aikaan, mutta jos nukkui pitkät päikät niin helposti pyöri sängyssään vielä 22 jälkeenkin, jopa 23 asti. Tästä totta kai aiheutui se, että kun herätys on 6.45, niin oli väsynyt ja kiukkuinen, ja taas hoidossa väsytti ja nukkui pitkään. Välillä jaksoin rumbaa 2-3 vkoa ja sitten kun ei uni näyttänyt maistuvan niin juttelin hoitajan kanssa ja sovin että herättää viimeistään 1,5 tunnin päästä pojan. Vaikkakin sitten olisi kiukkuinen ja itkuinen.

Keskustelu toisen hoitajan ja hänen hoitolastensa äidin kanssa pisti kuitenkin miettimään. Teenkö väärin kun en anna pojan nukkua noin kauaa? Lomalla nukkui suunnilleen sen tunnin verran ja sitten herätin, useimmiten oli kuitenkin unenpöpperöstään selvittyään hyväntuulinen, kun keksi heti jotain kivaa touhuttavaa. Illalla sai sitten kuiteskin melko kivuttomasti nukkumaan, nyt kun osaavat vihdoin ja viimein nukahtaa ilman äitiäkin. Pienempi kyllä simahtaa aina aikasemmin vaikka nukkuisikin enemmän päiväunia, mutta hän onkin alle 2-vuotias.

Osaako joku kertoa paremmin noista unirytmeistä ja ¿sykleistä? Kokemuksia ja miten olet ratkaissut? Taustana sen verran, että pojat aloittivat hoidon alkuvuodesta, sitä ennen isomman kanssa sai tapella päiväunista, useimmiten alkoi jäädä pois, mutta ilta oli ihan kamala. Väsyneenä kävi ylikierroksilla eikä uskonut mitään. Päivähoidossa alkoi nukkua päikät uudelleen ja kotona jopa itse vaatia, vaikka joskus yritin, ettei tarvitsisi nukkua (aamu-unet venähtäneet jne) . Toki ilta klo 19 jälkeen on aika vauhdikas aina, mutta ei mitään siihen verrattuna, sai sisaruskin tuntea nahkoissan isomman wirtapiikit. Nykyäänkin helposti venähtää tuo nukkumaanmeno, kun itse pääsee myöhään töistä ja ollaan kotona viiden pintaan, siihen ruokajutut ja muut niin aika vain hurahtaa eikä tajua alkaa iltatouhuja tekeen ajoissa. Olisi varmaan hyvä saada unille ennen ysiä, mutta niin se vaan aika hurahtaa. Onko 21.30-6.45 liian vähän unta? Vai onkos nää taas niitä yksilöllisiä juttuja.

Kovasti kiitän ja kumarran, jos joku jaksaa jakaa neuvonsa tai kokemuksensa. Jänskättää mennä hakemaan lapset hoidosta kun ovat pitkästä aikaa sinne menneet. Pienoinen jäi itkeen nin kovin aamulla kengät käsissää, aikoi lähteä myös töihin :( Muutoin kyllä viihtyvät hienosti hoidossa ja tosi helposti sopeutuivat uuteenkin väliaikaiseen hoitoon päiväkodissa kesällä.

Kommentit (21)

Vierailija
21/21 |
07.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen samoilla linjoilla Hiiskun ja Aamuyön kanssa. En minä itseni takia herättänyt tyttöä päiväunilta/pyytänyt pph:ta herättämään, vaan sen vuoksi, että 2v tyttö ehtisi nukkua yöllä yli 7 tuntia. Meillä kun on lukemattomia kertoja käynyt niin, että olen ilokseni saanut tytön nukkumaan ajoissa, mutta sittenpä neiti onkin herännyt pirteänä leikkimään klo 3 yöllä ja nukahtanut uudelleen klo 5. Näin kävi taas reilu viikko sitten kun tyttö nukahti illalla autoon ja yllätyksekseni hän nukahti illalla jo klo 21.30. Meillä vuorokautinen unentarve on aika vakio:10t. Itse en ole keksinyt mitään keinoa pidentää vuorokautista unenmäärää. Se mihin olen vaikuttanut, on koska tyttö unensa nukkuu.

Pakko lisätä vielä, että koska olen joutunut vaikuttamaan tytön unirytmiin aika pienestä pitäen, olen antanut tytön nukkua vapaapäivinä niin paljon kuin haluaa. Harvoin hän on kuitenkaan yli 8 on nukkunut. Pidän kuitenkin tärkeänä, ettei lapselle kerry univelkaa.

Ja vielä...meillä pph:n kanssa läheiset ja luottamukselliset välit. Hän itse harmitteli, ettei pysty pitämään taukoa, jos kaikki lapset eivät nuku päikkäreitä.

Nää on vaikeita asioita ja vain seuraamalla lapsen jaksamista, pystyy päättelemään, mikä on paras juuri tälle lapselle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla