Olen helsinkiläinen, joka olisi valmis muuttamaan täältä pois vaikka heti, MUTTA
Kun en kestä sitä pikkupaikkakuntien masentavaa ilmapiiriä. Se on jämähtänyt kasarille. Samat ikiaikaiset klikit ja jutut kiertävät kehää, fiksumpi nuoriso muuttaa pois ja jäljelle jäävät ovat mitä ovat. Kaikkialle pitää olla auto, julkisia ei ole ollenkaan. Palvelut on perseestä. Kulttuuritarjontaa edustaa joku kasarille jämähtänyt rockabilly-bändi joka veivaa samoja biisejä entisellä kunnantalolla.
JOS siellä olisi edes vähän luovempaa menoa, halua muuttaa vanhoja tapoja, kehitysmyönteisyyttä ja tulevaisuuteen katsomista, voisin muuttaa vaikka heti. En minä näitä Helsingin hintoja rakasta, enkä erityisemmin välitä ruuhkistakaan. Mutta ei, maaseudun ja pienten paikkakuntien yllä roikkuu raskas keskustalais-persulainen ilmapiiri, joka näännyttää alleen ja ei salli mitään poikkeavaa. Miksi tämä ei muutu ikinä?
Kommentit (56)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Elämä on valintoja.
Näin on. Siksi pysynkin Helsingissä ja maksan tästä pienestä kopista saman millä maalla saisi omakotitalon. Mutta enpähän kuole henkisesti pystyyn.
Laskin juuri että saisin asuntoni hinnalla Porista 3 kaksiota. Nyt pitää vielä selvittää että mitkä lähiöt Porissa on parhaimmat.
Vierailija kirjoitti:
Mä mietin myös Helsingistä pois muuttoa mutta en kestä pikkukaupunki/kylä mentaliteettia että jatkuvasti kytätään ja juorutaan. Harkinnassa siis Kristiinankaupunki, Pori tai Ylöjärvi tai Tampere.
No ei niissä juoruta yhtään sen enempää kuin vaikka Töölössä.
Kaksi asiaa:
1) riippuu paikkakunnasta. Jotkut pikkupaikkakunnat ovat paljon avoimempia kuin toiset, riippuen varmaan aika paljon siitä missä päin Suomea sijaitsevat ja mitä paikkakuntia on lähistöllä.
2) oletko kuullut että Suomessa on muitakin kaupunkeja kuin Helsinki? Vaihtoehtoina ei ole vain se Helsinki TAI pikkupaikkakunnat, vaan on myös sellaisia kaupunkeja kuin esimerkiksi Tampere ja Turku.
Onko sitten pakko miettiä muuttoa pienelle paikkakunnalle? Löytyyhän niitä isompiakin kaupunkeja kuten Turku, Tampere, Jyväskylä, Kuopio, Oulu. Kahdessa ekassa ainakin on vilkas ja monipuolinen kulttuuritarjonta ja toimiva joukkoliikenne. Tampereella ainakin oli mukavampi harrastaa, kaikkialle oli kohtuullinen matka, kun pk-seudulla kaikkiin kiinnostaviin harrastuksiin saisi matkustaa tunnin suuntaansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Elämä on valintoja.
Näin on. Siksi pysynkin Helsingissä ja maksan tästä pienestä kopista saman millä maalla saisi omakotitalon. Mutta enpähän kuole henkisesti pystyyn.
Laskin juuri että saisin asuntoni hinnalla Porista 3 kaksiota. Nyt pitää vielä selvittää että mitkä lähiöt Porissa on parhaimmat.
Hinnat on todella kolme- tai neljäsosan Helsingin hinnoista, muissa kaupungeissa. Ei missään nimessä kannata jäädä Helsinkiin jos vain töitä löytyy muualta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska hallitus ei tee asialle mitään!
Miksi paikalliset ei tee asialle mitään? Jos he modernisoituisivat, houkuttelisivat luovaa ja maksukykyistä keskiluokkaa, lopettaisivat vanhoissa vellomisen ja katsoisivat eteenpäin, moni pieni paikkakunta alkaisi kukoistaa keski-eurooppalaisten pikkukylien tyyliin. Halvat hinnat ja luonto olisi mieletön valtti. Mutta ei, halutaan ABC ja ajetaan bemarilla siinä pihalla edestakaisin. Siinä se. Luuletteko että kukaan siihen todellisuuteen haluaa, kun on tottunut parempaan?
Miksi heidän pitäisi tehdä? Jos he kerran haluavat vain sen ABC:n ja ajaa bemarilla siinä pihalla edestakaisin, niin eikö se riitä jos heillä on ne? Miksi pitäisi haluta keskieurooppalaisen pikkukylän meininkiä mieluummin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Elämä on valintoja.
Kaikki tietävät että hki täynnä kusipäitä jotka muuttaneet sinne maalta. Juuri sellaisia landeja jotka luulleet että hkiläisen mielestä on joku cool juttu olla syntynyt hkissä. Eihän sillä ole syntyperäisille mitään merkitystä. Itse kun kävi lapsena maalla kesällä ja ne nuoret hokivatbettä lähtevät heti hkiin kun ikä sallii. En pystynyt ymmärtämään. Kauniit maisemat, kotieläimiä, tilaa, ihania koteja. Eikä siellä hkissä nuorella ole enempää kuin se bestis ja pikkuporukka eli ei eroa. Ainoa ongelma voi olla työpaikan löytäminen
Sun ajatus-ja asennemaailma on väärä ja jämähtänyt.
Sen seurauksena et pysty muuttamaan ja menetät kivan okt:n.
Syy on sinussa.
Suomi on täynnä kivoja paikkoja, kivoja ihmisiä.
Nyt istut norsunluutornissa.
En kyllä tunnista omia asuinseutujani ap:n ankeasta kuvauksesta. Sitä paitsi oman kylän rockabillybändi olisi ihana. :)
Itse olen taiteilija ja ehkä omalla tavallani jonkun mielestä hörhö, mutta en ole ikinä ollut niin omahyväinen, että olisin ajatellut koskaan kenenkään tuntemattoman tai puolitutun uhraavan aikaansa ajattelemalla juuri minun spekulatiivista hörhöyttäni. Jotenkin huvittava, lapsenomainen ajatus.
Pk:sta pikkukylään muuttaneena pidän eniten juuri siitä, että jutut ja puitteet on ihmisen kokoisia, ehkä kotikutoisia, sympaattisia. On hyvä, ettei kehitys kehity turhanpäiten. Maailma muuttuu ihan liian nopeasti muutenkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Elämä on valintoja.
Hinnat on todella kolme- tai neljäsosan Helsingin hinnoista, muissa kaupungeissa. Ei missään nimessä kannata jäädä Helsinkiin jos vain töitä löytyy muualta.
Mulla on ainakin sellainen työ etten löydä sitä muualta kuin Helsingistä ja se rajoittaa muuttamista.
Vierailija kirjoitti:
Helsinki on inhottava nykyään. Helsinki ei ole ollut kiva vuoden 2003 jälkeen.
Tämä alkoi kiinnostamaan, mikä Helsingin muutti vuonna 2003? Itse muutin sinne 2005 ja pois 2008. Pikkukaupungissa asun tällä hetkellä ja aloittajan ajatukset ovat minusta arkipäivää. Kaipaan sitä Helsingin reipasta asenneilmapiiriä, sitä että saa olla oikeasti mitä on ja lennättää luovuuttaan. Se on just niin, että jos joku pienempi paikkakunta saisi monistettua sen ilmapiirin itselleen, monipuolisuuden, suvaitsevaisuuden, puheliaisuuden ja titynlaisen luovan avarakatseisuuden se paikakkunta toden teolla alkaisi kukoistaa.
Kyllä tämä pikkukaupungin ilmapiiri on jotenkin jämähtänyt, vaikka kaupunkia suurella rahalla uusitaan. Ihmiset on niin jäyhiä, puhumattomia kivikasvoja, että minä iloinen ja energinen ihminenkin alan taantua samaan hissutteluun ja hyssyttelyyn, jota jo tänne muuttaessa inhosin.
Kotka on muuten ihana! Menkää Helsinkiläiset sinne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Elämä on valintoja.
Meillä mökki Valkealassa, kaunista aluetta ja tosi halpoja kauniita kämppiä. Eli itä aina halvempi.
Ja mä haluan takaisin!!! Harmi vaan että mukava työ on täällä hevon helvetissä eikä etätyö mahdollisuutta alallani ole.
Vierailija kirjoitti:
Helsinki on inhottava nykyään. Helsinki ei ole ollut kiva vuoden 2003 jälkeen.
Olen asunut Helsingissä vuodesta 1997. Ainoa mikä täällä on merkittävästi muuttunut, on törkeästi nousseet asuntojen hinnat. Silti mieluummin täällä kuin maaseudulla.
Tuo kuuolostaa jo skitsofreniseltä.
Kuka teitä jaksaisi kyylätä pienillä paikkakunnilla?
Mitä te sitten kaipaisitte jos asuisitte esim. Orivedellä jossa itse asun?
Kuinka tällaisesta pienestä kylästä olisi mahdollista saada urbaani, eteenpäin katsova, moderni asuinpaikka?
Suurimmalle osalle riittää se arkipäiväiseen elämiseen tarvittavat 3-5 elintarvikeliikettä, juopoille muutama räkälä janoa sammuttamaan ja pizzeriait, kahviloita ja ne pakolliset muutamat huoltikset paikan laitamilla.
Täältä löytyy muutama sälää myyvä liike, autokorjaamoa ym. infraa.
Mutta mitä te oikein täältä haluaisitte, sitä en ymmärrä?
Suurempaan kaupunkiin Treelle on 40 minsan ajomatka ja sieltä löytyy teatteria, siistimpää juottolaa ym. viihdykettä.
Metroa tänne ai kannata rakentaa, eikä ostoskeskusta nuorisolle notkumispaikaksi.
Asemalla pysähtyy juna, mutta asemalla ei myöskään päivystä etnisten jengit älämölöään pitämässä.
Ei tarvitse ajaa 30 kilometriä päästäkseen luontoon, muuta kilsa riittää.
Muutama juoppo päivystää kesäisi puistossa, mutta ei täällä tarvitse pelätä nistien vievän fillareita pihoista tai sahailevan katalysaattoreita autoista.
Ei tänne oikein saa kaupunkien pakokaasunhajua, eikä autoruuhkia, ei jonotusta, eikä metrossa mölyävää mielenterveysongelmaista.
Mikä teitä tyydyttäisi?
Mitä te tänne kaipaisitte?
Ja vastauksena ei mielestäni riitä, muutoksia ja pois ummehtunut peruskokoomusaate.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Elämä on valintoja.
Kaikki tietävät että hki täynnä kusipäitä jotka muuttaneet sinne maalta. Juuri sellaisia landeja jotka luulleet että hkiläisen mielestä on joku cool juttu olla syntynyt hkissä. Eihän sillä ole syntyperäisille mitään merkitystä. Itse kun kävi lapsena maalla kesällä ja ne nuoret hokivatbettä lähtevät heti hkiin kun ikä sallii. En pystynyt ymmärtämään. Kauniit maisemat, kotieläimiä, tilaa, ihania koteja. Eikä siellä hkissä nuorella ole enempää kuin se bestis ja pikkuporukka eli ei eroa. Ainoa ongelma voi olla työpaikan löytäminen
Juuri tällaiset käsittämättömät ennakkoluulot odottava teitä siellä maalla, helsinkiläiset. Älkää muuttako.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Elämä on valintoja.
Mulla on ainakin sellainen työ etten löydä sitä muualta kuin Helsingistä ja se rajoittaa muuttamista.
No niin, kiitos tiedosta, ei me pakoteta sua.
Kato citymaalaiset ryhmä Instassa, sieltä löytyy vastaus.
Ehkä se menee niin että se mistä kotoisin, sitä ei osaa arvostaa. Olen se joka kirjoittelee rupukylästä. Koko ikä hkissä enkä käynyt siellä NS.missään. Aivan yhtä pienet porukat mahtuu tuttabapiiriin omalla alalla. On tullut asuttua ulkomailla ja matkustelua paljon. Sitä vaan arvostaa niin paljon luontoa ettei mitään rajaa. Tajuan että jos koko iän asunut vaikka täällä niiin kaikki tuntevat kaikki ja ehtinyt ehkä syntyä vuosikymmenten aikana juoruja. Tämänkin talon haluaisi nyt keski-ikäisenå ostaa joku tässä vauvana asunut.
Kyllä pienemmilläkin paikkakunnilla ihan riittävät peruspalvelut löytyy. Ja se tietynlainen uneliaisuus ja menneiden vuosikymmenien henki on juuri iso osa niiden viehästystä. Jos ei siitä pidä, ei varmaan kannata edes harkita muuttoa pois Helsingistä, tai muusta suuremmasta kaupungista.