Poika tuli verta valuvana koulusta. Ope kiisti tietävänsä mitään
Seiskaluokkalaisella valu veri nenästä ja poski helotti punaisena. Näytti myös silmät itkuisilta. Tietysti pelästyin mutta poika sanoi vaan ettei tarvi tehdä mitään juttua eikä muutenkaan halua että udellaan. Soitin tietysti opelle mutta ei se oikein mitään tiennyt kun ei kuulema oo mitään erikoista edes huomannut. No jo on kumma kun lapsi tulee veri valuen koulusta ja kukaan ei mitään tiedä
Kommentit (54)
Toivottavasti oot käynyt jo juttelemassa
Vierailija kirjoitti:
Jos poika on hákattu niin vie nyrkkeily tunnille. Minä otin ala ja ylä asteella itsepuolustunteja. En koskaan ollut luokan pisimpiä poikia vaan hyvin pieni, mutta silti mulla oli luontaista lyöntivoimaa ja nopeutta jonka valmentajani pisti merkille ja sanoikin siitä mulle. Ei niitä tunteja turhaan ole tullut otettua kun pienempänä ihmisenä niin kyllä ne isommat miehet tulee päälle katsos kun luulevat että lyhyys tarkoittaa helppoa kohdetta. Mikään ei ole niin tyydyttävää kuin tyrmätä sellainen honkkeli tai jockey ekalla niin että tippuu maahan nykien. Se rushi ja oikeudenmukaisuuden tunne mikä siitä tulee... huhhuh.
Kostaa voi monella tavalla...
Ja kannattaa muistaa että kosto on ruokalaji joka nautitaan kylmänä.
Nämä on kimurantteja juttuja. Vanhemman sydän sanoo, että lasta on puolustettava kaikin keinon ja
olemalla yhteydessä vastapuoleen ja hänen vanhempiinsa.
Karu totuus on, että väliintulo pahentaa lähes aina tilannetta.
On aika lailla tapauskohtaista ja minkälainen lapsesi on luonteeltaan, pystyykö hän käsittelemään itsekseen tämmöiset asiat.
Joku unohtaa hetken päästä ja jatkaa eloaan, toinen murehtii ja vatuloi asiaa ties kuinka pitkään ja oirehtii, kolmas unohtaa näennäisesti, mutta kostaa sopivassa saumassa.
Raamatullinen ohje kääntää toinenkin poski hakattavaksi kannattaa unohtaa.
Jos opettaja sanoi ettei tiedä niin sitten ei tiedä. Asutteko samassa rakennuksessa koulun kanssa kun et ymmärrä että koulumatkalla voi tapahtua jotain ja mielummin kiusaaja sen kiusaamisen sinne koulumatkalle jättääkin kun ei ole opettajaa näkemässä ja voi kieltäytyä koululla selvittämästä asiaa koska ei tapahtunut koulussa vaan vapaa-ajalla.
Okei, siis poika tulee verta valuvana koulusta. Luuletko, että hänet ollaan viimeisellä tunnilla hakattu siihen kuntoon ja poika on notkunut koko koulumatkan verisenä eikä pyyhkinyt ittseään mihinkään? Häh?
Taasko poikas meni kiusaan ? ja nyt tuliki takas eikä pärjännytkään.
noh,oppii nyt sitte.
Kyllä nyt taidettiin tintata oikeaa kaveria jos ei äidille kehdannut asiaa selvittää..
Poliisille rikosilmoitus, jos tuollainen jatkuu. Niin tein minäkin kun poika lyötiin tajuttomaksi koulun jälkeen. Kiusaaminen loppui poliisin väliintuloon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos poika on hákattu niin vie nyrkkeily tunnille. Minä otin ala ja ylä asteella itsepuolustunteja. En koskaan ollut luokan pisimpiä poikia vaan hyvin pieni, mutta silti mulla oli luontaista lyöntivoimaa ja nopeutta jonka valmentajani pisti merkille ja sanoikin siitä mulle. Ei niitä tunteja turhaan ole tullut otettua kun pienempänä ihmisenä niin kyllä ne isommat miehet tulee päälle katsos kun luulevat että lyhyys tarkoittaa helppoa kohdetta. Mikään ei ole niin tyydyttävää kuin tyrmätä sellainen honkkeli tai jockey ekalla niin että tippuu maahan nykien. Se rushi ja oikeudenmukaisuuden tunne mikä siitä tulee... huhhuh.
No no, elähän liikas uhoile. Voi tulla sinulle kalliiksi kun honkkeli kaatuu nykien takaraivolleen rotwallin reunaan. Saattaa olla, että oikeudenmukaisuuden tunne vaihtuu lusiessa katkeruuteen, kun tajuat minkä verran on korvauksia makseltavana vapauden koitettua.
Ja mitäs siinä sitten pitäisi mielestäsi tehdä, jos joku käy päälle? Ottaa turpaansa ja riskeerata se oma pää rotvallin laidassa, ettei vaan rikolliselle päällekävijälle kävisi huonosti?
Jos puolustautumaan joutuu, ei niitä tilanteita kannata jäädä siihen selvittelemään sen jälkeen vaan häipyä paikalta mahdollisimman nopeasti ennen virkavallan tuloa. Suomessahan tunnetusti jos rikolliselle tulee paha ja pipi, tälle joutuu maksamaan korvauksia vaikka olisi puolustautunut hyökkäystä vastaan. Siksi ei kannata ottaa sitä riskiä, että jäisi puolustautumisen jälkeen paikalle selvittelemään yhtään mitään. Vaikka sitten se honkkeli kaatuisi takaraivolleen siihen rotvallin reunaan. Itsepähän silloin on tullut päälle, kohtalonsa tilannut ja ansainnut. Voi voi ja uli uli. Minulla ei ole vähäisintäkään sääliä jotain väkivaltaista päällekävijää kohtaan, täysin riippumatta siitä, mitä sille tapahtuu.
Mikä ihmeen ope? Mun lapsi on seiskalla ja hällä on 15 opea. Luokanvslvojaa näkee tunnin viikossa. Välitunteja valvoo moni sellainen, joka ei lastani edes opeta, mutta puuttuu toki tappeluihin, jos sellaisia välkällä. Kenen tässä nyt olisi pitänyt asia nähdä? Enkelin koulumatkalla vai?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No no, elähän liikas uhoile. Voi tulla sinulle kalliiksi kun honkkeli kaatuu nykien takaraivolleen rotwallin reunaan. Saattaa olla, että oikeudenmukaisuuden tunne vaihtuu lusiessa katkeruuteen, kun tajuat minkä verran on korvauksia makseltavana vapauden koitettua.
Ja mitäs siinä sitten pitäisi mielestäsi tehdä, jos joku käy päälle? Ottaa turpaansa ja riskeerata se oma pää rotvallin laidassa, ettei vaan rikolliselle päällekävijälle kävisi huonosti?
Jos puolustautumaan joutuu, ei niitä tilanteita kannata jäädä siihen selvittelemään sen jälkeen vaan häipyä paikalta mahdollisimman nopeasti ennen virkavallan tuloa. Suomessahan tunnetusti jos rikolliselle tulee paha ja pipi, tälle joutuu maksamaan korvauksia vaikka olisi puolustautunut hyökkäystä vastaan. Siksi ei kannata ottaa sitä riskiä, että jäisi puolustautumisen jälkeen paikalle selvittelemään yhtään mitään. Vaikka sitten se honkkeli kaatuisi takaraivolleen siihen rotvallin reunaan. Itsepähän silloin on tullut päälle, kohtalonsa tilannut ja ansainnut. Voi voi ja uli uli. Minulla ei ole vähäisintäkään sääliä jotain väkivaltaista päällekävijää kohtaan, täysin riippumatta siitä, mitä sille tapahtuu.
Minulla oli joskus metsästysveitsi repussa, kun olin vapaa-ajalla joutunut eräiden rupuperheiden lasten silmätikuksi tuon ikäisenä ja jouduin kulkemaan sellaisen koulun ohi, missä nämä rupunuoret olivat. Ei koskaan tarvinnut sitä veistä käyttää, mutta sellaisen jos esiin kiskaisee, ei siinä moni lähde onneaan yrittämään eikä näin ollen kukaan myöskään vahingoitu. Tässä on tietysti ongelmana se, että tuollaisen välineen kantaminen on laitonta, mutta en pitäisi sitä itse moraalisesti vääränä, jos sillä välineen vilauttamisella vältetään muuten varma pahoinpitely.
Kamppailulajijutut ovat ongelmallinen ratkaisu siinä mielessä, että kaikki eivät voi olla liikunnallisesti lahjakkaita ja monesti luonnostaan väkivaltaiset öykkärit nousevat myös Suomen mestariksi tai ammattilaiseksi, kun taas kiusatulla voi olla vaikka liikuntarajoitteita.
Kolmas vaihtoehto kiusaamiseen lopettamiseen ja paras vaihtoehto on asian ulkoistaminen kolmannelle osapuolelle. Oman lähipiirin lähipiirissä oli tapaus, missä oli moottoripyöräkerhon porukka käynyt koulun vieressä näyttäytymässä ja kiusaus oli loppunut siihen. Kyse oli siis lainkuuliaisista pyöräharrastajista eikä hämärähemmoista, mutta sekin riitti. Tämä on hyvä ratkaisu, koska tällöin kiusaaja voi säilyttää kasvonsa eikä mahdollista kostoa tarvitse kohdistaa itseään puolustaneeseen kiusattuun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tottakai nyt itseään saa puolustaa.
Toki saa. Mutta kun vastapuoli halvaantuu tai kuolee, sinä istut käräjillä ja usein myös linnassa. Nuo nykien kaatumiset ja kiksejä antavat rushit antavat ymmärtää, että et ole tiedostanut tätä puolta nyrkkiä heiluttaessa.
Hätävarjelun liioittelu on termi. Se tekee hetkessä uhrista syytetyn.
Niin, siksi jos joudut puolustautumaan Suomessa ei missään tapauksessa tule jäädä paikalle selvittelemään asioita päällekäyneen rikollisen tipahtaessa kenttään vaan häivyttävä paikalta niin nopeasti kuin mahdollista ennen virkavallan tuloa. Täällä kun juuri tuolla tavalla suojellaan rikollisia, että jos näitä vastaan puolustautuessa rikolliselle tulee paha mieli ja pipi, joutuu uhri oikeuteen tuomituksi.
Kyllä minäkin tuon ikäisenä kloppina tulin joskus kotiin "tirsa" verissä. Ei siinä mitään kiusaamista ollut takana, minä vaan en tullut toimeen kaikkien kanssa ja ihan rehellisesti tapeltiin jostain tietystä syystä, joskus röökiveloista ja joskus tytöistä.