Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko ujon ja aran ihmisen mahdollista päästä ammattikorkeasta läpi?

Vierailija
14.02.2021 |

Eli onko ujon ja aran ihmisen mahdollista päästä ammattikorkeasta läpi? Onko sielä paljon ryhmätöitä tai esitelmien pitoa?

Kommentit (93)

Vierailija
1/93 |
14.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

.

Vierailija
2/93 |
14.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä pääsin, huh.

Enimmäkseen oli ryhmäesityksiä ja jotenkin luovin, että suulaimmat puhuivat.

Yhden kerran muistan, että olisi ollut oma esitelmä, kävin puhumassa sen open kanssa ja sanoin etten pysty. Ei tarvinnut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/93 |
14.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

On esitelmiä ja ryhmätöitäkin (niitä on myös työelämässä), mutta eikö sinun kannattaisi varovaisesti opetella ujoudesta ja arkuudesta rohkeammaksi ihmiseksi? Joku ilmaisutaidon kurssi, teatteripedagogiikka tai -harrastus voisi ihan oikeasti auttaa. Esiintymään oppii vain esiintymällä. Kaikkia jännittää ja se on OK.

Vierailija
4/93 |
14.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

On mahdollista. Ryhmätoiden jako niin että ujo tekee paljon kirjallista ja rohkeammat esittävät lopputuloksen.

Vierailija
5/93 |
14.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

On mahdollista päästä läpi. Olisi kyllä erittäin tärkeää verkostoitua!

Vierailija
6/93 |
14.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksista :) Olen niin arka, että jään taka-alalle vaikka olisi ryhmä kavereitani. Minulla jäi ammattikoulukin kesken, koska en pystynyt pitämään esitelmää pelkälle opettajalle. Tuo oli kyllä hyvä idea. En tiedä mistä kannattaisi aloittaa, ilmaisutaidon kurssi olisi vähän liikaa tälle hetkelle. Olisikohan ujoille joku oma ryhmä.

-ap

Vierailija
7/93 |
14.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä onnistuu, vaatii hieman omalta mukavuusalueelta poistumista. Eli motivaatio tulee olla kohdallaan. Nyt etäaikana suurin osa ryhmätöistäkin tehdään etänä, joko yhteiseen dokumenttiin kirjoittaen tai jollain teamsillä tmv. Millä tasolla ujoutesi on? Pystytkö esim. äänittämään esitelmäsi ja näyttämään videon? Keskustelemaan ryhmätyötä tehdessä?

Vierailija
8/93 |
14.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei taida olla sitten minun juttu tuo ammattikorkea, olen myös huono kirjallisissa tehtävissä, joten siitäkän ei olisi apua että tekisin enemmän kirjallista. Täytyy yrittää keksiä jotain muuta.

Vierailija
9/93 |
14.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En varmasti pystyisi keskustelemaankaan ryhmätyötä tehdessä

-ap

Vierailija
10/93 |
14.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esitelmien ja ryhmätöiden määrä vaihtelee varmasti aloittain. Omissa opinnoissa ryhmätöitä ja esiintymistä oli jonkin verran mutta ei sentään joka kurssilla. Kyllä niistä selviää vaikka olisikin arempi luonteeltaan.

Vierailija
11/93 |
14.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika harvalla alalla kuitenkaan on esitelmiä ja ryhmätöitä.

Vierailija
12/93 |
14.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikäli siis koulusta läpi pääsee, niin sen jälkeen helpottaa

Vierailija
13/93 |
14.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mee yliopistoon, siellä riittää, että osaa asian. Ei tarvi esitelmöidä ja sosialisoida jos ei halua.

Vierailija
14/93 |
14.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Köö kirjoitti:

Mee yliopistoon, siellä riittää, että osaa asian. Ei tarvi esitelmöidä ja sosialisoida jos ei halua.

Onko näin tosissaan? Pitääkö yliopistoon olla käyty lukio tai ammattikoulu?

Vierailija
15/93 |
14.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei, miksi opiskellaan? No siksi, että päästään työelämään ja töihin ihan oikeaan työpaikkaan.

Miten sinä uskallat hakea töitä, mennä työhaastattelun, pitää PowerPoint-showta työkavereille, esittää asioita tiimille, puhua kokouksissa, olla mukana työpaikan tapahtumissa, olla yhteydessa asiakkaisiin tms.?

Ainoa keino on rohkaistua tai opiskella jotakin sellaista, missä ei tarvitse olla missään tekemisissä kenenkään kanssa. Tosin sellaista työtä ei taida olla olemassakaan. Siispä psykologille ja johonkin toimintaterapiaan oppimaan keinoja hallita äärimmäistä ihmis- ja esiintymispelkoa. Hypnoosiin?

Tuo ei taida olla ihan tavallista ujoutta, sillä kyllä ns. Normaali ujo uskaltaa, kun on hetken tilannetta tutkaillut ja pääsee tilanteen herraksi. Ujous ei ole mikään lamauttava sairaus kuitenkaan. Olen itsekin ujo ja silti toimin esimiesasemassa, missä tapaan ihmisiä ja päädyn uusiin tilanteisiin. Ujouttakin oppii hallitsemaan.

Tsemppiä!

Vierailija
16/93 |
14.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hei, miksi opiskellaan? No siksi, että päästään työelämään ja töihin ihan oikeaan työpaikkaan.

Miten sinä uskallat hakea töitä, mennä työhaastattelun, pitää PowerPoint-showta työkavereille, esittää asioita tiimille, puhua kokouksissa, olla mukana työpaikan tapahtumissa, olla yhteydessa asiakkaisiin tms.?

Ainoa keino on rohkaistua tai opiskella jotakin sellaista, missä ei tarvitse olla missään tekemisissä kenenkään kanssa. Tosin sellaista työtä ei taida olla olemassakaan. Siispä psykologille ja johonkin toimintaterapiaan oppimaan keinoja hallita äärimmäistä ihmis- ja esiintymispelkoa. Hypnoosiin?

Tuo ei taida olla ihan tavallista ujoutta, sillä kyllä ns. Normaali ujo uskaltaa, kun on hetken tilannetta tutkaillut ja pääsee tilanteen herraksi. Ujous ei ole mikään lamauttava sairaus kuitenkaan. Olen itsekin ujo ja silti toimin esimiesasemassa, missä tapaan ihmisiä ja päädyn uusiin tilanteisiin. Ujouttakin oppii hallitsemaan.

Tsemppiä!

Heipä hei! Taisin tuossa aikaisemmin arvailla että aika harvassa työssä kuitenkaan tarvitsee esitelmiä pitää työkavereille, olla kokouksien päätähtenä tai leikkiä pikkupomoa :) Työhaastatteluissa olen ollut tokikin ja eri töissäkin 10-vuotta, hyvin olen pärjännyt. Ajattelin vain etsiä vaihtoehtoja ja jotain uutta elämälleni.

Vierailija
17/93 |
14.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

:D "äärimmäistä ihmispelkoa" johan myrkyn lykkäsi. Tuommoiset ihmiset jotka larppaavat ujoa, mutta ovat esimies asemassa niin eivät tiedä ujoudesta mitään :D

Vierailija
18/93 |
14.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On esitelmiä ja ryhmätöitäkin (niitä on myös työelämässä), mutta eikö sinun kannattaisi varovaisesti opetella ujoudesta ja arkuudesta rohkeammaksi ihmiseksi? Joku ilmaisutaidon kurssi, teatteripedagogiikka tai -harrastus voisi ihan oikeasti auttaa. Esiintymään oppii vain esiintymällä. Kaikkia jännittää ja se on OK.

Jos on järkyttävä esiintymispelko, kuten minulla, ei nuo keinot auta. Pahentaa vain.

Mutta vastaus ap:n kysymykseen. Kyllä on mahdollista päästä läpi. Esitelmiä kyllä on ja ne on pidettävä. Pyydä lääkäriltä esim. beetasalpaajaa. Niitä otetaan vain tarvittaessa eikä niihin jää koukkuun.

Vierailija
19/93 |
14.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos on järkyttävä esiintymispelko, kuten minulla, ei nuo keinot auta. Pahentaa vain.

Mutta vastaus ap:n kysymykseen. Kyllä on mahdollista päästä läpi. Esitelmiä kyllä on ja ne on pidettävä. Pyydä lääkäriltä esim. beetasalpaajaa. Niitä otetaan vain tarvittaessa eikä niihin jää koukkuun.

Kiitos ymmärryksestä

-ap

Vierailija
20/93 |
14.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos vastauksista :) Olen niin arka, että jään taka-alalle vaikka olisi ryhmä kavereitani. Minulla jäi ammattikoulukin kesken, koska en pystynyt pitämään esitelmää pelkälle opettajalle. Tuo oli kyllä hyvä idea. En tiedä mistä kannattaisi aloittaa, ilmaisutaidon kurssi olisi vähän liikaa tälle hetkelle. Olisikohan ujoille joku oma ryhmä.

-ap

Kannattaa rohkeasti kävellä myös lääkärin puheille. On olemassa lääkkeitä, jotka lievittävät tehokkaasti fyysisiä jännityksen oireita. Ne rauhoittaa sydämen sykettä ja sitä myöten esim. käsien tärinää, punastumisoireita yms. Ne eivät vaikuta keskushermostoon millään tavalla eli pääkoppaan, ei ole myöskään mitään mielialalääkkeitä tms., vaan hyvinkin harmittomia lääkkeitä, joita ihan ehdottomasti suosittelen!

Itse jouduin elämään ujona ihmisenä jännittämiseen kanssa yli 30-v. asti, ennen kuin kuulin näistä lääkkeistä. Nyt käytän aina, kun arvelen, että tulossa saattaa olla tilanne, joka saa minut jännittämään. Kun fyysisesti on rauhallisempi, pääkoppakin rauhoittuu huomattavasti.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän yhdeksän