Jättääkö teinit kouluhommat viimetippaan?
Tekeekö muiden teinit näin? Kouluhommat jätetään viimetippaan ja sitten kauhealla kiireellä ja stressillä tehdään loppuun?
Ei varsinaisesti ole minun asiani, mutta minua stressaa kun tiedän, että johonkin hommaan menee tunteja ja siihen olisi hyvää aikaa aiemmin, mutta ei vaan ryhdy tekemään. Nytkin on yksi esitelmä, joka piti alunperin jättää pe. Kinusi lisäaikaa (ihan hyvällä syyllä) ja nyt palautus on su (=tänään). Arvatkaa vaan missä vaiheessa homma nyt on ja siirtääkö sen tekoa iltaan kun päivällä todennäköisesti on liian kiire pelata.
Kommentit (13)
Ei jätä. Ollaan opetettu ekasta luokasta asti, että koulu ja läksyt aina ensin. Sitten kaikki muu (pelaaminen, kaverit...). Asiasta tullut niin rutiini, että näin toimivat edelleen teininäkin.
Kyllä. Patistelu ei auta.
Hoitaa itse hommansa, mutta tehtävien aikataulutus ei toimi ja seurauksena "kaaos". Numerot todella hyviä, etenkin tuohon lukutyyliin nähden.
Sama meno täällä ja vielä pahempaa. Jättää tekemätä ja sit Wilmassa viestejä et mitä kaikkee tekemättä. Sit onkin suo ja kauhee homma tehdä.
Onneks loppui tää kurssi ja alkaa työharjoittelu.
Ei jätä. Aikatauluttaa itse viikon menojen mukaan, niin että ehtii lukea/tehdä oikea-aikaisesti. Ne muutamat tehtävät, missä kaipaa perheessä muiden apua voivat tosin jäädä suht myöhäiseksi. Yleensä mainitsee niistä kyllä ajoissa ja on yrittänyt itse ensin.
Kyseessä 15v tyttö, jolla harrastukset vievät paljon aikaa. On oppinut hyvin hyödyntämään vapaahetket opiskeluun ja katsomaan milloin tekee ja sopii mitäkin, mutta myös varaamaan lepoaikaa.
Opettajana sanoisin mutuna (en ole tilastoja tehnyt), että valtaosa jättää viime tinkaan. Osa tekee heti ja tehtävät palautuu paljon ennen deadlinea. Mutta suurin osa palautuksista on ihan viime tingassa ja osalta tulee aina niitä (koottuja) selityksiä. Jotkut jättää kokonaan palauttamatta ja varmaan toivoo, että en huomaa. En tiedä, auttaisiko se, että annan tehtäviin vähemmän aikaa, niin että ne täytyy tosiaan tehdä HETI.
Muistan itse teininä tehneeni juuri noin. Palautin tehtävät ja luin kokeisiin aina viime tingassa. Vanhemmat ei mitenkään valvoneet tekemisiäni, vaan itse täytyi huolehtia että tuli tehtyä, vaikka sitten vasta viimeisenä iltana.
Pärjäsin ihan hyvin koulussa, en ollut paras mutta en myöskään huonoimpien joukossa.
Vierailija kirjoitti:
Opettajana sanoisin mutuna (en ole tilastoja tehnyt), että valtaosa jättää viime tinkaan. Osa tekee heti ja tehtävät palautuu paljon ennen deadlinea. Mutta suurin osa palautuksista on ihan viime tingassa ja osalta tulee aina niitä (koottuja) selityksiä. Jotkut jättää kokonaan palauttamatta ja varmaan toivoo, että en huomaa. En tiedä, auttaisiko se, että annan tehtäviin vähemmän aikaa, niin että ne täytyy tosiaan tehdä HETI.
Tuo oma lapsi ainakin ihan tietoisesti tekee kaiken viimetipassa. Eli pitkästä palautusajasta ei ole mitään hyötyä, kun asia tehdään joka tapauksessa vikana iltana. Hieman on hyvä olla tekemisaikaa, kun ainakin meidän pojalla on niitä päiviä, jolloin harrastuksiin menee koko ilta.
Oppimispäiväkirjoissa on hyvä, jos päiväkirja on jaettu edes pariin osaan, eli on kaksi dedlinea. Tekee kyllä noita viikottain, mutta silti sinne loppuun jää useamman tunnin hommat viimeistelyyn.
Ap
En ole edes teini, mutta tuolla ne kouluhommat makaa, kun ei vaan saa konetta auki 😅
Vierailija kirjoitti:
Ei jätä. Ollaan opetettu ekasta luokasta asti, että koulu ja läksyt aina ensin. Sitten kaikki muu (pelaaminen, kaverit...). Asiasta tullut niin rutiini, että näin toimivat edelleen teininäkin.
Meillä myös näin. Molemmat lapset (17, 15) ovat varsin taitavia oman opiskelunsa aikatauluttamisessä eikä viimeisen illan ihmeitä koiteta tehdä. Ala-asteella opeteltiin opiskelemaan.
Huvipuistohullu kirjoitti:
En ole edes teini, mutta tuolla ne kouluhommat makaa, kun ei vaan saa konetta auki 😅
Mitä pitäisi tapahtua, että ottaisit sen koneen auki? Vai oletko ihan tyytyväinen rytmiisi?
Meillä poika siis itse pitää tuota viimetippaa hyvänä vaihtoehtona. Minä stressaan enemmän kuin hän. Tulokset ovat aina hyviä, se ei ole ongelmana.
Ap
Minä jätin. Usein kaverit ja harrastukset vain kiinnosti enemmän kuin läksyt, mikä sitten tietysti kostautui viimeisenä iltana ennen palautusta. Sama meno jatkui vielä myöhemmin korkeakouluissa. Tehtävät tuli siitäkin huolimatta aina palautettua määräaikaan mennessä, ja arvosanat oli lähes poikkeuksetta kiitettäviä.
Argh... Tuossa edelleen vetkuttelee.
Ap
Kyllä jättää. Ja siksi vanhemman tehtävä on valvoa ja patistaa. Vanhempi teini osaa jo aika hyvin ennakoida, eikä tarvitse niin paljoa katsoa perään. Nuorempi teini kiukuttelee, kun asiasta kysyy. Mutta isänä minun tehtävänä ei ole olla kiva, vaan vastuullinen. Joskus takavarikoin kännykän siksi aikaa, että kouluasiat on tehty. Lopuksi ne tehtävät tarkistetaan yhdessä ja sen jälkeen teini saa taas huumeensa takaisin. Toimii.
2xisä