Joku "koulutuksen asiantuntija" sanoo HS mielipiteessä, että pienluokat ovat rangaistus. Naurettavaa
Lukekaa itse.
Kommentit (14)
Pikainen googletus ja Akava, yhteiskuntatieteiden kandidaatti, kuntavaaliehdokkaana kokoomuksen riveissä. Eipä muuta.
"Tarkkailuluokat eivät ole tätä päivää. Emme saa lakaista oppimisvaikeuksia maton alle."
Koulutspolitiikan asiantuntijan soisi mielestäni käsittävän, että käytöshäiriöt eivät ole oppimisvaikeuksia.
Ei tarvitse perustella, naurettavaa.
No eihän tarkkailuluokkia enää olekaan. Miksi hän ylipäätään käyttää tuota termiä?? Ja onko hän mahtanut ollenkaan konsultoida yhtään ainoaa opettajaa, erityisluokanopettajaa, kuraattoria ja psykologia? Onko hän ollut yhdessäkään pienluokassa tutustumassa? Vastaus on :Ei.
Vierailija kirjoitti:
Pikainen googletus ja Akava, yhteiskuntatieteiden kandidaatti, kuntavaaliehdokkaana kokoomuksen riveissä. Eipä muuta.
"Tarkkailuluokat eivät ole tätä päivää. Emme saa lakaista oppimisvaikeuksia maton alle."
Koulutspolitiikan asiantuntijan soisi mielestäni käsittävän, että käytöshäiriöt eivät ole oppimisvaikeuksia.
Kaikkien, ihan kaikkien, soisi ymmärtävän, että pienluokkia tarvitaan muillekin kuin käytösongelmaisille tai oppimisvaikeuksia omaaville. Esim. lievästi autistille, jolla voi olla kognitiivinen oppimiskyky normaali, mutta ei kestä suuren luokan hälyä ja oman toiminnan ohjauksessa voi olla vaikeuksia, tai dysfaatikolle, joka oppii normaalisti, mutta puhetta ja ohjeita on vaikea ymmärtää. Autististia on toki kehitysvammaisiakin, mutta heille sitten tarvitaan kokonaan omat luokat, koska avustajia tarvitaan jo lähes jokaiselle oma.
Tyhjää puhetta. Ei tuosta saanut selvää mikä on ongelma. Ja mikä llisi nykyistä parempi ratkaisu. Lisää resurssia kyllä vaati, mutta sitä on vaadittu niin kauan kuin muista.
Vierailija kirjoitti:
Tyhjää puhetta. Ei tuosta saanut selvää mikä on ongelma. Ja mikä llisi nykyistä parempi ratkaisu. Lisää resurssia kyllä vaati, mutta sitä on vaadittu niin kauan kuin muista.
Ei ole yllätys, että kokoomuslainen inisee lisäresursseja, kun edellisessä hallituksessa toteutti massiiviset koulutusleikkaukset. Muistetaanpa myös kokoomuksen koulutusuudistukset ( 2kpl), joiden jäljiltä koululaitos muistuttaa liikelaitosta, missä tärkeintä on oppilaan viihtyminen. 10% peruskoulun päättävistä ei osaa lukea eikä kirjoitaa, mutta kännykän ja tabletin räplääminen onnistuu mainiosti.
Myös eiliseltä tämä mielipide todellisilta asiantuntijoilta. Lainaus siitä:
"Oikeus tarvittaessa pienempään ryhmään vahvistaa inklusiivisuusperiaatetta: kun käytössä ovat joustavat ryhmittelyt, lähikoulu voi aidosti tarjota kaikille soveltuvinta opetusta."
Ratkaisuissa pitäisi mennä ongelmien alkulähteille ja katsoa kriittisesti tehtyjä ratkaisuja: miksi käytöhäiriöisiä on nykyisin niin paljon.
No eipä häiriköille nykyisin mitään muitakaan rangaistuksia anneta, joten hyvä on, että on edes tuo rankaisumahdollisuus.
Mä olin yläasteella pienluokalla ja se autto tosi paljon. En ois selvinnyt jos mut ois pakotettu isoon luokkaan.
Mun mielestä on rangaistus joutua koulussa samalla luokalle ja varsinkin sellaisen viereen istumaan, joka kuuluisi käytöksensä ja oppimistulostensa puolesta pienluokalle.
Olen koko peruskouluaikani, eli 9 vuotta, joutunut istumaan opettajien laatimien istumajärjestysten mukaan _aina_ niiden luokan huligaanien vieressä. Ei hetkenkään opiskelurauhaa! Yläasteella tuo muuttui vielä kiusaamiseksi, jota onneksi oli vain tunneilla, mutta eipä siinäkään oppimisesta mitään tullut kun toinen on repimässä ja sotkemassa vihkoani, nipistelee, potkii ja heittää kumin paloja silmiin. Tämä tapahtui ihan opettajan silmien alla. Onneksi kyseinen tyyppi pääsi kasiluokan loputtua johonkin kasvatuslaitokseen ja viimeisen kouluvuoteni aikana kaikki numeroni paranivat. Opettajat kehtasivat oikein ihmetellä!
Tuonkaan koululaisen paikka ei todellakaan olisi kuulunut olla normaaliluokka. Ja apua hän olisi tarvinnut ja paljon, ihan koulumaailman ulkopuolellakin.
Ehdottomasti pienluokkia tarvitaan! Itseasiassa niistä hyötyisivät ihan kaikki, jos vaan resurssit riittäisivät. Kenenkään etu ei ole opiskella jättiryhmässä. Siellä on vaikea ylläpitää keskittymistä vaikka ei mitään erityistä häiriötä olisikaan, ja isosta joukosta lapsia lähtee aina ylimääräistä ääntä vaikka eivät mitenkään edes häiriköisi. Avun ja ohjeiden saaminen on tietenkin paljon helpompaa pienessä luokassa. Mutta ymmärrettävästi tilojen puuteesta johtuen pienluokkia ei voi olla kaikille, eikä niille pääse edes kaikki jotka erityisesti niitä tarvitsisivat. Avustajien reilu lisääminen luokkiin olisi toivottavaa, mutta eihän kunnilla ole siihenkään varaa. On paljon oppilaita jotka eivät pysty vastaanottamaan luokalle yleisesti annettuja ohjeita, vaan tarvitsevat kaikki ohjeet henkilökohtaisesti ja yksi ohje kerralla (ei riitä siis että opettaja sanoo luokalle ”ottakaa esiin matematiikan kirja, avatkaa sivu 33 ja tehkää kaksi ensimmäistä tehtävää.” Joillekin tällainen ohjeistus on ihan liian monimutkainen, eivätkä he edes välttämättä hahmota että heitä pyydetään tekemään jotain). Moni tarvitsee aikuisen kokoaikaisesti vierelleen pystyäkseen toimimaan ja tekemään vaaditut tehtävät.
Vierailija kirjoitti:
Ehdottomasti pienluokkia tarvitaan! Itseasiassa niistä hyötyisivät ihan kaikki, jos vaan resurssit riittäisivät. Kenenkään etu ei ole opiskella jättiryhmässä. Siellä on vaikea ylläpitää keskittymistä vaikka ei mitään erityistä häiriötä olisikaan, ja isosta joukosta lapsia lähtee aina ylimääräistä ääntä vaikka eivät mitenkään edes häiriköisi. Avun ja ohjeiden saaminen on tietenkin paljon helpompaa pienessä luokassa. Mutta ymmärrettävästi tilojen puuteesta johtuen pienluokkia ei voi olla kaikille, eikä niille pääse edes kaikki jotka erityisesti niitä tarvitsisivat. Avustajien reilu lisääminen luokkiin olisi toivottavaa, mutta eihän kunnilla ole siihenkään varaa. On paljon oppilaita jotka eivät pysty vastaanottamaan luokalle yleisesti annettuja ohjeita, vaan tarvitsevat kaikki ohjeet henkilökohtaisesti ja yksi ohje kerralla (ei riitä siis että opettaja sanoo luokalle ”ottakaa esiin matematiikan kirja, avatkaa sivu 33 ja tehkää kaksi ensimmäistä tehtävää.” Joillekin tällainen ohjeistus on ihan liian monimutkainen, eivätkä he edes välttämättä hahmota että heitä pyydetään tekemään jotain). Moni tarvitsee aikuisen kokoaikaisesti vierelleen pystyäkseen toimimaan ja tekemään vaaditut tehtävät.
Joka kunnassa on valtava määrä työttömiä jotka voisivat toimia koulunkäyntiavustajina vaikkapa työkokeilun muodossa. Toivottavasti tällainen käytäntö lisääntyykin nyt, kun te-toimistojen tehtävät siirtyvät kunnille.
Argumentoi toki väitteesi.