Paniikkikohtauksista/paniikkihäiriöstä kärsivät, saako täältä apua
Olen aina silloin tällöin saanut jonkinlaisen lievän kohtauksen. Nyt kuitenkin ollut töissä ja kotona poikkeuksellisen stressaavaa aikaa. Sain eilen isomman kohtauksen kuin mitä koskaan aiemmin. Aivan yllättäen tulee outo olo, huimaa. Hengitys on vaikeaa, kurkkua kuristaa. Tuntuu että pyörtyy. Olo on epätodellinen enkä oikein ymmärrä mistään mitään, en oikein pysty puhumaan tai kuuntelemaan. Tulee paniikki, että kuolenko nyt tähän. Lopulta tulee itku. Kun kaikki on ohi, väsyttää ja olo on hämmentynyt. Tämä kaikki kestää noin 20-40min.
Miten te olette pärjänneet oireidenne kanssa? Olisiko mitään vinkkejä. Tai ihan mitä vaan.
Tämä jotenkin tuli ihan puskista. Olen täysin terve ja normaali työssäkäyvä ihminen. Pelästyin tätä isompaa kohtausta.
Kommentit (18)
Mulla auttoi seronil. Käytin sitä n, 1-2v.
11 vuotta tästä kärsineenä varaan vihdoin ensi viikoksi ajan psykiatrille ja yritän päästä kelan kuntoutukseen. Ei jaksa enää. Menee vuosi vuodelta pahemmaksi ja paniikkikohtauksen laukaisevia tilanteita tulee lisää.
Mulla auttoi ihan muutama terapiakäynti. Nyt osaan itse katkaista katastrofiajatukset, jotka johtaa kohtaukseen. Kohtausta edeltää ajatukset kuolemasta/ sekoamisesta/ kontrollin menettämisestä ja ne ajatukset pitää saada pois heti, ennenkuin hengitys kiihtyy ja alkaa pyörryttää. En halunnut aloittaa lääkitystä, mutta sain kohtauslääkkeeksi Opamoxia. Ikinä en ole tablettiakaan ottanut, mua rauhoittaa valtavasti tieto, että tarvittaessa apu on lääkekaapissa.
Alkuun perusasiat kuntoon niin hyvin kuin mahdollista. Riittävä uni, lepo ja oma vapaa-aika. Ravinto omalle kropalle sopiva, ei esim palkokasveja jos niistä huono olo > huono olo vahvistaa pahaa oloa ja voi edesauttaa kohtausta tulemaan. Liikuntaa, auttaa unenlaatuun.
Sen jälkeen luet paljon paniikkikohtauksista ja teet vaikka listaa tärkeistä asioista. Pohdi mitkä olotilat itsellä "tuo" kohtauksen/huonon olon. Opi tunnistamaan nämä olotilat ja muuta niitä heti kun voit. Sitten opettelet oman sopivan rentoumisen/keskittymisen. Itsellä se on hengitys ja tieto, tämä tunne menee ohi. Näillä pääsee hyvin pitkälle.
Jos pyörryttää, menee ainakin kyykkyyn ellei makuulle. Olit missä tahansa. Itse olen pyörtynyt mm ratikassa ja koulussa ihmisten nähden. Ei hävetä. Tämä johtui huonosta olosta ja jokainen jossain vaiheessa elämää tekee jotain tosi noloa ihmisten nähden.
Tunteet menee ohi. Tilanteet menee ohi. Keskity itsesi hyvinvointiin.
Minulla paniikkikohtauksia oli aikuisena opiskelun alkaessa ja hain tietoa paljon ja opin tuntemaan itseni. Nyt ei kohtauksia ole ollut aikoihin ja korkeintaan 2-5 vuodessa. Lääkkeitä en ole koskaan ottanut.
Tsemppiä ja valoa kevääseen.
Itse join pari pint kokoista tölkkiä olutta. Tällä kohtaus meni yleensä ohi.
Vierailija kirjoitti:
Mulla auttoi seronil. Käytin sitä n, 1-2v.
Minulla edelleen seronil myös. Rauhoittava auttoi, kun oli tulossa hyperventilaatio. Ne vasta inhottavia kohtauksia on. Nykyään en tarvi, kun hyperventilaatiokohtaukset niin vähentyneet. Olen tuo eka kommentoija
Ap, hae heti apua. Jokin lääke voisi auttaa, sitä mahdollisimman nopeasti. Mitä enemmän paniikkikohtauksia saa, sitä varmemmin tila kehittyy oikeaksi sairaudeksi muutaman kohtauksen sijasta. Älä anna itsesi tottua ja opetella "kestämään" paniikkikohtausten avulla vaikeita tilanteita. Mahd. nopeasti kohtaukset poikki, ja kaikenlainen terapia heti siihen perään.
Vierailija kirjoitti:
Rentoutusharjoitukset auttaa. Syvähengitys. Riittävä uni ja liikunta. Tarvittaessa terapia. Kirjoitan tässä ihan omista kokemuksista
Tämä. Perustuvat parasympaattisen hermoston aktivoimiseen, se on ihmisen se mekanismi joka toimiessaan liennyttää tarpeettoman paniikin.
Itselläni auttoi lääkitys. Lisäksi jätin kaiken elimistöä kiihdyttävän pois joksikin aikaa, sekin tuntui rauhoittavan. Eli ei kahvia, sokeria, alkoholia. Kevyttä liikuntaa - ei mitään rajua. Itselle mukavaa ja rentouttavaa tekemistä, yrittää olla ajattelematta ikäviä juttuja, hemmotella ja hoitaa itseä kaikin tavoin. Yrittää päästä eroon stressitekijöistä. Noilla pääsin ajan myötä yli. Tiedostan myös että kohtausten uusiutumisen riski on aina olemassa, joten yritän tietoisesti relata ja suorittaa vähemmän. Se on vaikeaa kaltaiselleni perfektionistille.
Kiitos kovasti kaikille kommenteista. Täytyy jotenkin yrittää rentoutua. Kahvin jätin jo kokonaan, kun se ei tunnu enää sopivan itselleni yhtään. Oletteko käyneet lääkärillä ihan asiasta? Mietin että pitäisikö mennä. Jotenkin huolettaa että jos onkin jotain muuta. Vaikka oireet täsmäävät täysin tuohon paniikkikohtaukseen.
Ap
Ei ole auttanut mikään. Nytkin saikulla.
Lääkäriin en mennyt. Koen että lääkäri ei voi auttaa sen enempää kuin itse osaan asiaa opiskella.Olen myös hoitaja. Lääkäri olisi määrännyt lääkettä jota en tulisi ottamaan. Jokainen voi silti pohtia, tarvitseeko lääkäriltä jotain mitä mualta ei saa, lääke tai muu.
Vielä lisään altistus asiat. Itse sain kohtauksia linja-autossa. Altistin itseäni enkä missään nimessä lopettanut linja-autossa tai muissa julkisissa liikkumista. Jos on sosiaalisten tilanteiden pelkoa, mene ehdottomasti ihmisiä tapaamaan. Pahintamitä voi tehdä, on pysyä kotona.
nro 5
Vierailija kirjoitti:
Lääkäriin en mennyt. Koen että lääkäri ei voi auttaa sen enempää kuin itse osaan asiaa opiskella.Olen myös hoitaja. Lääkäri olisi määrännyt lääkettä jota en tulisi ottamaan. Jokainen voi silti pohtia, tarvitseeko lääkäriltä jotain mitä mualta ei saa, lääke tai muu.
Vielä lisään altistus asiat. Itse sain kohtauksia linja-autossa. Altistin itseäni enkä missään nimessä lopettanut linja-autossa tai muissa julkisissa liikkumista. Jos on sosiaalisten tilanteiden pelkoa, mene ehdottomasti ihmisiä tapaamaan. Pahintamitä voi tehdä, on pysyä kotona.
nro 5
Tämä juuri, että kotiin ei kannata jäädä, vaikka se tuntuisi helpommalta vaihtoehdolta. Kohti pelkoa päin, vaikka hirvittäis. Silloin kun jaksaa eli voimiensa mukaan. Tämä yksi osatekijä mikä lopulta mursi pahimman paniikkihäiriön. Sitkeyttä se voi vaatia. T. Eka kommentoija
Pyydä mielessä Jeesukselta apua seuraavan kerran. Olet hyökkäyksen alaisena. Pyydän monta kertaa jos näen painajaista Jeesusta apuun jos en saa itseäni hereille. Kokeile saatat yllättyä.
Onneksi tiedät ettei ole mitään hengenvaarallista. Älä ala vältellä paikkoja jossa kohtaus on tullut. Sano ihmetteleville että on paniikkikohtaus ja menee ohi. Moni muukin saa paniikkikohtauksia joten kohtalotovereita on paljon. Terv paniikkokohtauksista selvinnyt ja toipunut.
Pahimmat tuntemukset tulevat kiihtyneen hengityksen aiheuttamasta hiilidioksidivajeesta (kyllä, se on elintärkeä kaasu). Tämä on helppo hoitaa hengittämällä pussiin (paperi tai muovi) ja samalla testata, meneekö kohtaus sillä ohi. Hyvin usein tämä auttaa ja lääkitystä ei tarvita.
Paniikkihäiriö on pirullinen itse itseään ruokkiva kohtaus. Se on aika yleinen ja lääkärit ei tiedä, mikä sen aiheuttaa. Lääkitystä onneksi löytyy, mutta ennen sitä kannattaa testata tuota yllämainittua konstia.
Mulla on huono, kun paniikkikohtaukset tulevat vain autolla ajaessa moottoritiellä, tunnelissa tai sillalla. Ei voi hengittellä pussiin tai pysähtyä. Olen hakemassa ammattiapua tähän. Olen kokeillut palleahengitystä ja laskea sadasta alaspäin kolmen välein yms. Siedätyshoitoa on liian vaarallista tehdä. Lisäksi paniikissa olen lyönyt pari kertaa jarrut lukkoon esim motarilla.
Rentoutusharjoitukset auttaa. Syvähengitys. Riittävä uni ja liikunta. Tarvittaessa terapia. Kirjoitan tässä ihan omista kokemuksista