Rovion työhakemuksessa kysytään "pronouns"
Kommentit (44)
Tarkoittaa että pääset kiintiöllä sisään kun osaat kirjoittaa oikean yhdistelmän zhe/zer tai xe/xir
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi tää on teille näin iso asia :D
On se aika iso asia, että onko sukupuolia vain kaksi ja sukupuoli on biologinen asia vai onko sukupuolia tuhansia ja jokainen päättää oman fiiliksen mukaan että mihin sukupuoleen haluaa kuulua.
Iso asia on se, miksi sitä edes kysytään. Ei kai sillä ole merkitystä missään muussa työssä kuin aikuisviihteessä tai muussa seksityössä.
Esimerkki progressiivisesta regressiosta.
Ei luoja mitä pelleilyä. Laittaisin it/se.
Vierailija kirjoitti:
Saako pronominin keksiä itse eli jos olen ihan perus hetero kolmekymppinen mies niin voinko päättää että pronominini on vaikkapa Xan?
Et, koska olet ihan perus hetero mies. Muuten kyllä.
Näin se vaan menee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis, eihän sukupuolella saisi olla mitään tekemistä työnhaun kanssa, koska sitä voi käyttää syrjintäperiaatteena. Sehän on juuri yksi tieto, mikä peitetään anonyymissa työnhaussa. Ampuu itseään todella nilkkaan, että alkaa erikseen kysyä sukupuolitietoa rekrytoinnissa!
Kertooko Rovio työnhakijoita koskevassa tietosuojaselosteessaan GDPR:n edellyttämällä tavalla mikä on tuon henkilötiedon keräämisen käyttötarkoitus?
Nimenomaan he pyrkivät välttämään kysymystä "gender" (eli oletko 'mies' vai 'nainen' ) - millä pronomineilla haluat tulla kutsutuksi "koska olis kokemuksia sukupuoli-identiteetistä täytyy vaalia, ja joku Mikko Mäkinen voi kuitenkin kokea olevansa she/her ainakin 75%sti.
(Mä tajuan miksi tekevät näin - taitaa olla kv-trendi, mutta vastustan. Sukupuolia kun nyt kuitenkin on vain 2)
Mutta tämähän on vielä pahempi asia sen varsinaisen syyn eli sukupuolen (tai sukupuoli-identiteetin) perusteella syrjimisen kannalta. Mikko, joka laittoi pronomineikseen she/her, voi sitten vedota, että hänet jätettiin valitsematta hänen sukupuoli-identiteettinsä vuoksi. Samalla kyseenalaistetaan miksi sukupuoli-identiteetti on Roviosta rekrytoinnissa sellainen merkittävä tekijä, että se halutaan hakijasta selvittää. Siinä on turha änkyttää, että halutaan vain näitä suomalaisiakin hakijoita kutsua oikealla englanninkielisellä pronominilla kun puhutaan heistä toisille henkilöille (esimerkiksi henkilöä haastatellessahan puhutellaan sinä/you eikä kolmannessa persoonassa).
Kenttä oli toivottavasti edes vapaaehtoinen. Mutta siinäkin päästään keskusteluun, että syrjittiinkö jotakuta henkilöä työnhaussa, koska hän ei halunnut kertoa sukupuoli-identiteettiään Roviolle.
Eikö näitä asioita oikeasti osata ajatella loppuun asti??
Onko laillista touhua? En minä ainakaan vastaisi mitään sellaiseen kysymykseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis, eihän sukupuolella saisi olla mitään tekemistä työnhaun kanssa, koska sitä voi käyttää syrjintäperiaatteena. Sehän on juuri yksi tieto, mikä peitetään anonyymissa työnhaussa. Ampuu itseään todella nilkkaan, että alkaa erikseen kysyä sukupuolitietoa rekrytoinnissa!
Kertooko Rovio työnhakijoita koskevassa tietosuojaselosteessaan GDPR:n edellyttämällä tavalla mikä on tuon henkilötiedon keräämisen käyttötarkoitus?
Nimenomaan he pyrkivät välttämään kysymystä "gender" (eli oletko 'mies' vai 'nainen' ) - millä pronomineilla haluat tulla kutsutuksi "koska olis kokemuksia sukupuoli-identiteetistä täytyy vaalia, ja joku Mikko Mäkinen voi kuitenkin kokea olevansa she/her ainakin 75%sti.
(Mä tajuan miksi tekevät näin - taitaa olla kv-trendi, mutta vastustan. Sukupuolia kun nyt kuitenkin on vain 2)
Miten se on sulta pois, jos joku ei koe olevansa kumpaakaan sun mielestä olemassa olevista sukupuolista ja onkin jotain muuta? Kyllä sä saat edelleen olla jompaankumpaa niistä ja sun omassa maailmassa saa asiat olla siinä järjestyksessä kuin sun mielessä on helpointa, mutta älä viitsi toisten ihmisten identiteettiä alkaa selittää.
Vierailija kirjoitti:
Onko laillista touhua? En minä ainakaan vastaisi mitään sellaiseen kysymykseen.
No et varmasti vastaisi kun koko kysymystä ei ole olemassakaan. Toki tuon hakulomakkeen löytämisessä meni lähes minuutti, joka luonnollisesti on poissa tehokkaasta pöyristymis- ja taivasteluajasta.
Kaikenlaista sakkia sitä onkin.
Onko nämä pronominihulluuteen mukaan lähteneet ajatelleet lainkaan sitä, että tällä tavalla työnantaja voi myös helposti syrjiä sukupuolen mukaan sekä jos pronominit eivät vastaa ulkonäköä ja samoin jättää valitsematta kaikki xe/xez-tyypit hankalina huomionhakuisina tapauksina. Eikö työnhaun pitänyt olla sukupuoletonta, kuten täälläkin jo tuotiin esiin (tosiasiassa on joitakin töitä, joihin sopii paremmin toinen sukupuoli, mutta ei mennä siihen).
Olen ihmetellyt tätä pronominiasiaa, kun jotkut laittavat ne näkyviin jopa Instagram-bioonsa.
Suurin osa ihmisistä näyttää selkeästi oman sukupuolensa edustajilta, joten ei ole mitään järkeä ruveta erikseen alleviivaamaan että mitä pronomineja pitäisi käyttää. Kun ihmiset tietävät sen jo valmiiksi.
Vierailija kirjoitti:
Saako pronominin keksiä itse eli jos olen ihan perus hetero kolmekymppinen mies niin voinko päättää että pronominini on vaikkapa Xan?
Kannattaa laittaa she, niin pääset kiintiöön-
Vierailija kirjoitti:
Onko nämä pronominihulluuteen mukaan lähteneet ajatelleet lainkaan sitä, että tällä tavalla työnantaja voi myös helposti syrjiä sukupuolen mukaan sekä jos pronominit eivät vastaa ulkonäköä ja samoin jättää valitsematta kaikki xe/xez-tyypit hankalina huomionhakuisina tapauksina. Eikö työnhaun pitänyt olla sukupuoletonta, kuten täälläkin jo tuotiin esiin (tosiasiassa on joitakin töitä, joihin sopii paremmin toinen sukupuoli, mutta ei mennä siihen).
Niin, naiset sopivat paremmin esim. päiväkotiin, kouluun ja sairaalaan kun taas miehet sopivat mm. viemärisukeltajiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten se on sulta pois, jos joku ei koe olevansa kumpaakaan sun mielestä olemassa olevista sukupuolista ja onkin jotain muuta? Kyllä sä saat edelleen olla jompaankumpaa niistä ja sun omassa maailmassa saa asiat olla siinä järjestyksessä kuin sun mielessä on helpointa, mutta älä viitsi toisten ihmisten identiteettiä alkaa selittää.
Miksi mitään seksuaalista identiteettiä pitäisi julkisesti tai edes työpaikalla julistaa, jos halutaan olla kaikki tasa-arvoisia, niin miksi sitä sitten kysytään?
JOkuhan saattaa haluta jopa pitää piilossa indentiteettinsä ja kuvitella, että työpaikalla ei tarvitse avautua kuin työ-asioista tai ainankaan seksuaalisuudestaan.
eri,
Ei hätäää, et pääsis edes haastatteluun Roviolle.
Mä olen kansainvälisessä firmassa töissä ja olen jonkun verran tehnyt rekryäkin. Ulkomaalaisista nimistä ei oikeasti voi aina päätellä onko ihminen mies, nainen vai jotain siltä väliltä. Minusta ihan hyvä, että hakemuksessa sanotaan miten toivoo, että hakijasta puhutaan, jotta vältytään noloilta tilanteilta.
Teidän korkeutenne/hänen korkeutensa