Mitä toivoisit vuokramökiltä?
Ollaan laittamassa mökkiä vuokralle, koska se on niin vähällä käytöllä.
Mitä toivoisit vuokramökiltä? Nyt saa heitellä toiveita.
Kommentit (271)
Vierailija kirjoitti:
Kauhee mitä vaatimuksia.
Meillä pikkunen vaatimaton mökki, ja se on ihan parasta.
Vuokraatteko sitä?
Kehystä mökkiisi mökin säännöt, jossa on myös mökin osoite, koordinaatit sekä teidän yhteystiedot onnettomuuksien yms varalle. Kehystetyt säännöt kannattaa laittaa näkyvälle paikalle, josta voi riitatilanteiden syntyessä käydä lukemassa mitä säännöissä olikaan.
Suosittelen hankkimaan valvontakameran lain suomissa puitteissa. Se hieman hillitsee pahimpia mölisijöitä esim. voit asentaa sen ns murtovarkaiden vuoksi osoittamaan pihalle tulevan tien suuntaan.
Jätä vihko, johon vuokralaiset saavat kirjoitella kommenttejaan mökistä ja ehdotuksia. Osa on ihan järkeviä. Joten useammin toistuva puute johdattaa yleensä hyviin ratkaisuihin, mitä voitte tehdä mökin omistajina.
Ole rehellinen mökkiä koskevissa tiedusteluissa. Jos esim. alueella on nähty yksikin käärme sinun täytyy mainita se ja missä on syytä niitä varoa.
Luo selkeä ja hyvä markkinointi, jossa on joko video tai runsaasti kuvia mökistäsi. Varausjärjestelmän on oltava pitävä ja selkeä.
Älä kinastele asiakkaiden kanssa. Älä lähde pikku märmätyksiin mukaan ja kestä se, jos joku ei tykkää teidän mökistä ja tontista.Tai kokee vuokratarjouksesi olevan liian korkea. Meidän vuokralaisten tarpeet vaihtelevat. Mutta ole kohtuullinen siinä, mitä pyydät. Yleensä järkevät ja vastuuntuntoiset vuokralaiset eivät halua maksaa ylihintaa, mutta liian usein kuulee tarinoita miten kovahintaisen mökin vuokra jätetään maksamatta tai on laitettu sisustus säleiksi. Huijarivuokralaisia riittää myöskin ja etenkin, jos mökin omistaja on euron kuvat silmissä harrastamassa bisnestään.
Pidä kiinni hyvistä vuokralaisista ja anna heille etusija seuraavan vuoden varauksiin.
Vaikka paljuja halutaan, niin niiden riski on epähygieenisyys ja miten sinun täytyy joka kerta desinfioida puhtaaksi. Vuokralaiset eivät sitä tee. Tee mieluummin yhteistyösoppari paikallisen paljuvuokraajan kanssa, joka voi sen vuokralaisten kustannuksella kiikuttaa paikalle.
Vessapaperia kunnon paketti, ei mitään yhtä rullaa. Talouspaperi keittiössä olisi myös hyvä. Joku nestesaippuapumppupullo varalle vessoihin ja ehkä keittiöönkin - itse veisin kyllä omani, mutta jos nyt vieraat sattuivat unohtamaan, ja muutenkin korona-aikana hyvä jos saavat kädet pestyä heti saavuttua.
Palju taitaa kyllä olla ikävä huollettava siihen nähden, paljonko sen perusteella esim. voisi vuokraa nostaa. En suosittelisi.
Meillä on vuokramökkiä ollut tarjolla 25 vuotta ja paljon ollut mukavia asiakkaita, mutta mieleen jää ikävä kyllä nämä törkimykset joita on kaikissa yhteiskuntaluokissa.
Kyselet ap mitä mökissä pitää olla, mutta tärkeää on myös varautua mitä pitää tehdä.
Asiakkaan vaihtuessa ei ikävä kyllä voi luottaa siivoukseen eli aina käytävä paikanpäällä ja lähes aina on pakko siivota, koska poikkeuksia lukuunottamatta aina jotain jätetty likaiseksi.
Sängyt täytyy tarkistaa joka kerta ettei tahroja ole, koska toiset petaa menkkaveret piiloon sujuvasti.
Kerran meidän mökiltä on löytynyt ripuloitu sänky mihin oli vedetty päiväpeite päälle.
Maksu saatava aina etukäteen, koska hankala periä jälkikäteen.
Hyvälaatuiset astiat ja Fiskars tuotteet kummasti katoaa välillä.
Osa asiakkaista vie jopa polttopuut mukanaan ja vessapaperit/talouspaperit eli ovat kai kuvitelleet, että ne kuuluu kaikki vuokrahintaan.
Mutta onneksi pääasiassa asiakkaista suurin osa on hienoja kokemuksia ja tulleet tutuiksi käytyään vuosia meillä.
Me ollaan oltu ”luxusmökillä” merenrannassa ja hintakin oli luxusta. Mökki oli todella epäsiisti 🥺 kaikki mahdollisuudet kyllä luxukseen siivouksella ja fiksauksella... keittiö oli niin likainen että siivosin ekan päivän enkä saanut silti mieleiseksi koska ei ollut tarjolla kunnon siivousvälineitä (pelkästään fairya ja siivousliina..), pöydällä oli kangasliina joka olisi pysynyt muodossaan vaikka olis ottanut pois pöydältä. Terassin grillissä oli parin sentin kerros homehtunutta rasvaa, kylpyhuoneessa oli poreallas joka oli säädetty vilpoiselle eikä säätöihin voinut koskea koska paneeli oli rikki ja vain vuokra-isäntä sitä sääsi, pohjalla oli lisäksi valtavasti hiekkaa. Altaan viereinen ikkuna oli niin likainen ettei läpi näkynyt ja ikkunanpokat oli homeessa. Tupakeittiön sohva oli palasohva mutta metallit oli rikki eikä pysynyt yhdessä, osassa ei voinut siis istua kun kellahti alaspäin. Eikä ollut takkaan puita! Maksettiin siitä 300€ yöltä kun ”juhlittiin” kihlajaisia. Ole siis supertarkka siivouksesta ja että on siivousvälineet kunnossa myös siihen että vuokralainen saa siivottua omat roiskeensa! Ja ole kriittinen, jos mökki on oikeasti hyvässä kunnossa niin hintakin voi olla sen mukainen mutta jos on puutteita ja paikat rempallaan niin vuokralainen ei tule takaisin jos vuokranantajana et itse näe puutteita ja vähättelet..
Masentava ketju. Ihmisillä on näköjään valtavia luksuskartanoita veden rannalla, eivätkä edes itse käytä niitä ja voivat vuokrata turhina. Mihin sellaisia omistavat miljonäärit edes tarvitsevat vuokrauksesta saatavia rahoja?
Mulla on 25 m2 kuivanmaanmökki, jossa on kantovesi ja puucee, eikä yhtään saunaa. Ei ole rantaa, eikä paljua. Mökki on tosi kylmä talvella ilmalämpöpumpusta huolimatta. En ole sitä vuokraamassakaan, mutta ilmeisesti tällainen ei nykypäivänä kelpaisikaan kenellekään.
Vierailija kirjoitti:
Masentava ketju. Ihmisillä on näköjään valtavia luksuskartanoita veden rannalla, eivätkä edes itse käytä niitä ja voivat vuokrata turhina. Mihin sellaisia omistavat miljonäärit edes tarvitsevat vuokrauksesta saatavia rahoja?
Mulla on 25 m2 kuivanmaanmökki, jossa on kantovesi ja puucee, eikä yhtään saunaa. Ei ole rantaa, eikä paljua. Mökki on tosi kylmä talvella ilmalämpöpumpusta huolimatta. En ole sitä vuokraamassakaan, mutta ilmeisesti tällainen ei nykypäivänä kelpaisikaan kenellekään.
Meidän oma mökki on todella vaatimaton, mutta silloin kun vuokraan mökkiä muualta, asetan vuokramökille tiettyjä vaatimuksia. Tärkeimpänä monen peräänkuuluttama siisteys.
Ainoa keino varmistaa siisteys on se, että loppusiivous kuuluu vuokraan. Asukkaiden tekemien siivousten jäljiltä on monella mökillä ollut likaiset astiat, tahmea pöytä, roskaa lattialla jne.
Kalaisan järven, mielummin meren rannalla, tie perille.
Hirsinen vanhanajan tupa, kaivo, hyvä vesi, puucee pihan perällä.Sähkö ei välttämätön.
Ei naapureita näköetäisyydellä, mielumminkin ei myöskään kuuloetäisyydellä.
Hyvät marjametsät heti tontin rajalta alkaen, suo kuitenkin lähellä jossa karpalot, lakat.
Korkea kallioinen osa metsässä.
.
Metsän eläimet ympäristössä suotavaa, mutta ei välttämätöntä, koska ne itse valitsee paikkansa.
PUHTAAT tyynyt, peitot ja patjat.. mikään ei ole oksettavampaa, että matkustaa mökille ja vastassa on patja jossa on keskellä per seen kokoinen ruskea läntti, tyynyt niin littanat että ei ole vaihdetru varmaan 50vuoteen ja peitot käytetyn näköisiä, yöks.. Myös astiat olisi hyvä olla puhtaat, että puhtaus tarkistettaisiin vuokrauksen jälkeen ja lasku perään jos ei ole putsattu. Tullut kokeiltua sekin kun kaikki paistinpannut ja kattilat aivan tahmassa, ei ole kivaruveta tekemään ruokaa matkaamiaen jälkeen kun ensin saa tiskata muiden jälkiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerro ensin mökistä? Siisteys ja puhtaus ehdottomasti. PUHTAAT kunnolliset petivaatteet joita pestään myös kauden aikana.
Juu, nämä ilman muuta. Tarkoitus ostaa kaikki uudet. Lakanathan tuodaan itse.
Mökki plus sauna on noin 80 ja 30 neliötä, iso terassi. Sisävessa, kaksi sisäsuihkua, takat tuvassa ja saunatuvassa. Kolme makkaria ja nukkumaparvi.
Pihavalot, tie perille ovelle, ei naapureita, tunti Helsingistä. Palvelut 5 kilsan päässä.
Paljua ei ole. Se kyllä tuntuu olevan monelle tärkeä juttu... Vene on.
Itse vuokraan perheineni usean kerran vuodessa mökkejä ja en voi sietää ”omat lakanat ja pyyhkeet mukaan” kohteita, ohitan ne heti hakutuloksissa.
Kun olen lomalla niin se tarkoittaa rentoutumista ja arjesta irtautumista, ei liinavaatehommia. Eli jos haluat erottautua positiivisesti muista vuokraajista niin vuokraa niin, että sängyt on pedattu ja sijattu ja puhtaat pyyhkeet kohteessa valmiina. Ja niin että se kuuluu mökin vuokraan. Joskus näkee vuokramökkejä, missä mainostetaan lakanoiden vuokrausta hintaan 25€/hlö/viikko, mutta ei kiitos kun sillä saa kaupasta ostettua uudet.
Itseäni inhottaa sekin, kun liinavaatekassi vie matkustaessa auton takakontissa tilaa.
Tekemistä ulos ja sisälle:
Mölkky, petanque, tikkataulu, mato-onget
Pelikortit, yatzy, uno, radio, jotain luettavaa jos koko viikon sataa.
Osan näistä saa pikkurahalla, mutta ilahduttaa vuokralaista!
Jotain säilytysrasioita, joissa voi laittaa ruokaa jääkaappiin, etenkin jos on vain se yksi kattila.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerro ensin mökistä? Siisteys ja puhtaus ehdottomasti. PUHTAAT kunnolliset petivaatteet joita pestään myös kauden aikana.
Juu, nämä ilman muuta. Tarkoitus ostaa kaikki uudet. Lakanathan tuodaan itse.
Mökki plus sauna on noin 80 ja 30 neliötä, iso terassi. Sisävessa, kaksi sisäsuihkua, takat tuvassa ja saunatuvassa. Kolme makkaria ja nukkumaparvi.
Pihavalot, tie perille ovelle, ei naapureita, tunti Helsingistä. Palvelut 5 kilsan päässä.
Paljua ei ole. Se kyllä tuntuu olevan monelle tärkeä juttu... Vene on.
Itse vuokraan perheineni usean kerran vuodessa mökkejä ja en voi sietää ”omat lakanat ja pyyhkeet mukaan” kohteita, ohitan ne heti hakutuloksissa.
Kun olen lomalla niin se tarkoittaa rentoutumista ja arjesta irtautumista, ei liinavaatehommia. Eli jos haluat erottautua positiivisesti muista vuokraajista niin vuokraa niin, että sängyt on pedattu ja sijattu ja puhtaat pyyhkeet kohteessa valmiina. Ja niin että se kuuluu mökin vuokraan. Joskus näkee vuokramökkejä, missä mainostetaan lakanoiden vuokrausta hintaan 25€/hlö/viikko, mutta ei kiitos kun sillä saa kaupasta ostettua uudet.
Itseäni inhottaa sekin, kun liinavaatekassi vie matkustaessa auton takakontissa tilaa.
Pitää olla mahdollisuus itse valita, minulta jäisi vuokraamatta mökki missä pitäisi repiä mökinvuokraajan lakanat pois alta että saa omat laitettua tilalle. Kaikki tyylillään.
Mökkisi kuulostaa kivalta ja olet huolellinen vuokraaja kun kyselet vielä mielipiteitä.
Varmista, että asiakkailla todellakin on omat lakanat, jos et niitä tarjoa. Meillä lasten kaverit pääsääntöisesti unohtavat tuoda ne, joten aina on varalla lakanoita unohtelijoille.
Kuuluuko loppusiivous hintaan?
Muista myös turvallisuus. Palo- ja häkävaroittimet. Turvallisuusohjeet. Nuohousvälit kunnossa.
Laiminlyönneistä voi pahimmassa tapauksessa tulla isot seuraukset.
Kaikki ei valitettavasti osaa käyttäytyä mökeillä. Älä vuokraa nuorisoporukoille, vaikka suurin osa onkin ihan Ok, mutta...
Pyydä aina henkkarit ja henkilölukumäärä.
Tee laskelmat todellisista kuluista. Puut, lokakaivon tyhjennys, siivous, omat bensakulut, sähkö jne.
sänkyihin vedenpitävät patjansuojukset tai lakanat. Niitä saa esim Jyskistä.
Vierailija kirjoitti:
sänkyihin vedenpitävät patjansuojukset tai lakanat. Niitä saa esim Jyskistä.
Hiostavia, niissä on kamala nukkua. Normaalit patjansuojukset riittävät, ei mitään muovitettuja.
Mökkinaapurit mahdollisimman kaukana, järvi jossa ei saa moottoriveneillä tai muulla tavoin meluta.
Monena juhannuksena saanut "iloita" muiden meluamista kuunnellessa, nuoremmasta päästä kun eivät hiljaa osaa olla.
että olisi ilmainen ja jääkaappi täynnä kaljaa. myös sauna voisi olla valmiiksi lämmitetty.
Vierailija kirjoitti:
Pitääkö olla hiekkalaatikko?
Jos laitat hiekkalaatikon, siinä on oltava kansi, ettei naapurin kissat käy siellä. Aina joku jättää laittamatta kannen paikalleen. Kaikista leikkivälineistä on minun mielestäni keinu suosituin.
Kauhee mitä vaatimuksia.
Meillä pikkunen vaatimaton mökki, ja se on ihan parasta.