Oikeasti, älkää ottako lapsista kuvia puuhamaassa, uimakoulussa, leikkipustoissa yms.
Kommentit (123)
Henkilön kuvaaminen julkisella paikalla
Turun kihlakunnan poliisilaitos vastaa kysymykseenne seuraavasti: 19.07.2006 08:37
Mikäli kuvattavalta ei ole saatu suostumusta kuvan ottamiseen ja sen esittämiseen kerrotulla tavalla, niin kysyjän ilmoittama säännös yksityisyyden loukkaamisesta saattaa tulla sovellettavaksi. Kyse on virallisen syytteen alaisesta rikoksesta.
Rikoskomisario Veli-Matti Soikkeli
Turun kihlakunnan poliisilaitos
Rikostorjunnan tulosalue
Kysymys koski siis julkista kuvaamista ja kuvan julkaisua.
Miehelläni vaan sattuu olemaan sellainen työ, että todellakin on parempi jos kukaan ei tiedä missä liikumme milloinkin. Ja koska olimme milläkin seudulla. Me vaan joudutaan elämään vähän suojatumpaa elämää, nimettöminä lähes joka paikassa.. : )
Eikä mies edes ole mikään diileri.. ; )
Esim. jos laitatte ne kuvat Facebookiin, niin tiesittekö että Facebook omistaa ne kuvat siitä hetkestä. Se saa thdä kuvilla mitä lystää.
Enkä ole tivannut ilman perusteluja.
kun minä olen tunnistettavasti ollut televisiossa erilaisten konserttien yleisönä. Eikä kukaan ole kysynyt lupaa
ja kuvan saa julkaista ilman lupaa, jos muiden lapset eivät ole ns. pääkohteena tai kuva ole muuten loukkaava
Jos minä vaikkapa istuisin kahvilan terassilla vieraan miehen kanssa ja joku lehden toimittaja nappaisi siitä kuvan ja käyttäisi kuvaa seuraavan päivän lehden kannessa otsikolla "Terassikauden viimeiset viikot menossa" ja jäisin siksi kiinni pettämisestä, olisiko minulla oikeus nostaa syyte lehteä vastaan?
Vastaus: ei, koska julkisella paikalla saa kuvata ketä tahansa.
Kuvien julkaiseminen ilman lupaa ei todellakaan ole sallittua. Sen sijaan julkisella paikalla saa toki vapaasti kuvata.
Kuvaamisen ja julkaisemisen. Kuvaaminen julkisella paikalla on sallittua, sen sijaan kuvan julkaisu ilman lupaa ei ole. Syytettä sinun ei tarvitse edes nostaa, sillä kyseessä on virallisen syytteen alainen rikos. Rikosilmoitus poliisille ja poliisi hoitaa loput.
Mutta tuohon kuvaamiseen, niin saa kuvata ja julkaista kunhan ihmisiä ei "tunnista" kuvasta. Eli isossa joukossa jne.
joissa sinä näyt mätkimässä jotakuta pesismailalla... :P
kun hyökkäät ihmisten kimppuun tivaamaan että miksi kuvaat meitä. Jos olisit ihan hiljaa vaan niin kukaan ei kiinnittäis teihin huomiota mutta tuo tyyli takaa sen että teidät muistetaan ja osoitetaan niistä lomakuvistakin kaikille tutuille. Hei toi oli sellanen hullu akka joka tuli kimppuun kun otin Manusta kuvan ja taustalla näkyi sen lapsen käsi.
Enkä ole tivannut ilman perusteluja.
vaikka siinä olisi tunnistettavia henkilöitä. Sen sijaan yksittäisen henkilön kuvan julkaisu on luvanvaraista.
Jos te haluatte elää turvallisessa valtiossa, niin joku a) tekee tutkintaa ja pidättää vaarallisia rikollisia b) Tuomitsee heitä vankilaan/pakkohoitoon . Esim. näiden ihmisten perheet eivät välttämättä ole jatkuvasti turvassa. Sisareni perheellä on usein henkivartijat mukana myös lomareissuilla. Huumepoliisin naama kun kerran kärähtää, sitä on vaarassa..
tekikö yleinen syyttäjä virkavirheen siis, kun julkaisi iltasanomissa/lehdessä kuvan eräästä tapahtumasta ja minä näyin isosti ja todella tunnistettavasti etulinjassa suu auki typerän näköisenä fanittamassa?
Voiko tätä syytettä yhä nostaa ja saanko kenties vaatia syyttäjältä korvauksia kun unohti syyttää puolestani silloin?
:D
ei tarvi juosta kysymässä ihmisiltä lupia :D
Ongelmia voi tulla lähinnä silloin jos kuvaa käytetään kaupallisiin tarkoituksiin tai kuva on kuvattavaa loukkaava (esim. housut kintuissa oleva ihminen) jne.
tekikö yleinen syyttäjä virkavirheen siis, kun julkaisi iltasanomissa/lehdessä kuvan eräästä tapahtumasta ja minä näyin isosti ja todella tunnistettavasti etulinjassa suu auki typerän näköisenä fanittamassa?
Voiko tätä syytettä yhä nostaa ja saanko kenties vaatia syyttäjältä korvauksia kun unohti syyttää puolestani silloin?
:D
jos olit osana väkijoukkoa. Et saa mitään korvauksia tietystikään vaatia syyttäjältä, kun pitää ihan itse osata tehdä se rikosilmoitus.
ei tarvi juosta kysymässä ihmisiltä lupia :D
Ongelmia voi tulla lähinnä silloin jos kuvaa käytetään kaupallisiin tarkoituksiin tai kuva on kuvattavaa loukkaava (esim. housut kintuissa oleva ihminen) jne.
kuvaa vaikkapa Turun Keskiaikamarkkinoiden yleisöä ja lehdessä on kuvallinen juttu, jossa "päivitellään" yleisömäärää... niin että jokaiselta kuvassa olijalta pitäisi kysyä lupa? Tuskinpa vain.
Mä päädyin pari vuotta sitten lehteen kuvan kera, eikä multa todellakaan kysytty lupaa kuvaamiseen...
Jos haluatte oikeasti elää huomaamatonta elämää ette tee mitään tavallisesta poikkeavaa kuten huomauttele ihmisille että teidän lapsia ei saa näkyä kuvissa..
Ja mikähän työ Suomessa on niin "vaarallista" että lapsianne ei saa näkyä puuhamaassa otetuissa kuvissa?? Ei tod. mikään paitsi tietty rikollinen!!
Ja jos olisikin niin ette näyttäytyisi julkisissa paikoissa..
Miehelläni vaan sattuu olemaan sellainen työ, että todellakin on parempi jos kukaan ei tiedä missä liikumme milloinkin. Ja koska olimme milläkin seudulla. Me vaan joudutaan elämään vähän suojatumpaa elämää, nimettöminä lähes joka paikassa.. : )
Eikä mies edes ole mikään diileri.. ; )
mutta tilannehan on jo ollutta ja mennyttä yleensä, kun kuva ehtii nettiin asti. Eli jos olittekin muumimaailmassa kuvanottohetkellä, eihän se kerro teidän olinpaikastanne enää mitään siinä vaiheessa, kun kuvaaja ehkä parin päivän päästä palaa kotiin, lataa kuvat koneelleen ja laittaa vaikka blogiinsa. Ja miten teitä etsivä voisi ne sieltä löytää ilman hakusanoja?
kuvaa vaikkapa Turun Keskiaikamarkkinoiden yleisöä ja lehdessä on kuvallinen juttu, jossa "päivitellään" yleisömäärää... niin että jokaiselta kuvassa olijalta pitäisi kysyä lupa? Tuskinpa vain.
Mä päädyin pari vuotta sitten lehteen kuvan kera, eikä multa todellakaan kysytty lupaa kuvaamiseen...
että väkijoukkojen kuvaaminen tapahtumissa osa sallittua ja sen niiden kuvien julkaiseminen on niin ikään sallittua. Sen sijaan yksittäisen henkilön kuvan julkaisu ei ole sallittua, esim. tuo terassiesimerkki. Tajuatko eron?
Jos minä vaikkapa istuisin kahvilan terassilla vieraan miehen kanssa ja joku lehden toimittaja nappaisi siitä kuvan ja käyttäisi kuvaa seuraavan päivän lehden kannessa otsikolla "Terassikauden viimeiset viikot menossa" ja jäisin siksi kiinni pettämisestä, olisiko minulla oikeus nostaa syyte lehteä vastaan?
Vastaus: ei, koska julkisella paikalla saa kuvata ketä tahansa.