Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Elatusmaksun määrä, eksä vaatii korotusta

TytönIskä
13.02.2021 |

Erosin 4-vee lapseni äidistä reilu 2v sitte. Lastenvalvojan tapaamiseen en ollu valmistautunu, koska luotin hänen puolueettomuuteen. No nyt on jo käynyt selväksi, että ei olisi pitäny.

Olen maksanu erosta lähtien elareita 336e eksälleni joka on lähi. Hän on nyt ostanu talon uuden äijänsä kanssa ja ilmoitti, että minun pitää nyt maksaa lisää. Voiko tuo oikeesti nostaa elareita?

Minun palkka on 3500e/kk ja eksän 3000e/kk. Eksä saa lapsilisän. Luonapitosopimuksessa on huomioitu vaa et lapsi on minulla 8 yötä/kk, todellisuudessa tyttö on pääsääntösesti 50-50. Välimatkaa on 40km ja minä hoidan kaikki kuljetukset ilman korvausta. Päiväkoti on eksän työpaikan vieressä.

Yleiset kustannukset minilexin mukaan ton ikäsellä on 305e + esim päiväkotimaksu (meillä 286e/kk). Vähintään kaksio pitää itselläki olla, et on kiva asuu tytön kans.

Mimmosia summia saat/maksat elareita? Paljo tuloja? Miten lapsi on kummanki vanhemman luona?

Kommentit (44)

Vierailija
21/44 |
13.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Plus eksän uuden miehen tulot vaikuttavat.

Ei pitäisi vaikuttaa, koska elatusvelvollisuus on lasten vanhemmilla. Uusien puolisoiden ei tarvitse investoida lapsen elämään euroakaan.

Uusi avo/aviopuoliso pienentää asumismenoja, koska uuden puolison katsotaan maksavan asumisesta puolet. Ei uuden kumppanin tarvitse maksaa lapsen elämistä siltikään. Laskelmissa.

Vierailija
22/44 |
13.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis jos olen laittanut nimeni paperiin, että maksan esim 300e elatusmaksuja ja sitten tuloni tippuvat eikö lähivanhemman tarvitse suostua elareiden pienentämiseen, koska olen allekirjoittanut sopimuksen 300 eurosta?

Sopimus esim. vuodeksi kerrallaan. Voi tehdä vaikka puolenkin vuoden sopimuksen, jos tulot epävarmat. Ei monen vuoden sopimuksia.

Sopimuksen voi tosiaan jättää allekirjoittamalla, mutta maksa silti kiltisti sopimuksessa olevan summan. Jos sitten vaikka jäisi työttömäksi, niin voisi alkaa maksamaan lain minimisummaa samantien. Tällöin ei rikkoisi sopimusta. Toisaalta kukaan järkevä ei haasta käräjille työtöntä, kun rahaa ei ole tulossa todennäköisesti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/44 |
13.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sano että et maksa enemmän ja sopii laske a uusi Kai niin että lapsen sun luonaolopäivät huomioidaan sekä kuljetukset

Vierailija
24/44 |
13.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sopimuksen voi tosiaan jättää allekirjoittamatta

piti sanoa.

Vierailija
25/44 |
13.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ohjeen mukaan vanhemman elatuskyky määritellään niin, että ensin lasketaan yhteen vanhemman tulot, varallisuus sekä ne tulot, jotka vanhemmalla olisi näiden lisäksi mahdollista saada. Tästä vähennetään vanhemman omaan elatukseensa tarvitsema rahamäärä sekä mahdolliset muut elatusvelvollisuudet. Vanhemman omat, kohtuulliset asumismenot ovat siis yksi tällainen vähennys.

Luonapitovähennys

Jos etävanhempi pitää lasta luonaan, elatusavun määrästä voidaan tehdä luonapitovähennys ohjeessa olevan laskentakaavan mukaan. On myös mahdollista, että luonapitovähennyksen määrä ylittää elatusavun määrän. Tällöin elatusapua ei makseta lainkaan.

Vierailija
26/44 |
13.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ohjeen mukaan lapsen osuus asumiskuluista tulee laskea tapauskohtaisesti, koska asumiskulut vaihtelevat suuresti eri perheissä. Ohjeessa ei siis ole määritelty kiinteää rahasummaa asumiskuluille, mutta lapsen osuuden laskemiselle on määritelty tietty laskentakaava.

Vierailija
27/44 |
13.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmota, että papereihin tulee sitten myös todellinen määrä, minkä lapsi viettää luonasi. Ja lapsilisät sulle, kerta hoidat kuljetukset. Joa eukon rahat ei riitä, niin voithan ehottaa itseäsi lähivanhemmaksi ja nähkööt mamma lasta viikonloppuisin.

Vierailija
28/44 |
13.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmoita että enemmän et maksa. Ja jos mennään oikeuteen niin sitten lasketaan joka penni ja luonapitovähennykset ja kuljetukset jne

Vierailija
29/44 |
13.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Auto Sulla on vain lasta garten sitten

Vierailija
30/44 |
13.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä mies - voit sanoa ei. 😁

Vierailija
31/44 |
13.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lapsi on sinulla puolet niin näissä tapauksissa ei elatusmaksua välttämättä makseta lainkaan.

Tietysti jos sovitaan että vain toinen vanhempi hankkii vaatteet yms. tarvikkeet niin silloin elatusmaksua sille joka nuo hankinnat lapselle tekee. Lapsilisä ei riitä lapsen kuluihin.

Molempien vanhempien on osallistuttava lapsen elatukseen.

Noista kuljetuksista voitte neuvotella, vaihto puolimatkassa. Ei sinun kuulu yksin kustantaa kuljetuksia.

Iso on elari, en suostuisi maksamaan yhtään enempää. Exän uuden asunnon hankinta ei ole sinun asia eikä siitä sinun kuulu maksaa. Hyväuskoisia kusetetaan.

yh-äiti kaksi lasta

Vierailija
32/44 |
13.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muista että voit hakea jo nyt elatusmaksun tarkistusta vaikka oikeuden kautta. Veikkaan että summa alenisi.

Vierailija
33/44 |
13.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskaltaisitteko jakaa summia tänne. Paljonko saatte tai maksatte per lapsi?

Vierailija
34/44 |
13.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

450e kolmesta muksusta, netto noin 2000e. Olen maksaja.

Vierailija
35/44 |
13.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhdestä 120e/kk. Bruttona tienaan 2100e. Olen etäisä.

Vierailija
36/44 |
13.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monelta taholta on moitittu noita ohjeistuksia, ja muistelen, että muutoksiakin oli luvassa. Esim. juuri tuo luonapitovähennys oli ihan olematon muutama kymppi, vaikka lapsi olisi lähes puolet ajasta etävanhemmalla. Ja asuminen. Jos molemmat vanhemmat pitävät lasta paljon, on epäreilua, että toisen vanhemman pitäisi osallistua asumisen kustannuksiin toisenkin luona. Varsinkin kun lähivanhempi on ainoa, jolla on tarvittaessa mahdollisuus laskea lapsi mukaan asuintukea haettaessa.

Vierailija
37/44 |
13.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä isä maksaa suoraan lasten (teinejä 3kpl) tileille yht 180 euroa joka kuukausi ja lisäksi minulle 200e. Ollaan sovittu tämä keskenään. Lapset ovat joka toinen vkl isällä + satunnaisesti arkena. Lomista puolet. Minä teen hankinnat lapsille ja saan lapsilisät. Vanhimmasta loppuu tänä vuonna.

Vierailija
38/44 |
13.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monelta taholta on moitittu noita ohjeistuksia, ja muistelen, että muutoksiakin oli luvassa. Esim. juuri tuo luonapitovähennys oli ihan olematon muutama kymppi, vaikka lapsi olisi lähes puolet ajasta etävanhemmalla. Ja asuminen. Jos molemmat vanhemmat pitävät lasta paljon, on epäreilua, että toisen vanhemman pitäisi osallistua asumisen kustannuksiin toisenkin luona. Varsinkin kun lähivanhempi on ainoa, jolla on tarvittaessa mahdollisuus laskea lapsi mukaan asuintukea haettaessa.

TÄMÄ! Jos lapsia on enemmän kuin yksi, niin kyllä siellä etävanhemmankin luona niitä neliöitä tarvitaan. Varsinkin mitä vanhemmaksi lapset tulevat.

Vierailija
39/44 |
13.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se taitaa niin mennä, että joudut maksamaan mahdollisesti lisää jos lapsesi asumiskustannukset nousee. Todellisuudessa ex voi tällä tavalla maksattaa asuntoaan.

Vierailija
40/44 |
13.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka pönttöjä ihmiset oikein ovat. Varaa uusi aika lastenvalvojalle ja päivittäkää sopimukset todellisuudenmukaisiksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme kaksi