Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

V*tuttaa mun lapsuuden julkinen oikomishoito, pilasi mun hampaat

Vierailija
12.02.2021 |

En ole kukaan hammashullu, joka tällä palstalla mesoaa säännöllisesti. Eka kerta kun kirjoitan aiheesta.

Eli olen nyt oikomishoidossa aikuisiällä uudestaan, ja maksan tästä 6000e. Hampaani ovat siis ahtautuneet uudestaan. Haluaisin täydellisen suorat hampaat, mutta tässä on yksi mutta: vaikka maksan suuren summan, ei purentaani ja hampaitani saada ns. "täydellisiksi" sillä

Lapsuuteni julkisen oikomishoidon ratkaisu oli alahampaiden tilanpuutteen ja lievän yhden hampaan ristipurennan vuoksi poistaa vain _YKSI alaetuhampaistani_. Eli hammaskaaret ja hammasvälit eivät edestä päin kohtaa, ole ns. linjassa, vaikka hampaani suoristuvat.
V*tuttaa niin paljon tämä hampaani pilannut lekuri, tekisi mieli etsiä hänen nimensä ja laittaa palautetta, miksi teki aikoinaan tällaisen hoitoratkaisun, joka ei ole standardi tai yleisesti käytössä?
Se ei myöskään ole esteettinen ratkaisu, mutta kunnallisella puolella tuntuu estetiikka olevan viimeinen asia mielessä. Itse arvostan estetiikkaa. Toivon, etten ikinä olisi joutunut tuohon kunnalliseen oikomishoitoon, niin olisin voinut korjauttaa vasta aikuisena hampaani ilman tuhoa. :D :(

En ymmärrä, miksei multa poistettu 2 kulmahammasta, tai jätetty poistoa tekemättä ja vaan laajennettu hammaskaarta taaksepäin tai jotain.
Onko paikalla ketään hammasalan ammattilaista, joka osaa vastata kysymykseen?

Te muut voitte vaan esittää pahoittelunne, etten saa täydellistä hampaistoa ;((

Kommentit (69)

Vierailija
61/69 |
13.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai kulmahampaat olisi sinun mielestäsi pitänyt poistaa? Kulmahampaat ovat tärkeimpien hampaiden joukossa. Ne ovat kestäviä ja pitkäjuurisia jonka vuoksi ideaalipurennassa ne ohjaavat leukojen sivuliikkeen kulkua.

Niitä ei ikimaailmassa kukaan hammaslääkäri poista vaikka olisi millainen puoskari. Sen sijaan nelosia poistetaan usein oikomisen vuoksi.

Valitettavasti kunnalla pitää miettiä hoidon kustannustehokkuutta. Valtiolla ei ole yksinkertaisesti varaa muuhun. Kai ymmärrät että jos yhdelle tekee laajempaa oikomishoitoa niin silloin on tehtävä myös muillekin. Veroja ei varmaan kukaan halua maksaa enempää?

Joo, mutta ärsyttää silti niin paljon.

Olisivat voineet siinä tapauksessa jättää hoidon kokonaan tekemättä, ja olisin aikuisena vasta voinut mennä kys. hoitoon omakustanteisesti, tämä ei olisi ollut minulle mikään ongelma.

Ja kun olin lapsi vielä tuolloin, en ymmärtänyt, että aa nyt minulta poistetaan pysyvä terve hammas edestä yms. Olen pettynyt vanhempiini, etteivät he kyseenalaistaneet hoitosuunnitelmaani, vaan luottivat hammaslääkäriin. Olen lukenut, että monesti vanhempien kanssa neuvotellaan tuntikin siitä, onko hampaiden poisto todella tarpeellista?

Ei hampaat ole kuin hiukset "leikkasin tällaisen mallin tykkäätkö?", hiukset kasvaa kyllä takaisin, hampaat ei.

Se nyt vielä puuttuisi, että vanhemmat pääsisivät mistään mitään tietämättöminä päättämään. Ap:kin täällä aloituksessa mesosi armon vuonna 2021, miksei häneltä lapsena poistettu kulmahampaita!

Multa myös poistettu yksi alaetuhammas, enkä kyllä tajua että miksi ihmeessä niiden hampaiden pitäisi mennä keskeltä kohdakkain. Alakaari on ainakin mulla pienempi kuin yläkaari, joten eivät ne muutenkaan ruudukossa mene. Yksikään hammaslääkäri ei ole koskaan kommentoinut negatiivisesti oikomahoitoani, enemmän on puhuttu traumahampaistani, jouduin siis lapsena onnettomuuteen.

Alakaaren pitääkin olla pienempi kuin yläkaaren. Keskellä kohdakkain menolla tarkoitetaan sitä että keskimmäisten yläetuhampaiden väli on samalla kohtisuoralla viivalla keskimmäisen alaetuhampaiden välin kanssa. Eli yläykköset ja alaykköset.

Ja mitähän ihmeen väliä sillä yhdellä kohtisuoralla viivalla on purennan kannalta, kun ne kaaret kumminkin ovat eri kokoiset eivätkä muutkaan hammasvälit mene kohdakkain?

Mitä tarkoitat että "kaaret ovat eri kokoiset"? Niiden pitää ollakin. Yläkaari on isompi kuin alakaari jotta alaetuhampaat ovat ylähampaiden takana. Ja ala-ja ylähampaiden ei ole tarkoitus mennä kohdakkain vaan ikäänkuin toistensa lomaan.

Näin juuri asia on. Eli mitä ihmeen väliä sillä on, menevätkö ne ykköset edessä kohdakkain vai eivät?

No ei niiden ole pakko olla kohdakkain mikäli et koe sitä esteettiseksi ongelmaksi. Se kuitenkin saattaa indikoida että purennassa on muita ongelmia. Esim poskihampaiden risti-tai saksipurentaa.

Vierailija
62/69 |
13.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmisen hengellisyys on tärkeämpi kuin hampaat!!

Eipä pysty hengellisyyksiä ajattelemaan kun on hammasvaivaa kaiken aikaa. ):

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/69 |
13.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vähän turhalta kitinältä kuulostaa. Hampaisiin vaikuttaa lapsuudessa ja lapsuuden jälkeen niin moni asia. Esim. kannattaa lapsena syödä kovia ruokia, että leuka joutuu töihin. Leukaluut kasvavat, jos niitä käyttää paljon. Suun ahtaus usein johtuu siitä, että leuan luut eivät ole päässeet kasvamaan kun niitä ei ole käytetty. Aikuisenakin voi treenata leukaluita ja muuttaa purentaa eri harjoitteilla. Eikä kohtalainen epäsymmetria hampaissa haittaa, jos ei ole toiminnallisia ongelmia. Kukaan ihminen ei ole ulkonäöltään virheetön.

Tämä kyllä mietityttää. Lapseni on popsinut näkkäriä ja porkkanoita lapsena runsaasti. Hampaat ihan sikin sokin suussa ja purenta aivan uskomattoman huono. Ihan kuin pikkuveljilläni ja miehelläni-hieman eri tavalla. Itselläni ollut oikein hyvä purenta. Eiköhän geeneilläkin ole osuutta, ei voi pelkälle ruokavaliolle perustaa. 

Vierailija
64/69 |
13.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrät varmaan itsekin, että kyse on nyt oikeasti jostain muusta, kun laitat noin paljon merkitystä hammasrivistölle. Hampaasi eivät ole pilalla eikä elämäsi ole pilalla, eikä elämästäsi tulisi täydellistä jos sinulla olisi täydellinen alahammasrivistö. Tässä on nyt sinulle mahdollisuus kasvaa ihmisenä, kun vähän pohdit miksi annat asialle niin ison merkityksen ja miksi obsessoit hampaistasi niin kovasti. 

Let it go, let it go.

Onpa ylimielinen kommentti. Hampaat vaikuttavat itsetuntoon todella paljon. Kuinka moni palkkaisi, tai lähtisi treffeille ihmisen kanssa, jolla on todella huonot hampaat, tai puuttuu hampaita suusta?

Toki asia on eri, jos ap:n hampaissa ei ole mitään muuta vikaa kuin pientä vinoutta, jota on valtaosalla ihmisistä ja jota ei kukaan edes huomaa, paitsi ap itse.

Vierailija
65/69 |
13.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kävin kunnallisessa oikomishoidossa säännöllisesti 7-17 vuotiaana. Oli leikkauksia, hammasrautoja, yövetoja. Ja lopulta todella sekavista hampaistanu tuli todella suorat. Olen jälkikäteen todella iloinen, että minun kohdalleni osui aivan huippu hammaslääkäri - silloin oikomishoitojen aikaan inhosin häntä. Olen myös kiitollinen äidille, joka sanoi, että oikomishoidot eivät ole minulle valintakysymys vaan niissä on käytävä.

Vierailija
66/69 |
13.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulle laittoikin hammaslääkäri kuoret erittäin huonosti ja vuoden päästä laitosta kuoren ja oman hampaan väliin pääsi bakteereja, jotka aiheuttivat reikiintymisen. Reikiintymisestä seurasi paise yläetuhampaan taakse. Jouduin yksityiselle paiseen leikkaukseen, jossa löudettiin myös tulehtunut luukudosta. Minulta puuttuu nyt ylhäältä luukudosta ja tämä tulehtuminen voi uusia ja levitä. Saattaa olla että koko yläleuka tipahtaa. Minulla ei ole toimenpiteestä kunnollista kuittia(juu olen typerä kun en sitä tajunnut heti vaatia) joten näillä mennään ja odotellaan, että koskas se naama alkaa ” sulaa”.

Mihin sinä kuittia tarvitset? Kyllähän lääkärin on pitänyt tehdä merkintä toimenpiteestä.

Enpä tiedä kun tätä klinikkaa ei enää ole.

Vierailija
67/69 |
13.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulle laittoikin hammaslääkäri kuoret erittäin huonosti ja vuoden päästä laitosta kuoren ja oman hampaan väliin pääsi bakteereja, jotka aiheuttivat reikiintymisen. Reikiintymisestä seurasi paise yläetuhampaan taakse. Jouduin yksityiselle paiseen leikkaukseen, jossa löudettiin myös tulehtunut luukudosta. Minulta puuttuu nyt ylhäältä luukudosta ja tämä tulehtuminen voi uusia ja levitä. Saattaa olla että koko yläleuka tipahtaa. Minulla ei ole toimenpiteestä kunnollista kuittia(juu olen typerä kun en sitä tajunnut heti vaatia) joten näillä mennään ja odotellaan, että koskas se naama alkaa ” sulaa”.

Mihin sinä kuittia tarvitset? Kyllähän lääkärin on pitänyt tehdä merkintä toimenpiteestä.

Enpä tiedä kun tätä klinikkaa ei enää ole.

ja sitä paitsi, millä todistan että mitä mulle on tehty kun kuitissa ei lue erittelyä?

Vierailija
68/69 |
14.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla kunnallisessa oikomishoidossa pilattiin koko alaleuka. Silloin ala-aste ikäisenä oma hammaslääkärini oli äitiyslomalla ja olin hänen tuuraajansa aikana kiinteiden kiristyksessä. Naama kipiänä monen viikon verran ja syykin selvisi, kun pääsin taas kontrolliin omalle lääkärille. Tuuraaja oli yhellä kertaa kiristänyt alaleuan telaketjuja kolmen kerran edestä. Nyt alaleuka ei kunnolla pysy nivelissään, pidän edelleen 20v myöhemmin retentiolankaa alahampaiden takana, vaikka aina hammaslääkärit hauaisi sen poistaa. Mutta mieluummin se hammaskiven kerääjä, kuin vinot alahampaat, nyt vain poskihampaat puskee sisäänpäin, kun alaleuka on liian ahdas.

Olen 3kymppisenä omalla rahalla oikonut hampaat. Retentiolanka tulee jättää AINA paikoilleen, hautaan saakka. En tiedä kuka hammaslääkäri sen haluaisi sinulta poistaa, älä missään tapauksessa suostu! Jos se poistetaan, hampaat alkavat liikua omia uomiaan. Ja oikominen menee pilalle.

Ja kerrotakoon vielä että olen nyt 61v ja oikomisen ja kaarien paikalleen jättämisen jälkeennei ole ollut mitään ongelmia, joten voin sanoa että ne rahat kannatti kyllä käyttää, n5000e.

Vierailija
69/69 |
14.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla kunnallisessa oikomishoidossa pilattiin koko alaleuka. Silloin ala-aste ikäisenä oma hammaslääkärini oli äitiyslomalla ja olin hänen tuuraajansa aikana kiinteiden kiristyksessä. Naama kipiänä monen viikon verran ja syykin selvisi, kun pääsin taas kontrolliin omalle lääkärille. Tuuraaja oli yhellä kertaa kiristänyt alaleuan telaketjuja kolmen kerran edestä. Nyt alaleuka ei kunnolla pysy nivelissään, pidän edelleen 20v myöhemmin retentiolankaa alahampaiden takana, vaikka aina hammaslääkärit hauaisi sen poistaa. Mutta mieluummin se hammaskiven kerääjä, kuin vinot alahampaat, nyt vain poskihampaat puskee sisäänpäin, kun alaleuka on liian ahdas.

Olen 3kymppisenä omalla rahalla oikonut hampaat. Retentiolanka tulee jättää AINA paikoilleen, hautaan saakka. En tiedä kuka hammaslääkäri sen haluaisi sinulta poistaa, älä missään tapauksessa suostu! Jos se poistetaan, hampaat alkavat liikua omia uomiaan. Ja oikominen menee pilalle.

Ja kerrotakoon vielä että olen nyt 61v ja oikomisen ja kaarien paikalleen jättämisen jälkeennei ole ollut mitään ongelmia, joten voin sanoa että ne rahat kannatti kyllä käyttää, n5000e.

Ehdottomasti kannattaa oikoa, vaikka sitten aikuisena. Vanhemmiten hampaisto ahtautuu, valmiiksi ahtaat menevät enemmän kasaan. Ja tällöin on vaikea puhdistaa suu ja hampaiden välit kunnolla. Huonot hampaat ja ientulehdukset taas voivat aiheuttaa valtavan määrän erilaisia terveysongelmia, viimeisimpänä oli juuri lehdissä miten paradontiitti altistaa koronan vakavalle muodolle.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän seitsemän