Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

V*tuttaa mun lapsuuden julkinen oikomishoito, pilasi mun hampaat

Vierailija
12.02.2021 |

En ole kukaan hammashullu, joka tällä palstalla mesoaa säännöllisesti. Eka kerta kun kirjoitan aiheesta.

Eli olen nyt oikomishoidossa aikuisiällä uudestaan, ja maksan tästä 6000e. Hampaani ovat siis ahtautuneet uudestaan. Haluaisin täydellisen suorat hampaat, mutta tässä on yksi mutta: vaikka maksan suuren summan, ei purentaani ja hampaitani saada ns. "täydellisiksi" sillä

Lapsuuteni julkisen oikomishoidon ratkaisu oli alahampaiden tilanpuutteen ja lievän yhden hampaan ristipurennan vuoksi poistaa vain _YKSI alaetuhampaistani_. Eli hammaskaaret ja hammasvälit eivät edestä päin kohtaa, ole ns. linjassa, vaikka hampaani suoristuvat.
V*tuttaa niin paljon tämä hampaani pilannut lekuri, tekisi mieli etsiä hänen nimensä ja laittaa palautetta, miksi teki aikoinaan tällaisen hoitoratkaisun, joka ei ole standardi tai yleisesti käytössä?
Se ei myöskään ole esteettinen ratkaisu, mutta kunnallisella puolella tuntuu estetiikka olevan viimeinen asia mielessä. Itse arvostan estetiikkaa. Toivon, etten ikinä olisi joutunut tuohon kunnalliseen oikomishoitoon, niin olisin voinut korjauttaa vasta aikuisena hampaani ilman tuhoa. :D :(

En ymmärrä, miksei multa poistettu 2 kulmahammasta, tai jätetty poistoa tekemättä ja vaan laajennettu hammaskaarta taaksepäin tai jotain.
Onko paikalla ketään hammasalan ammattilaista, joka osaa vastata kysymykseen?

Te muut voitte vaan esittää pahoittelunne, etten saa täydellistä hampaistoa ;((

Kommentit (69)

Vierailija
21/69 |
13.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla kunnallisessa oikomishoidossa pilattiin koko alaleuka. Silloin ala-aste ikäisenä oma hammaslääkärini oli äitiyslomalla ja olin hänen tuuraajansa aikana kiinteiden kiristyksessä. Naama kipiänä monen viikon verran ja syykin selvisi, kun pääsin taas kontrolliin omalle lääkärille. Tuuraaja oli yhellä kertaa kiristänyt alaleuan telaketjuja kolmen kerran edestä. Nyt alaleuka ei kunnolla pysy nivelissään, pidän edelleen 20v myöhemmin retentiolankaa alahampaiden takana, vaikka aina hammaslääkärit hauaisi sen poistaa. Mutta mieluummin se hammaskiven kerääjä, kuin vinot alahampaat, nyt vain poskihampaat puskee sisäänpäin, kun alaleuka on liian ahdas.

Vierailija
22/69 |
13.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millä vuosikymmenellä hoitosi tehtiin, AP? Itse olen tyytyväinen 2000-luvun taitteessa Helsingissä saamaani oikomishoitoon (telaketjut, kitalaen retentiotuki tms., alaetuhampaiden retentiokaari). Silloinkin hampaiden poistoa mietittiin, mutta onnekseni äitini sanoi ei. Itse olisin lapsena luopunut parista hampaasta välttääkseni hammasraudat.

Ainoa kokemani outous kunnallisessa hammashoidossa on minulla lapsena todettu leukanivelten reuma, jolle ei koskaan tehty mitään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/69 |
13.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Multa poistettiin ahtauden vuoksi kaikkiaan kolme alahammasta, eli itsellenikään ei ole parillista määrää alaetuhampaita. En ole koskaan huomannut, että tästä olisi mitään haittaa. Kukaan ei ole edes huomannut asiaa ellen ole sitä itse puheeksi ottanut.

Vanhemmilta sisaruksiltani poistettiin kulmahampaita. Minun aikanani jo tiedettiin, että kulmahampaiden poisto aiheuttaa myöhempiä ongelmia, eikä sitä edes harkittu.

Ei varmasti ole poistettu kulmahampaita vaan premolaareita. Kukaan hammaslääkäri ei kulmahampaita poista ellei niitä ole sattumoisin ylilukuisena. Kulmahampaita on ihmisellä neljä, yksi joka leukaneljänneksessä.

Kyllä sisaruksiltani nimenomaan poistettiin kulmahampaat 1960-luvulla, kun ne puhkesivat voimakkaasti rivin ulkopuolelle.

Itse olen selvästi sisaruksiani nuorempi, ja minun aikaani asia jo ymmärrettiin. Siksi ihmetyttikin niin kovasti ap:n valitus kuinka hän olisi halunnut kulmahampaat pois.

Vierailija
24/69 |
13.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla kunnallisessa oikomishoidossa pilattiin koko alaleuka. Silloin ala-aste ikäisenä oma hammaslääkärini oli äitiyslomalla ja olin hänen tuuraajansa aikana kiinteiden kiristyksessä. Naama kipiänä monen viikon verran ja syykin selvisi, kun pääsin taas kontrolliin omalle lääkärille. Tuuraaja oli yhellä kertaa kiristänyt alaleuan telaketjuja kolmen kerran edestä. Nyt alaleuka ei kunnolla pysy nivelissään, pidän edelleen 20v myöhemmin retentiolankaa alahampaiden takana, vaikka aina hammaslääkärit hauaisi sen poistaa. Mutta mieluummin se hammaskiven kerääjä, kuin vinot alahampaat, nyt vain poskihampaat puskee sisäänpäin, kun alaleuka on liian ahdas.

Jos leuka on edelleen 20 v myöhemmin liian ahdas, syyttäisin kyllä hoidon suunnittelijaa enkä kertakiristyksen tehnyttä tuuraajaa.

Vierailija
25/69 |
13.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerran tehty hoito ei lopeta kasvua ja muutoksia mitä myöhemmin elämässä tulee.

Vierailija
26/69 |
13.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua vituttaa vielä 14 vuodenkin jälkeenkin laitetut laminaatit. Niiden tekijä päätti minulta kysymättä hioa etuhampaat lyhemmiksi kuin alkuperäiset. Maksoin niistä kuitenkin useamman tonnin eikä ulkonäkösovitusta tehty ollenkaan.

Tämä koko asia vaati hammaslääkärikammoiselta paljon ja olin silloin rauhoittavan lääkkeen tokkurassa ja toivoin tilanteen vaan olevan nopeasti ohi. Hymyillessä etuhampaita ei siis näy paljoa.

Nykyään sitä hammaslääkäriasemaa ei enää ole.

Vierailija
27/69 |
13.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kunnalliseen hoitoon ei kuulu estetiikasta huolehtiminen.

Ei, mutta sen huomioonottamisen on yleensä ilmaista. Usein törmää vain tehdään ja pahennetaan sitä ”ulkonäköä” tuolla verukkeella.

Vierailija
28/69 |
13.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hammashullut täällä mesoaa. Tiedänpä hyvinkin kuka mun hampaat lapsena poisti oikomishoitoa varten. Eläkkeellä on ja iäkäs. Hänen aikuisella pojalla on jotain mustia piikkejä ainoastaan sussa!?

Se hullu täti joka suoritti itse oikomshoidon on ajat sitten kuollu, ei ois pitäny enää 80-luvulla olla edes töissä.

Eräs yksityinen h-lääk yritti kovasti kaupata mulle aikuisena oikomishoitoa. Edellinen kuitenkin katsoi suutani sillai, että miksi tuo hammas puuttuu jaha joku kasari-oikominen, NO eipä tuosta purennasta enää hyvää saa.

Haluaisin kyllä suoristetun rivistön mutta ei oo nyt varaa.

Aloittaja saa täydelliset hampaat kunhan hankkii tekarit tai jotkut sellaiset legot.

Vierailija
29/69 |
13.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä taas olen tosi tyytyväinen 80-luvulla saamaani kunnalliseen oikomahoitoon ja paikkaukseen. Hampaani eivät ole täydelliset, eikä niistä sellaisia tule, mutta niiden eteen on tehty valtavasti töitä ja ne ovat edelleen suussa.

30-40-luvuilla syntyneiden vanhempieni hampaita en ole koskaan edes nähnyt. He poistattivat ne heti kun mahdollista. Olen ensimmäistä polvea suvussani, jonka suusta sosiaaliluokka ei näkynyt jo lapsena.

Vierailija
30/69 |
13.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ai kulmahampaat olisi sinun mielestäsi pitänyt poistaa? Kulmahampaat ovat tärkeimpien hampaiden joukossa. Ne ovat kestäviä ja pitkäjuurisia jonka vuoksi ideaalipurennassa ne ohjaavat leukojen sivuliikkeen kulkua.

Niitä ei ikimaailmassa kukaan hammaslääkäri poista vaikka olisi millainen puoskari. Sen sijaan nelosia poistetaan usein oikomisen vuoksi.

Valitettavasti kunnalla pitää miettiä hoidon kustannustehokkuutta. Valtiolla ei ole yksinkertaisesti varaa muuhun. Kai ymmärrät että jos yhdelle tekee laajempaa oikomishoitoa niin silloin on tehtävä myös muillekin. Veroja ei varmaan kukaan halua maksaa enempää?

Joo, mutta ärsyttää silti niin paljon.

Olisivat voineet siinä tapauksessa jättää hoidon kokonaan tekemättä, ja olisin aikuisena vasta voinut mennä kys. hoitoon omakustanteisesti, tämä ei olisi ollut minulle mikään ongelma.

Ja kun olin lapsi vielä tuolloin, en ymmärtänyt, että aa nyt minulta poistetaan pysyvä terve hammas edestä yms. Olen pettynyt vanhempiini, etteivät he kyseenalaistaneet hoitosuunnitelmaani, vaan luottivat hammaslääkäriin. Olen lukenut, että monesti vanhempien kanssa neuvotellaan tuntikin siitä, onko hampaiden poisto todella tarpeellista?

Ei hampaat ole kuin hiukset "leikkasin tällaisen mallin tykkäätkö?", hiukset kasvaa kyllä takaisin, hampaat ei.

Vierailija
31/69 |
13.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä taas olen tosi tyytyväinen 80-luvulla saamaani kunnalliseen oikomahoitoon ja paikkaukseen. Hampaani eivät ole täydelliset, eikä niistä sellaisia tule, mutta niiden eteen on tehty valtavasti töitä ja ne ovat edelleen suussa.

30-40-luvuilla syntyneiden vanhempieni hampaita en ole koskaan edes nähnyt. He poistattivat ne heti kun mahdollista. Olen ensimmäistä polvea suvussani, jonka suusta sosiaaliluokka ei näkynyt jo lapsena.

2000-luvulla pääkaupunkiseudulla. Myös äitini hampaat on oiottu, 80-luvulla tämä. Hänen tuloksensa paljon parempi ja hampaat ovat lisäksi pysyneet oiotuilla paikoillaan toisin kuin minulla.

Vierailija
32/69 |
13.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrät varmaan itsekin, että kyse on nyt oikeasti jostain muusta, kun laitat noin paljon merkitystä hammasrivistölle. Hampaasi eivät ole pilalla eikä elämäsi ole pilalla, eikä elämästäsi tulisi täydellistä jos sinulla olisi täydellinen alahammasrivistö. Tässä on nyt sinulle mahdollisuus kasvaa ihmisenä, kun vähän pohdit miksi annat asialle niin ison merkityksen ja miksi obsessoit hampaistasi niin kovasti. 

Let it go, let it go.

Tykkään huolehtia itsestäni mm. lenkkeillen ja pitää itseni kunnossa ja kehittää itseäni elämän eri osa-alueilla, joten olen todella pettynyt, että on yksi osa-alue minussa, jolle en voi mitään, ja joka on joskus ns. "pilattu" silleen, etten saa sitä enää kuntoon. :((

Vierailija
33/69 |
13.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mulla tehtiin yksityisellä lapsuudessa oikomishoito, jonka seurauksena taaimmaiset takahampaat, kaikki neljä, kasvoivat täysin vinoon. Tätä sitten korjailtiin YTHS:llä eli vedettiin viisaudenhampaat poit ja oiottiin ne takahampaat.

Tarinan opeus

1 Onko pakko haukkua kunnollista hammaslääkäriä. Ihan samanlaisia virhearvioita ne tekevät yksityisellä

2 Kaikki ei mene aina täydellisesti eikö siitä kannata tehdä elämää suurempaa kysymystä

3 Hampaiden oikominen on todella vaikeaa hommaa ja kaikki ratkaisut ei kaikilla toimi.

4 Asioita ei voi tietää etukäteen.

5 Jonkun yksityisen hammaslääkärin motiivit haukkua kollegaansa siellä kunnallisella puolella yli 10 vuotta vanhasta hoidosta, on kyseenalaisia. Eihän hän voi tietää, miltä se suu silloin näytti. Mutta tietysti omaa arvoaan voi helposti aina nostaa haukkumalla muidenaikaansaannoksia.

Vierailija
34/69 |
13.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itseltäni poistettiin myös alhaalta vain yksi hammas, joten alahampaat jäivät vinoon ja epäsymmetrisesti. Aikuisena hammaslääkärit ovat tätä ihmetelleet. Pahinta oikomishoidossa oli ilkeä ja pelottava hammaslääkäri ☹️ Sen jälkeen olen pelännyt hammaslääkärille menoa.

Vierailija
35/69 |
13.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No mulla tehtiin yksityisellä lapsuudessa oikomishoito, jonka seurauksena taaimmaiset takahampaat, kaikki neljä, kasvoivat täysin vinoon. Tätä sitten korjailtiin YTHS:llä eli vedettiin viisaudenhampaat poit ja oiottiin ne takahampaat.

Tarinan opeus

1 Onko pakko haukkua kunnollista hammaslääkäriä. Ihan samanlaisia virhearvioita ne tekevät yksityisellä

2 Kaikki ei mene aina täydellisesti eikö siitä kannata tehdä elämää suurempaa kysymystä

3 Hampaiden oikominen on todella vaikeaa hommaa ja kaikki ratkaisut ei kaikilla toimi.

4 Asioita ei voi tietää etukäteen.

5 Jonkun yksityisen hammaslääkärin motiivit haukkua kollegaansa siellä kunnallisella puolella yli 10 vuotta vanhasta hoidosta, on kyseenalaisia. Eihän hän voi tietää, miltä se suu silloin näytti. Mutta tietysti omaa arvoaan voi helposti aina nostaa haukkumalla muidenaikaansaannoksia.

En ole hammaslääkäri, enkä hauku kollegaani. Ei tunnu mukavalta kun oma suu näyttää "virhearviolta" tai tuntuu, että on valittu "kustannustehokkain" vaihtoehto muusta välittämättä. En haukkunut ketään yksittäistä hammaslääkäriä enkä myöskään tule haukkumaan, kummastelin vain aikoinaan tehtyä hoitoratkaisua, mihin olen todella pettynyt, ja hampaat vielä vinoutuivatkin yhtä pahasti, vaikka 1 hammas poistettiin ja estetiikka oli huonompi kuin ennen hoitoa. Ap

Vierailija
36/69 |
13.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

70-luvulla oikomishoidon yhteydessä minultakin poistettiin vain yksi hammas alhaalta. Ei ole mikään esteettinen ongelma minulle mutta purenta on aivan väärä josta olen kärsinyt koko ikäni.

Vierailija
37/69 |
13.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisiko tullut täydellinen estetiikka tai täydellinen purenta, jos olisi poistettu useampi hammas? Tai olisiko kaikki hampaat saatu mahtumaan pysyvästi täydelliseen riviin ilman että mitään olisi poistettu?

Vierailija
38/69 |
13.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisiko tullut täydellinen estetiikka tai täydellinen purenta, jos olisi poistettu useampi hammas? Tai olisiko kaikki hampaat saatu mahtumaan pysyvästi täydelliseen riviin ilman että mitään olisi poistettu?

Olisi. Alakaarella oli vielä aikuisena hoidon jälkeen tilanpuutetta puoli senttiä. Olisi voitu poistaa 2 premolaaria, jolloin estetiikka olisi ollut paljon parempi. :( En tiedä olisiko ilman poistoja selvitty.

Vierailija
39/69 |
13.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän turhalta kitinältä kuulostaa. Hampaisiin vaikuttaa lapsuudessa ja lapsuuden jälkeen niin moni asia. Esim. kannattaa lapsena syödä kovia ruokia, että leuka joutuu töihin. Leukaluut kasvavat, jos niitä käyttää paljon. Suun ahtaus usein johtuu siitä, että leuan luut eivät ole päässeet kasvamaan kun niitä ei ole käytetty. Aikuisenakin voi treenata leukaluita ja muuttaa purentaa eri harjoitteilla. Eikä kohtalainen epäsymmetria hampaissa haittaa, jos ei ole toiminnallisia ongelmia. Kukaan ihminen ei ole ulkonäöltään virheetön.

Vierailija
40/69 |
13.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla suu kuin piraijalla. Isot hammasvälit eikä symmetriaa missään mutta ovat ehjät, kaikki tallella ja valkoiset koska harjaan ahkerasti. Vuosien aikana olen ruvennut pitämään hampaistani 😄

M34

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan kuusi