Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Urheilukelloni kettuilee, että kuntoni on huono :(

Vierailija
12.02.2021 |

Käyn hölkkäämässä nykyisin noin 2 kertaa viikossa, toinen lenkki on pidempi tyyliin jonkin verran yli 10 km, ja toinen lyhyempi ja olevinaan reippaampi (vaikkei nyt talvella oikeesti pysty juoksemaan nopeaan, kun on kylmää, liukasta tai pehmeä epätasainen lumi). Koiralenkkiä tulee päivittäin, yleensä tunti kävelyä per päivä, askeleita lähemmäs 10 000. Juoksuharrastus on jatkunut vuosia. Viime kesänä meni aika helposti puolimaraton. Miten kunto voi olla huono???

Uusi urheilukello mittaa sykkeen ranteesta, siihenhän tuo arvio perustuu, ja mulla nousee syke tosi helposti korkealle. Verenpaine on tosi matala, mikä kuulemma yleensä näkyy sykkeessä (?). Ikää on 40 ++.

Kommentit (61)

Vierailija
41/61 |
13.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan liian korkeilla sykkeillä juoksette noita peruskuntolenkkejä. Peruskunnon rakentamiseen tarvitaan kärsivällisyyttä, useampi kuukausi vähintään, siitä sitten vähitellen kovempiin intervalleihin. Niistä kelloista tulis muuten hyviä verkonpainoja, mutta ovat pahus liian keveitä.

Mutta minkäs teet jos sykkeet vaan nousevat kauhean korkealle vaikka hölkkäisi aivan hirveän hitaasti? Kävely on ihan yhtä tyhjän kanssa, sillä en saa minäkään sykettä nousemaan, ja heti kun vaihtaa hölkkään, syke nousee todella korkealle. Pitäisikö sitten olla liikkumatta lainkaan vaikka juokseminen tuntuisi mukavalta eikä hengästytä liikaa?

Öööö... Kävele reippaammin. Varmasti nousee sykkeet.

Vierailija
42/61 |
13.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minuakin ihmetyttää, että ostin äskettäin Polarin urheilukellon (Vantage M) ja sen mukaan ”olet kuntoillut vähemmän, kuin tavallisesti”, vaikka nimenomaan ostin kellon, koska olen joulukuun alusta alkanut kuntoilla enemmän, kuin tavallisesti ja laitoin lähtötilanteeseen alimman aktiivisuustason ja painoni nyt jne.

Kello myöskin esittää arvion liikkumiseni määrän riittävyydestä kunnon kohottamiseen, mutta päivältä, jolloin tein 1,5h hiihtolenkin ei tullut kunnon kohoamisesta mainitsevaa arviota. Okei... kellon ohjeissa sanottiin, että aluksi tätä arvioidaan arviona, ei niinkään perustuen suorituksiini, koska kello kerää ensin dataa minusta, mutta ostin sen vähän reilu 2 viikkoa sitten ja edelleen se esittää, että arviot ovat vasta arvioita minusta, ei läpikotaisin tulkittua dataa.

???

Mutta tosiaan kurjinta on, kun kello sellaisellekin viikolle, jolloin olen omaan tasooni nähden liikkunut runsaasti sanoo, että kunto ei tällä tahdilla kehity, vaikka esim. se 1,5 h hiihtolenkki kehitti rapakuntoani jo niin, että tunsin sen.

Sillä kellolla kestää jonkin aikaa, että tuntee sut. Noissa Polarin Vantangeissa on ollut se, että vaatii aika paljon aktiviteettia, että ovat tyytyväisiä. :D Jos oikein muistan niin M ei esim. mittaa hiihdon tehoja ellei oo tullut päivitystä.

Kiitos kommentista!

Näistä tehon mittaamisista olisin kiinnostunutkin myös, vaatiiko se aina ulkoisen mittausvälineen, että saa tehon mitattua, kenkiin tai polkimiin (suksiin??) :)

Mitä tarkoitat tehon mittaamisella? Olen 15 vuotta lukenut aktiivisesti kuntoiluun ja juoksuharjoitteluun liittyviä kirjoja ja artikkeleita, mutta en ymmärrä silti tehon mittausta muuten kuin (kunto)pyörän polkemisen yhteydessä, jossa tosiaan voi laskea tehon watteina sen mukaan, mikä on pyörän vastus ja mikä polkemistaajuus (kierrosta minuutissa).

Jos taas tarkoitat sitä, näyttääkö sykemittarin harjoituksen olleen kevyt vai kovatehoinen tai jotain siltä väliltä, niin tämä perustuu puhtaasti sykkeen mittaukseen ja sen lisäksi mahdollisesti harjoittelun kestoon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/61 |
13.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan liian korkeilla sykkeillä juoksette noita peruskuntolenkkejä. Peruskunnon rakentamiseen tarvitaan kärsivällisyyttä, useampi kuukausi vähintään, siitä sitten vähitellen kovempiin intervalleihin. Niistä kelloista tulis muuten hyviä verkonpainoja, mutta ovat pahus liian keveitä.

Mutta minkäs teet jos sykkeet vaan nousevat kauhean korkealle vaikka hölkkäisi aivan hirveän hitaasti? Kävely on ihan yhtä tyhjän kanssa, sillä en saa minäkään sykettä nousemaan, ja heti kun vaihtaa hölkkään, syke nousee todella korkealle. Pitäisikö sitten olla liikkumatta lainkaan vaikka juokseminen tuntuisi mukavalta eikä hengästytä liikaa?

Öööö... Kävele reippaammin. Varmasti nousee sykkeet.

Jossain vaiheessa tulee kävelytekniikka vastaan. Minulla sykkeet ovat noin 125 vielä silloin, kun kävelen 7,5 km/h nopeutta. Sitä nopeammin käveleminen tuntuu jo hankalalta ainakin tällaiselle 160 cm pitkälle naiselle. Tekniikka ei enää meinaa riittää askeltiheyden kasvattamiseen ja askelpituudelle pituus asettaa rajan.

Mutta kuten tuossa ylempänä sanoin, sykettä saa kyllä korkeammaksi, jos ottaa tarpeeksi painavan repun selkään.

12

Vierailija
44/61 |
13.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt osui hyvä keskustelu kohdalleni.Eilen ostin juuri Polarin kellon ja kohta treeneihin.Onko helppo käyttää ? Näin alkuun tuntuu vaikealta.Mielenkiintoista tosiaan nähdä minkä verran nukun.Toinen se mitä treenien jälkeen näyttää mikäkin.Kuinka tarkkaa pitää olla tuo paino asennettu kelloon.Tuli hiukan kiloja ja tosiaan toivon ,että tästä lähtee parempaan suuntaan.Jos paino lähtee reippaasti alas niin pitääkö painot laittaa uudestaa oikein ? Jännä kyllä seurata muuten lepopulssia miten heittelee.

Paino on ihan keskeinen lähtötieto ainakin silloin, kun sykemittari arvioi harjoittelun energiankulutusta. Jos olet laittanut mittariin painoksesi 60 kg ja mittari näyttää sinulle jonkin harjoituksen kuuluttaneen energiaa 300 kcal, niin 50 kg painolla täsmälleen saman harjoituksen energiankulutukseksi se näyttäisi 250 kcal.

En tiedä, mihin kaikkeen muuhun sykemittarin näyttämään dataan paino vaikuttaa, mutta niitä voi olla muitakin. Ei sitä painoa tarvitse jokaisen kilon muutoksen jälkeen muuttaa, mutta ainakin siinä vaiheessa kannattaa tieto päivittää mittariin, kun paino on muuttunut 3 kg suuntaan tai toiseen.

Vierailija
45/61 |
13.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvää, informatiivista keskustelua!

Vierailija
46/61 |
13.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minuakin ihmetyttää, että ostin äskettäin Polarin urheilukellon (Vantage M) ja sen mukaan ”olet kuntoillut vähemmän, kuin tavallisesti”, vaikka nimenomaan ostin kellon, koska olen joulukuun alusta alkanut kuntoilla enemmän, kuin tavallisesti ja laitoin lähtötilanteeseen alimman aktiivisuustason ja painoni nyt jne.

Kello myöskin esittää arvion liikkumiseni määrän riittävyydestä kunnon kohottamiseen, mutta päivältä, jolloin tein 1,5h hiihtolenkin ei tullut kunnon kohoamisesta mainitsevaa arviota. Okei... kellon ohjeissa sanottiin, että aluksi tätä arvioidaan arviona, ei niinkään perustuen suorituksiini, koska kello kerää ensin dataa minusta, mutta ostin sen vähän reilu 2 viikkoa sitten ja edelleen se esittää, että arviot ovat vasta arvioita minusta, ei läpikotaisin tulkittua dataa.

???

Mutta tosiaan kurjinta on, kun kello sellaisellekin viikolle, jolloin olen omaan tasooni nähden liikkunut runsaasti sanoo, että kunto ei tällä tahdilla kehity, vaikka esim. se 1,5 h hiihtolenkki kehitti rapakuntoani jo niin, että tunsin sen.

Sillä kellolla kestää jonkin aikaa, että tuntee sut. Noissa Polarin Vantangeissa on ollut se, että vaatii aika paljon aktiviteettia, että ovat tyytyväisiä. :D Jos oikein muistan niin M ei esim. mittaa hiihdon tehoja ellei oo tullut päivitystä.

Kiitos kommentista!

Näistä tehon mittaamisista olisin kiinnostunutkin myös, vaatiiko se aina ulkoisen mittausvälineen, että saa tehon mitattua, kenkiin tai polkimiin (suksiin??) :)

Mitä tarkoitat tehon mittaamisella? Olen 15 vuotta lukenut aktiivisesti kuntoiluun ja juoksuharjoitteluun liittyviä kirjoja ja artikkeleita, mutta en ymmärrä silti tehon mittausta muuten kuin (kunto)pyörän polkemisen yhteydessä, jossa tosiaan voi laskea tehon watteina sen mukaan, mikä on pyörän vastus ja mikä polkemistaajuus (kierrosta minuutissa).

Jos taas tarkoitat sitä, näyttääkö sykemittarin harjoituksen olleen kevyt vai kovatehoinen tai jotain siltä väliltä, niin tämä perustuu puhtaasti sykkeen mittaukseen ja sen lisäksi mahdollisesti harjoittelun kestoon.

No kun olen lukenut, että nykyisin on mahdollista mittailla harjoitusten tehoja niin, ettäpyörässä polkimiin ja juoksussa lenkkareihin asennetaan jokin juttu, joka yhdessä muun datan kanssa pystyy mittaamaan harjoituksen tehoa.

Olen siis sohvaperuna, jota motivoi mikä tahansa kehityksen ja muutoksen havaitseminen, en huomaa mitään itsekseni, koska minua ei juurikaan huvita liikkua. Teen sitä nyt vain siksi, että haluan paremman arkikunnon. Ja siis se ei synny arkiaskareista, vaan tarvitaan hieman raskaampaa liikkumista. Ja juu juu, tiedän, että pk tasolla pitää liikkua eniten. Yritetään :)

Minulla olisi nyt sellainen kello, jossa tämä tehon mittaus on mahdollista.

Vierailija
47/61 |
13.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

???

Kiitos kommentista!

No kun olen lukenut, että nykyisin on mahdollista mittailla harjoitusten tehoja niin, ettäpyörässä polkimiin ja juoksussa lenkkareihin asennetaan jokin juttu, joka yhdessä muun datan kanssa pystyy mittaamaan harjoituksen tehoa.

Olen siis sohvaperuna, jota motivoi mikä tahansa kehityksen ja muutoksen havaitseminen, en huomaa mitään itsekseni, koska minua ei juurikaan huvita liikkua. Teen sitä nyt vain siksi, että haluan paremman arkikunnon. Ja siis se ei synny arkiaskareista, vaan tarvitaan hieman raskaampaa liikkumista. Ja juu juu, tiedän, että pk tasolla pitää liikkua eniten. Yritetään :)

Siis sitä wattitehoa.

Vierailija
48/61 |
13.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko jollain muuten vinkkiä treenirintsikoihin? Nyt en kaipaa edes niinkään tukea (en aio hölkätä tai juosta) vaan sitä, että ei kostu hikoillessa niin ällöttävästi.

Lähinnä vaikka oisko tietoa. mitä materiaalia niitten pitäisi olla tai joku hyvä merkki, ja saako hyviä materiaaliltaan ei-hikouluttavia ts. kastuvia halpiskaupoista (H&M yms) vai pitääkö olla urheiluliike?

Vierailija
49/61 |
13.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edellisessä Polarin päivityksessä on kyllä tullut joku bugi joka sekoittaa sitä. Nightly recharge näyttää mitä sattuu ja treenejä ei jotenkin käsitellä kuten ennen vaan itsellä on koko ajan aliharjoittelu, vaikka treenaan 3-6 krt viikossa, osa kävelyä toki, mutta salia, jumppaa ja hiihtoa. Mitään en ole juurikaan muuttanut verrattuna päivitystä edeltävään tilanteeseen. Uutta päivitystä odotellessa. Jos sun ranneke siis on Polar.

Vierailija
50/61 |
13.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Edellisessä Polarin päivityksessä on kyllä tullut joku bugi joka sekoittaa sitä. Nightly recharge näyttää mitä sattuu ja treenejä ei jotenkin käsitellä kuten ennen vaan itsellä on koko ajan aliharjoittelu, vaikka treenaan 3-6 krt viikossa, osa kävelyä toki, mutta salia, jumppaa ja hiihtoa. Mitään en ole juurikaan muuttanut verrattuna päivitystä edeltävään tilanteeseen. Uutta päivitystä odotellessa. Jos sun ranneke siis on Polar.

Jatkan vielä, että muuten olen Polarin ollut tyytyväinen, mutta nyt on jotenkin ’sekaisin’.

Vierailija
51/61 |
13.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

???

Kiitos kommentista!

Voi olla, että pyöräilyssä onkin mahdollista mitata "wattitehoa" myös tiellä/maastossa polkiessa eikä pelkästään kuntopyörällä. Mutta juostessa paljon mielekkäämpi mittari on vain katsoa kilometrivauhtia ja verrata sitä lenkin keskisykkeeseen. Tämän kehityksestä näkee aika hyvin kunnon kehittyvän. Ainakin Polarin mittareissa on juoksuindeksi, joka on karkea arvio maksimaaliselle hapenottokyvylle. Sen avulla voi verrata myls eri nopeuksilla juostuja lenkkejä keskenään. Todennäköisesti muissa tunnettujen valmistajien (Suunto, Garmin) mittareissa on jotain vastaavaa.

Vierailija
52/61 |
13.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle tuli mieleen että eihän sulla ole kroonista stressiä, henkistä kuormitusta, jotain sairauden aiheuttamaa jälkitilaa tms? Ylikunnolta / uupumukseltahan tuo kuulostaa jos mittaukset on oikein eikä muuta syytä ole. Sykkeestä mitattavaan ”kuntoon” vaikuttaa palautuminen kaikesta rasituksesta, ei pelkkä fyysinen rasitus.

Hermoston ylivireyttä perinteisesti koitetaan saada aisoihin joogalla, meditaatiolla yms aktiivisesti palauttavalla.

Palautin yhden kellon kun ei osannut mitata joitain asioita oikein, mutta rasituksen siedon suhteen se oli oikeassa. Sydämen sykevälivaihtelu HRV aamulla kertoo suunnilleen saman ja on yksinkertaista mitata puhelimella, sykevyöllä appin kanssa tms.

Vierailija
53/61 |
13.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulle tuli mieleen että eihän sulla ole kroonista stressiä, henkistä kuormitusta, jotain sairauden aiheuttamaa jälkitilaa tms? Ylikunnolta / uupumukseltahan tuo kuulostaa jos mittaukset on oikein eikä muuta syytä ole. Sykkeestä mitattavaan ”kuntoon” vaikuttaa palautuminen kaikesta rasituksesta, ei pelkkä fyysinen rasitus.

Hermoston ylivireyttä perinteisesti koitetaan saada aisoihin joogalla, meditaatiolla yms aktiivisesti palauttavalla.

Palautin yhden kellon kun ei osannut mitata joitain asioita oikein, mutta rasituksen siedon suhteen se oli oikeassa. Sydämen sykevälivaihtelu HRV aamulla kertoo suunnilleen saman ja on yksinkertaista mitata puhelimella, sykevyöllä appin kanssa tms.

Aloittaja tässä linjoilla taas. Olen alkanut miettiä itsekin, että mahtaako mulla olla sydämessä vikaa? Hengästyn joskus ihan ihmeellisen vähästä, esim. kodin sisäportaiden rauhallisen nousun jälkeen saattaa olla vaikeuksia puhua. Tai rauhallisellä kävelylenkillä voi olla vaikeaa puhua puhelimessa / kaverin kanssa. Toisaalta sitten joskus lenkki sujuu tosi hyvin tai pelaan vauhdikasta aerobista peliä tuntikausia.

Tänään pyrin pitämään pitkällä lenkillä sykkeen noin 150:ssä. Ei onnistunut millään! Paria tuntia aikaisemmin olin tehnyt metsässä kohtuu rauhallisen tunnin koiralenkin, se ikään kuin lämmittelynä, siihen päälle vähän venyttelyä. Lähdin siis juoksulenkille. Alkuun alle kilsa kävelyä - sykkeet ok. Kun aloitin ihan rauhallisen hölkän, syke nousi heti 160 tuntumaan. Vaikka miten hiljaan hölkkäilin, syke heilui siinä 160-165 tuntumassa. Kun rauhoitin tahtia ja kävelin, syke tippui 115-120 tuntumaan. Tällä mentiin koko 1,5 tuntia, eli ihan hiljaisessa hölkässä syke pyrki heti nousemaan 170 tuntumaan. Eikä kyse siis todella ollut liiasta vauhdista - lenkin keskivauhti oli 8,5 min/km!

Minulla on stressaava työ ja nyt stressiä muutenkin, mutta nukun paljon & hyvin ja osaan rentoutua. Leposyke on kaiken aikaa 60 tuntumassa. Lenkin aikana ajatukset pyöri tuossa sykeasiassa ja taidan kysyä työterveydestä josko asiaa voisi selvitellä.

-aloittaja-

Vierailija
54/61 |
13.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aloittaja tässä linjoilla taas. Olen alkanut miettiä itsekin, että mahtaako mulla olla sydämessä vikaa? Hengästyn joskus ihan ihmeellisen vähästä, esim. kodin sisäportaiden rauhallisen nousun jälkeen saattaa olla vaikeuksia puhua. Tai rauhallisellä kävelylenkillä voi olla vaikeaa puhua puhelimessa / kaverin kanssa. Toisaalta sitten joskus lenkki sujuu tosi hyvin tai pelaan vauhdikasta aerobista peliä tuntikausia.

Tänään pyrin pitämään pitkällä lenkillä sykkeen noin 150:ssä. Ei onnistunut millään! Paria tuntia aikaisemmin olin tehnyt metsässä kohtuu rauhallisen tunnin koiralenkin, se ikään kuin lämmittelynä, siihen päälle vähän venyttelyä. Lähdin siis juoksulenkille. Alkuun alle kilsa kävelyä - sykkeet ok. Kun aloitin ihan rauhallisen hölkän, syke nousi heti 160 tuntumaan. Vaikka miten hiljaan hölkkäilin, syke heilui siinä 160-165 tuntumassa. Kun rauhoitin tahtia ja kävelin, syke tippui 115-120 tuntumaan. Tällä mentiin koko 1,5 tuntia, eli ihan hiljaisessa hölkässä syke pyrki heti nousemaan 170 tuntumaan. Eikä kyse siis todella ollut liiasta vauhdista - lenkin keskivauhti oli 8,5 min/km!

Minulla on stressaava työ ja nyt stressiä muutenkin, mutta nukun paljon & hyvin ja osaan rentoutua. Leposyke on kaiken aikaa 60 tuntumassa. Lenkin aikana ajatukset pyöri tuossa sykeasiassa ja taidan kysyä työterveydestä josko asiaa voisi selvitellä.

-aloittaja-

Tsemppiä selvittelyyn! Kannattaa ainakin tutkituttaa ferritiini, jos happi ei kulje niin ei kulje juoksukaan.

Pelkkä uni ja perus rentoutuminen ei välttämättä myöskään tietyn pisteen jälkeen kompensoi enää stressin ja kuormituksen tuomaa rasitusta jos parasympaattinen hermosto ei ole hereillä.

Vierailija
55/61 |
14.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-aloittaja-

Tsemppiä selvittelyyn! Kannattaa ainakin tutkituttaa ferritiini, jos happi ei kulje niin ei kulje juoksukaan.

Pelkkä uni ja perus rentoutuminen ei välttämättä myöskään tietyn pisteen jälkeen kompensoi enää stressin ja kuormituksen tuomaa rasitusta jos parasympaattinen hermosto ei ole hereillä.

Kiitos tästä vinkistä! Ferritiinimittaukseen siis lähiaikoina.

-aloittaja-

Vierailija
56/61 |
09.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-aloittaja-

Aloittaja palaa asiaan. Terveydentilaa selvitetty, eikä sydämen tai keuhkojen toiminnasta löytynyt vikaa. Ferritiiniä ei ole vielä mitattu, mutta hemoglobiini on ennätyksellisen korkealla eikä lääkärin mielestä mikään viittaa matalaan ferritiiniin. Lähete tutkimukseen kuitenkin on, eli arvon voisi vielä selvittää.

Kuntotestin mukaan aerbinen kunto on ikätasoinen ja itse asiassa vähän sen yli. Hapenottokyky jopa todella hyvä! Maksimisykkeeksi mitattiin 181.

Nopean portaiden nousun tai vastaavan nopean aktiivisuuden muutoksen aiheuttaman hengästymisen lääkäri selitti iällä ja parasympaattisen hermoston (?) hidastumisella.

Oma maalaisjärki sanoo, että huonossa juoksujaksossa oli kyse jostakin muusta - ehkä joku ylikunnon kaltainen tila? Rannesykemittari huijaa jonkin verran nyt todistettavasti, kun testin aikana lukemia seurattiin, joten ehkä sen huutelua huonosta kunnosta ei kannata ottaa kauhean vakavasti :)

-aloittaja-

Vierailija
57/61 |
22.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nosto!

Vierailija
58/61 |
22.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun Polar kettuili surkeasta hapenottokyvystä. Se arvo oli aina surkea. Sitten löytyi sattumalta astma ja kellokin muuttui tyytyväiseksi lääkityksen vaikutuksen myötä.

Vierailija
59/61 |
23.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla tuli askelia yli 25000 päivän aikana ja kun kurkkasin puhelimen sporttiappia, tuli ilmoitus tyyliin yritä enemmän :/

Vierailija
60/61 |
23.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on sama ongelma. Olen juossut aktiivisesti maaliskuusta lähtien, ja käyn 3 kertaa viikossa lenkillä. Kilometrejä tulee noin 12-15 viikon aikana, ja siihen päälle vielä paljon kävelyä. Kelloni se vaan näyttää että kuntoikäni on 54 vaikka olen 28-vuotias (tosin melko ylipainoinen). Joskus se laskee peräti 47 vuoteen jos käyn lyhyillä mutta nopeilla lenkillä.

En luota tuon kellon arvioon lainkaan. Kun aloitin, jaksoin hädin tuskin hölkätä kilometrin putkeen. Nyt 5 km on kevyt arkilenkki ja 10 tai yli on sellainen, josta vähän rasittuukin ja jaloissa tuntuu vähän. Sykkeet ovat minullakin aika korkeat, lyhyillä lenkeillä noin 165-175 ja pitkillä 155-165.

Peruskunnon kohottamiseen tarvitaan paljon matalatehoista harjoittelua, jos koet, että talvella on kylmä vain kävellä, niin suosittelen sauvakävelyä. Nyt sulla on aika korkeat sykkeet koko ajan eli harjoittelet käytännössä koko ajan samalla teholla. Monella kuntoilijalla on tapa, että kun treenataan vain pari kertaa viikossa, niin se tehdään liian kovaa eli "varmuuden vuoksi" sellaista pikkukovaa.

Minulla ei oikeastaan ole sellaista välimaastoa. Jos kävelen niin reippaasti kun pääsen, sykkeeni on maksimissaan 120 tienoilla. Heti jos vaihdan todella hitaaseenkin hölkkään, niin että pitkäjalkainen kävelijä voisi harppoa vierelläni kävelyvauhtia, syke nousee 155-160. En tiedä millä urheilulajilla saisin esimerkiksi 130-140 sykkeet, ainakaan kävelyllä ja juoksulla ei onnistu. Ja hölkkääminen noilla sykkeillä tuntuu hyvältä ja mukavalta, happea saa helposti. Teen pari kertaa kuukaudessa myös todella lyhyitä lenkkejä joissa juoksen niin täysiä kuin jaloista lähtee sen aikaa kun jaksan, vaihdan kävelyyn ja kun syke on laskenut 130, juoksen taas aivan täysiä hetken. Näillä reissuilla syke nousee maksimissaan 180 hujakoille.

Ei onnistunut minullakaan ensimmäisiin vuosiin, mutta nykyisin keskisyke pyörii 130 molemmin puolin. Harrastusta aloittaessa lähtösyke oli tuon verran. Nyt enää kovavauhtisilla lenkeillä keskisyke nousee päälle 140. Osittain tämä johtuu siitä, että kunto on parempi, mutta myös jalkojen lihakset ovat kehittyneet ja juoksu on ylipäätänsä taloudellisempaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme kahdeksan