Onko Juha Itkonen oikea henkilö kertomaan keskiverto duunari lapsiperheen onnesta ja autuudesta?
https://www.hs.fi/perhe/art-2000007796502.html
"Kääntöpuoli on kuitenkin se, että lapsiperheen onni ei yleensä nouse otsikoihin. Vaikea sitä onkin sanoiksi pukea – jopa Itkosen, vaikka hän on kirjailija."
Lisäksi hänen vaimo on nyhtökauran keksijä ja sen alkuperäisen nyhtökaurayrityksen perustaja ja myynyt yrityksen.
Vuositulot perheellä tosi hyvät.
Jutusta ei käy ilmi siivoavatko he itse vai käykö heillä siivooja?
Kirjailija on vähän huono valinta kuvaamaan tavallisen duunariperheen arkea. Kun lapset menee päiväkotiin, kirjaliija voi huonosti nukutun yön jälkee alkaa pariksi tunniksi nukkumaan ja vasta sitten alkaa kirjailla tai toisaalta voi miettiä, että kirjailisiko tänään lainkaan?
Tavallinen duunari joutuu säästämään että rahat riittäis. Univelat kauheat. Perheonni kaukana kun usein riitelyä.
Kommentit (70)
Vierailija kirjoitti:
Minusta juttu oli hyvä. Liian vähän puhutaan siitä, miten valtavasti lapsista on iloa ja miten paljon lapset todellisuudessa "kasvattavat" vanhempia. Olen myös Itkosen kanssa samaa mieltä siitä, ettei vaivaton elämä välttämättä ole onnellista elämää. Siitähän se elämän merkityksellisyys juuri syntyy, että näkee vaivaa asioiden eteen.
Mulla eu muuta elämässä. olekaan kuin vaivannäköä ja olen kaukana onnellisesta. Ihan ilman lapsiakin voi elämä olla raatamista aamusta iltaan.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/pienten-lasten-vanhemmat-paatyvat-a…
"Pienten lasten vanhemmat päätyvät avioeroon yhä useammin – eron riski on huipussaan kolmantena tai neljäntenä aviovuonna"
Sitäkö on onni ?
Kuinka suuri osa vapaaehtoisesti lapsettomista perheistä päätyy eroon?
Ainakin minä tunnen monia vapaaehtoisesti lapsettomia pariskuntia ja he ovat kyllä onnellisimmasta päästä. Lapsiperheiden isät ovat uupuneita ja jatkuvasti saikuttavat.
Vierailija kirjoitti:
Minusta juttu oli hyvä. Liian vähän puhutaan siitä, miten valtavasti lapsista on iloa ja miten paljon lapset todellisuudessa "kasvattavat" vanhempia. Olen myös Itkosen kanssa samaa mieltä siitä, ettei vaivaton elämä välttämättä ole onnellista elämää. Siitähän se elämän merkityksellisyys juuri syntyy, että näkee vaivaa asioiden eteen.
En ole vielä lukenut juttua, mutta hyvä että edes Itkonen uskaltautuu sanomaan nuo itsestäänselvyydet julkisesti, vaikka varmasti tietää keskustelupalstoilla tulevaan paskaa niskaan. Kyllästyttää ainainen lasten ja lapsiperhe-elämän inhoaminen täällä ja muualla, kun en itse tunnista siitä lapsiperhetodellisuutta vaan ihmeellisen karikatyyrin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla eu muuta elämässä. olekaan kuin vaivannäköä ja olen kaukana onnellisesta. Ihan ilman lapsiakin voi elämä olla raatamista aamusta iltaan.
Jeps, mutta mietipä vielä siihen, että sinulla olisi pari kolme lasta. hermot siinä menisi ja hullujen huoneelle joutuisit.
Vierailija kirjoitti:
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/pienten-lasten-vanhemmat-paatyvat-a…
"Pienten lasten vanhemmat päätyvät avioeroon yhä useammin – eron riski on huipussaan kolmantena tai neljäntenä aviovuonna"
Sitäkö on onni ?
Löytyykö onni siitä, että jättää asioita tekemättä ja kokematta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
öyh öyh lisääntyminen elämän tarkoitus. Juha Itkonen on jäänyt henkisesti apinan tasolle
Ei vaan kun on tarpeeksi syvällinen mieli, pystyy tunnustamaan tosiasiat. Kuten sen, että ihminen on mitä todennäköisimmin biologian ja evoluution muovaama eliö, siinä missä muukin planeettamme fauna. Jokainen eläinlaji pyrkii vain varmistamaan oman lajinsa olemassaolon. Jos se siinä jostakin syystä epäonnistuu, laji katoaa ja tekee tilaa muille lajeille. Ihmisellä ei ole mitään sen suurempaa missiota äärettömässä maailmankaikkeudessa.
Kumminkin ihmiset ei pidä hyvänä juttuna jos miehet toteuttaa biologiaansa ja siittää joka viikko uuden nuoren naikkosen. Vaimot ei ainakaan tykkäisi. Miksi taistelemme biologiaa vastaan?
Huhhuh mitä kirjoittelua. Itkosen vaimo on ansainnut tulonsa. Bisneksen luominen tyhjästä ja tj rooli on kovaa työtä. Jos Itkonen ei saisi hyväosaisena tuoda mielipiteitään esiin, miksette te valittajat myös vain tee samanlaisia elämänvalintoja kuin Itkoset, jos se kerran on niin helppoa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jeps, mutta mietipä vielä siihen, että sinulla olisi pari kolme lasta. hermot siinä menisi ja hullujen huoneelle joutuisit.
Ne pari kolme lasta voisivat myös tuoda elämään uutta sisältöä, positiivisuutta ja motivaatiota. Omien lastensa eteen jaksaa tehdä vaikka mitä sellaista, jota ei pelkästään oman itsensä vuoksi jaksaisi. Isommista lapsista on myös konkreettista apua, voivat käydä kaupassa, auttavat siivouksessa ym. Ja aikuistuttuaan voivat auttaa tarvittaessa jopa rahallisesti, jos oikein kivasti käy. Edellyttää toki, että kasvattaa ja kouluttaa lapsensa asianmukaisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Heh, olen joutunutkin muutamaan otteeseen mutta joo, jos haluaa lapsia niin niitä tekee ja pärjää vaikkei olisi Itkosten kaltainen miljonääri , mutta en itse ole koskaan halunnut lapsia enkä tämänkään jutun jälkeen halua. Mutta siis elämä voi olla kyllä vaivalloista ilman niitä lapsiakin eikä tämä vaivalloisuus ole minua jalostanut mitenkään enkä usko että lisävaivatkaan (en viittaa lapsiin) niin tekisi. Kyllä se on elämän helppous mikä onnen tuo.
Vierailija kirjoitti:
Niin eipä itkonenkaan osannu huomioida, että se vapaaehtoinen lapsettomuus voi olla vapaaehtoinen pako kurjasta ja köyhästä lapsiperhearjesta. Että ehkä arvon kirjailija voisi yrittää vähän samaistua muihin ihmisiin ennennkuin kirjoittaa mitään.
Mun ymmärtääkseni ani harva jos kukaan kieltäytyy perheen perustamisesta silloin jos puoliso on rikas toimari ja itse voi päättää milloin ja miten tekee töitä.
Olet väärässä. En halua lapsia vaikka minulla on rahaa.
Tykkään tuosta Juhasta ja sen kirjoituksesta, ja se kirjoittaa kivasti ja huumorintajuisesti. Mutta olen kyllä vähän samaa mieltä että lapsiperheen elämä on monin paikoin hyvin erilaista.
Esim mulla on monta lasta (enemmän kuin itkosella) ja ei mitään tukiverkkoja, isovanhemmat ei osallistu elämään omien rajoitteidensa takia (juopot yms). Tämä on tosi raskasta kun koskaan emme ole saaneet mistään mitään apua.
Toisaalta taas olemme suht hyvätuloisia akateemisia, joten se huolettomuus rahan osalta helpottaa paljon, on rahaa ostaa auto ja tilava asunto jne.
Kaikki on suhteellista. Köyhä perhe voi olla silti onnellinen, jos heillä on hyvät tukiverkot ja välittäviä ihmisiä. Hyvätuloinen perhe voi olla yksinäinen ja onneton jos ei ole ketään ihmisiä jotka perheestä välittävät.
Minä olen lapsirakas ja rakastan lapsiani yli kaiken. Mutta ymmärrän että ei kaikki jaksa tällaista ”pöllytystä” jossa omaa aikaa ei ole juuri koskaan, ja puolison kanssa kahdenkeskistä aikaa ei ole ikinä. Siis koskaan.
Vierailija kirjoitti:
Huhhuh mitä kirjoittelua. Itkosen vaimo on ansainnut tulonsa. Bisneksen luominen tyhjästä ja tj rooli on kovaa työtä. Jos Itkonen ei saisi hyväosaisena tuoda mielipiteitään esiin, miksette te valittajat myös vain tee samanlaisia elämänvalintoja kuin Itkoset, jos se kerran on niin helppoa?
Totta kait heillä saa olla tuloja ja he saavat olla onnellisia menestyksestään, mutta se on tosi asia että menestys tuo onnea ja helpottaa elämää.
Itkonen voi säätää työtahtiaan miten halua, olla kirjoittamatta tai kirjoittaa tai aloittaa kirjoittaminen vaikka klo 12 vasta ja juoda kaikessa rauhassa aamukahvia kun lapset ovat päiväkodissa. Ei tämä ole tavallisen suomelaisen perheen arkea.
Vähän sama asia jos englannin kuninkaalliset alkaisivat puhua lapsiperheen autuuden puolesta... huokaus.
Valtaosa lapsiperheistä on huonosti toimeentulevia pennenvenyttäjiä ja työssäjaksaminenkin on mitä on.
Jännä että työpaikallamme onnellisimmilta ihmisiltä vaikuttavat juuri lapsettomat ihmiset, joilla on puoliso tai seurustelee. Perheelliset lapsiperheiden äidit ovat jatkuvia valittajia.
Kun katsoo työstäpoissaoloja, niin se on kyllä ne lapsiperheen äidit kun ovat joko itse saikkarissa jatkuvasti tai lapsi sairaana ja sitten työt kertyy ja kertyy. Tekemättömät työt meidänkin firmassa sitten johti uupumiseen ja puolen vuoden saikkari.
Minun mielestä tuo ei kuulosta onnelta!
Onnea on se kun ei ole lapsia ja vapaaehtoiset lapsetomat kertoilevat olleensa milloin missäkin ja nauttineensa vapaudesta. Nyt tosin pandemia on ahdistanut heitäkin kun ei voi viikonloppuisin pujahtaa Berliiniin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totta kait heillä saa olla tuloja ja he saavat olla onnellisia menestyksestään, mutta se on tosi asia että menestys tuo onnea ja helpottaa elämää.
Itkonen voi säätää työtahtiaan miten halua, olla kirjoittamatta tai kirjoittaa tai aloittaa kirjoittaminen vaikka klo 12 vasta ja juoda kaikessa rauhassa aamukahvia kun lapset ovat päiväkodissa. Ei tämä ole tavallisen suomelaisen perheen arkea.
Vähän sama asia jos englannin kuninkaalliset alkaisivat puhua lapsiperheen autuuden puolesta... huokaus.
Valtaosa lapsiperheistä on huonosti toimeentulevia pennenvenyttäjiä ja työssäjaksaminenkin on mitä on.
Niin että reilun sadan tonnin vuosituloilla puhutaan vähän kuin kuninkaallisista? Onko joku oikeasti noin pihalla missä arjessa tässä maassa valtaosa elää?
Vierailija kirjoitti:
Tykkään tuosta Juhasta ja sen kirjoituksesta, ja se kirjoittaa kivasti ja huumorintajuisesti. Mutta olen kyllä vähän samaa mieltä että lapsiperheen elämä on monin paikoin hyvin erilaista.
Esim mulla on monta lasta (enemmän kuin itkosella) ja ei mitään tukiverkkoja, isovanhemmat ei osallistu elämään omien rajoitteidensa takia (juopot yms). Tämä on tosi raskasta kun koskaan emme ole saaneet mistään mitään apua.
Toisaalta taas olemme suht hyvätuloisia akateemisia, joten se huolettomuus rahan osalta helpottaa paljon, on rahaa ostaa auto ja tilava asunto jne.Kaikki on suhteellista. Köyhä perhe voi olla silti onnellinen, jos heillä on hyvät tukiverkot ja välittäviä ihmisiä. Hyvätuloinen perhe voi olla yksinäinen ja onneton jos ei ole ketään ihmisiä jotka perheestä välittävät.
Minä olen lapsirakas ja rakastan lapsiani yli kaiken. Mutta ymmärrän että ei kaikki jaksa tällaista ”pöllytystä” jossa omaa aikaa ei ole juuri koskaan, ja puolison kanssa kahdenkeskistä aikaa ei ole ikinä. Siis koskaan.
Miksi ette järjestä kahdenkeskistä aikaa edes silloin tällöin palkkaamalla lastenhoitajaa muutamaksi tunniksi? Kerroit kuitenkin, että olette suhteellisen hyvätuloisia, joten sen pitäisi olla taloudellisesti mahdollista. Näin me teimme, kun lapset olivat pieniä ja isovanhemmista ei saanut hoitoapua. Kovin usein emme niin tehneet, koska lapset olivat jo kokopäivähoidon ajan erossa meistä, mutta jo kerran kuukaudessa muutama tunti kahdenkeskistä aikaa tuntui ihanalta.
Kolmen lapsen uraäiti
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itkonenhan puhuu vain omasta elämästään. Mutta ei varallisuus poista häneltä oikeutta puhua lapsiperhe-elämästä, itse ainakin olen hänen kanssaan samaa mieltä vaikka pienillä tuloilla ollaankin pitkään jouduttu pärjäämään. Englannin kuninkaalliset taas osaisivat kertoa lähinnä kieroutuneista kasvatusmetodeista.
Jokaisella, jolla on varaa tupakoida aski päivässä, on varaa palkata siivooja kotiin kerran kahdessa viikossa. Se siivooja tulee itse asiassa halvemmaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
öyh öyh lisääntyminen elämän tarkoitus. Juha Itkonen on jäänyt henkisesti apinan tasolle
Ei vaan kun on tarpeeksi syvällinen mieli, pystyy tunnustamaan tosiasiat. Kuten sen, että ihminen on mitä todennäköisimmin biologian ja evoluution muovaama eliö, siinä missä muukin planeettamme fauna. Jokainen eläinlaji pyrkii vain varmistamaan oman lajinsa olemassaolon. Jos se siinä jostakin syystä epäonnistuu, laji katoaa ja tekee tilaa muille lajeille. Ihmisellä ei ole mitään sen suurempaa missiota äärettömässä maailmankaikkeudessa.
Kumminkin ihmiset ei pidä hyvänä juttuna jos miehet toteuttaa biologiaansa ja siittää joka viikko uuden nuoren naikkosen. Vaimot ei ainakaan tykkäisi. Miksi taistelemme biologiaa vastaan?
Mistä ne miehet niitä lukuisia naisia saisi kun eivät saa sitä yhtä ainoaa?
Ei ole. Itselläni univelkaa oli vain satunnaisesti, vaikka minulla on "pahimmillaan" ollut 3 vuotias esikoinen ja keskosina syntyneet kaksoset. Satunnainenkin yöheräily loppui muutamassa vuodessa.
Vanhemmuus on paljon muutakin kuin pari ensimmäistä pikkulapsivuotta. Minulle lapset ovat aina olleet suuri ilon aihe ja nyt kolmen teinin kanssa elämä on mahtavaa. Saan heistä iloa koko loppuelämäni ajan.