Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oletko pärjännyt Ruotsissa ruotsin kielellä ?

Vierailija
12.02.2021 |

Opiskelin 8 vuotta ruotsin kieltä Suomessa. En ymmärrä yhtään ruotsalaista puhetta.
Jonkin verran kirjoitettuna mutta sen pitää olla kirjakieltä.

Kommentit (59)

Vierailija
1/59 |
12.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työkieli on onneksi englanti.

Vierailija
2/59 |
12.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laivoilla ja Tukholmassa tullut käytyä useita kertoja niin kyllä pärjään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/59 |
12.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä.

Vierailija
4/59 |
12.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja. Suomessa keskitytään liikaa teoriaan ja kielioppiin. Puhumalla käytännössä ja samalla opiskelemalla oppii parhaiten.

Vierailija
5/59 |
12.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä.

Vierailija
6/59 |
12.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen pärjännyt, varsin hyvinkin. Olin aikoinaan töissä Tukholmassa, ongelmia tuottivat joskus Skånesta soittavat asiakkaat, joiden puhuttu murre muistutti hieman tanskan kieltä.

Btw, takana oli vain ns. normaali kouluruotsi. Palkka oli hyvä, asunto loistava (työsuhdeasunto, ihanalla paikalla, kävelymatka töihin, vuokra suhteessa edullinen). Valitettavasti päätin sitten pariutua, palasin Suomeen jne.

Vierailija
7/59 |
12.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi Suomessa opetetaan tönkköä suomenruotsia? Ei saksaa tai ranskaakaan opeteta suomalaisella aksentilla.

Vierailija
8/59 |
12.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pärjään kaupassa tai ravintolassa tilausta tehdessä. Yleensä kyllä käytän englantia jota osaan paremmin.

Vierailija
9/59 |
12.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai pärjään. Kolme vuotta peruskoulussa ja 2,5 lukiossa. Aika vaikea on olla oppimatta jos vähän näkee vaivaa. Aika heikosti osaa svedupetterit englantia kun lähdetään vähänkään kaupunkien ulkopuolelle. Joidenkin murteiden ymmärtämisessä on haastetta mutta kyllä niitäkin ymmärtää kun pyytää puhumaan hitaasti. Siinähän sitä oppii lisää kun vaan sitkeästi yrittää.

Vierailija
10/59 |
12.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos hej ja tack lasketaan pärjäämiseksi, niin kyllä. Mutta jos pitää oikeasti kommunikoida ruotsalaisen kanssa, kyllä se englanniksi sujuu paremmin.

Vierailija
11/59 |
12.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruotsin kruununprinsessan puheesta saavat suomalaisetkin tolkkua.  Käyttää kirjakieltä. 

Suomessa kaikki ruotsinkieliset eivät ymmärrä toisiaan, heh. 

Vierailija
12/59 |
12.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kulla ollen tack så mycket, Smör mamma julsex har kommit.

Vierailija
13/59 |
12.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi Suomessa opetetaan tönkköä suomenruotsia? Ei saksaa tai ranskaakaan opeteta suomalaisella aksentilla.

Suomessa opetellaan muumiruotsia. Suomessa opiskellaan myös suomen saksaa ja ranskaa suomen murteella. Kielen murrehan opitaan sen mukaan missä sen oppii.

Vierailija
14/59 |
12.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo. Ja myös Norjassa. Tanskassakin oon saanut asioita hoidettua ruotsiksi, toki oon vähän harrastellut tanskaa, että ymmärrän sitä hieman.

Vierailija
15/59 |
12.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen pärjännyt pitkällä ruotsilla teollisuuden projektikielenä Ruotsissa projekteissa ja harrastusreissuilla skandinaviassa. Osaan myös muita kieliä.

- insinööri

Vierailija
16/59 |
12.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heikko on ruotsin kielen taitoni, vaikka tokarissa seisoo kiitettävä 10. Siis ainakin,  jos sveduissa pärjäämistä ajattelee. Toisaalta en ymmärrä myöskään Pohjanmaan rannikolla asuvien puhetta

Lukemaan pystyn niin espanjaa, italiaa, ranskaa, saksaa kuin venäjääkin. Hyöty ammatissani? Zero.

Englantia osaan kunnolla ja se on yhteinen kieli kaikkien kanssa. Jos menisin työhön yritykseen, jossa pitää osata ruotsia sujuvasti, niin äkkiäkö sen oppisi. Yksi maailman helpoimmista kielistä.

Vierailija
17/59 |
12.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kun menin Etelä-Afrikkaan vaihtoon, mulla meni kyllä pari päivää, että aloin saada selvää siitä englannista. Semmosia ne on, aksentti- ja murre-erot.

Nro 15

Vierailija
18/59 |
12.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pärjäisin kai, mutta englannilla saa parempaa palvelua.

Vierailija
19/59 |
12.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

JUURI TÄTÄ TARKOITIN !

Vierailija
20/59 |
12.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tukholmassa kyllä, Skånessa ei mitään mahdollisuutta.

Kävin aikoinaan Norjassa kursseilla. Puhuttiin ensin englantia ja sitten kysyivät voitaisiinko jatkaa ruotsilla. No, minä sitten vastasin javisst de ä möjligt. Alkoivat sitten puhua "ruotsia", sanoin stop, back to english. Ne sitten kysyivät enkö minä puhu ruotsia. Sanoin heille, että kyllä minä puhun, mutta te ette puhu. Ja joku vielä väittää, että ruotsinkielestä on hyötyä skandinavian maissa. Olisi hyötyä, jos meille opetettaisiin riikinruotsia, mutta suomenruotsilla ei tee mitään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän neljä