Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Paljonko teillä on säästöjä?

Vierailija
12.02.2021 |

Paljonko teillä on säästöjä? Puskuria? Entä mitä varten säästätte?

Kommentit (74)

Vierailija
41/74 |
12.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt on säästössä hurjat 1500. Kyllähän ne pariin vuokraan riittää.

Vierailija
42/74 |
12.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Säästötilillä noin 100 000, kaikki ihan palkkatuloista säästetty.

Onko tyhmempää. Ensinnäkin pankki ei vakuuta tiliä kuin 100 000€ saakka ja toiseksi näillä koroilla lähinnä maksat pankille säilytyksestä sen sijaan että laittaisit rahasi johonkin maltilliseen rahastoon jos ei halua mitään riskiä. Ei niin mitään järkeä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/74 |
12.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

1000 e on tilillä. Ja mitään en omista. Olen onnellinen näin :).

Vierailija
44/74 |
12.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

N. 35000 on säästössä tileillä ja rahastoissa. Nyt tuli vaan saatua kaksi lasta, mikä näyttää olleen taloudellinen itsemurha. Lasten tarvikkeet/vaatteet/päivähoitomaksut, perhevapaat, isomman asunnon hankinta. Saa ihan tosissaan venyttää senttiä, että jotain jää säästöön. N33

Vierailija
45/74 |
12.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säästötilillä 1500

Osakkeissa 30 000

Käyttötilillä 300

Ikä 27

Vierailija
46/74 |
12.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

11000 säästötilillä, käytin juuri isot säästöt asunnon ostoon. Käyttötilin rahoja en laske ennen kuin ne on "arkistoitu" säästötilille aina kuun lopussa. Kiva kun on puskuri, jos vaikka lämminvesivaraaja poksahtaa tai tulee muu iso kallis hätä.

Vierailija
47/74 |
12.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noin 8500€ suorissa osakkeissa ja rahastoissa. Noin 4000€ säästötilillä puskurina. Puskuri on nyt melkein 3000€ pienentynyt, kun maksettiin kylppärin remppa ja otin osan rahoista puskurista. Säästän hitaasti ja varmasti. Nyt varsinaisesti säästänyt pari vuotta, kun sen ajan olen ollut täysipainoisesti työelämässä ilman että opinnot on syöneet osan ajasta. Olen siis säästämisen alkumetreillä vasta. N31.

Vierailija
48/74 |
12.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En kerro liian tarkasti, mutta...20-30 k suorissa osakeomistuksissa, ETF:ssä alle 10k (kk-säästö), säästötilillä (kk-säästö) tuhansia, käyttötilillä yli 20k, ASP-tilillä yli 25k, fyysisessä kullassa 5-10k, BTC ym. kryptot fiat-rahaksi (EUR) käännettynä yli 200k (vaihtelee). Ja löytyy velaton auto ja prätkä. Asuntovelka on tulossa, mutta muuten tosiaan täysin velaton.

Tarkoitus on ottaa nyt matalan koron aikana mahd. pitkä asuntolaina ilman korkokattoa ja pitää varallisuutta hajautettuna eri omaisuuslajeissa ja myös toimialoittain ja maantieteellisesti hajautettuina. Eikä haittaa vaikka on "tyhmästi" käyttötililläkin rahaa, koska se on tosiaan puskurina ja ostelen sitten tonnilla tai muutamalla osakkeita silloin tällöin. Ja autokin pitää jossain vaiheessa vaihtaa, enkä todellakaan ota siihen mitään velkaa.

Aika paljon täällä näköjään kateellisia, jotka alapeukuttavat kaikki sijoittajat ja yläpeukuttavat kaikki joilla makaa omaisuutta pelkästään käyttötilillä. On se kumma kun jotkut ovat nähneet vaivaa opettelemaan sijoittamista, niin pitää sitten ryhtyä kateelliseksi, vaikka mediaanituloisella (ainakin yksin elävällä/jos ei muita suoraan elätä) on kyllä varaa säästää, jos ei tuhlaa kaikkea esim. röökiin ja (Suomen sisällä ostettuun) alkoholiin.

M34 sinkku

Ei teille olla kateellisia vaan vain huomautetaan että vaikka teistä itsestänne vaikuttaa että säästäminen on helppoa eli sen kun säästää vaan niin se ei siltikään ole kaikille muille niin helppoa. Ihmisten elämät, tulot, menot ja tilanteet ovat erilaisia. Yrittäkää pliis ymmärtää se.

Jos teillä on säästössä huomattavasti keskivertoa enemmän niin se kertoo jo ihan tilastollisestikin sen että te olette tehneet jotain poikkeuksellista, ei sitä että varattomammat olisivat tehneet jotain erityisen väärää.

Vierailija
49/74 |
12.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En kerro liian tarkasti, mutta...20-30 k suorissa osakeomistuksissa, ETF:ssä alle 10k (kk-säästö), säästötilillä (kk-säästö) tuhansia, käyttötilillä yli 20k, ASP-tilillä yli 25k, fyysisessä kullassa 5-10k, BTC ym. kryptot fiat-rahaksi (EUR) käännettynä yli 200k (vaihtelee). Ja löytyy velaton auto ja prätkä. Asuntovelka on tulossa, mutta muuten tosiaan täysin velaton.

Tarkoitus on ottaa nyt matalan koron aikana mahd. pitkä asuntolaina ilman korkokattoa ja pitää varallisuutta hajautettuna eri omaisuuslajeissa ja myös toimialoittain ja maantieteellisesti hajautettuina. Eikä haittaa vaikka on "tyhmästi" käyttötililläkin rahaa, koska se on tosiaan puskurina ja ostelen sitten tonnilla tai muutamalla osakkeita silloin tällöin. Ja autokin pitää jossain vaiheessa vaihtaa, enkä todellakaan ota siihen mitään velkaa.

Aika paljon täällä näköjään kateellisia, jotka alapeukuttavat kaikki sijoittajat ja yläpeukuttavat kaikki joilla makaa omaisuutta pelkästään käyttötilillä. On se kumma kun jotkut ovat nähneet vaivaa opettelemaan sijoittamista, niin pitää sitten ryhtyä kateelliseksi, vaikka mediaanituloisella (ainakin yksin elävällä/jos ei muita suoraan elätä) on kyllä varaa säästää, jos ei tuhlaa kaikkea esim. röökiin ja (Suomen sisällä ostettuun) alkoholiin.

M34 sinkku

Ei teille olla kateellisia vaan vain huomautetaan että vaikka teistä itsestänne vaikuttaa että säästäminen on helppoa eli sen kun säästää vaan niin se ei siltikään ole kaikille muille niin helppoa. Ihmisten elämät, tulot, menot ja tilanteet ovat erilaisia. Yrittäkää pliis ymmärtää se.

Jos teillä on säästössä huomattavasti keskivertoa enemmän niin se kertoo jo ihan tilastollisestikin sen että te olette tehneet jotain poikkeuksellista, ei sitä että varattomammat olisivat tehneet jotain erityisen väärää.

"(ainakin yksin elävällä/jos ei muita suoraan elätä)"

^Jätit tämän osan tekstistäni pois "lihoituksesta". Elikä jos on tuossa tilanteessa jonka mainitsin, elikä väh. mediaanitulot ja elää yksin tai ei ainakaan elätä muita (eli vielä helpompaa jos on lapsettomassa parisuhteessa saman kämpän alla ja kumpikin tienaa rahaa ja kaiken järjen mukaan maksaa laskuja, suhteessa parisuhteessa elävät muutenkin maksavat sinkkuja vähemmän veroja), niin kyllä omilla valinnoillaan voi asua tarpeeksi halvassa kämpässä säästääkseen rahaa täällä mainitulla tavalla. Mainitsemani kryptot kannattaa jättää pois laskusta/ei huomioida liikaa, sillä itse hankin omat kryptoni joskus jo vuosikausia sitten kun ne olivat halpaa kuin saippua.

Vierailija
50/74 |
12.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi puhutte paskaa? Ei kellään normaalilla ihmisellä ole säästötilillä sataa tonnia. 

Ei sitä nollokorolla kannatakaan pitää. Siksi se mullakin on rahastoissa. Olen saanut sille reilulle sadalletonnille nyt kymppitonnin voittoakin vuoden sisällä. 

Eikö noista rahastoista ole myös kuluja? Minulla kaikki sijoittaminen loppuu siihen, kun ko toiminnan kulut tulevat näkösälle. 

Vierailija
51/74 |
12.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monella on autosta velkaa. Tilannehan on hyvä kun on velaton auto ja 12k säästössä. Ja tasaiset palkkatulot.

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

N. 12k säästöjä ja velaton auto, ei velkaa.

M39

Ei kai autoja nyt erikseen säästöinä mainita :D 

Jaa, minusta se on oletus että autot ovat velattomia mutta meitä on moneen junaan. 

Vierailija
52/74 |
12.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi puhutte paskaa? Ei kellään normaalilla ihmisellä ole säästötilillä sataa tonnia. 

Ei sitä nollokorolla kannatakaan pitää. Siksi se mullakin on rahastoissa. Olen saanut sille reilulle sadalletonnille nyt kymppitonnin voittoakin vuoden sisällä. 

Eikö noista rahastoista ole myös kuluja? Minulla kaikki sijoittaminen loppuu siihen, kun ko toiminnan kulut tulevat näkösälle. 

Ehkäpä sinun kannattaisi miettiä rahastojen kuluja vs. tilillä nollakorolla makuutettujen rahojen inflaatiossa menettämää arvoa. Pankkien omat rahastot ovat korkeakuluisia, mutta toisaalta, osa niistä voi olla jopa hyvin hoidettuja. ETF-rahastoissa kulut ovat usein matalampia, mutta ovat indeksi-tyylisiä passiivisia rahastoja (ainakin mihin itse olen törmännyt), mutta usein kuitenkin päihittävät pitkällä aikavälillä aktiiviset rahastot arvonnousussa kulujen jälkeen.

M34 sinkku

Vierailija
53/74 |
12.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

N. 35000 on säästössä tileillä ja rahastoissa. Nyt tuli vaan saatua kaksi lasta, mikä näyttää olleen taloudellinen itsemurha. Lasten tarvikkeet/vaatteet/päivähoitomaksut, perhevapaat, isomman asunnon hankinta. Saa ihan tosissaan venyttää senttiä, että jotain jää säästöön. N33

Jaa? Meilläkin on 2 lasta enkä ole kyllä tuollaista sentin venyttämistä huomannut. Pienempi perii isomman tavarat ja vaatteet eikö pk maksutkaan paria sataa enempää ole.

Vierailija
54/74 |
12.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuorempana säätöjä oli paljonkin, muttei enää, nyt on vain säästöt :(

Vierailija
55/74 |
12.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo onhan niissä kuluja. Ostin bitcoinia aikoinaan josta maksoin 7e ja nyt kun myin pois maksoin 18e :( se että käteen jäi 20t voittoa ei ole mitään kun 21e meni kuluja....

Vierailija
56/74 |
12.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Velaton munamankeli, velaton Arabian astiasto ja tilillä monta donaa. Asun poikkiksen kaa.

Vierailija
57/74 |
12.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jaa? Meilläkin on 2 lasta enkä ole kyllä tuollaista sentin venyttämistä huomannut. Pienempi perii isomman tavarat ja vaatteet eikö pk maksutkaan paria sataa enempää ole.

No ainakin meillä isoimmat tulonmenetykset ovat tulleet pienten lasten aikana hoitovapaista (toinen vanhempi ollut poissa työelämästä yhteensä reilut kolme vuotta kahden lapsen vuoksi, josta vain noin puoleen saa ansiosidonnaista) sekä suuremman asunnon tarpeesta, jolloin myös asunnon juoksevat kulut nousevat. Ja meillä kahden lapsen päivähoito maksaa kylläkin n. 450e, ei paria sataa. Tarvikkeisiin ja vaatteisiin uppoaa meillä kyllä edelleen rahaa, vaikka osa toki siirtyy seuraavalle. Myös ruokakulut ovat kasvaneet. Ylitöitä ei myöskään voi pienten lasten kanssa juuri tehdä ja jonkin verran ollaan jouduttu käyttämään maksullista lastenhoitajaa pakollisten menojen vuoksi. Minusta lapsiin kuluu todella paljon rahaa ja käsittääkseni on tutkimuksissa laskettukin, että yksi lapsi maksaa vanhemmille yli 100000e.

Vierailija
58/74 |
12.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

M34 sinkku

Mutta olet sinkku, eli et saa naista. Mitä merkitystä tuolla rahalla on, kun et kiinnosta vastakkaista sukupuolta? Itse olen köyhä, mutta olen komea, sosiaalinen ja saan paljon rakkautta ja seksiä. En vaihtaisi tätä varakkaaseen elämään, jos en saisi pitää näitä piirteitä. Minua ei myöskään kiusattu koulussa ja olen urheilullinen, eli minulla ei ole traumataustaa.

Hähähä..

Vierailija
59/74 |
12.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi oletat tuollaista? No joo, ei minulla sataatonnia säästössä ole, mutta liki on. Jotain 97 000 taisi olla, kun viimeksi katsoin. Puskuria pitää vähän olla.

Koska tilastot kertovat niin. Kansalaisten säästöjen keskiarvo oli muistaakseni jotain luokkaa 20.000 euroa mutta mediaani olikin sitten paljon sitä pienempi (jotain 5000e jos muistan oikein) koska joidenkin ihmisten todella isot säästöt nostavat keskiarvoa niin paljon.

Eli jos sinulla on sata tonnia säästössä niin kuulut selkeästi siihen reilusti keskivertoa varakkaampaan osaan kansasta.

Se kertoo sitä, että meillä on tässä maassa hemmetisti ihmisiä, joilla ei ole kuin tuulenhuuhtoma takamus. Miksi näin on? Eikö ole työssäkäyntiä ollut laisinkaan, että olisi jäänyt säästöjä? Itselläni on reilut sata tonttua ja ihan palkkatuloista säästettyä. Olen 47v. 

Itsellänikin on 70k säästöissä ja sijoituksissa nyt 30-vuotiaana, mutta miksi tämän pitäisi heti kääntyä niiden mollamiseen, jotka eivät ole onnistuneet säästöön paljoa tai mitään saamaan? 

Olen ollut onnekas, keskiluokkaiseen perheeseen syntynyt.  Ei ole ikinä tarvinnut lapsuudessa kituuttaa ruoan tai minkään perustarpeen, tai pikkuluksusten kuten lomamatkojen kanssa. Opiskelijana on välillä tehnyt vähän tiukkaa mutta perheen tuki on ollut vahva. On painotettu koulutuksen, yritteliäisyyden ja säästämisen tärkeyttä. Sijoittamisen satuin oppimaan yhdeltä poikaystävältä. Ilahduttavasti näistä nykyään puhutaan enemmän ja yksityisten sijoittajien määrä kasvaa, mikä toivottavasti ei kerro pikavoittojen hakijoista vaan että ihmiset miettii enemmän toimeentuloaan pitkällä tähtäimellä. Vaatii kuitenkin sekä henkisiä (vähän järkeä) että maallisia (ylimääräistä pääomaa) voimavaroja.

Vierailija
60/74 |
12.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällä hetkellä noin 2500, aloitin säästämisen vasta viime kesänä tilanteesta jossa olin juuri saanut maksettua kaikki velat asuntolainaa lukuunottamatta.  Sitä ennen raha poltti taskuissa.

Mielestäni ihan hyvä summa vuodessa kun tienaan noin 3600/kk ja elätän kolmehenkisen perheen. Puolison tulot ovat satunnaiset ja niin pienet ettei niiden varaan voi laskea mitään. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä neljä