Polttomoottoreiden valmistus ja bensa-autoilu loppuu
Näin käy, mutta koska meitä köyhiäkin on, bensa-autoilla on kysyntää vielä kauan tuonkin jälkeen. https://www.iltalehti.fi/talous/a/f6621ba2-72a0-49b0-bc19-eb1ae0b0d9ed
Kommentit (45235)
Vierailija kirjoitti:
Bioetanolia saadaan jätteistä, mutta sehän on liian helppoa ja kotimaista ja halvalla lähes päästötöntä autoilua.
Ei varmaan tehtailla ole päättäjiä omistajissa.
R85:n hinta on nyt noussut 25% vuoden taikaisesta, (0,93€) oli alkukesän ja kesän ajan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tuo muutos ihan hetkessä tule tapahtumaan. Sähköautoilla ei tällä hetkellä pääse riittävän pitkiä matkoja, jotta ne olisivat läheskään kaikkien tarpeisiin sopivia.
Riittää että ne ovat 95% tarpeisiin sopivia. Loput keksiköön sitten itse millä kulkevat.
Polttomoottoriautot ovat oikeasti kaikille sopivia.
Paitsi ympäristölle. Ja minulle sähköauto on paljon edullisempi vaihtoehto kuin polttis.
Luuletko oikeasti, että globaalissa skaalassa Suomen autoilulla voidaan vaikuttaa ilmastonlämpenemiseen?
Autoilusta Suomessa tulee n.10% kokonaispäästöistä ja taas EU:n päästöistä Suomen osuus on alle 2%.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lopputuloksena on korkeat hinnat kaikille, mutta kuten sanoin, uskokaa tai älkää, niin autoilun hinta tulee tämän notkahduksen myötä vielä laskemaan.
Autoilun hinta ei ole koskaan Suomessa laskenut vuosikymmenien aikana, siitä on pidetty verotuksella huolta. Jos joku tapa autoilla on ollut hetken edullista, se on verotuksella hinnoiteltu äkkiä kalliimmaksi. Autoilu kun on merkittävin verotuksen kohde, josta valtio lypsää rahaa.
autoveron tuottokaan ei tosin riitä kattamaan edes maamme vuotuisien alkoholihaittojen kustannuksia.
ei kovin hyvin mene.
Vieläkään ei ole näkynyt alkoholihaittojen kustannuksista laskelmaa, joka huomioisi alkoholin aiheuttamien ennenaikaisten kuolemien tuottamat säästöt. Eikä tule näkymään, vaikka on yleisesti tunnustettu fakta että tehokas veronmaksaja juo, polttaa, ei kuntoile ja kuolee nuorena.
Jos tapat eläkeikäiset viinalla, talous romahtaa, ja ainoa hyötyjä on alkoholihuumeen kauppiaat ja valmistajat.
Joo ja jos tapat ikityöttömät sossupummit viinalla, talous romahtaa ja ainoa hyötyjä on alkoholipäihteen kauppiaat ja valmistajat.
laitatko esiin ne laskelmat niistä "säästöistäsi", havulakki?
Ei sellaisia ole löytynyt, niitähän minä juuri itsekin pyysin.
Väität siis, että ihmisiä viinalla tappamalla yhteiskunta säästää, joten esittele laskelmasi. Muiden ei kuulu todistaa sinun väitteitäsi. Suomessa alkoholiongelmat ovat niin laajoja, että yhteiskunnan pitäisi olla todella rikas jos ihmisiä alkoholilla tappamalla tulee rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tuo muutos ihan hetkessä tule tapahtumaan. Sähköautoilla ei tällä hetkellä pääse riittävän pitkiä matkoja, jotta ne olisivat läheskään kaikkien tarpeisiin sopivia.
Riittää että ne ovat 95% tarpeisiin sopivia. Loput keksiköön sitten itse millä kulkevat.
Paitsi ympäristölle. Ja minulle sähköauto on paljon edullisempi vaihtoehto kuin polttis.
Itse odottelen muutaman vuoden solid state-sähköautoja, jolloin saa paljon parempaa vastinetta rahalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No sehän on hyvä, jos se sopii sulle, mutta entäs ne miljoonat, joille se ei sovi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koskahan Suomeen aletaan rakentaa sitä infraa, jota sähköautot tarvitsevat? Huoltoasemille tarvitaan paljon latauspisteitä, jos lataaminen kestää vaikka 30 min ja sitä pitää tehdä 200 kilometrin välein, voipi mennä iso osa matka-ajasta pistokepaikalle jonotellessa.
infraa rakennetaan kokoajan, uusiin taloihin tulee jo parkkihalleihin latauspisteitä, kaupungeissa niitä näkyy jo monissa paikoissa. Sähköauton lisäksi on tulossa vetyautoja jne. muita vaihtoehtoja. Kaikissa tekniikan kehitys menee vauhdilla eteenpäin, vielä kun akkuteknologiat ottaisivat kunnon rykäisyn, niin päästään kunnolal eteenpäin.
Bensa-autoja kukaan ei oel kieltämässä (se huuteleminen on ihan vain populismia). Bensamoottoreissa on vaans e nolo juttu, etteivät ne ole merkittävästi kehittyneet sen keksimisen jälkeen, eli sataan vuoteen. Niiden valmistajilla kyllä on ollut aikaa ja resursseja, nyt aika ja muut teknologiat ajavat nidien ohi. Maailma muuttuu, kuka täällä enää kulkee vain jalan ja hevosilla, seuraavaksi on taas uuden vaiheen vuoro.
Ei ole kehittynyt sähköautotkaan. Litium-akkujen käyttöönotto on ainoa merkittävä edistysaskel viimeisen 100v aikana ja senkin avulla ne toimii vasta välttävästi. Aika heikkoa on.
Kyllähän bensamoottorit ovat kehittyneet paljon vuosikymmenien aikana. Kulutus on laskenut ja moottoreista saaatava teho kasvanut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luuletko oikeasti, että globaalissa skaalassa Suomen autoilulla voidaan vaikuttaa ilmastonlämpenemiseen?
Autoilusta Suomessa tulee n.10% kokonaispäästöistä ja taas EU:n päästöistä Suomen osuus on alle 2%.
Jokainen teko oikeaan suuntaan auttaa.
En ole muuten tylsempää autourheilua katsonut kuin e-formulat :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa muutama vuosi odotella solid state-akkuja.
Odotellessa kannattaa hankkia uusi sähköauto, saa valtion edut ja halpaa tai jopa ilmaista ajoa.
eli ole mitään järkeä parin vuoden takia ostaa litiumpatteriautoa, joka muuttuu täysin arvottomaksi kun solid state-akut tulevat.
Näin ei luonnollisesti käy sen enempää kuin kaasarien vaihtuessa ruiskuihin tai pumppusuuttimien common railiin.
Edelleenkään vertauksesi ei päde litium- ja solid state-akkuihin.
Totta kai se pätee, kyseessä on joka tavoin täysin analoginen ilmiö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No sehän on hyvä, jos se sopii sulle, mutta entäs ne tuhannet, joille se ei sovi?
Korjasin. He keksivät sitten jotain muuta. Ei täysin marginaalisen väestönosan takia aleta mitään ihmeen erikoisratkaisuja sorvaamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Odotellessa kannattaa hankkia uusi sähköauto, saa valtion edut ja halpaa tai jopa ilmaista ajoa.
eli ole mitään järkeä parin vuoden takia ostaa litiumpatteriautoa, joka muuttuu täysin arvottomaksi kun solid state-akut tulevat.
Näin ei luonnollisesti käy sen enempää kuin kaasarien vaihtuessa ruiskuihin tai pumppusuuttimien common railiin.
Ei päde edelleenkään. Kukaan ei osta käytettyä litiumpatteriautoa jonka akkutakuu on päättynyt, kun solid state-akut tulevat, koska se akkutekniikka on niin paljon parempaa.
Vierailija kirjoitti:
En ole muuten tylsempää autourheilua katsonut kuin e-formulat :D
Olihan se jännää, kun AUTO piti vaihtaa kesken kisan, kun akuista loppui virta. Hyvä esimerkki sähköautojen käytännöllisyydestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei päde edelleenkään. Kukaan ei osta käytettyä litiumpatteriautoa jonka akkutakuu on päättynyt, kun solid state-akut tulevat, koska se akkutekniikka on niin paljon parempaa.
Kovia väitteitä teknologiasta joka on olemassa vain markkinoinnin powerpoint-kalvoilla. Mutta vetoni on edelleen voimassa. Määrittele panos niin minä hoidan välittäjän joka hoitaa rahansiirrot. Tai ole vaihtoehtoisesti jo hiljaa jos sinulla ei ole munaa laittaa kättä taskuun kuvitelmiesi tueksi.
Mistä konservatiivinen Isis-järjestö sitten saa rahansa kun öljynmyynti romahtaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Autoilun kustannukset suhteessa tuloihin.
Ainakin meikä siirtyy muihin kulkuneuvoihin jos liikkumisen kustannukset alkaa olla ylimitoitettuja hyötyyn nähden. Traktorin liikennevaakuutus on suuruusluokka 60 euroa ja se on vuosimaksu tyyppinen. puimuria ei tarvitse rekisteröidä joten pääsee vielä halvemmalla.
Olen käyttänyt traktoria paikallisliikenteessä melko paljon, joten kokemusta löytyy.
Kunhan ostat sähkötraktorin niin ihan ok suunnitelma.
Selvä. Hintakin näyttää olevan lompakolle passeli.
https://www.hobbyhall.fi/fi/lapset/ulkoharrastukset/sahkoautot-moottori…
Saudi-Arabiaa ja Isistä tukevia persuja itkettää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lajitoveri ei nyt ymmärrä, että polttomoottori voi käyttää polttoaineena muutakin kuin öljypohjaista polttoainetta. Esimerkiksi Alkoholin palamistuotteet ovat Hiilidioksidi ja vesi. ja hiilidiokdidia tarvitsee mm. kasvit.
Olisit ollu biologian ja kemian tunnilla hereillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kovia väitteitä teknologiasta joka on olemassa vain markkinoinnin powerpoint-kalvoilla.
Nyt voit jo ostaa solid state-akkuisen kuorma-auton.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kovia väitteitä teknologiasta joka on olemassa vain markkinoinnin powerpoint-kalvoilla.
Nyt voit jo ostaa solid state-akkuisen kuorma-auton.
Vippaa hilut niin käyn lunastamassa omani.