Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Polttomoottoreiden valmistus ja bensa-autoilu loppuu

Vierailija
12.02.2021 |

Näin käy, mutta koska meitä köyhiäkin on, bensa-autoilla on kysyntää vielä kauan tuonkin jälkeen. https://www.iltalehti.fi/talous/a/f6621ba2-72a0-49b0-bc19-eb1ae0b0d9ed

Kommentit (45235)

Vierailija
6421/45235 |
09.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisi kiva kuulla onko jollakulla ollut ongelmia 8A latauksen kanssa talvella.

Jos 8A lataus ja lämmitys toimisi kovalla pakkasellakin, ei olisi mitään tarvetta "päivittää" parkkipaikkojen lämmitystolppiakaan.

No eihän mitään tarvetta olekaan jos joka tolpalle menee jo se 8 A ja kaikki on mitoitettu yhtäaikaista käyttöä varten. Näin vaan harvemmin on. Ja 11 kW lataus on kyllä paljon kätevämpi ja ilmeisesti myös akuille parempi pidemmän päälle. Todennäköisesti laitan itsekin tuollaisen wallboxin kun keväällä täytyy sähkäri pyytää pihalle joka tapauksessa töihin.

Vierailija
6422/45235 |
09.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisi kiva kuulla onko jollakulla ollut ongelmia 8A latauksen kanssa talvella.

Jos 8A lataus ja lämmitys toimisi kovalla pakkasellakin, ei olisi mitään tarvetta "päivittää" parkkipaikkojen lämmitystolppiakaan.

No ei olekaan mitään pakottavaa tarvetta. Mutta tekeehän tehokkaampi lataus sähköautoilusta mielekkäämpää kun voi tulla pihaan tyhjällä akulla ja lähteä uudestaan liikenteeseen vielä samana päivänä.

Varmaan, eikä 8A virta edes riitä pitämään akkuja lämpimänä kovalla pakkasella, että niitä voitaisiin ladatakin yön aikana.

Eikä tarvitsekaan, sillä vain idiootti toimisi noin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
6423/45235 |
09.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen kyllä niin samaa mieltä sen kansainvälisen IT-firman konsultin kanssa, että ihan rauhassa kannattaa odotella sähköautojen tekniikan kehittymistä, hintojen laskua ja latausverkon kehittymistä. Se on järkevää, kuten konsulttikin totesi jo kauan sitten.

Tiedämme kyllä kaikki että olet itse itsesi ja muiden mielikuvitushahmojesi kanssa samaa mieltä, mutta sen jankkaaminen ei varsinaisesti lisää uskottavuuttasi.

Vierailija
6424/45235 |
09.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hmm, olen eri mutta tykkään jankata :D

Tuollaisen luin:

"Pakkanen saattaa aiheuttaa ongelmia sukopistorasiasta ladattaessa: jos -25 asteessa seissyttä autoa alkaa ladata 8 A latauskaapelin avulla, lataus ei välttämättä ala ollenkaan – akku ei lämpene latauslämpötilaan."

https://www.virtasenkauppa.fi/autotarvikkeet/sahkoauton-lataus

Ratkaisu: älä anna auton jäähtyä -25 asteeseen ennen kuin alat ladata tavallisella pistorasialla. Liian vaikeaa?

Mutta juu, aika harvassa on ne PÄIVÄT kun lämpötila edes tippuu 25 pakkasasteeseen. Pahimmassa tapauksessa pitää sitten vissiin ehkä käydä pikalaturilla kääntymässä muutaman päivän välein, kunnes pakkaset hellittävät. Eos, ei ole omakohtaista kokemusta.

Asia koskee pienempiäkin pakkaslukemia. Kylmänä lataaminen aiheuttaa litiumakkuihin vaurioita, jotka lyhentävät akun ikää.

Siksi se ladataankin ajon jälkeen lämpimänä. Montako kertaa tämä täytyy sinulle rautalangasta vääntää?

Vierailija
6425/45235 |
09.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hmm, olen eri mutta tykkään jankata :D

Tuollaisen luin:

"Pakkanen saattaa aiheuttaa ongelmia sukopistorasiasta ladattaessa: jos -25 asteessa seissyttä autoa alkaa ladata 8 A latauskaapelin avulla, lataus ei välttämättä ala ollenkaan – akku ei lämpene latauslämpötilaan."

https://www.virtasenkauppa.fi/autotarvikkeet/sahkoauton-lataus

Ratkaisu: älä anna auton jäähtyä -25 asteeseen ennen kuin alat ladata tavallisella pistorasialla. Liian vaikeaa?

Sitä voi olla vaikea välttää jos auto seisoo yöt pakkasessa

Ei voi. Siltä välttyy ihan väkisin kun lataa aina auton kun akut ovat valmiiksi lämpimät.

Vierailija
6426/45235 |
09.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

runkKari kirjoitti:

Akuissa on lämmönhallinta. Nestekiertoinen eristetty järjestelmä joka ei vaadi paljoa energiaa ylläpitääkseen sopivan lämpötilan. Itse olen elänyt 2 talvea läpi 6A latauksella, toimi🙂 Päivittäinen ajoni 30-50km.

Ei se nestekierto energiantarvetta akkujen lämmityksen suhteen vähennä. Pitkä matka on tuosta tyhjien akkujen lataamiseen ja lämmittämiseen, kun 8 A virta ei riitä pitämään akkuja edes lämpimänä latausta varten pakkasella. Oli niissä nestekiertoa tai ei.

Riittää oikein mainiosti, kuten sinulle on varmaan se tuhannen kertaa jo tässäkin keskustelussa sanottu.

Vierailija
6427/45235 |
09.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

runkKari kirjoitti:

Akuissa on lämmönhallinta. Nestekiertoinen eristetty järjestelmä joka ei vaadi paljoa energiaa ylläpitääkseen sopivan lämpötilan. Itse olen elänyt 2 talvea läpi 6A latauksella, toimi🙂 Päivittäinen ajoni 30-50km ja vuoden ajosähköt 20tkm maksoivat keskimäärin 31€/kk . Suosittelen lämpimästi kaikille jolla on kotilataus, eikä varaa ajaa bensalla kuten minä🤓 Ehkä joskus sitten jos rikastuu. Ja käytetty Chevy Volt on auto.

Kiitos kun astuit esiin ja kerroit jankuttajalle merkin ja mallin. Luulen kyllä että kyseinen jankuttaja ei reagoi viestiisi millään lailla. Paitsi ehkä sanomalla jotain painokelvotonta Chevystä tai väittämällä valehtelijaksi, höystettynä epämääräisellä viittauksella Fysiikan Lakeihin :D

Hieno nimimerkki sulla :D

8A virta ei riitä edes litiumakkujen lämpimänä pitämiseen kovalla pakkasella, kuten tuolla aiemmin jo todettiin

Ei sellaista ole missään todettu, vaan päinvastaista. Riittää oikein hyvin, ainakin Etelä-Suomen pakkasissa.

Vierailija
6428/45235 |
09.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

runkKari kirjoitti:

Akuissa on lämmönhallinta. Nestekiertoinen eristetty järjestelmä joka ei vaadi paljoa energiaa ylläpitääkseen sopivan lämpötilan. Itse olen elänyt 2 talvea läpi 6A latauksella, toimi🙂 Päivittäinen ajoni 30-50km.

Ei se nestekierto energiantarvetta akkujen lämmityksen suhteen vähennä. Pitkä matka on tuosta tyhjien akkujen lataamiseen ja lämmittämiseen, kun 8 A virta ei riitä pitämään akkuja edes lämpimänä latausta varten pakkasella. Oli niissä nestekiertoa tai ei.

Vähentääpäs.

Ei riittävästi, että 6A virta riittäisi lataukseen ja lämmitykseen, kun edes 8A ei riitä.

Riittää oikein hyvin, kuten sinulle on toistuvasti kerrottu.

Vierailija
6429/45235 |
09.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuosta Tesla-Bjørnin videolta voi näppärästi todeta että noin -20 asteessa yön yli kylmänä seissyt Teslan akku lämpeää laturissa 10 minuutissa sen verran että se vastaanottaa taas latausta. Samoin siitä käy hyvin ilmi miten jo lyhyelläkin ajolla saadaan akut lämmitettyä ~6 kWh energiamäärällä. Eli kolmisen tuntia 8A lataamalla saadaan lämmitysenergiat kuitattua, loput 10-12 h voidaan käyttää itse lataamiseen, eikä niitä akkuja tosiaan ole mikään tarve noin lämpimiksi edes saada kun ladataa schukolla.

Vierailija
6430/45235 |
09.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ettekö te huomaa, että kinaatte botin kanssa :D

Aivan turhaan tuhlaatte energiaanne trollibotin kanssa kinaamiseen. Se toistaa sitä yhtä ja samaa ohjelmoitua asiaa, vaikka hamaan tappiin. Ette kai te nyt tosissanne usko, että joku ihminen olisi oikeasti noin sekasin, että toistaisi miljoona kertaa vain yhtä ja samaa asiaa :D Tai jos olisi, niin olisi jo suljetulla, eikä siellä pääse tuntikausiksi nettiin trollailemaan.

Tämä on yksi ja häiriintynyt ADHD-potilas, joka kirjoittaa tänne nimimerkillä Teppo Olari ja monella muulla nimellä ja välillä ilman nimeä. Lääkitys on jäänyt Tepolla taas väliin, valitettavasti 🥶

Jos täällä on Teppo, itse voisit olla Sebbo, teslan ja sähkösverkkojen sokea lobbaaja. Sinun haavemaailmassa on jonkinlainen sähköinframonopoli. Oletan, että saat palkkaa tai karkkirahoja  sähköautojen tai latausverkkojen toimijalta. Ei tuommoinen markkinointi tee muuta kuin pahaa jälkeä. Olet muutenkin kokematon, esim. luulet että kierrätys estää akkujen valmistuksen synnyttämän maailmanlaajuisen katastrofin, kun yli miljardi sähköautoa pitäisi korvata. Vasta 5 miljoona sähköautoa valmistettu.  Et välitä, että sademetsää kaadetaan sähköautotarpeisiin ja kuten et myöskään välitä kuinka epäeettisesti akkumateriaali tuotetaan mm.  Kongossa, jopa lapsityövoimalla. Ja tiedät hyvin, akkumineraalit kaivetaan, prosessoidaan ja rahdataan valtavalla hiilidioksiidipäästöillä, jopa niin että teslan akun valmistaminen vastaa 9 vuoden diesel-auton CO2 päästöjä. Ja sähköauto sopii talviolosuhteisiin, juu -ei sovi. 

Keittikö Tepolla yli 😀. Mikä on saanut Tepon kääntymään kiiluvasilmäiseksi luonnonsuojelijaksi?

Käy vastaanotolla uusimalla ADHD-lääkeresepti, jos lääkkeet on loppu

Vierailija
6431/45235 |
09.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teslahåmå kirjoitti:

Itselläni on Tesla 3 Performance, joka kiihtyy 43,4 sek 0-75 km/h. Auto sutii paljon, vaikka kiihdyttää kaasua varovasti painaen. Luistonesto ei toimi ollenkaan ja renkaat kestää 8000km ja talvella range 50km

Ostin kuution kokoisen vesisäiliön ja laitoin sen katolle. Sidoin sen kiinni köydellä. Vedin puutarhaletkun pätkät sieltä renkaille. Vähän ikävä ajaa kyllä kun 1000 litraa vettä katolla

Teppo: taas postaat samoja uudestaan. Onko ADHD:n lisäksi muistihäiriö?

Vierailija
6432/45235 |
09.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotenkin huvittaa tämä suomalainen kinastelu siitä että miten sen sähköauto nyt pakkasessa toimii.

Ketä oiekasti kiinnostaa jonkun 8A-lataus pakkasessa. Jos on rahaa sähköautoon on yleensä rahaa 500e laturiin.

Ilmeisesti sähköauton lataus toimii pakkasessakin ihan hyvin kun Norjassa melkein kaikki ladattavia autoja ostavat.

Norjassa peräti 95 prosenttia kaikista syyskuussa rekisteröidyistä uusista autoista oli sähköautoja..

Ja jossain kirjoitettiin että ensi keväänä polttomoottriautojen osuus myydyistä uusista autoista Norjassa on putoamassa lähelle nollaa.

https://yle.fi/uutiset/3-12126459

Vierailija
6433/45235 |
09.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

runkKari kirjoitti:

Vähentääpäs.

Ei riittävästi, että 6A virta riittäisi lataukseen ja lämmitykseen, kun edes 8A ei riitä.

Eli nyt akut lämpenee ja latautuu kovalla pakkasella jo sähkövatkaimen tehoilla?

Vierailija
6434/45235 |
09.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli kolmisen tuntia 8A lataamalla saadaan lämmitysenergiat kuitattua, loput 10-12 h voidaan käyttää itse lataamiseen

Kannattaa huomioida hukkalämmön osuus myös laskelmassa. Suuri osa 8A virrasta katoaa kovalla pakkasella hukkalämpönä koska kunnollista lämpöeristystä akuissa ei ole.

Vierailija
6435/45235 |
09.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli kolmisen tuntia 8A lataamalla saadaan lämmitysenergiat kuitattua, loput 10-12 h voidaan käyttää itse lataamiseen

Jos 8 ampeerilla menee kolme tuntia siihen että saa akun lämmitetyksi niin tokihan pitää ottaa huomioon että ei se akku itsestään lämpimänä sen jälkeen pysy vaan iso osa latausenergiasta menee edelleen akun lämpimänä pitämiseen. Että paljonkohan se varsinaisesti oikein latautuu tuossa 10-12 tunnissa.

Vierailija
6436/45235 |
09.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

runkKari kirjoitti:

Vähentääpäs.

Eli nyt akut lämpenee ja latautuu kovalla pakkasella jo sähkövatkaimen tehoilla?

Aloita sillä että työnnät se sähkövatkaimen persereikääsi, ja aseta se kolmosteholle. Pidä 15 min ja tunnustele että lämpeääkö vai ei?

Vierailija
6437/45235 |
09.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos 8 ampeerilla menee kolme tuntia siihen että saa akun lämmitetyksi niin tokihan pitää ottaa huomioon että ei se akku itsestään lämpimänä sen jälkeen pysy vaan iso osa latausenergiasta menee edelleen akun lämpimänä pitämiseen. Että paljonkohan se varsinaisesti oikein latautuu tuossa 10-12 tunnissa.

Vaan kun sitä ei edelleenkään lämmitetä millään kahdeksalla ampeerilla.

Vierailija
6438/45235 |
09.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

runkKari kirjoitti:

Vähentääpäs.

Aloita sillä että työnnät se sähkövatkaimen persereikääsi, ja aseta se kolmosteholle. Pidä 15 min ja tunnustele että lämpeääkö vai ei?

Oletpa taas tosi lapsellinen.

Vierailija
6439/45235 |
09.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaan kun sitä ei edelleenkään lämmitetä millään kahdeksalla ampeerilla.

Millä sitä sitten lämmitetään, jos tolpasta tulee vain 8A? 

Vierailija
6440/45235 |
09.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

runkKari kirjoitti:

Vähentääpäs.

Kuvitteletko ihan oikeasti, että sähkövatkaimen teho riittää satojen kilojen akkujen lämmitykseen ja lataukseen kovalla pakkasella?