Eksä ei anna tavata lastani
Olemme eronneet avopuolisoni kanssa. Meillä on yhteishuoltajuus yli vuodenikäisestänlapsesta. Lastenvalvojan aika on vasta 1,5kk päästä. Lapsen äiti ei kuitenkaan anna minun nähdä lastani. Ei vastaa puheluihin, eikä viesteihin. Isänä minulla ei taida olla mitään, mitä voisin tilanteessa tehdä.
Kommentit (62)
Lapsen vieraannuttaminen on pahoinpitelyä joka haittaa henkistä hyvinvointia ja terveyttä. En osaa neuvoa, mutta varmasti olet vahvoilla tässä tapauksessa. Teillä on vielä yhteishuoltajuus. Ei se voi mennä näin.
Ota yhteyttä lastenvalvojaa. Onko siihen syy miksi et voi nähdä lasta? Onko sinulla juomisen tai muiden päihteiden kanssa ongelma? Oletko vastuullinen ja kiltti lapselle? Vai tekeekö exäsi vain kiusaa?
Olen ottanut yhteyttä useammin lastenvalvojalle ja asianajajalle soittanut, mutta ikävä kyllä mitään ei voi tehdä ennen lastenvalvojalle käyntiä. Ja jos asia riitautuu, ja etenee käräjäoikeuteen. Voi olla pahimmassa skenaariossa, etten nää lastani vasta kun oikeuden päätöksen jälkeen. Jossa saattaa kestää jopa vuoden loppuun.
Ja ei ole päihde tai muitakaan ongelmia.
En ymmärrä mitenkä tämmöinen on edes mahdollista.
Hanki näihin asioihin perehtynyt juristi. Äläkä allekirjoita lapsen valvojalla mitään ennen kuin olet tarkastattanut kaiken juristilla.
Muista yksi asia. Lastenvalvoaja vain vahvistaa vanhempinen välisen sopimuksen. Hänellä ei ole mitään oikeutta määrätä tai päättää mitään.
Huoltajakandinaatteina te olette ihan samalla viivalla ja isien asema on näissä asiossa luultua parempi.
Toistan hanki pätevä juristi.
Sano äidille, että jos ei anna tavata niin haet yksinhuoltajuutta. Siihen on täydet perusteet ja huoltajuus kyllä vaihtuu sitten.
Käyttäjä38182 kirjoitti:
Olen ottanut yhteyttä useammin lastenvalvojalle ja asianajajalle soittanut, mutta ikävä kyllä mitään ei voi tehdä ennen lastenvalvojalle käyntiä. Ja jos asia riitautuu, ja etenee käräjäoikeuteen. Voi olla pahimmassa skenaariossa, etten nää lastani vasta kun oikeuden päätöksen jälkeen. Jossa saattaa kestää jopa vuoden loppuun.
Ja ei ole päihde tai muitakaan ongelmia.
Totta kai voi tehdä. Sinun pitään juristin kanssa laatia oma versiosi tapaamisista, elatuksesta, jne.
Se on lapsen etu että sillä on molemmat vanhemmat. Tuollaisia naisia on muitakin jotka haluavat viedä lapselta isän parisuhteeseen liittyvien riitojen vuoksi. Eihän se voi yksin sitä päättää.
Kannustan minäkin hankkimaan pätevän juristin. Voi olla kallista, mutta kannattaa.
Vierailija kirjoitti:
Joku syy siihenkin on, että välinne on tuollaiset. Koskaan syyllinen ei ole pelkästään toinen osapuoli joten katoppa peiliin vielä pitkään ja mieti tarkkaan.
Todellakin on tapauksia, joissa vain toinen osapuoli on syyllinen. Ootsä ihan kuutamolla? Jos vaikka
Valitettavasti se taitaa lähes aina olla niin, että äidillä on mahdollisuus kostaa lapsen kautta eikä siihen kukaan puutu. Kaikkein vähiten ”sosiaalitantat”. Tästä äidin harjoittamasta vieraannuttamisesta on omakohtaista kokemusta, kun jouduin vierestä seuraamaan miten mieheni eksä toimi. Aiemmin isä ja lapset saivat kuulla, että he pilaavat tämän urakiitäjän elämän, mutta annas olla kun tuli ero, niin siinä vaiheessa lapsia estettiinkin kaikin tavoin pitämästä yhteyttä isäänsä. Vessasta raukat soittivat salaa.
Vierailija kirjoitti:
Joku syy siihenkin on, että välinne on tuollaiset. Koskaan syyllinen ei ole pelkästään toinen osapuoli joten katoppa peiliin vielä pitkään ja mieti tarkkaan.
Varmaan niin, mutta todennäköisesti niillä syillä ei ole mitään tekemistä lapsen kanssa. Luulisi että tuossa tilanteessa voisi nostaa syytteen vieraannuttamisesta, tai edetä lastensuojelun kautta. Ei ole lapsen edun mukaista vieraannuttaa toisesta vanhemmasta, ellei tämä sitten ole jotenkin vahingollinen lapselle (taipumus väkivaltaan, päihteet, vakavat mielenterveys ongelmat tms)
Mutta eihän lastenvalvojan tapaamisen pidä juristia olla?
Eikös juristi astu kuvaan vasta jos käräjille mennään?
Olen varmasti sanonut tässä eron aikana yhtä sun toista itsekin. Mutta lapsi ei ole millään tavalla syyllinen meidän riitelyihin, ja on täysin sairasta yrittää estää meidän tapaamista. Tämä ei varmasti ole eksän ensimmäinen tempaus ja pakko myöntää ettei tämä täytenä yllätyksenä edes tullut. Jotain vastaavaa osasin odottaa, mutta en nyt ihan arvannut että estää kokonaan tapaamisen.
Tänään soitti lastenvalvoja ja ehdotti jos yritettäisiin järjestää tapaaminen lastentapaamispaikassa. Ongelma vaan on se että lapsen äidin täytyisi käydä tutustumassa paikkaan, ennen kuin sinne voipi ajan varata. Itse menen käymään siellä maanantaina. Toivottavasti olisin tällä kertaa väärässä, mutta epäilen että eksä vetkuttelee ja mahdollisesti ei suostu ajan varaukseen.
Jos ilmoittaisin että haen yksinhuoltajuutta, veikkaan että hän tekisi samoin ja sitten oltaisiin niin kaukana toisistaan, että tapaaminen lapseni kanssa voisi siirtyä ensivuoden puolelle.
Ja yksinhuoltajuuskin ymmärtääkseni ei tarkoita nykyään, että tapaamisoikeuksia olisi edes sen vähemmän tai enemmän. Yksinhuoltaja pikemminkin saapi päättää yksin koulut,päiväkodit,passit jne.
Enkä minä itse edes lastani halua äidistä erottaa. Vaikeaksi menee jokatapauksessa... tai on jo mennyt.
Mietin tuossa että kuinkahan nopeasti tuon ikäinen lapsi rupeaa "unohtamaan" isäänsä?
Oltiin kuitenkin oltu lähes päivittäin yhdessä koko lapsen elinikä. Ja mitenkä tuon ikäinen reagoi, jos tämä venyy vaikka kuukauden mittaiseksi..
Miksi ihmeessä hankkii perheen ja tekee lapsia jos ei kiinnosta perhe-elämä ja ruoho vihreämpää muualla. Miehille hyviä ehkäisyvaihtoehtoja myös tarjolla. 1,5 vuotias lapsi ja lapsen äiti tarvitsevat isän ja puolison joka tukee arjessa, ei sitä että lapsi raahataan jonnekin iskän ja aina vaihtuvan iskän nyksän viihdykkeeksi.
Nykyajan naiset ei halua jakaa vauvojaan jonkun isän uuden hoidon kanssa. Kyseessä vielä vauva. Käyt tapaamassa lastasi äitinsä
Luona ja sillä hyvä. Lapsen äitiin kannattaa yleensä pitää hyvät välit koska hän on lapsesi äiti.
Voit ottaa yhteyttä lastensuojeluun ja kertoa tilanteen. Lisäksi voit laittaa tapaamisasian vireille oikeuteen, vaikka ette olisikaan käyneet lastenvalvojalla. Kannattaa pyytää väliaikaismääräystä, niin saatat tuossa puolessatoista kuukaudessa saada jo käräjäoikeuden määräyksen, että lapsellasi on oikeus tavata lastasi. Mikäli tapaamiset eivät toteudu, voit vaatia uhkasakkoa. Lastenvalvojan luona tuskin saatte mitään järkevää sovintoa aikaiseksi, kun tilanne on noin vaikea.
Mä tiedän äidin, joka meni vielä pidemmälle. Asia ei ratkennut lastenvalvojalla ja eteni oikeuteen. Sinne hän oli hankkinut todistajia valehtelemaan. Isä oli muka väkivaltainen, eikä lapsia voinut hänen luokseen päästää. Meni läpi.
Ei oo kummallakaan mitään uusia hoitoja tai suhteita.
Ja olen täysin samaa mieltä, että lapsi tarvitsee molemmat vanhemmat. Nykyään erotaan aivan liian helposti. Mutta jos toinen haluaa silti erota, niin se on asia jota ei voi yksin kannatella.
Surullista. Tulet kyllä näkemään lapsesi ainakin jossain aiheessa. Sinun pitäisi saada apua joltain viranomaiselta. Kai joku taho hoitaa asioitanne lapsen suhteen.