Eksä ei anna tavata lastani
Olemme eronneet avopuolisoni kanssa. Meillä on yhteishuoltajuus yli vuodenikäisestänlapsesta. Lastenvalvojan aika on vasta 1,5kk päästä. Lapsen äiti ei kuitenkaan anna minun nähdä lastani. Ei vastaa puheluihin, eikä viesteihin. Isänä minulla ei taida olla mitään, mitä voisin tilanteessa tehdä.
Kommentit (62)
Ei taida porukka jaksaa lukea alusta asti, kun tulee vähän tietämättömiä kommentteja
Ehkä epäonnistuit puolisona kun vaimosi oli raskaana ja väsynyt synnytyksen jälkeen vauvasta huolehtiessa. Että kyllä sinussakin voi olla syytä ja osuutta. Veitkö kukkia, laitoitko ruokaa hänelle kun imetti? Rakastakaa niitä perheitänne älkääkä tulko tänne valittamaan että mä en voi elämälleni mitään.
Vaimosi elämästä ei ehkä hävinnyt eron myötä
Mitään olennaista.
Kyllä olin mielestäni hyvä perusmies. Tein ruokaa, siivosin, olin kaikki vapaa-ajan kotona lapsen kannsa töitten jälkeen. Salilla kävin vasta lapsen nukahdettua illalla. Päivittäin olin siis lapseni kanssa. Muutamia poikkeuksia lukuunittamatta.
Onnistuinko parisuhteessa? En varmasti onnistunut, eihän me muuten oltaisi erottu. Meillä oli liikaa riitelyä ja ei sovittu yhteen. Olisin itse ollut valmis olemaan huonommassakin suhteessa, jotta lapsi olisi perheen saanut. Niin kuin itse sain huolehtivan isän ja äidin.
Sinustako on hyväksyttävää että äiti ei anna nyt eron jälkeen tavata omaa lastani? Sehän on lapsen oikeus tavata omaa isää. Minä en ole lapselleni mitään pahaa tehnyt, en koskaan edes huutanut hänelle. Äiti pahoinpitelee omaa lastaan tässä tilanteessa enemmän kuin minua, kun yrittää vieroittaa meitä toisistamme.
Vierailija kirjoitti:
Se on lapsen etu että sillä on molemmat vanhemmat. Tuollaisia naisia on muitakin jotka haluavat viedä lapselta isän parisuhteeseen liittyvien riitojen vuoksi. Eihän se voi yksin sitä päättää.
Kyllä voi päättää yksin. Lapsen on paljon parempi kasvaa ilman huonoa isää. Äidin hakemus yksinhuoltajuudesta on jo vetämässä.
IkäväPikkuista kirjoitti:
Kyllä olin mielestäni hyvä perusmies. Tein ruokaa, siivosin, olin kaikki vapaa-ajan kotona lapsen kannsa töitten jälkeen. Salilla kävin vasta lapsen nukahdettua illalla. Päivittäin olin siis lapseni kanssa. Muutamia poikkeuksia lukuunittamatta.
Onnistuinko parisuhteessa? En varmasti onnistunut, eihän me muuten oltaisi erottu. Meillä oli liikaa riitelyä ja ei sovittu yhteen. Olisin itse ollut valmis olemaan huonommassakin suhteessa, jotta lapsi olisi perheen saanut. Niin kuin itse sain huolehtivan isän ja äidin.
Sinustako on hyväksyttävää että äiti ei anna nyt eron jälkeen tavata omaa lastani? Sehän on lapsen oikeus tavata omaa isää. Minä en ole lapselleni mitään pahaa tehnyt, en koskaan edes huutanut hänelle. Äiti pahoinpitelee omaa lastaan tässä tilanteessa enemmän kuin minua, kun yrittää vieroittaa meitä toisistamme.
Taas joku luuseri ulisee. Normaalit kunnon ihmiset ovat päivällä töissä. Niin äidit kuin isätkin.
Olisi kuitenkin kiva tietää toisen osapuolen versio tästä tarinasta.
Miksi erositte, onko hän katkera ja mistä syystä? Miksi hänen mielestään isä ei voi pitää lapsesta huolta?
Aloittajalle kuuluu tietenkin oikeus tavata lasta, mutta tulee jotenkin vaikutelma, että hän ei osaa nähdä omia huonoja puoliaan. Muutenhan tässä ei oltaisi.
Kuullostaa siltä, että turhaan sitä lastenvalvojan aikaa odottelette. Lastenvalvoja ei voi mitään, jos huoltajat eivät pysty sopimaan keskenään. Paras hankkia oikeusapua, koska käräjillehän tuo menee. Voi olla, että lasta et näe pariin vuoteen käräjäkäsittelyä jonottaessasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on lapsen etu että sillä on molemmat vanhemmat. Tuollaisia naisia on muitakin jotka haluavat viedä lapselta isän parisuhteeseen liittyvien riitojen vuoksi. Eihän se voi yksin sitä päättää.
Kyllä voi päättää yksin. Lapsen on paljon parempi kasvaa ilman huonoa isää. Äidin hakemus yksinhuoltajuudesta on jo vetämässä.
Huoltomuoto ja tapaamisoikeus ovat kaksi eri asiaa.
Vierailija kirjoitti:
Mä tiedän äidin, joka meni vielä pidemmälle. Asia ei ratkennut lastenvalvojalla ja eteni oikeuteen. Sinne hän oli hankkinut todistajia valehtelemaan. Isä oli muka väkivaltainen, eikä lapsia voinut hänen luokseen päästää. Meni läpi.
Minä taas tiedän perheen jossa isä itkee pitkin kyliä miten ei saa tavata lastaan kun eksä on niin pahantahtoinen ja ilkeä. No hänen naapurissaan asuneena tiedän todellisen syyn asialle. Mies on välillä mielisairaalassa, pitkiäkin aikoja, näkee harhoja, itkee ja kiukuttele ja riitelee milloin kenenkin uuden naisystävän kanssa. Mutta päivänvalossa ihanan hurmaava kohtelias mies, hyvännäköinenkin, vedättää lähes kaikkia naisia 6-0 ja esittää väärinkohdeltua isää. Ymmärrän eksää todella hyvin miksi ei anna isän tavata lapsiaan. Älkää uskoko kaikkea mitä miehet selittelee. Moni uhkailee itsarillakin jos ei eksä palaa takaisin, kiristää uhkailemalla. Yleensä siihen on todella pätevä syy miksi äiti ei anna lasten tavata isäänsä, eikä se syy ole kiusanteko. Ex-vaimohan sen parhaiten tietää millainen isä mies on lapsilleen, vuosia asuneet yhdessä saman katon alla. Kukaan ulkopuolinen ei tiedä mitä seinien sisällä voi tapahtua.
Reilun vuoden ikäinen lapsi ei kai saisi edes olla erossa äidistään. Häntä voidaan vielä jopa imettää.
Miksi ap riitelee äidin kanssa, kun se aiheuttaa harmia vain hänelle itselleen? Vain välit selvittämällä yhteishuoltajuus on mahdollinen.
Minkä takia erositte? Jaksoitko hoitaa lasta ennen eroa? Vaihtaa vaippaa ja syöttää yöllä? Jos et, niin älä ainakaan vaadi lasta omaan hoitoosi, vaan käy katsomassa lasta äidin luona. Melkein kaikki erot tulevat siitä, että mies ei hoida kotia ja lapsia ja äiti väsyy. Tällainen mies on tosi heikoilla eron jälkeen, koska ei osaa pyörittää lapsiperhearkea yksin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä tiedän äidin, joka meni vielä pidemmälle. Asia ei ratkennut lastenvalvojalla ja eteni oikeuteen. Sinne hän oli hankkinut todistajia valehtelemaan. Isä oli muka väkivaltainen, eikä lapsia voinut hänen luokseen päästää. Meni läpi.
Minä taas tiedän perheen jossa isä itkee pitkin kyliä miten ei saa tavata lastaan kun eksä on niin pahantahtoinen ja ilkeä. No hänen naapurissaan asuneena tiedän todellisen syyn asialle. Mies on välillä mielisairaalassa, pitkiäkin aikoja, näkee harhoja, itkee ja kiukuttele ja riitelee milloin kenenkin uuden naisystävän kanssa. Mutta päivänvalossa ihanan hurmaava kohtelias mies, hyvännäköinenkin, vedättää lähes kaikkia naisia 6-0 ja esittää väärinkohdeltua isää. Ymmärrän eksää todella hyvin miksi ei anna isän tavata lapsiaan. Älkää uskoko kaikkea mitä miehet selittelee. Moni uhkailee itsarillakin jos ei eksä palaa takaisin, kiristää uhkailemalla. Yleensä siihen on todella pätevä syy miksi äiti ei anna lasten tavata isäänsä, eikä se syy ole kiusanteko. Ex-vaimohan sen parhaiten tietää millainen isä mies on lapsilleen, vuosia asuneet yhdessä saman katon alla. Kukaan ulkopuolinen ei tiedä mitä seinien sisällä voi tapahtua.
Puhumattakaan kuinka haitallinen tilanne lapselle, kun isä ei hoitotasapainossa. Yhdessä tapauksessa soitteli lapselle ja kertoili totenapitäminään asioita lapselle lapsen äidistä Ja teki/ sanoi kaikkea muuta häiriintynyttä. Uhkasi tappaa lapsen äidin usein. Lapsi oirehti pahasti ennenkuin lapsen äiti sai yksinhuoltajuuden ja lasta ei yhteiskunnan toimielimistä pakotettu tapaamaan isäänsä ns. Lapsen edun mukaan, lapsellahan on oikeus tavata vanhempiaan. Pitkä ikävä juttu.
Tapaus juurikin hyvä esimerkki, kuinka hyvin osasi esittää järkevää rajatun ajan osaa juurikin olla hyvinkin hurmaava..
Pystyiskö tekemään rikisilmoitusta, kun onhan tuo vieraannuttaminen henkistä pahoinpitelyä?
Ei ole muuten mitään perusmiehiä, on yksilöitä. Kuinka usein viikossa teit ruokaa perheelle? Kuinka usein siivosit? Miksi ihmeessä menit riitelemään pienen lapsen perheessä? Sitähän sinä nyt maksat. Äiti väsyi riitelyysi. Ja riitely haittaa myös lapsen kehitystä. Vakiojuttu millä mies mokaa pahiten parisuhteensa on vaatia juuri synnyttäneeltä äidiltä seksiä, kun toinen on juuri käynyt läpi elämänsä suurimman fyysisen ponnistelun. Seksin kinuaminen on ala-arvoista itsekästä käytöstä, kun toista sattuu. Kannattaa kehittää sosiaalisia taitoja. Muutenhan eroa ei olisi edes tullut alle 1-vuotiaan lapsen perheessä. Riitely nakertaa aina palan pois suhteesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onneksi sitä yksinhuoltajuutta ei noin vain saa. Tämmösissä tilanteissa olisi parempi siirtää lapsi kokonaan isälle, kerta äiti ei vaikuta yhtään tasapainoiselta vanhemmalta, kun väkisellä yrittää viedä pieneltä lapselta isän.
Vierailija kirjoitti:
Sano äidille, että jos ei anna tavata niin haet yksinhuoltajuutta. Siihen on täydet perusteet ja huoltajuus kyllä vaihtuu sitten.
Fiksu nainen käy etukäteen lääkärissä esittelemässä mustelmiaan ja saa lausunnon mahdollisesta pahoinpitelystä. Se nostetaan esille oikeudessa, itketään sitä, että ei tehty rikosilmoitusta, koska oltiin niin rakastuneita ja mies lupasi, että ei koskaan enää. Sen jälkeen nainen saa yksinhuoltajuuden, koska katsotaan, että isä voi olla vaaraksi myös lapselle. Isä saatoki valvotut tapaamiset.
Mitä jos ap olisi nainen ja vieraannuttava osapuoli mies, olisiko vastaukset tuollaisia, kuin iso osa tässä ketjussa? Osallistuitko lapsen hoitoon, tuitko/ rakastitko oikein entistä puolisoasi?
Toki tapauksia on paljon jossa on hyväkin, että lapsi ei joudu tapaamaan toista vanhempaansa, mutta mitä oikeastaan tiedämme ap:n tilanteesta, sen lisäksi minkä hän kertoo? On helppo huudella. Totta on myös se, että jotkut katkeruuttaan estävät toisen vanhemman näkemisen. He eivät pysty ymmärtämään, että lapselta se on pois jos suljetaan toinen välittävä vanhempi pois kuvioista, koska ona parisuhde on päättynyt. Moni mies on ruvennut eron myötä paremmaksi isäksi lapsilleen, kuin koskaan parisuhteessa ollessaan. Monesti on myös (oho paskamyrsky tulossa) niin, että nainen on tiennyt kaiken "paremmin", mies ei ole osannut mitään oikein pöydänkin pyyhkii väärin... tiedätte tyypin kaikki huonosti mitä toinen tekee ja sitten toinen luovuttaa..
Tämä palsta on täynnä vastaavia äitejä, joten täältä tuskin apua saat. Näkeehän sen jo näistä kommenteista "veitkö kukkia"🤣 hommaa kunnon juristi, joka on perillä näistä asioista. Ja se rikosilmoitus. Tämmöset mammat pilaa monen lapsen elämän, kun kyllä se lapsi jossain vaiheessa alkaa kaipaamaan isää elämään, eikä siinä mikään sen hetkinen heila riitä.
Vierailija kirjoitti:
Lapsen vieraannuttaminen on pahoinpitelyä joka haittaa henkistä hyvinvointia ja terveyttä. En osaa neuvoa, mutta varmasti olet vahvoilla tässä tapauksessa. Teillä on vielä yhteishuoltajuus. Ei se voi mennä näin.
Kyllä se vaan voi mennä nimenomaan noin. Isät ovat aika heikoilla mitä tulee vieraannuttamiseen, kun ei sitä ole millään tavoin kriminalisoitu.
Taidan lopettaa tämän keskustelun omalta osaltani tähän.
Ihan kunnollinen olen. Käyn töissä päivät, ei alko ongelmia tai muutakaan. Jos se on hankala ymmärtää, että tästä maailmasta löytyy näköjään ihmisiä jotka haluavat eron jälkeen omia lapsen itselleen ilman mitään pätevää syytä. Niin en jaksa täällä kirjoitella ja puolustella omaa näkemystäni.
Kiitos kuitenkin asiallisille vastauksille, vaikka ilmeisesti lopussa ei luettu enää alkukirjoitusta (eikä mitään siltä väliltä) ja mopo karkasi käsistä.
Pitää pysyä nyt vaan rauhallisena. Ja vielä tulee aika, kun kaikki selviää.
Huoltajuudella ja tapaamisoikeudella ei ole mitään tekemistä keskenään, jauhamalla huoltajuudesta tapaamisriita-asiassa osoittaa vaan tyhmyytensä. Tapaamissopimus täytyy olla ensin ja sen jälkeen tapaamissopimuksen mukaisille tapaamisille voi hakea täytäntöönpanoa käräjäoikeudesta.