60v äitini alkanut soittamaan monta kertaa viikossa ja kysyy aina samat kysymykset
Voiko olla alkava muistisairaus. Normaalisti soitti max. kerran viikossa, nyt saattaa soittaa kolme kertaa viikossa ja luulla ettei olla pitkään aikaan juteltu. Muutenkin tuntuu aina kysyvän samat kysymykset, ja niitä riittää.
Kommentit (11)
Voi olla ihan vaan myös yksinäisyyttä ja tylsistyneisyyttä etenkin jos ei käy töissä ja nyt korona-aikaan ei ole muitakaan aktiviteetteja mitä normaalisti olisi.
Äitisi ei vielä ole kovin vanha mutta kyllä tuo kuulostaa siltä, että muisti pätkii. Vai onko mahdollista, että hän soittelee humalassa ja ei sen takia muista, että kyselee aina samoja asioita...?
Voiko olla alkava muistisairaus.
nyt saattaa soittaa kolme kertaa viikossa ja luulla ettei olla pitkään aikaan juteltu.
Huoh 😑 Ihan sama kuin kysyisi: voiko kyseessä olla tulipalo? Ilmassa on savua ja näkyy liekkejä. 😑
Mun äiti on 60v ja töissä tilitoimistossa, ei paljoa soittele kun elämässään on muutakin kuin minä. Onko sun äiti töissä vai yksinään kotona?
Minä kysyn mieheltä aina monta kertaa samoja kysymyksiä, koska ajatukseni ovat muualla enkä kuuntele vastauksia. Tai sitten minua vain ei kiinnosta vastaukset niin paljon, että jaksaisin keskittyä kuuntelemaan niitä.
Ehkä ap:n äiti kaipaa seuraa mutta ei ole kuitenkaan hirveän kiinnostunut läheisesti lapsensa asioista.
Masentuneen muisti voi pätkiä pahastikin, jopa nuoren.
Sen takia epäilen muistisairautta, koska äitini vanhemmilla molemmilla alzheimer. Tosin heillä puhkesi vasta reippaasti yli 80-vuotiaina.
Ei sitä voi noin vaan mennä varailemaan jotain muistihoitajia. Äiti raivostuu sillä sekunnilla jos vihjaisikaan jostain että hänessä voi olla jotain vialla, sairautta. Eipä voi ketään pakottaa testeihin..
Vierailija kirjoitti:
Sen takia epäilen muistisairautta, koska äitini vanhemmilla molemmilla alzheimer. Tosin heillä puhkesi vasta reippaasti yli 80-vuotiaina.
Ei sitä voi noin vaan mennä varailemaan jotain muistihoitajia. Äiti raivostuu sillä sekunnilla jos vihjaisikaan jostain että hänessä voi olla jotain vialla, sairautta. Eipä voi ketään pakottaa testeihin..
Äidilläsi on siis paha sukurasitus muistisairauksien suhteen. Soita sinä ainakin muistihoitajalle ja kysy neuvoa, miten saisit äitisi testatuksi. Voisiko äidin puhua menemään testeihin vaikka 60-vuotistarkastuksen osana? Raivostuisiko hän myös jos muistihoitaja soittaisi hänelle? Muistihoitajat tekevät myös kotikäyntejä ja osaavat kyllä käsitellä vastahakoisiakin potilaita loistavasti.
Mitä äiti sanoo jos sanot että kysyit tätä jo, kun soitit toissapäivänä?
Siitä kai sitä pitää lähteä, ennen kuin raahaa tutkimuksiin. Ehkä jossain vaiheessa tajuaa itsekin.
Itselläni myös on mahdoton muistaa puhuinko jonkun kanssa 2 viikkoa vai kuukausi sitten. Saaneeko sitten tämä yksinäinen ja tylsä kotona kököttäminen ajankulun sekaisin. Olen elänyt näin jo ennen koronaakin, ehkä joillain sen vuoksi kotona oleminen aiheuttaa samaa.
Ja viime aikoina olen huomannut etten pysty keskittymään ihmisten puheisiin, tajuan jo heti keskustelun päätyttyä etten taaskaan kuunnellut.
Saatan siis tietoisestikin kysyä samaa, jos asia kiinnostaa, mutta en voi sille mitään etten rekisteröi vastausta.
Vierailija kirjoitti:
Mitä äiti sanoo jos sanot että kysyit tätä jo, kun soitit toissapäivänä?
Siitä kai sitä pitää lähteä, ennen kuin raahaa tutkimuksiin. Ehkä jossain vaiheessa tajuaa itsekin.
Yleensä sanoo että "Joo niin kysyin, mutta kysyn huvikseen jos on vaikka muuttunut jotain tms"
Kyllä, juuri tuolla tavalla se alkaa. Varaa äidillesi aika muistihoitajalta, hän ohjaa jatkotutkimuksiin ja lääkärille. Muistisairauden lääkitys on tärkeää aloittaa mahdollisimman varhaisessa vaiheessa, koska myöhemmin se ei enää tehoa yhtä hyvin.